Avsluta försäkring på gammal hund?

Bukefalos 30 år!

Zazu

Trådstartare
Hej!
Jag skulle behöva hjälp att resonera kring huruvida jag ska behålla försäkringen på min gamla hund eller inte.

Hon har en gedigen journal och har gjort flera operationer för juvettumörer. Efter sista stora när de bland annat tog bort två juver bestämde jag att 'inga fler '.

Har bara haft smågrejer hos veterinären de senaste två åren. Noskvalster till exempel. Det tog jag ändå utan försäkring.

Nu behöver hon dra flera tänder (13st), en chock då de sett helt okej ut visuellt enligt de regelbundna kontroller hon gjort hos vet och hon inte visat något.. Detta kommer landa på ca 30 000 kr, vilket ändå inte går på försäkringen.

Min tant är nu 11.5 år gammal..Jag funderar alltså på att inte förlänga försäkringen när den går ut i september. Hon kommer ju då vara 12+.
Evt avslutar jag den redan i vår. De pengarna skulle ju behöva fylla hålet i ekonomin från tandoperationen..

Kan tillägga att hennes försäkring kostar ca 16.500 kr per år..

Men jag är orolig att jag missar något viktigt argument för att behålla den. Vad kan en gammal hund råka ut för? Hur har ni gjort?

Tacksam för era erfarenheter och argument åt endera håll.

Jag stod i exakt samma funderingar med min gamla Weimaraner för 1,5 år sedan för hon hade då gjort sin sista operation för jag hade bestämt mig för att tack vare hennes andra artrosbekymmer så skulle hon inte behöva gå igenom mer. Jag betalade dessutom 1000kr i månaden då för försäkringen. Men samtidigt kände jag också att tänka om hon typ får ett sår i skogen som måste sys på julaftonskväll eller dyl, en sån mindre sak ville jag ändå göra. Så jag ringde försäkringsbolaget och bollade med dem.
Resultatet blev att jag tog typ av sjukvårdsförsäkring som gällde akuta skador och inte sjukdomar. Det kostade 500kr för ett helt år. Så det är ett tips!

Hej!
Jag skulle behöva hjälp att resonera kring huruvida jag ska behålla försäkringen på min gamla hund eller inte.

Hon har en gedigen journal och har gjort flera operationer för juvettumörer. Efter sista stora när de bland annat tog bort två juver bestämde jag att 'inga fler '.

Har bara haft smågrejer hos veterinären de senaste två åren. Noskvalster till exempel. Det tog jag ändå utan försäkring.

Nu behöver hon dra flera tänder (13st), en chock då de sett helt okej ut visuellt enligt de regelbundna kontroller hon gjort hos vet och hon inte visat något.. Detta kommer landa på ca 30 000 kr, vilket ändå inte går på försäkringen.

Min tant är nu 11.5 år gammal..Jag funderar alltså på att inte förlänga försäkringen när den går ut i september. Hon kommer ju då vara 12+.
Evt avslutar jag den redan i vår. De pengarna skulle ju behöva fylla hålet i ekonomin från tandoperationen..

Men jag är orolig att jag missar något viktigt argument för att behålla den. Vad kan en gammal hund råka ut för? Hur har ni gjort?

En gammal hund kan råka ut för väldigt mycket saker. En magsjuka kan hamna på 40-50.000kr om den behöver vara inlagd, trots att prognosen ofta är god för fullt tillfrisknande.
Även en simpel sak som en UVI på jourtid kan bli många tusenlappar.
Så allt beror på hur mycket du är villig att göra med din hund, och villig att betala ur egen ficka.
Jag tycker att det kan vara helt okej att avsluta en försäkring, men då behöver man verkligen vara medveten om att även små saker med god prognos kan bli dyra och är man beredd att avliva för små grejer ifall man inte har mycket pengar att röra sig med?

Jag stod i exakt samma funderingar med min gamla Weimaraner för 1,5 år sedan för hon hade då gjort sin sista operation för jag hade bestämt mig för att tack vare hennes andra artrosbekymmer så skulle hon inte behöva gå igenom mer. Jag betalade dessutom 1000kr i månaden då för försäkringen. Men samtidigt kände jag också att tänka om hon typ får ett sår i skogen som måste sys på julaftonskväll eller dyl, en sån mindre sak ville jag ändå göra. Så jag ringde försäkringsbolaget och bollade med dem.
Resultatet blev att jag tog typ av sjukvårdsförsäkring som gällde akuta skador och inte sjukdomar. Det kostade 500kr för ett helt år. Så det är ett tips!
Tack för svaret! Blir att ringa försäkringsbolaget och höra vad de har för alternativ. Hade inte tänkt på denna möjlighet.

En gammal hund kan råka ut för väldigt mycket saker. En magsjuka kan hamna på 40-50.000kr om den behöver vara inlagd, trots att prognosen ofta är god för fullt tillfrisknande.
Även en simpel sak som en UVI på jourtid kan bli många tusenlappar.
Så allt beror på hur mycket du är villig att göra med din hund, och villig att betala ur egen ficka.
Jag tycker att det kan vara helt okej att avsluta en försäkring, men då behöver man verkligen vara medveten om att även små saker med god prognos kan bli dyra och är man beredd att avliva för små grejer ifall man inte har mycket pengar att röra sig med?
Ja det är denna typ av händelser som fått mig att tveka. Om något sådant skulle hända när försäkringen gått ut, och prognosen är god så finns ändå möjligheten att lösa det.
Det känns ju som ett sannolikhetsspel.. Så himla svårt beslut..

Jag har väl tänkt generellt att det är fantastiskt hon hänger kvar ända tills hon är 12. Men vill ju inte att en småsak ska vara grund för avlivning om hon är pigg i övrigt..

Ja det är denna typ av händelser som fått mig att tveka. Om något sådant skulle hända när försäkringen gått ut, och prognosen är god så finns ändå möjligheten att lösa det.
Det känns ju som ett sannolikhetsspel.. Så himla svårt beslut..

Jag har väl tänkt generellt att det är fantastiskt hon hänger kvar ända tills hon är 12. Men vill ju inte att en småsak ska vara grund för avlivning om hon är pigg i övrigt..
Alternativet är att minska försäkringen. Minska veterinärvårdsbelopp, ta bort extra försäkringar så som rehab/medicin, höja självrisken för att få lägre premie, eller enbart ha en olycksfallsförsäkring.

Jag hade ju aldrig försäkring på min hund. Och det är lätt att tänka ”jag skulle aldrig göra xx, hunden är gammal”. Men så står man där, när det händer och är inte så säker längre. Jag skulle aldrig operera för pyo på en gammal hund, ändå stod jag där när hunden var 14-15 år och opererade för pyo för prognosen var ju god efter operation. Men för en 14-15 åring? Jag gjorde det.
Jag gjorde utredningar för urinvägsinfektion/njurbäckeninfektion som pågick många månader när hon var 15-16 år. För jag ville känna att jag gjort allt innan jag skulle ta det slutgiltiga beslutet.

Jag hade ju aldrig försäkring på min hund. Och det är lätt att tänka ”jag skulle aldrig göra xx, hunden är gammal”. Men så står man där, när det händer och är inte så säker längre. Jag skulle aldrig operera för pyo på en gammal hund, ändå stod jag där när hunden var 14-15 år och opererade för pyo för prognosen var ju god efter operation. Men för en 14-15 åring? Jag gjorde det.
Jag gjorde utredningar för urinvägsinfektion/njurbäckeninfektion som pågick många månader när hon var 15-16 år. För jag ville känna att jag gjort allt innan jag skulle ta det slutgiltiga beslutet.
Pyo är en sådan sak jag tänkt och oroat mig för..skulle hon få det efter 12 års ålder skulle jag inte operera (tänker jag nu). Sen är min hund av en ras där 12-13 år är en hög ålder då de flesta trillar av, så ser det som väldigt fint om hon hänger med nåt år till i gott skick.

Alternativet är att minska försäkringen. Minska veterinärvårdsbelopp, ta bort extra försäkringar så som rehab/medicin, höja självrisken för att få lägre premie, eller enbart ha en olycksfallsförsäkring.
Tack! Ska diskutera detta med Agria i nästa vecka och de hur det skulle landa.

Hej!

Jag hade avslutat utan tvekan kanske låter känslokallt men en 12 åring som redan varit så mycket sjuk skulle jag inte lägga en spänn till på gällande veterinärvård annat än småsaker och sista sprutan.

Pyo är en sådan sak jag tänkt och oroat mig för..skulle hon få det efter 12 års ålder skulle jag inte operera (tänker jag nu). Sen är min hund av en ras där 12-13 år är en hög ålder då de flesta trillar av, så ser det som väldigt fint om hon hänger med nåt år till i gott skick.
Ja det är så man tänker. Men jag kunde inte säga nej då. Min levde till hon var 17. Det var värt alla pengar att operera.

Såg nu att jag betalar > 19 000 kr per år för min försäkring 😆. Jag som trodde det vara var 16 000. Tror jag bättre spara de pengarna och använder om/när något händer henne...Men ska ändå kolla upp alternativen som ni föreslagit!

Mina gamla hundar fick båda enklare olycksfall/sjukvårdsförsäkringar när de var i tolvårsåldern. Den äldre av dem var verkligen inte bra på att vara sjuk och tanken på att låta henne gå igenom något stort vid hög ålder fanns inte, Jag ringde för att säga upp försäkringen (hade If), men fick ett alternativ som täckte akuta skador och sjukdomar upp till en viss summa. Den kostade en femtiolapp i månaden. Så det blev så att den yngre hunden också fick en sådan försäkring när hennes gick ut, trots att hon var betydligt mer stoisk. Men hon hade gått igenom två tumöroperationer vid relativt hög ålder och jag hade bestämt mig att det inte skulle vara fler,

Jag använde aldrig försäkringarna och båda hundarna levde till 14+, gammalt för rasen. Jag är nöjd med beslutet, men jag är också säker på att jag valt att avsluta utan ångest om de drabbats av något stort som försäkringen inte skulle täckt.

Jag är nöjd med beslutet, men jag är också säker på att jag valt att avsluta utan ångest om de drabbats av något stort som försäkringen inte skulle täckt.
Ja, även en magsjuka eller annat som är "enkelt" men dyrt att fixa om hunden blir inlagd innebär ju ett lidande för djuren, fysiskt och kanske även psykiskt.

Jag sa upp försäkringen rätt tidigt för mina "veteraner" både för att premien var totalt uppåt väggarna (AGRIA - aldrig igen!) och för att reservationerna också steg med åldern. Min shiba hade också sådan avsky för veterinären att jag aldrig hade utsatt henne för större ingrepp i äldre ålder.
Å andra sidan är veterinärvården också mycket billigare här.

Vilken dyr försäkring! 🫣 Jag sänkte försäkringen på min äldsta men hon är redan opererad för pyo.
Ja, tror det är för att hon varit återkommande med tumörer samt har en annan sjukdom som hon behandlats mycket för med många vet-besök..Så journalen är ganska gedigen!

Min äldsta (idag 12 år), som defintivt varit en av de hundar som behövt använda försäkringen även tidigare (korsband, cancer etc.), åkte på pyo som 11-åring (kanske precis innan hon fyllde 11?). Jag tänkte då att "vi testar", men blir det komplikationer eller liknande så får hon avlivas. Men, precis som med alla andra sjukdomar och problem hon haft, så har det inte varit några komplikationer, och det blev lite billigare än det hade kunnat bli eftersom hon kunde vänta med operation till dagen efter, och kunde vara hemma på natten (trots jättekass sänka - men hon verkade inte vara så påverkad). Någon månad senare drog veterinären ut några knäckta tänder, och då märkte de på operationsbordet att hjärtat inte längre var helt som det skulle. Så min plan är nu att inte göra några fler operationer - men samtidigt är det lätt att säga det nu i förväg :cautious: Jag har än så länge kvar min försäkring på henne, men den kostar under 6000 kr/året, så billigare än din.

Annars låter ju en försäkring som bara täcker akuta skador/sjukdomar som en bra lösning? Det låter som om det t.ex. skulle ha funkat på det som min yngsta hund behövde åka in för när hon var 1-2 år, då hon slet upp huden mellan två trampdynor/tår och hon behövde en hel del stygn och det blev infekterat. Det är ju sådant som man inte vill avliva för, men som ändå kan kosta lite (inte i nivå med pyo och liknande).

Jag tog bort försäkringen på min 13-åring nu i höst. Hon är kastrerad och hon är i sådan kondition att jag ändå inte skulle utsätta henne för något större. Får hon en öroninflammation etc så får hon behandling, men blir det något större så får hon somna in.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka