Avsluta en dålig vana.

Solrosfrön har jag börjat gilla men det är väl rätt feta frön va? :cautious: Ost och choklad är jag inte så förtjust i :banghead: Det är typ bara socker (och fett med tanke på fröna och chipsen) som duger för mig tydligen :meh:
Jag kan ibland ha karaktär i butiken men det hemska är ju när man sitter hemma och inte har något när man blir galen av sug efter något. Typ som abstinens.

Det jag undrar är om det skulle vara bättre att ha något gott hemma hela tiden och då bara ta av det när jag känner det där riktiga suget istället för att äta fredagsgodis. Men frågan är ju om det blir mindre i slutresultatet än om jag fortsätter som jag gör ... Det kan ju lika gärna betyda att jag börjar äta varje kväll istället :cautious:

Disciplin, vad är det? 🙄

Frön känns ju som en miljon gånger bättre än godis! Kör absolut på det!
 
Jag aktiverar mig. Enda som hjälper för mig!
Jag kan inte hålla mig ifrån det om jag sitter still. Sen ser jag till att äta ganska mycket mat och även då brukar suget avta.

Går en promenad med hunden! Sorterar nått eller börjar storstäda :D t.ex
Hm. :cautious: Det känns som att du har rätt men det känns även som att jag skulle behöva miljoner saker att göra då :rofl:
Men jag gillar att sitta framför datorn/teven och slappa på kvällarna på helgen, gör du aldrig det eller?

(Jag kan å andra sidan börja smaska godis även om jag är mätt :o)
 
Frön känns ju som en miljon gånger bättre än godis! Kör absolut på det!
Det beror kanske på hur mycket man äter också .. frön brukar ju komma i storpack (jag kollade bland nötterna förra veckan men det fanns bara nötter och inga frön) medan jag kan sätta och köpa till en viss mindre gräns.
De saltade solrosfröna med skal kvar (:o syndigt goda!) som jag köpt ett par gånger fanns bara i riktigt rejäla paket de gånger jag sett dem.


Men ni uppmuntrade mig till att försöka att åtminstone bara köpa tuggummina och tefaten jag gillar imorgon! :up: Köpte en rulle lakrisal idag som jag sparat till imorgon. Jag gillar mindre påsgodis men det blir så jäkla dyrt i längden istället.
 
Hittade en påse med solrosfrön som borde finnas på Ica (kände igen märket) - 200 gram. Har ingen koll på hur mycket det är :cautious: får kolla!
 
Saltade solrosfrön med skalen kvar innehållsförteckning:
Solrosfrön rostade och saltade 280g
Ingredienser: solrosfrön med skal, salt, glutenfri mjöl. Kan innehålla spår av andra nötter och jordnötter.
Näringsinnehåll Per 100 g: 1830 kj/437 kcal, Fett: 21,7 g, Kolhydrater 22,6 g, Protein: 25,10 g, Salt: 1,60g
437 kcal 🙈🙉🙊
Ni förstår min tvekan till att de skulle vara nyttigare... :rofl:
 
Frön känns ju som en miljon gånger bättre än godis! Kör absolut på det!
Innehållsförteckning på solrosfröna som jag skulle kunna köpa:
Näringsvärde per 100 g energi:2490,00 kJenergi:590,00 kcalfett:47,00 g- varav mättat fett:5,00 gkolhydrat:14,00 g- varav sockerarter:2,00 gfiber:11,00 gprotein:23,00 gmotsvarande salt:3,20 g
Jag har hemskt dålig koll på vad som är rimligt kcal men tror att det inte är något som man kan bara småäta på hela tiden som nyttigare alternativ till godis...? :o
 
Jag undrar om solrosfrön är så värst nyttiga, är det inte fel sorts fett i dem?
Kcalen jag tittat på verkar ju hög, jag har ingen koll på vad som är rimligt men tresiffrigt låter mycket även för mig? :rofl:

Fast vad innehåller lösgodis istället kan man fråga sig :cautious:
 
Senast ändrad:
Enligt en hemsida så innehåller lösgodis på 100g 350 kcal så jämför man lika mycket av godis och solrosfrön så är godis mindre i kcal. Fast med vissa näringsämnen i fröna förstås, men det står även att "för mycket" kan vara onyttigt pga något ämne (omega 6 tror jag att det stod?).
Fast jag äter ju inte bara 200 G godis. Och om jag tog bara en sån där påse med frön istället för mitt vanliga fredagsgodis så skulle det bli mindre kcal än vanligt iallafall.

Frågan är dock om man bör äta en sån där hel påse på en helg eller om det är för mycket.. :o

(Ursäkta mitt babblande, det är min sedvanliga hjärnexplosion så här dags)
 
Enligt en hemsida så innehåller lösgodis på 100g 350 kcal så jämför man lika mycket av godis och solrosfrön så är godis mindre i kcal. Fast med vissa näringsämnen i fröna förstås, men det står även att "för mycket" kan vara onyttigt pga något ämne (omega 6 tror jag att det stod?).
Fast jag äter ju inte bara 200 G godis. Och om jag tog bara en sån där påse med frön istället för mitt vanliga fredagsgodis så skulle det bli mindre kcal än vanligt iallafall.

Frågan är dock om man bör äta en sån där hel påse på en helg eller om det är för mycket.. :o

(Ursäkta mitt babblande, det är min sedvanliga hjärnexplosion så här dags)
Ett par matskedar per dag rekommenderar livsmedelsverket. Vette 17 vad det är i vikt.
Fast skulle ju jämföra med mitt godis iofs...

Äsch. Nu ska jag sova (hej ovana att påbörja sånt här precis när jag ska sova - min hjärna har en tendens att göra precis så här :cautious:)
 
Ett par matskedar per dag rekommenderar livsmedelsverket. Vette 17 vad det är i vikt.
Fast skulle ju jämföra med mitt godis iofs...

Äsch. Nu ska jag sova (hej ovana att påbörja sånt här precis när jag ska sova - min hjärna har en tendens att göra precis så här :cautious:)
Jag tolkar inte det som någon direkt "du bör inte äta mer-rekommendation"?
https://www.svt.se/nyheter/konsument/livsmedelsverket-vill-inte-begransa-intaget

Och den relevanta jämförelsen för dig är bara om det är bättre eller sämre än smågodis. Inte ifall t.ex. ekologisk broccoli skulle ha varit ännu bättte.

Notera också: "Trots högt energiinnehåll verkar nötter och frön, som en del av hälsosamma matvanor, bidra till att göra det lättare att hålla vikten. "
 
Hm. :cautious: Det känns som att du har rätt men det känns även som att jag skulle behöva miljoner saker att göra då :rofl:
Men jag gillar att sitta framför datorn/teven och slappa på kvällarna på helgen, gör du aldrig det eller?

(Jag kan å andra sidan börja smaska godis även om jag är mätt :o)

Jo det gör jag men jag tänkte när jag får för mycket sötsug så brukar jag tänka "nu behöver jag röra på mig!"
Så tar jag en paus :)
Det hjälper för mig iaf
 
Jag tolkar inte det som någon direkt "du bör inte äta mer-rekommendation"?
https://www.svt.se/nyheter/konsument/livsmedelsverket-vill-inte-begransa-intaget

Och den relevanta jämförelsen för dig är bara om det är bättre eller sämre än smågodis. Inte ifall t.ex. ekologisk broccoli skulle ha varit ännu bättte.

Notera också: "Trots högt energiinnehåll verkar nötter och frön, som en del av hälsosamma matvanor, bidra till att göra det lättare att hålla vikten. "
Jo, det är nog bättre än smågodis. Men jag slipper gärna för mycket av en tungmetall också.. :cautious::D
Kanske kan ta det varannan vecka :idea:
 
Jag dricker en energidryck om dagen och har gjort det i många år. Jag har slutat två gånger men varit dum nog att börja om.

Jag vet att det är skit och ska inte drickas. Jag vet att det är snordyrt. Dom smakar inte ens bra och jag mår inte bra av att dricka dom. Men är helt klart beroende.

Jag måste sluta. Nu. Så från och med imorgon ska jag sluta. Jag skriver det här så jag får skämmas om jag misslyckas.

Någon mer som har någon dålig vana som ni ska sluta med och vill hänga på? :D alternativt skälla på mig om jag misslyckas?

Jag har ett undantag: lång bilkörning. Men ska verkligen försöka undvika skiten.
Jag dricker alldeles för mycket kaffe 🙈.
Var bra på jobbet innan då de bara hade vanlig mjölk den kombin med kaffe från maskin gjorde mig inte så sugen.
Men nu när de skaffat Ikaffe som jag dricker hemma har det blivit lite väl mycket kaffe på jobbet.
Måste dra ner på det, har försökt sluta helt med kaffe men det är svårt under vintern 😅.
 
Jag var beroende av riskakor. :cautious: Helt vanliga lättsaltade utan någon smak eller någonting, billigaste sorten.
Jag skojar inte när jag säger att jag åt ca 2 paket om dagen, i minst två år kanske längre.

I dag fattar jag nada av var det beroendet kom ifrån och hur jag kunde tycka om smaken så pass mycket, och hur jag kunde äta så mycket. Det var nästan maniskt och hade jag inte en riskaka redo när hjärnan sa "ät riskaka!" så kunde jag faktiskt börja svettas. Då gick jag alltid till en affär och köpte mer, vilket inte var optimalt när det hände sent på natten och jag var tvungen att vimsa iväg till tunnelbanan för en 40 minuters tripp till närmsta nattöppet butik som hade riskakor. :D

Bestämde mig nog för att trappa ner när jag insåg att jag började gå över två paket om dagen och att jag faktiskt i princip hade slutat äta "riktig" mat. Det var riskakor hela dagen, så jag var proppmätt när jag skulle äta. När energin dippade tog jag lite choklad och så höll jag på.

Trappa ner funkade inte för mig. Då blev det istället att jag var duktig på dagen och sen när kvällen kom moffade jag i mig ett helt paket.
Det enda som funkade var att sluta helt och tvärt. Vilket jag gjorde trots att jag hade 6 paket riskakor i skafferiet. De står kvar där och jag vet inte riktigt vad jag ska göra av dem, blir i dag ganska äcklad av att se dem :wtf:
 
Alltså jag var tvungen att kolla hur många riskakor det var i ett sånt där paket. 17 st. Alltså åt jag 34 riskakor om dagen :confused: i bland förstår jag inte hur jag funkar.

Edit: Det blir ju 157 mikrogram arsenik i veckan! (jag kollade upp). :wtf:
 
Senast ändrad:
Dag två. Går bajsdåligt. Eller, kroppen är missnöjd. Så jag är trött, seg och på jäkligt dåligt humör.

Och har insett att jag har tre maratondagar i början på nästa vecka, en av dagarna ska jag köra 120 mil. :meh:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 230
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: Grazing
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 816
Senast: Barbabelle
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp