Bukefalos 28 år!

Hon är ledsen!

Sv: Hon är ledsen!

Å andra sidan kan ju det äldre stoet "kidnappa" fölet av den unga. Jag har sett det hända och det var ingen rolig syn. Det är nog klokt att låta ungstoet och fölet få sköta sitt i lugn och ro.

Väldigt vanlig företeelse.
Och då är det helt kört för fölungen om man inte är på plats då det händer.

Att det är kört beror på minst två orsaker.
Den ena att den inte får tillgång till råmjölk.
Den andra att den riktiga mamman inte kommer att ta tillbaka sin unge med tanke på att hon är en förstagångare.

Fattar inte ens hur TS funderingar ens kan gå i dom riktningarna..:confused:

Enda gången jag inte skulle vara lika orolig för dom två ovanstående orsakerna är om en mycket rutinerad ledarmärr fölar i dom sammanhangen.
Men då finns det risk att ungen kommer i kläm och blir ihjälsparkad då mamman kommer upp på benen och ska få tag på sin unge igen, då den springer vid sidan på fel märr.

Är sen "fel" märr själv orutinerad så blir allt ännu värre.

Att TS förmänskligar sin fölmärr är den största okunnigheten tyvärr.


AM
 
Sv: Hon är ledsen!

Jag är mest nyfiken på vad dräktighetsrekordet är på ett sto som " inte vet hur man fölar".
Det borde ju kunna vara en hel livstid, om man får tro TS.
 
Sv: Hon är ledsen!

Bästa exemplet är väl grannstallet, där dom fått flera föl varje sommar de senaste 10 åren.
Så sent som förra året "vägrade" vissa ston föla ett tag, Men så flyttade man dem till hage med några äldre ston. Två dagar senare hade alla fölat.

Men som sagt, eftersom de ändå går "kant i kant" med varann nu, så får det räcka. Gammelmärren är lugn och ungstoet kan om hon vill gå bort utan att ha henne med sig.
 
Sv: Hon är ledsen!

Hur vet man att dom vägrade föla?

Och hur vet man att dom inte stressfölade efter att dom fått byta flock?

För nya hästar blir alltid motade då dom kommer in. Så då kan knappast kunna ha blivit trygga enligt din teori på 2 dagar.

Vi skulle då aldrig göra något så dumt.

Du gjorde rätt att ha dom brevid varann men inte ihop.
Och låt den blivande mamman få tid på sig att förstå att hon har ett föl att ta hand om sen.
Är dom ute dygnet runt så kan du vara ganska säker på att hon fölar i ett hörn eller tätt efter staketet. Lagen om all jävelskap.
Så håll koll.

Lycka till

AM
 
Sv: Hon är ledsen!

Hur vet man att dom vägrade föla?

Och hur vet man att dom inte stressfölade efter att dom fått byta flock?


AM

Så tror jag det var, eller möjligen slumpen.

Jag vägrar tro att en häst kan glömma bort att föla bara för att hon inte vet att hon är dräktig.
kroppen funkar inte så.

Isåfall ska jag glömma bort att bli gammal, och leva i minst 500 år.
 
Sv: Hon är ledsen!

Och det råkade inte vara så att hästarna fölade helt naturligt efter de två dagarna de släpptes in i den nya flocken? Alla ston går inte runt och visar tecken på att de ska föla i två veckor.
Vi hade en gammal märr som inte visade något öht. Hon var pigg och som vanligt på kvällen. Visst hade mjölken runnit till och hon hade tendens till små vaxproppar, men inte mer. På morgonen hade hon fölat.

Hästvärlden fungerar inte på de sätt du verkar tro att den gör..
 
Sv: Hon är ledsen!

Du förmänskligar hästarna totalt och den anledning du läser in existerar inte ö.h.t. Däremot finns det som nu diskuterats ston som blir oerhört intresserade av andra stons föl, med resultat och risker redovisat i tråden. Jag har även varit med om att ett fölande sto har åsamkat falsk-alarm värkar hos det andra dräktiga stoet som legat några dagar/veckor längre bort till fölning.

I det vilda drar sig alltid de fölande stona BORT från flocken för att föda i fred och hinna präglas med sin unge innan de återvänder in i flockgemenskapen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hon är ledsen!

Är i vilket fall löst nu ftersom fölet kom idag.
Inga problem med mitt äldre sto alls, hon stod lugnt på sin sida av staketet och betade medan större delen av resterande hästar försökte stjäla fölet....

Som kanske syntes då jag bestämt mig att låta henne gå kvar i sin hage har jag ändrat uppfattning, och måste tyvärr erkänna att det var konflikter människor emellan som gjort att jag startat tråd och reagerat på "hagupplägget" som jag gjort. Kan dessvärre inte forma fram hur det sett/ser ut med val av hur hästar och hagar blandats osv.

Men jag kan stå för att ja, jag förmänskligar väldigt ofta min häst efter den relation jag har till henne med vår historia bakom oss. Fast det är inget som är varken värt, meningen eller nödvändigt att diskutera vidare på om ngn skulle tänka den tanken.
 
Sv: Hon är ledsen!

Relationen till din häst kommer sannolikt bli ännu bättre om du inte förmänskligar henne. Hellre att du lär dig tänka som en häst. Det mår bägge parter alltid bäst av.
 
Sv: Hon är ledsen!

Förmänskligar du din häst, alltså?
Då menar du att människor heller inte föder fram sina barn om de inte vet att man ska börja krysta efter exakt 9 månader?
 
Sv: Hon är ledsen!

Förmänskligar du din häst, alltså?
Då menar du att människor heller inte föder fram sina barn om de inte vet att man ska börja krysta efter exakt 9 månader?

Varför håna TS ännu mer nu när hon faktiskt krypit till korset och erkänt att hon har haft fel. Onödigt!
 
Sv: Hon är ledsen!

Jag har inte läst att hon tagit tillbaka att ston inte fölar förrens nåt gammalt erfaret sto berättar hur man gör.
 
Sv: Hon är ledsen!

Tycker inte vi ska älta detta något mer. TS har kunnat läsa om hur fel hon har i princip i varje inlägg som gjorts i tråden och kanske förhoppningsvis lärt sig ett och annat på kuppen.

Bara för att hon inte skrivit att hon "tagit tillbaka" sina åsikter om hur en fölning fungerar hästar emellan betyder inte det att hon inte ändrat sig. Ibland kan det vara jobbigt att erkänna att man haft fel om man hela tiden stått upp för sin åsikt.

Tycker inte vi ska sitta här och pressa henne att ta tillbaka massa grejer hon sagt. Hennes uppfattning har varit fel, hon har fått höra det från flera håll och verkar ha tagit en del av det till sig iaf.

TS
Bra att ni inte släppte in det andra stoet. Skulle dock rekommendera att ni sätter unghästen och fölet i en egen hage så de får vara ifred i nån vecka eller två. Det behöver inte vara nån jättehage, bara e får vara ifred ett tag.
 
Sv: Hon är ledsen!

Håller helt med dig, och jag tycker TS varit ödmjuk och rättfram nog att skriva det sista hon gjorde, så nu räcker det nog med fler pumpningar ang. detta, känns rätt onödigt.
 
Sv: Hon är ledsen!

:bow: till er i slutet!
Vill nån diskutera vidare om mig och min hästhållning så ta det ej här, ämnet var ju fölningen och den frågan är väl löst nu? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 054
Senast: exotic
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp