Bukefalos 28 år!

Hon är ledsen!

AnNanmandrus

Trådstartare
Flytta tråden om den ej hör hemma här...

Vi har ett lösdriftsstall med 2 stora hagar, 3 resp 6 hästar i dem.

I den största flocken är alla valack utom 2st varav den ene är en dräktig treåring (!) Självklart förstföderska men har gått över tiden med snart 5 veckor!

I den andra hagen går en valack och två äldre ston som fått 1 och 3 föl tidigare.
En av dessa går konstant vid hagstängslet gränsande till andra hagen så nära treåringen hon kan, ständigt vakande över henne. Efter förmåga och under stress pga det avskärmande stängslet...
Hon mår dåligt över detta, det syns! Hon vill kunna ta hand om ungstoet under hennes dräktighet/förlossning/efteråt.

Min personliga åsikt är att de två borde få gå tillsammans så den äldre kan fullfölja sitt uppdrag att ta hand om ungstoet, eftersom jag dessutom tror det är för svårt för den dräktiga annars. Att hon skulle behöva en äldre kunnig vid sin sida och att hon helt enkelt inte vet hur hon ska göra! Och därför aldrig fölar heller.
Men de andra (som har häst i ungstoets hage) säger nej. Inga hopsläpp så länge "fostret/fölet" finns med i spelet. Inga nya bakterier innan och inga risktillfällen efter förlossn. Den dräktiga måste vara trygg i sin roll. Men det är hon ju inte, eller?!
och ännu mindre det äldre sto som tagit på sig ansvaret att vara "dora" till henne.

Vad borde man göra? Bör de gå i skilda hagar eller ska man låta det äldre stoet få byta hage?

De som säger emot har sina erfarenheter grundade på ungstoets förra ägare (som sålt henne tjuvbetäckt), en spådam samt teoretiska kunskaper.
Jag och de "på min sida" har alla praktiska erfarenheter som fölägare, uppfödare och mångårig häst-/fölvana.

Ord står mot ord.
 
Sv: Hon är ledsen!

Jag skulle nog vilja påstå att det inte är så att unghästen inte fölar för att hon inte vet hur man gör. Moder natur har det inbyggt. När värkarbetet sätter igång kommer själva förlossningen gå per automatik eftersom de flesta djur (om inte alla kanske) har det inbyggt vad som ska göras när det kommer en värk, nämligen att krysta. Det är som när små föl börjar bajsa och kissa, det är redan inbyggt vad som ska göras när det börjar "trycka på".

Att hon sedan kan behöva hjälp efter fölningen är individuellt. På en del kickar moderskänslorna in direkt och ordentligt och det är som om de aldrig gjort något annat, medan andra blir förvirrade och behöver lite hjälp på traven, t.ex att man är där med en handduk och torkar extra ifall stoet slickar dåligt eller att man håller fast stoet så fölet kan komma åt att dia, alternativt mjölkar stoet så fölet för den första råmjölken så fort som möjligt.

Betäcktes ungstoet på ett utsatt datum så man har kunnat räkna dagarna eller har hon gått med hingst som har betäckt lite "nu och då" så man inte fastställt någon exakt vecka eller dag hon blev dräktig? Det är inte ovanligt för förstagångsföderskor att de både går över tiden eller fölar innan utsatt datum. Fortsätt håll koll på henne, kolla juvret, kolla hennes allmäntillstånd ifall hon börjar må dåigt osv. Så länge hon mår bra, äter och dricker som hon ska är det bara att ha tålamod, fölet kommer tids nog. Är man dock extra orolig eller det börjar dra ut på tiden orimligt mycket kan man ju alltid ta ut en veterinär som kan kolla henne.

Hur kommer det sig att det är avskärmande staket mellan hagarna? Vad händer om ni tar ut båda hästarna så de för sniffa på varandra? Är ni säkra på att det är ungstoet hon vill åt?
 
Sv: Hon är ledsen!

Visserligen tror ju jag också att hon vet hur man gör, men att hon kanske kan tycka det är jobbigt. Drar samma paraleller; vissa skulle kunna föda hemma i soffan medan väldigt många unga vill göra kejsarsnitt.

De visste att hingsten rymde till hennes hagen första veckan i juni förra året, men har inget Exakt datum.
Egentligen har juvret börjat visa tecken, så därför är hennes ägare ännu mer skeptisk till att flytta över gammelstoet.

Avgränsningen är en gammal sak då hästarna tidigare var uppdelade små/stora, vissa småhästägare var rädda för stora hästar. Men det är inaktuellt nu. Vi skulle ha släppt ihop alla om det inte varit för att valacken i "storhästhagen" varit elak, speciellt mot mindre/osäkrare valacker och därför förblev de uppdelade.

Jag är rätt säker på att det är ungstoet hon är intresserad av, för hon blir väldigt orolig när denne är inne till exempel. Och de går väldigt spridda i hagarna men ändå är det med henne hon går.
Då hon var på betäckning för två år sedan så gick hon med tre fölmärrar, hon var gladerligen barnvakt till alla tre samtidigt fick vi höra när vi hämtade henne!
Jag har aldrig sett henne visa större "ilska" eller liknande mot denna häst (utom då hon dök ner i hennes mathink, ej uppskattat) Och då är detta en väldigt dominant dam som alltid smäller direkt, skriker och tycker en hel del.
 
Sv: Hon är ledsen!

Skulle nog vilja säga att det är unghästen som är viktigast i detta läget. Hur hanterar hon det? Är hon stressad över det andra stoet? Om hon inte bryr sig nämnvärt och inte påverkas av det skulle jag låta det vara. Om det äldre stoet är riktigt mammig skulle jag kunna tänka mig att risken finns att det äldre stoet försöker adoptera fölet när unghästen fölar. Kanske inte så vanligt, men skulle inte förvåna mig om det är möjligt. Vi hade en gammal märr för många år sedan som adopterade en kalv och blev helt ifrån sig när vi tog tillbaka kalven till sin riktiga mamma (den hade smitit in till hästen av misstag).

Tycker ni ska hålla dem åtskilda tills unghästen fölat och sen hålla unghästen och fölet ensamma i en egen hage så de hinner bekanta sig med varandra och knyta band, speciellt viktigt med ett så pass ungt sto som kan bli förvirrad och inte vet vad hon ska göra, speciellt när de andra hästarna i samma hage ska komma fram och nosa på fölet osv. Kan gå ganska livligt till när ett föl kommit till världen och när mamman är ovan vet hon kanske inte hur hon ska hantera det. Risken finns att fölet kommer till skada.
 
Sv: Hon är ledsen!

Skulle nog vilja säga att det är unghästen som är viktigast i detta läget. Hur hanterar hon det? Är hon stressad över det andra stoet? Om hon inte bryr sig nämnvärt och inte påverkas av det skulle jag låta det vara. Om det äldre stoet är riktigt mammig skulle jag kunna tänka mig att risken finns att det äldre stoet försöker adoptera fölet när unghästen fölar. Kanske inte så vanligt, men skulle inte förvåna mig om det är möjligt. Vi hade en gammal märr för många år sedan som adopterade en kalv och blev helt ifrån sig när vi tog tillbaka kalven till sin riktiga mamma (den hade smitit in till hästen av misstag).

Tycker ni ska hålla dem åtskilda tills unghästen fölat och sen hålla unghästen och fölet ensamma i en egen hage så de hinner bekanta sig med varandra och knyta band, speciellt viktigt med ett så pass ungt sto som kan bli förvirrad och inte vet vad hon ska göra, speciellt när de andra hästarna i samma hage ska komma fram och nosa på fölet osv. Kan gå ganska livligt till när ett föl kommit till världen och när mamman är ovan vet hon kanske inte hur hon ska hantera det. Risken finns att fölet kommer till skada.

:bow::bow::love::bow:
 
Sv: Hon är ledsen!

Jag tycker du förmänskligar hästarnas beteende och jag skulle ha resonerat som hästägaren - inga nya hopsläpp innan hästen fölat och fått landa i att vara mamma.
 
Sv: Hon är ledsen!

Jag skulle inte släppa ihop nu så tätt inpå fölningen men jag skulle inte heller låta stoet gå kvar i en större blandflock, skulle hellre ha henne ensam fram till fölningen i så fall och släppa ihop med passande hästar sen när ungen är några veckor.
 
Sv: Hon är ledsen!

KL'

Håller med dig , till TS, sen skulle jag inte låta det gamla stoet stressa det unga stoet på det viset! Ta bort hästen till nån hage längst bort.
 
Sv: Hon är ledsen!

Hade jag fått bestämma hade ju den unga fått gå med några äldre fölston redan från början, det enl mig naturligaste sättet för alla

KL'

Håller med dig , till TS, sen skulle jag inte låta det gamla stoet stressa det unga stoet på det viset! Ta bort hästen till nån hage längst bort.

Har inte sett henne stressa upp ungstoet alls, faktum är att hon verkat lugnare med den äldre i närheten
Skulle hon gå i hage längre bort skulle hon gå ensam i den
 
Sv: Hon är ledsen!

Jag skulle inte släppa ihop nu så tätt inpå fölningen men jag skulle inte heller låta stoet gå kvar i en större blandflock, skulle hellre ha henne ensam fram till fölningen i så fall och släppa ihop med passande hästar sen när ungen är några veckor.

:bow: håller med!
 
Sv: Hon är ledsen!

Man får tänka på att det naturliga sättet inte alltid är det bästa. Det finns en anledning till att de uppfödare jag sett/hört om/känner till, inte låter alla sina hästar gå i en enda stor flock och låter fölstona föla ute i en lösdrift med 20 andra hästar hur som helst.

Det äldre stoets skrikande och stressande beror troligen inte på att hon vill hjälpa unghästen med dräktigheten/fölningen osv utan på att hon har mammakänslor, och som sagt finns risken att hon försöker ta över fölet när unghästen fölat om de tillåts gå i samma hage, vilket inte är nyttigt för någon individ, speciellt inte för fölet.

Fortsätt hålla dem åtskilda och håll noga uppsikt över unghästen. Att bli mamma är en stor omställning för alla djur första gången. Om det finns andra hästar (speciellt ett annat mammigt sto) som försöker vara där och buffla runt när unghästen precis fölat kan det även uppstå en situation där fölet blir osäkert på vem som är dess mamma och vem den ska ty sig till, speciellt om unghästens mammakänslor dröjer lite med att kicka in och hon kanske inte försvarar sitt föl mot andra hästar som ett äldre mer rutinerat sto skulle göra.

På tal om det blir det också ett väldigt stressmoment för både sto och föl när hon måste hålla på och försvara sitt föl mot andra nyfikna hästar som ska vara framme och hälsa och lukta. Det är viktigt att hålla det så lugnt som möjligt för både sto och föl den första tiden, vilket lätt hjälps av genom att hon får gå i en egen hage en tid.
 
Sv: Hon är ledsen!

Har bestämt mig för att låta henne gå kvar i sin hage tills vidare nu. hon har lugnat sig nu och till skillnad från då de gick i vinterhagarna går de i princip sida vid sida nu ändå! (förr va det en bra bit dem emellan) Så ungstoet kan själv välja om hon vill "hålla ihop" med den äldre, eller om hon vill gå bort från stängslet och vara ifred...
Dessutom går de mindre hästarna in nattetid (två har fångrisk), så är ändå isär en hel del i sina boxar. Även jag tar in den äldre tillsammans med dem, men det är mest för min egen skull att få sysselsätta mig.

Sen behöver jag kunna ta ut henne utan att hon blir besvärlig med mig för att hon lämnar unghästen, och så kommer hon behövas i sin hage för att hjälpa till att hålla valacken på plats nu när två nya hästar ska in i deras hage, alltså finns en deel utomstående skäl med att ej flytta över henne.
 
Sv: Hon är ledsen!

:bow:
Man får tänka på att det naturliga sättet inte alltid är det bästa. Det finns en anledning till att de uppfödare jag sett/hört om/känner till, inte låter alla sina hästar gå i en enda stor flock och låter fölstona föla ute i en lösdrift med 20 andra hästar hur som helst.

Det äldre stoets skrikande och stressande beror troligen inte på att hon vill hjälpa unghästen med dräktigheten/fölningen osv utan på att hon har mammakänslor, och som sagt finns risken att hon försöker ta över fölet när unghästen fölat om de tillåts gå i samma hage, vilket inte är nyttigt för någon individ, speciellt inte för fölet.

Fortsätt hålla dem åtskilda och håll noga uppsikt över unghästen. Att bli mamma är en stor omställning för alla djur första gången. Om det finns andra hästar (speciellt ett annat mammigt sto) som försöker vara där och buffla runt när unghästen precis fölat kan det även uppstå en situation där fölet blir osäkert på vem som är dess mamma och vem den ska ty sig till, speciellt om unghästens mammakänslor dröjer lite med att kicka in och hon kanske inte försvarar sitt föl mot andra hästar som ett äldre mer rutinerat sto skulle göra.

På tal om det blir det också ett väldigt stressmoment för både sto och föl när hon måste hålla på och försvara sitt föl mot andra nyfikna hästar som ska vara framme och hälsa och lukta. Det är viktigt att hålla det så lugnt som möjligt för både sto och föl den första tiden, vilket lätt hjälps av genom att hon får gå i en egen hage en tid.

:bow: till dig och CK ni förklarar bättre. Vi har också ett sånt sto som ska bry sig om fölston och stressar sig själv så till den grad att ägaren inte kan rida sitt sto. Att ston stjäl föl är ju inget nytt.
 
Sv: Hon är ledsen!

Hyser stark misstro till det.

Ett sto kan inte hjälpa ett annat sto vid fölning. Punkt.
Däremot finns det en hel del som gärna försöker stjäla andras föl och åstadkommer stor oreda och inte helt sällan skada.

Och vad menar du med att inte föl alls?
Här stoet dräktigt och värkar kör igång kan de inte annat än föla. Lika lite som en människa "kan låta bli" när en bebis vill ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hon är ledsen!

Att ett sto både VILL och KAN hjälpa ett annat sto vid fölning är inget jag hört om någonsin.

Vad som däremot är vanligt, och som man inte ska blanda ihop med att "hjälpa" är att andra ston och andra flockmedlemmar är framme och luktar och nosar på ett nyfött föl, eller på ett föl som håller på att födas. Det är en naturlig reaktion som inte beror på att de vill hjälpa till utan på att de är nyfikna på vad som pågår, detta har jag även sett många ggr bland får och kor då vi bedrev avel under många år av min uppväxt. Även där har vi hållit en nyförlöst tacka eller ko åtskild från flocken i en vecka så hon och lammen/kalven har hunnit bekanta sig och knyta band innan de återförenats med flocken.

Ang det här med att inte vilja föla så ska man hålla ett öga på hur lång tid hon går över. Om det börjar bli extremt och det inte verkar synas någon tillstymmelse till att en fölning skulle vara nära ska man kontakta veterinär, speciellt om hästen börjar må dåligt då den rent faktiskt kan dö (inkl fölet). Dock är det enligt min erfarenhet extremt ovanligt att en naturlig förlossning inte sätter igång av sig själv. Vet dock inte om man sätter igång en förlossning via värkframkallande mediciner eller om man gör kejsarsnitt när det gäller djur. I vilket fall, håll ögonen på henne och så fort hon börjar visa minsta lilla tecken på att det skulle kunna börja närma sig, sätt henne i en egen hage!

Ang det mammiga stoet, håll henne borta från unghästen. Även om du tycks tro att hon vill hjälpa till kan jag lova att hon kommer göra mer skada än nytta...
 
Sv: Hon är ledsen!

Har varit med om många sådanna tillfällen

Kan du inte vara snäll och beskriva några av tillfällena?

Jag har nämligen aldrig någonsin hört talas om det och tycker att det låter helt otroligt. Håller med de som säger att största faran är att det gamla stoet snor fölet, sånt har jag sett.
 
Sv: Hon är ledsen!

Å andra sidan kan ju det äldre stoet "kidnappa" fölet av den unga. Jag har sett det hända och det var ingen rolig syn. Det är nog klokt att låta ungstoet och fölet få sköta sitt i lugn och ro.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 054
Senast: exotic
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp