Avvänjning- stereotypa betéenden i framtiden

Att det blev en hingst har ställt till det lite... Men testiklarna har inte kommit ner alls än och det verkar inte "fungera"...
Jag tänkte ha honom i hingsthage bredvid de andra stona när jag inte längre kan ha dem ihop... till våren blir det hingstbete, så är min tanke iaf...
Vad menar du med utfodring? Han äter allt jag ger honom utan problem... Tuggar mängder med hö så att han inte skall få tillräckligt i sig är jag inte bekymrad över mer än att jag låter honom dia så länge det går... Jag vill gärna hantera honom lite till innan han släpps iväg med andra hingstar...
 
Att det blev en hingst har ställt till det lite... Men testiklarna har inte kommit ner alls än och det verkar inte "fungera"...
Jag tänkte ha honom i hingsthage bredvid de andra stona när jag inte längre kan ha dem ihop... till våren blir det hingstbete, så är min tanke iaf...
Vad menar du med utfodring? Han äter allt jag ger honom utan problem... Tuggar mängder med hö så att han inte skall få tillräckligt i sig är jag inte bekymrad över mer än att jag låter honom dia så länge det går... Jag vill gärna hantera honom lite till innan han släpps iväg med andra hingstar...
 
Att det blev en hingst har ställt till det lite... Men testiklarna har inte kommit ner alls än och det verkar inte "fungera"...
Jag tänkte ha honom i hingsthage bredvid de andra stona när jag inte längre kan ha dem ihop... till våren blir det hingstbete, så är min tanke iaf...
Vad menar du med utfodring? Han äter allt jag ger honom utan problem... Tuggar mängder med hö så att han inte skall få tillräckligt i sig är jag inte bekymrad över mer än att jag låter honom dia så länge det går... Jag vill gärna hantera honom lite till innan han släpps iväg med andra hingstar...
Du kan inte låta en hingstfölunge gå själv i en hage bredvid stona ! Kan du inte kastrera så får du hitta en annan lösning med kompis ....
Tror tom att det står i djurskyddslagen att häst under 1 år får inte gå själva ?
Föder man upp hästar så är det 50% chans att det blir ett hankönet , det går inte att beställa enbart ett sto
 
Tror tom att det står i djurskyddslagen att häst under 1 år får inte gå själva ?
Jag försökte nyss hitta sådant i jordbruksverkets regler utav egen anledning (jag tycker iallafall att det är smått en självklarhet..), men finns inte riktigt. Det som är närmast som stödjer är väll det om avvänjning.

"Avvänjning av föl
5 § Föl ska avvänjas på ett sätt som tar hänsyn till deras psykiska och fysiska
hälsa.
Allmänna råd till 2 kap. 5 §
Följande metoder utgör exempel på när fölets psykiska och fysiska hälsa kan anses vara tillgodosedd vid avvänjning:
1. Naturlig avvänjning – fölet går med stoet till dess stoet inte längre tillåter diande. Detta sker vanligen då fölet är 8-10 månader gammalt om stoet är dräktigt.
2. Successiv avvänjning – fölet avvänjs under några veckors tid genom att del av dygnet vistas i utrymme omedelbart intill stoets utrymme med möjlighet till fysisk kontakt men inte till diande alternativt vistas i utrymme tillsammans med fölgrupp. Resterande del av dygnet går fölet tillsammans med stoet. Denna typ av avvänjning kan påbörjas tidigast vid 5 månaders ålder.
3. Avvänjning med hjälp av fölgrupp – fölet går direkt från stoet till en invand (för fölet tidigare känd) fölgrupp. Denna typ av avvänjning kan tidigast påbörjas när det yngsta fölet är 5 månader."
 
Vad menar du med utfodring? Han äter allt jag ger honom utan problem... Tuggar mängder med hö så att han inte skall få tillräckligt i sig är jag inte bekymrad över mer än att jag låter honom dia så länge det går...
Jag menar att det är viss skillnad på vad ett nyavvant föl behöver ha att äta jämfört med vad vuxna ston behöver. Fölens tarmflora är inte fullt utvecklad förrän bortåt 8 månaders ålder, innan dess kan fölet inte tillgodogöra sig ffa det grovfodret innehåller. Så det är inte bara mängden mat som är viktig, utan också VAD man ger.
 
@Vingra
I vanliga fall så brukar jag se till att kunna ha ett underlag till mitt påstående
Men angående att en fölunge/ inte får gå själv så läste jag det någonstans som jag anser är säker källa , jag reagerade på detta eftersom jag just då hade en skadad yngre kille hemma som fick gå ensammen en månad .
Och fick dåligt samvete trots att det var nödvändigt pga av skadan. .
Dock är det inte okey att en hingstunge går själv , då är det bättre att skicka dem på Lösdrift direkt eller ta hem en kompis till dom .
 
Men stog det inte någonstans att hingstar blir könsmogna vid 14-16 mån?

Jag har bara haft ett o den gick från ointresserat föl/åring till hingst över en natt eller vid flytt där 3 jämnåriga ston var brunstiga.
Den var då drygt 18 mån.
Jag förstår att det är högst individuellt, men jag har svårt att se att en under 12 mån. kan genomföra en betäckning o att den har ngt att ejakulera.
Även att stoet skulle tillåta det.
klättrar gör väl hingstföl från början?
 
Du kan inte låta en hingstfölunge gå själv i en hage bredvid stona ! Kan du inte kastrera så får du hitta en annan lösning med kompis ....
Tror tom att det står i djurskyddslagen att häst under 1 år får inte gå själva ?
Föder man upp hästar så är det 50% chans att det blir ett hankönet , det går inte att beställa enbart ett sto
Jag beställde ett svart sto :-)
 
Men stog det inte någonstans att hingstar blir könsmogna vid 14-16 mån?

Jag har bara haft ett o den gick från ointresserat föl/åring till hingst över en natt eller vid flytt där 3 jämnåriga ston var brunstiga.
Den var då drygt 18 mån.
Jag förstår att det är högst individuellt, men jag har svårt att se att en under 12 mån. kan genomföra en betäckning o att den har ngt att ejakulera.
Även att stoet skulle tillåta det.
klättrar gör väl hingstföl från början?
Vet inte alls när han blir "hingstig" inget alls nu iaf får ta vidare beslut sen när det visar sig :-)
 
Jag menar att det är viss skillnad på vad ett nyavvant föl behöver ha att äta jämfört med vad vuxna ston behöver. Fölens tarmflora är inte fullt utvecklad förrän bortåt 8 månaders ålder, innan dess kan fölet inte tillgodogöra sig ffa det grovfodret innehåller. Så det är inte bara mängden mat som är viktig, utan också VAD man ger.
Jag vet 6 mån föl som blivit avvanda från sina mammor och som inte diar alls längre och detta på inrådan av veterinär i något fall och de fölen är friska och livliga
 
Men stog det inte någonstans att hingstar blir könsmogna vid 14-16 mån?

Jag har bara haft ett o den gick från ointresserat föl/åring till hingst över en natt eller vid flytt där 3 jämnåriga ston var brunstiga.
Den var då drygt 18 mån.
Jag förstår att det är högst individuellt, men jag har svårt att se att en under 12 mån. kan genomföra en betäckning o att den har ngt att ejakulera.
Även att stoet skulle tillåta det.
klättrar gör väl hingstföl från början?
Det finns MÅNGA exempel på "hoppsan-föl" där hingstföl från ca 8 månaders ålder har lyckats betäcka och befrukta. Och de har ju haft tillgång till ston just för att ägarna resonerat som du, att det är "svårt att se att en under 12 månader kan genomföra en betäckning".
 
Intressant dock att av alla dessa många exempel så är det aldrig den som råkat ut för det som berättar, utan alltid dn kompis bekants kusin ;).

Visst förekommer det säkert men vanligt är det inte. Jag tror att ras spelar stor roll men ännu större roll spelar flocksammansättning.
 
Det finns MÅNGA exempel på "hoppsan-föl" där hingstföl från ca 8 månaders ålder har lyckats betäcka och befrukta. Och de har ju haft tillgång till ston just för att ägarna resonerat som du, att det är "svårt att se att en under 12 månader kan genomföra en betäckning".
Jag har aldrig varit i avelssvängen, men den enda hästen som jag någonsin hört talas om var far till sin egen bror. Den fanns för 30 år sedan o hingsten var då 2 år o gick med mamman.

Kan det vara som Athena menar- små raser? jag menar även att det är svårt rent praktiskt såvida mamman inte är exceptionellt liten o fölet extremt stort?
 
Rent praktiskt är det nog inga problem, det handlar mer om könsmognad.

Jag har ALDRIG stött på något fall där en hingst under ett år fått ett sto dräktigt.
 
Rent praktiskt är det nog inga problem, det handlar mer om könsmognad.

Jag har ALDRIG stött på något fall där en hingst under ett år fått ett sto dräktigt.

Jag har hört om en men avkomman är registrerad med okänd stam så det går inte att se i Blå Basen.
 
Men stog det inte någonstans att hingstar blir könsmogna vid 14-16 mån?

Tror det var jag som slog upp när hingstföl anses gå in i pubertet. Det verkar dock skilja sig en del mellan källor, framförallt finns det ett samband till hur gammla studierna är och den lägre nedre siffran... Tidigaste seriösa anger omkring 12månader som start.
Forskning visar på att snabbväxande raser kommer i pubertet tidigare än långsamt växande, fullblod menas det på här.
 
du har rätt @Miaa . I djurskyddsmyndighetens författningssamlin står det följande
Allmänna krav
1 §7
Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst
 
du har rätt @Miaa . I djurskyddsmyndighetens författningssamlin står det följande
Allmänna krav
1 §7
Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst
Tack :-)
Jag visste att jag läst det på något säkert ställe för jag anser inte att om det står på ett forum så är det sant vill gärna ha länkar till påståenden själv , så stort tack för hjälpen :-)
 
Det vore intressant att höra någon berätta att de själva varit med om att ett åttamånaders hingstföl bevisligen har betäckt och fått en avkomma! Jag raljerar inte nu, utan jag är verkligen nyfiken på detta. Man hör om sådant ibland, men jag har aldrig träffat någon irl, och jag har heller aldrig varit med om att hingstföl visar mer intresse för stona än att de klättrar lite på dem (och föses undan vänligt men bestämt...)
Inte förrän tidigast det år de fyller två har jag varit med om att hingstbeteendet har vaknat. Men jag har förstås araber, och de är ganska sena.
 
Inte 8 månaders men ettåringar brukar mullra bra och ha verktygen redo.
Har man bara de med sin mamma funkar det säkert bra men med villiga ston
som börjar brunsta hade jag inte vågat chansa. Mitt sto var fostermor åt ett hingsföl
som mist sin mamma. Hon kunde inte dia honom men skötte om honom.
Tills han var 7 månader ungefär, då började hon prata andra grejer med honom..
 

Liknande trådar

P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 181
Senast: Pellinda
·
Avel Eftersom man hör så mkt olika saker är det alltid intressant att höra hur alla bukefalister gör. Hur gör ni och varför?? Hur gammal...
Svar
8
· Visningar
1 445
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp