Avvänjning- stereotypa betéenden i framtiden

Det är klart man inte kan om de betäcker. Men jag har aldrig träffat nån som gör det (finns dock många trådar om detta på buke).
 
@sassiball Min hingst som jag vande av vid 10 månaders ålder berodde endast på att hans lekkompis var tolv månader. Ingen av dem klättrade på stoet (inte tillåtet sade hon!) men massor på min äldre valack. Jag kunde säkert ha väntat ännu längre innan jag särade på dem, men kände att jag inte ville chansa.

De är nu 14 respektive 16 månader och klänger fortfarande på valacken. Har aldrig sett dem försöka betäcka, utan det är fortfarande lek. Dock finns det inget sto som kan trigga dem heller, gör säkert skillnad. :)
 
Jag testade med naturlig avvänjning då mitt sto var dräktig senast. När hon inte hade visat några tendenser till att vänja av stofölet som var över tio månader vande jag av. Stoet var 21 år och dräktig i nionde månaden och behövde ta hand om sig själv och fostret.
Det fölet är det mest framåt och självständiga av stoets alla avkommor. Hon är inte bunden vid sin mamma men hennes mamma har varit väldigt bunden vid henne. Det yngre fölet har hon aldrig varit lika bunden till trots att det nu är de som bor tillsammans.
 
@sassiball är det inte du som har ett WM-föl. Dom blir könsmogna betydligt tidigare än SWB. Jag hade en 6 månaders för många år sedan som betäckte ett SWB-sto som lade sig ned för att han skulle komma åt. Vårt WM-hingstföl i år, var superhingstig när vi visade honom vid 2 mån ålder snorren ute och skrek som en galning.

Mina ston som varit dräktiga igen har alltid själva vant av fölen ca 7-8 mån in i den nya dräktigheten.
 
Senast ändrad:
@sassiball är det inte du som har ett WM-föl. Dom blir könsmogna betydligt tidigare än SWB. Jag hade en 6 månaders för många år sedan som betäckte ett SWB-sto som lade sig ned för att han skulle komma åt. Vårt WM-hingstföl i år, var superhingstig när vi visade honom vid 2 mån ålder snorren ute och skrek som en galning.

Mina ston som varit dräktiga igen har alltid själva vant av fölen ca 7-8 mån in i den nya dräktigheten.

Jo jag har ett wm föl och han har haft snabeln ute och försökt betäcka ridhästen. Hon är faktiskt brunstig just nu och den lille knatten är mycket intresserad, knappa 3 mån gammal. Just nu har jag delat dem men det beror på att ridhästen inte behöver så mycket bete, så hon går på andra sidan staketet.

Habina, det är ju just det att jag redan sett den ena försöka (men han når inte upp). Sen är jag lite rädd att de ska bli skadade också, när brunsten är över kommer ju ridhästen att surna till och de små kanske inte är så snabba på att läsa av. Äsh annars får hon gå i en egen hage.

Mitt halvblodssto gick med sin mamma ända tills hon var 14 månader och då diade hon fortfarande. Var på kliniken med hennes mamma då och när mjölken började rinna ur det fulla juvret undrade veterinären om hon hade ett föl hemma. Ehh -ja från förra året svarade jag då. Så då avvande jag.
 
Senast ändrad:
De föl jag har fött upp, har alltid fått gå med sin mamma i över ett år (fast vid ca drygt fyra månader delas de över natten, box bredvid varandra), hingstfölen har fått gå på eget sommarbete som ettåringar, medan stofölen får gå kvar hos mamman. Men då betäcker jag aldrig om ett sto samma år som hon har fölat utan det blir i så fall ett föl vartannat år oftast inte ens det. Nu är jag bara hobbyuppfödare med ett sto åt gången :) så då kan jag låta de små liven få ha det så här lugnt och skönt, ingen häst säljs heller före tre-fyra års ålder... Jag har aldrig haft problem med hull eller några lessna föl/unghästar ;)
 
Jag har bara fått ett föl så jag har inte mycket att jämföra med men för mig känns det bra att de kunnat gå tillsammans så länge som möjligt. När fölet var 6 månader fick han stå i egen box på natten för att mamman skulle få vara ifred ett tag. De stod förstås brevid varandra. Stod så i några månader för att sedan gå ute dygnet runt igen. Han kastrerades vid 9 månaders ålder. När avkomman var 11 månader fick han åka iväg på ett annat bete och gå i en relativt stor flock (11 hästar). Detta för att han diade så mamman bara blev tunnare och tunnare. Ju mer mat hon fick desto mer mjölk fick hon. Just nu går de i olika hagar med annat sällskap men under hösten kommer de att gå tillsammans igen. Jag tycker att man ska titta på hur hästarna själva gör och anpassa sig så gott det går efter det.
 
Det är inte ett alternativ att kastrera hingstfölen redan runt 6-7 månader så att de kan gå kvar i flocken?

Jag funderar nämligen själv på hur jag ska lägga upp det här hemma. De små rara :meh: gossarna har redan klättrat lite på stoet i gruppen som inte är deras mamma. Och det är väl bara en tidsfråga innan de provar med sin egen mamma. Är ganska sugen på att kastrera dem redan nu.. Annars är man ju tvungen att avvänja tidigt.
Problemet är att väldigt få har fått ner bägge stenarna i den åldern. Det är just att den ska bägge testiklarna nere och hyfsat väder för läkning som är avgörande när man kan kastrera.
Inte helt sällan är de unga hingstarna över året (eller äldre) innan det går att kastrera, men dom kan mycket väl vara könsmogna ändå.
 
Problemet är att väldigt få har fått ner bägge stenarna i den åldern. Det är just att den ska bägge testiklarna nere och hyfsat väder för läkning som är avgörande när man kan kastrera.
Inte helt sällan är de unga hingstarna över året (eller äldre) innan det går att kastrera, men dom kan mycket väl vara könsmogna ändå.

Ok. Så jobbigt om de blir könsmogna o man inte kan kastrera! Nu är jag till 99 % säker på att båda stenarna är nere på båda två för jag tycker det syns tydligt, men visst jag är ingen veterinär.
 
Min förstfödda var väldigt självständig och vande av sig själv i princip när hon var ca halvåret. Då gick de på lösdrift med andra småttingar så det var den enklaste sak i världen att ta hem stoet som inte mådde bra av att gå på lösdrift. Den lillskiten har varit okomplicerad att hantera, lasta själv och åka transport till ridhus vid ett års ålder utan problem, inkörd vid två utan problem, inriden vid tre utan problem. Hon är hur lätt som helst att hantera även om hon är lika kvick i vändningarna som sin mor, mycket nerv.

Föl nr två var Ultunabebisen, född en månad förtidigt och fick en dålig start med två veckor på Ultuna. Jag var inte så inblandad på slutet iom flytt och den andra ägaren tog över min del i sto och föl, har sett att han går MSV nu men är väldigt förvånad då han hade väldigt dåliga ben. Undrar om köparen ens vet om att haserna bara är kexsmulor?

Föl nr tre fick en tuff start då han och mor åkte in till Ultuna akut när han var fyra dagar. När han var 10 blev han moderlös och adopterades senare av nr 1. Uppfödd med hink och nappflaska, med tiden kunde han börja tröstsnutta när han var ledsen eller upprörd då hon började producera någon mjölkaktig vätska, inte så det mättade men så han var glad. De åkte på lösdrift med en massa andra småpojkar och sen plockade jag hem henne när han var ca sju månader medan han gick kvar med de andra småpojkarna tills han fyllde två år. Också väldigt okomplicerad att hantera men här har jag inte haft samma tid att lastträna och inte kört in men en kelgris utan dess like. Godhjärtad och tror gott om alla.
 
Jag tror på sen avvänjning, de flesta föl jag träffat på vid sex månaders ålder som avvanda har haft lätt att gå i försvarsställning och varit mer osäkra och ifrågasättande , vilket hållt i sig nåt eller flera år .

Mina föl går kvar med sin mamma i blandad flock tills de är minst ett år . Egen Box på natten tidigast vid 8 månader .
Jag märker skillnad i deras lynne, de är trygga och tillitsfulla och hänger gärna med de andra hästarna i flocken , men återvänder till mamman om det är något. Hingstar kastrerar jag hellre tidigt än avvänjer tidigt .
 
Jag tror på sen avvänjning, de flesta föl jag träffat på vid sex månaders ålder som avvanda har haft lätt att gå i försvarsställning och varit mer osäkra och ifrågasättande , vilket hållt i sig nåt eller flera år .

Mina föl går kvar med sin mamma i blandad flock tills de är minst ett år . Egen Box på natten tidigast vid 8 månader .
Jag märker skillnad i deras lynne, de är trygga och tillitsfulla och hänger gärna med de andra hästarna i flocken , men återvänder till mamman om det är något. Hingstar kastrerar jag hellre tidigt än avvänjer tidigt .
Hur tidigt kan du tänka dig kastrera? :)
 
@cusan
Bra att du delar med dig dina erfarenheter
Jag tror att jag ska planera att mina får gå ihop, men att på ngt sätt inte bara ha "creepfeeding" utan oxå egen liggavdelning i o m att min måste ha framskor.
Jag får inte in smileysarna.
 
Mer nybörjarfunderingar ifrån mig... Hur påverkar det fölet/unghästens utveckling med när den kastreras? Alltså skillnader i att kastrera just som föl vs 1/2/3-åring, hur påverkar det hästens utveckling. Inte så mkt operativa ingreppet i sig, det anses väll som närmast mindre, utan mer hur hormonförändringen som blir påverkar kroppens utveckling är det jag funderar på.
Jag har fått för mig att jag läst en äldre studie som visade på att tidigt kastrerade hingstar på något vis tenderade på att växa mer och blev flertal cm högre... Men har bara väldigt vaga minnen och ibland hittar mitt huvud på eller förvirrar saker...
Har inte orkar googla nu, ska se vad jag får upp. Men någon som kanske känner till studier i ämnet?

Jag har ju hingstföl som är planerad framtida ridhäst för mig själv = han ska kastreras. Jag har dock fått för mig ovan (att tidigt kastrerade växer mer & matte önskar så liten häst som möjligt) och att chanserna att utveckla lite könskarraktär (vilket kan vara fint för matte att titta på) gör att om Räka sköter sig så vill jag gärna kastrera först när han närmar sig 3år. I mitt huvud hänger det dock på att han är enkel/skötsam och at det finns vettigt ställe att ha honom på. Men hur dumt låter det enligt buke?
 
Jag har goolat lite...
Hittade den studien jag nog läst förrut, var tydligen bara 1,9cm skillnad på om man kastrerar innan pubertet (18-24månader). Det beror tydligen på att testosterone vid pubertet triggar avslutning på växt i tillväxtzoonerna (okej jag läser engelsk litteratur och har dåligt koll på vad saker och ting heter på svenska..).
Forskning på galoppörer (där man alltså söker efter lätta hästar och ser extra vikt som något dåligt) har man kommit fram till att tidig kastration gör att fettdepåer (framförallt hals har man tittat på) inte utvecklas och även i vissa fall på de över 2års ålder även återvecklas.
Jag har hittat dåligt motiverad studie om att kastration inte påverkar muskelmassa, vilket det finns "folk" som påstår att hingstar utvecklar mer av. Däremot påstår samma (dvs lätt tveksamma källa) att valacker får mer runda former som ett sto då de behåller mer fett mellan muskelgrupper.

Veterinärer överlag verkar föredra att kastrera innan 1års ålder då blodkärl och annat inte är lika välutvecklade och hästen läker mycket lättare.
 
Jag har goolat lite...
Hittade den studien jag nog läst förrut, var tydligen bara 1,9cm skillnad på om man kastrerar innan pubertet (18-24månader). Det beror tydligen på att testosterone vid pubertet triggar avslutning på växt i tillväxtzoonerna (okej jag läser engelsk litteratur och har dåligt koll på vad saker och ting heter på svenska..).
Forskning på galoppörer (där man alltså söker efter lätta hästar och ser extra vikt som något dåligt) har man kommit fram till att tidig kastration gör att fettdepåer (framförallt hals har man tittat på) inte utvecklas och även i vissa fall på de över 2års ålder även återvecklas.
Jag har hittat dåligt motiverad studie om att kastration inte påverkar muskelmassa, vilket det finns "folk" som påstår att hingstar utvecklar mer av. Däremot påstår samma (dvs lätt tveksamma källa) att valacker får mer runda former som ett sto då de behåller mer fett mellan muskelgrupper.

Veterinärer överlag verkar föredra att kastrera innan 1års ålder då blodkärl och annat inte är lika välutvecklade och hästen läker mycket lättare.

Just vad jag läst och blivit rådd av flera veterinärer, har dock inga säkra dokumentära källor, så går bara ut med min personliga åsikt.
Att föl mår bra och blir vettigare individer att hantera kan jag dock intyga efter 30 år med unghästar av olika raser.
 
Jag har också funderat... Min hingstunge är född i april men hans könsdrift verkar inte ha kommit igång alls... Han bara busar och skuttar, "trycker" sig mot de andra hästarna men inget klättrande alls eller skrikande och då går han med tre ston.
Som någon skrev här tidigare så har jag ett sto sen innan som jag själv fött upp och hon är lättfödd och ganska svårhanterad men hon blev heller aldrig riktiga avvand från sin mamma. Då är frågan om man prioriterar en lätthanterad häst eller en lättfödd häst?
Skall även tilläggas att hingstungen ff trots pellets, hö och gräs ändå diar förhållandevis mycket! Jag tänker att han kanske behöver det men samtidigt verkar det vara mycket beroende/vana över det och inte lika mycket "matbehov", stoet ser ut som hon gjort hela tiden, varken lägger på sig eller faller ur...
Min tanke är att behålla honom som hingst så länge det är möjligt... Hur resonerar ni andra?
 
inget klättrande alls eller skrikande
Ett föl som betäcker håller ofta inte alls på att skrika på stona. Det kan nära nog vara så att märren backar upp rumpan mot honom tills han inte kommer undan och då lyckas genomföra en betäckning även om det kanske inte var meningen. Det är inte nödvändigtvis så att han klättrar hela tiden utan det kan ju liksom räcka med en gång och aldrig mer för att oturen ska vara framme.

Stona går ju in i lågbrunstperiod över vintern, så kanske det funkar att ha honom kvar där - eller också funkar det inte, det märker du... (om inte annat så när du konstaterar dräktighet...)

Jag ser inget större problem i att börja vänja av en halvårsgammal fölunge. Men så var det ju också så att när jag började med avel så var den gängse rekommendationen att man skulle vänja av vid 4-6 månaders ålder. Frågan är väl snarast då vad du har för alternativ för honom efter avvänjningen? Har han nån kompis att gå med? Hur kan du ordna med utfodring?
 

Liknande trådar

P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 180
Senast: Pellinda
·
Avel Eftersom man hör så mkt olika saker är det alltid intressant att höra hur alla bukefalister gör. Hur gör ni och varför?? Hur gammal...
Svar
8
· Visningar
1 445
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp