Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Om jag vore du, så skulle jag kontakta skolverket.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ja, det skulle jag kunna tänka mig om jag bor i ett land där grundtron är islamisk. Nu blir det väl ett ramaskri här men Sverige är ett protestantiskt land och grundtron i Sverige är kristendom. Flyttar jag utomlands kan jag behålla en del av mina seder men måste också kunna anamma landets traditioner. Kan inte som invandrare köra mitt race och kräva att ett helt land ska ändra sina vanor och skriva om grundlagar för min skull. Tycker vi ibland är så rädda för att vara "rasistiska" att det går åt andra hållet. Vi tillåter och ursäktar mycket för att inte kallas rasist.

Har en skola i många år haft som tradition att hålla skolavslutningen i kyrkan ska skolan även i fortsättningen kunna göra det oavsett vad eleverna har för religion.

Jag känner flera stycken helsvenskar som konverterat till Islam. Ska dom utvandra då menar du?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ja, det skulle jag kunna tänka mig om jag bor i ett land där grundtron är islamisk. Nu blir det väl ett ramaskri här men Sverige är ett protestantiskt land och grundtron i Sverige är kristendom. Flyttar jag utomlands kan jag behålla en del av mina seder men måste också kunna anamma landets traditioner. Kan inte som invandrare köra mitt race och kräva att ett helt land ska ändra sina vanor och skriva om grundlagar för min skull. Tycker vi ibland är så rädda för att vara "rasistiska" att det går åt andra hållet. Vi tillåter och ursäktar mycket för att inte kallas rasist.

Vi skulle lika gärna kunna säga att grundtron här är asatro. Sverige är idag ett sekulariserat land med en konfessionsfri skola punkt. Detta har vi bestämt.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ja, det skulle jag kunna tänka mig om jag bor i ett land där grundtron är islamisk. Nu blir det väl ett ramaskri här men Sverige är ett protestantiskt land och grundtron i Sverige är kristendom. Flyttar jag utomlands kan jag behålla en del av mina seder men måste också kunna anamma landets traditioner. Kan inte som invandrare köra mitt race och kräva att ett helt land ska ändra sina vanor och skriva om grundlagar för min skull. Tycker vi ibland är så rädda för att vara "rasistiska" att det går åt andra hållet. Vi tillåter och ursäktar mycket för att inte kallas rasist.

Har en skola i många år haft som tradition att hålla skolavslutningen i kyrkan ska skolan även i fortsättningen kunna göra det oavsett vad eleverna har för religion.

Fast, jag anammar inte dessa traditioner. Eftersom jag inte är religiös. Det är ju religiösa traditioner.
Varför ska muslimerna då behöva göra det?
Vi har religionsfrihet i det här landet.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Att personliga kommentarer som är helt onödiga och ointressanta för oss andra tillför inte någonting.

Att ha olika åsikter är berikande och ibland händer det att jag ändrar uppfattning i en tråd!
Ägnar vi oss åt pajkastning och personliga sidospår spårar en tråd lätt ur och då kan vi missa någonting!
Vare sig man vill fira skolavslutning i kyrkan eller inte!

Förstår du nu?:)

Nej, inte riktigt.
Det är ju inte första gången någon skriver så, som jag skrev ungefär.Personliga sidospår blir det ofta. Men, det beror väl kanske på vem det är som skriver.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ja, tydligen är det många som undviker kyrkan av olika skäl. Jag är väl kanske naiv när jag inte förstår varför frågan är så laddad. Jag har ofta suttit i kyrkan (på mer religiösa tillställningar som dop etc) och inte hållit med om vad som sagts, men ändå inte känt mig särskilt obehaglig till mods. Men det kanske andra gör, jag vet inte....

Ja, det finns de som tycker att det är obehagligt.
Budskapet är obehagligt för mig. Jag undviker kyrkliga dop.
Om man ser tillbaka på kristendomens historia är den högst obehaglig.
Präster har genom alla tider varit maktfullkomliga.
Usch.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Skolavslutning i kyrkan = Gudstjänst :confused:

Ja, om det är vad du mfl tycker, så är det bara att konstatera att fortsatta "förklaringar" är helt meningslösa.

En präst är inte en officiell företrädare för den svenska skolan.

Om man bara lånade lokalen och var tydlig med det skulle jag acceptera om det var pga lokalbrist. Men nu är det inte lokalbrist, och prästerna "predikar". Om de så bara säger "välkommen till Guds hus" så står ju skolan för att de förmedlar att det bara finns en rätt Gud.


*urrk*

Som sagt, skolan är obligatorisk och ska vara konfessionsfri. Söndagsskolan kan få hållas i kyrkan.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Tråkigt att det ska vara så på sina håll.

Jag är glad över att bo där jag bor i fråga om även detta måste jag säga )
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Fast, jag anammar inte dessa traditioner. Eftersom jag inte är religiös. Det är ju religiösa traditioner.
Varför ska muslimerna då behöva göra det?
Vi har religionsfrihet i det här landet.

Ok att du inte anammar dessa religiösa traditioner men antar att ni firar både jul och påsk som faktiskt inte skulle funnits som röda dagar om vi hade kristendom som grundtro i Sverige.
Tror att många är lite skenheliga eftersom de gärna ser fram emot de extra röda dagarna på året som kristendomen ger oss!

Är, precis som Gnist, tacksam att skolan här inte har tagit bort traditionen med skolavslutning i kyrkan.:)
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ok att du inte anammar dessa religiösa traditioner men antar att ni firar både jul och påsk som faktiskt inte skulle funnits som röda dagar om vi hade kristendom som grundtro i Sverige.
Tror att många är lite skenheliga eftersom de gärna ser fram emot de extra röda dagarna på året som kristendomen ger oss!

Är, precis som Gnist, tacksam att skolan här inte har tagit bort traditionen med skolavslutning i kyrkan.:)

Men julafton lades ju lämpligt nog under midvinterblotet så är det hedningarna eller de kristna vi ska tacka för de röda dagarna? Alla helgona bottnar också i en "hednisk" tradition... det finns antagligen fler exempel.

Hur man vill definiera ett land kulturellt/traditionellt beror på hur långt bak i tiden vi vill gå.

Och ja, jag är tacksam för röda dagar men jag struntar blankt i att de har en kristen bakgrund. Hade de inte haft det hade vi hittat på något annat att vara ledig för tex. midvinterblot, utsläpp av kossorna på våren, skördetider etc.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Varför firar tex. Grekerna Babbo Natale och Australiensarna sin jul vid samma tidpunkt som oss om det handlar om midvinterblot?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

The middle of winter has long been a time of celebration around the world. Centuries before the arrival of the man called Jesus, early Europeans celebrated light and birth in the darkest days of winter. Many peoples rejoiced during the winter solstice, when the worst of the winter was behind them and they could look forward to longer days and extended hours of sunlight.

In Scandinavia, the Norse celebrated Yule from December 21, the winter solstice, through January. In recognition of the return of the sun, fathers and sons would bring home large logs, which they would set on fire. The people would feast until the log burned out, which could take as many as 12 days. The Norse believed that each spark from the fire represented a new pig or calf that would be born during the coming year.

The end of December was a perfect time for celebration in most areas of Europe. At that time of year, most cattle were slaughtered so they would not have to be fed during the winter. For many, it was the only time of year when they had a supply of fresh meat. In addition, most wine and beer made during the year was finally fermented and ready for drinking.

In Germany, people honored the pagan god Oden during the mid-winter holiday. Germans were terrified of Oden, as they believed he made nocturnal flights through the sky to observe his people, and then decide who would prosper or perish. Because of his presence, many people chose to stay inside.


Från denna sida.

Natalis Solis Invicti

The Romans held a festival on December 25 called Dies Natalis Solis Invicti, "the birthday of the undefeated sun." The use of the title Sol Invictus allowed several solar deities to be worshipped collectively, including Elah-Gabal, a Syrian sun god; Sol, the god of Emperor Aurelian (AD 270–274); and Mithras, a soldiers' god of Persian origin.[11] Emperor Elagabalus (218–222) introduced the festival, and it reached the height of its popularity under Aurelian, who promoted it as an empire-wide holiday.[12]

December 25 was also considered to be the date of the winter solstice, which the Romans called bruma.[13] It was therefore the day the Sun proved itself to be "unconquered" despite the shortening of daylight hours. (When Julius Caesar introduced the Julian Calendar in 45 BC, December 25 was approximately the date of the solstice. In modern times, the solstice falls on December 21 or 22.) The Sol Invictus festival has a "strong claim on the responsibility" for the date of Christmas, according to the Catholic Encyclopedia.[1] Several early Christian writers connected the rebirth of the sun to the birth of Jesus[14] "O, how wonderfully acted Providence that on that day on which that Sun was born . . . Christ should be born", Cyprian wrote.[1]


Smidiga wiki.

Jag kan nog finna mer, men skördefester, midvintersolstånd, sommarsolstånd och liknande "naturliga" högtider har firats av människor i olika delar av världen väldigt, väldigt länge. Innan kristendomens tid.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

*kl*
Jag har idag varit på sonens avslutning i den lokala kyrkan. Här var det olika framträdanden av barnen både med sång och piano-, flöjt- och fiolspel. Sen pratade rektorn i ca 5 min och tackade 5.orna som nu ska in till stan till 6:an. Det var lite prat om att vara tacksam för saker och njuta av livet i största allmänhet. Inget religiöst i det alls.
Sen sjöng barnen lite till.

Den enda psalm som framfördes var Den blomstertid.

Jag har personligen inget emot präster eller kyrkan själv, även fast jag inte är speciellt religiös men har varit med om olämpliga framföranden av religiös karaktär tidigare och tyckte det här kändes schysst och mest som ett lån av lokal. Gav en traditionsfaktor och bra akustik för sångarna.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ok att du inte anammar dessa religiösa traditioner men antar att ni firar både jul och påsk som faktiskt inte skulle funnits som röda dagar om vi hade kristendom som grundtro i Sverige.
Tror att många är lite skenheliga eftersom de gärna ser fram emot de extra röda dagarna på året som kristendomen ger oss!

Är, precis som Gnist, tacksam att skolan här inte har tagit bort traditionen med skolavslutning i kyrkan.:)

Ja, jag är ledig då det är jul. Mitt jobb är stängt då.
Mina familj äter julmiddag och myser tillsammans.
Jag har tänkt på det där med jul och påsk så klart. Men de känns inte obehagliga eftersom vi är hemma och gör som vi själva väljer att göra.
Påsken däremot firar jag inte. Lite extra godis, men inget firande.
Varför är det skenheligt? Var och en måste väl själv få avgöra var gränserna går? Min gräns går vid kyrkan. Religion finns, jag har inga problem med att en del tror. Bara jag och andra som inte vill slipper.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ok att du inte anammar dessa religiösa traditioner men antar att ni firar både jul och påsk som faktiskt inte skulle funnits som röda dagar om vi hade kristendom som grundtro i Sverige.
Jag tycker det är intressant att jul och påsk alltid kommer upp som argument i sådana här trådar.

Jag är motståndare till avslutning(sgudstjänst, för det var just vad det var när jag gick i skolanm kristendomen hade i allmänhet en mkt. stor plats i undervisningen) i kyrkan. Jag firar heller inte jul eller påsk, och skulle gärna jobba sådana helger (trevligt med helgtillägg!!).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Ok att du inte anammar dessa religiösa traditioner men antar att ni firar både jul och påsk som faktiskt inte skulle funnits som röda dagar om vi hade kristendom som grundtro i Sverige.
Tror att många är lite skenheliga eftersom de gärna ser fram emot de extra röda dagarna på året som kristendomen ger oss!

Är, precis som Gnist, tacksam att skolan här inte har tagit bort traditionen med skolavslutning i kyrkan.:)

Eftersom jag själv tillhör gruppen "icke-kristna" (ej medlem i Sv kyrkan, ej döpt) sen många år så tycker jag också det är fel att blanda in religionen i skolavslutningarna. Skolavslutningar har inget med kristendom att göra! Det har däremot julen, påsken mm. Där finns en direkt koppling till en tradition; en kristen tradition.

Jag tycker också det är en milsvid skillnad på att (som jag) fira jul och se fram emot de röda dagarna och att gå i kyrkan och lyssna till en präst på skolavslutningen. Min/vår jul är totalt icke-religiös; man kan väl närmast säga att det är en "borgelig jul" (jämför med tex borglig vigsel). Vi har ingen jesuskrubba, psalmsång eller går i julottan. På påsken äter vi godis och ägg, det är heller inte något kristet med det.

Att fira en skolavslutning med hjälp av en präst som faktiskt representerar svenska kyrkan tycker jag är dumt. Skolan ska vara icke-religiös, stat och kyrka är skilda åt i Sverige och just skolavslutningen är inte för fem öre någon slags "kyrklig tradition". I de trådar som återkommer i ämnet brukar det dessutom visa sig att det är ungefär 50/50 hur vi som föräldrar haft våra skolavslutningar; ungefär lika många har aldrig någonsin varit i en kyrka (tex jag, som ändå gått i skolan på 3 olika orter genom min skolgång) som de som säger att "det är tradition".
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Förstår inte frågan eller vad den har med skolavslutning att göra?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Förstår inte frågan eller vad den har med skolavslutning att göra?

Hon skrev:

Kan inte som invandrare köra mitt race och kräva att ett helt land ska ändra sina vanor och skriva om grundlagar för min skull. Tycker vi ibland är så rädda för att vara "rasistiska" att det går åt andra hållet. Vi tillåter och ursäktar mycket för att inte kallas rasist.

Hon antar alltså att det enbart är invandrare som är islamister.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp