Avvänja för, vore mycket tacksam för hjälp

P

poseidon

Jag har precis köpt ett P.R.E.-sto på åtta år. Hon är relativt lite hanterad då hon har använts i avel i Spanien (och där går avelstona i stora flockar, hanteras knappt, bara "producerar".) Hon har ståt i Sverige i 1,5 år och har ett litet stoföl vid sidan om som nu är 6 månader. Fölet är sålt och både sto och föl går nu hos fölets nya ägare. Jag vill gärna ha hem min häst så snart det går och fölet och stoet står nu i skilda boxar men går ihop på dagarna. Min fråga är: hur sunt är det att rycka isär dem i det här läget? Stoet har för det första lite mjölk kvar och sen så känner hon inte mig heller. Transporten mellan mitt och fölets ställe är ca 10 mil så det är en bit för henne att åka. Är det någon som har något förslag på hur denna avvänjning kan gå till på bästa sätt för att inte sto och föl ska få "traumatiska" upplevelser. Jag vill ju få en bra start med mitt nya sto.

Mycket tacksam för svar.
/ Poseidon :confused:
 
Om fölet och stoet stått i varsin box ca 1 månad så är det bara att plocka isär dem sedan. Vi lastade fölis och åkte (iofs bara 10 min) iväg med henne. Stoet lugnade sig efter 10 min i hagen, och fölis var lugn direkt när hon kom fram till sin nya jämngamla kompis. Om hästarna bara får sällskap så lugnar de sig kvickt, de är så "hemska" att de snabbt glömmer bort den häst man skiljt dem ifrån om de får en ny vän... :smirk:
Lasta du ditt sto och åk, låt f.d. ägaren se till att fölisen får kompisar direkt, och så släpper du stoet med andra hästar, alt. bredvid om du vill vänja henne först, direkt när du kommer dit du ska.
Motionera henne och håll koll på juvret de första dagarna, men mjölka inte ur något. Det går ner på en vecka.
Lycka till! :)
 
Du kan definitivt ta hem henne nu. Nästa lördag ska jag köra mitt föl till ett lösdriftsstall så hon kommer bort från sin mamma, lika hemskt varje år...
 
Tack så mycket för hjälpen, nu har jag bestämt att jag åker och hämtar henne imorgon.

MVH / Poseidon :banana:
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Avel Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det...
2
Svar
29
· Visningar
5 883
Senast: Carlsson000
·
Hästhantering Flytta tråden om den ej hör hemma här... Vi har ett lösdriftsstall med 2 stora hagar, 3 resp 6 hästar i dem. I den största...
2
Svar
35
· Visningar
3 509
Avel Mitt ena sto fick föl i maj -08. I februari -09 var avvänjningen klar och han flyttade till lösdrift. Men stoet producerar fortfarande...
Svar
6
· Visningar
1 430
Senast: Lintrollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp