Avtal - men ingen plats finns?

I

islandsponny

Jag har min häst (islänning) på en lösdrift med 10 andra ponnyer i varierande storlek.
Vi ska precis flytta till ett stall som ligger närmare stan och har 2 månaders uppsägningstid på gamla stället.

Men nu har jag varit inne på Jordbruksverkets hemsida och räknat. Kom sen fram till att i nuvarande stall behöver lösdriften vara minst 40m2 för dessa 11 hästar. Men den är i själva verket 20m2.
Kan jag då verkligen behöva betala i två månader extra då det ur djurskyddets synvinkel inte finns någon plats för min häst? I kontraktet står det att min häst har tillgång till lösdrift av godkänd mått. Men i och med att så många ponnyer släppts in så har ju kontraktet brutits på denna punkt. Några boxar finns inte på anläggningen.

Jag letar inte fel för att slippa betala, däremot vill jag att rätt ska vara rätt.
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Men har du inte tidigare funderat över lösdriftens mått och att det inte fanns boxar att tillgå!? Om det är så stor skillnad som 50% så borde ju blotta ögat signalera om att ytan är väl liten oavsett vad jordbruksverket har för direktiv!

Varför har du gått in på jordbruksverkets sida och räknat först efter det att du flyttat!? Visst, rätt ska vara rätt, men hästen har ju stått på denna ytan x antal lång tid och du har aldrig reflekterat/brytt dig om storleken på ligghallen!? I ett sånt läge känns det ju mer som om det är för att du vill slippa betala.

Inte ok att ha en hall som är för liten och påstå att måtten är godkända, inget som kanske görs med flit givetvis, men som hyresvärd måste man ju ha koll på verkligheten. Men som jag skrivit tidigare så tycker jag att du själv långt tidigare borde ha ifrågasatt! Tycker att du ska betala uppsägningen eftersom du ju faktiskt accepterat allt det som stod/påstods i kontraktet iom. din underskrift. Du bör ju INNAN du skriver på isf. kolla, om du är osäker, vad som är vad.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

det låter ju mest som att du försöker hitta fel som gör så att du slipper betala för de 2 månaderna du inte står där!
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Jag hade inte betalat eftersom detta är ett klart avtalsbrott, sedan hade jag också anmält eländet till kommunens djurskyddsinspektörer. Dessutom hade jag säkert också försökt att få tillbaka mina pengar för erlagada hyror eftersom avalet inte har varit giltigt från stallägarens sida. Eller jag hade nog betalat för fodret, men inte det övriga. Rådfråga en jurist om du är osäker.
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Håller helt med om att det är bedrövligt att man hyr ut platser utan att ha koll på att det är godkänt, men ställer mig frågan till om hästägaren kan undkomma ansvar?

I slutändan borde man väl som hästägare vara ansvarig för att man har hästen på ett godkänt ställe med godkända mått.

till TS Hur kommer det sig att du reagerar först nu? Det är ju väldigt stor skillnad på vad det är och vad det borde vara, känns som det är något man boder lagt märke till tidigare :cool:
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

I slutändan borde man väl som hästägare vara ansvarig för att man har hästen på ett godkänt ställe med godkända mått.

Exakt så är det ju, att inte ta sitt eget ansvar i en sån här situation gör ju att man undrar över avsikterna.

Kicki :laugh:
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

sedan hade jag också anmält eländet till kommunens djurskyddsinspektörer. Dessutom hade jag säkert också försökt att få tillbaka mina pengar för erlagada hyror eftersom avalet inte har varit giltigt från stallägarens sida. Eller jag hade nog betalat för fodret, men inte det övriga. Rådfråga en jurist om du är osäker.


Då ska TS komma ihåg att hon under en lång tid varit delaktig i den djurhanteringen och till fullo under tiden hon stått där accepterat lösdriften i dess nuvarande skick. Något som jag för övrigt tycker är märkligt då det som sagt skiljer 50% storleksmässigt.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Det har självklart inte varit så hela tiden.
Det är den senaste månaden som det tagits emot fler och fler hästar (med tidigare antal hästar var det godkänt). Jag står kvar på denna plats i ca en månad till, sedan är min box i nya stallet tom.
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Om det är godkänt eller inte hänger lite på var i landet som det här stället ligger. För än så länge finns många platser där det inte behövs box och torr och skyddad liggplats. Om många ska göra som du och flytta under hösten så kan det mycket väl vara godkänt.
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Hästarna som flyttat in nu ska stå där över vintern
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Men varför har inte du eller andra hyresgäster dragit i handbromsen tidigare!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Som jag uppfattat det så har detta problem bara funnits under en månad.
Ibland är det svårt att veta alla bestämmelser som finns runt en häst så TS kanske helt enkelt inte visste om det. :)
(Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att försöka smita ifrån ett kontrakt genom att leta hål i det, det skulel inte jag vilja att någon jag hade kontrakt med gjorde).


Till TS

Om man nu bortser från alla moraliska aspekter av dina (TS) frågor och ser till de lagliga så nej, det ska inte stå fler hästar än lagligt på lösdriften, Men, står det att hästarna ska ha tillgång till enligt lagen korrekt lösdrift året om, eller står det bara att de ska ha tillgång till en?
Som någon redan påpekat, i vissa delar av landet gäller fortfarande betestillstånd (tror jag, om de inte ändrat det), vilket innebär att hästar enligt lagen inte behöver ha tillgång till lösdrift/vindskydd ännu och därmed så kan det vara så att de inte brutit mot kontraktet Ännu. (men kommer att bryta mot både lag och kontrakt i vinter).

Sen kan du ju prata med stallägaren och säga att du har ont om pengar och inte råd att betala dubbla, och du undrar om h*n kan göra ett undantag i dteta fall eftersom det är fler hästar i lösdriften än den egentligen får ta.
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

tillägg: sen ska du ju egentligen itne behöva betala för foder om du inte använder det under uppsägningstiden.
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Detta är min första häst och jag har inte haft honom länge. Jag har haft fullt upp med att lära mig om hur man sköter en egen häst och varit naiv nog att tro att stallägaren har koll på vad som är lagligt och inte.

Vad händer om det kommer ut en kontrollant till stallet nu? Den lär ju konstatera att det är för många hästar, men kan jag slängas ut hur som helst då? Det är ju trots allt två månaders uppsägningstid från båda håll, och jag kan ju inte stå och betala för en plats som jag inte får nyttja.
I kontraktet står det även att hästarna ska ha fri tillgång till hö/ensilage och att det ingår havre, betfor och mineraler. De tre sista har jag inte sett röken av trots att jag frågat efter det, och istället fått köpa in eget. Ensilage får dom ca 6kg var per dag (delat på tre mål) och det tar slut lika fort som det läggs ut.
Det var när det här tjatet började som jag letade reda på en ny stallplats, men jag vill ju fortfarande få det jag betalar för.

Ingen går och köper en enligt kontraktet fullutrustad bil och nästa dag köper en ny motor eftersom det inte fanns med.
 
Sv: Avtal - men ingen plats finns?

Har du två månaders uppsägning så har du. Skulle en kontrollant påtala att det är för många hästar så får stallägaren lösa det problemet, skaffa plats i andra stall eller liknande.

Om det står i kontraktet att hyresvärden ska tillhandahålla resp. fodermedel så är det ett kontrsaktsbrott att inte göra det. Samt har du betalat för foder du inte fått utan fått köpa eget så ska du ersättas för detta.

Tyvärr så kan man inte förlita sig på att motparten har full koll, fel begås både medvetet och omedvetet. Sedan kan det ju inte förväntas att man ska vara insatt i varenda detalj, men baskoll bör man skaffa sig.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 171
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 386
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 865
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp