Avvänjning- stereotypa betéenden i framtiden

Agrias Vet skriver att halvblodsföl blir könsmogna vid ca 18 mån. i den Nu aktuella frågan.

Jag tror att HAN om någon hade hört/visste om betäckningar som skett <12mån och varnat folk för att risken finns
Trovärdighet. Inte bara hörsägen.
Sen kanske man ska undvika att sätta in brunstiga andra märrar när det börjar närma sig.
 
Men hade han kunnat tillverka ett föl? Det är det jag undrar, om någon verkligen har varit med om att ett föl bevisligen har en pappa som är under ett år....
 
Men hade han kunnat tillverka ett föl? Det är det jag undrar, om någon verkligen har varit med om att ett föl bevisligen har en pappa som är under ett år....
 
Veterinärer vet inte allt...
Jag själv var dum nog att lita på veterinären dom sa att jag inte skulle behöva spruta ettårsstona när hingsten varit på vift i stohagen. Det resulterade i en tvåårig mamma året efter. .. :(
 
i det fallet jag nämnde ovan var det bara för att belysa att veterinärens råd, angående ettårsstons möjlighet att bli dräktiga, var felaktigt. Att inte ens erfarna hästveterinärer vet allt.
I detta fallet var det ett ungt sto och en vuxen (godkänd) hingst.
 
Men hade han kunnat tillverka ett föl? Det är det jag undrar, om någon verkligen har varit med om att ett föl bevisligen har en pappa som är under ett år....
Vi hade ett fall här på buke för ett antal år sedan, ett ponnysto (welsh mountain har jag för mig) som blivit betäckt av en 8 månader gammal nordsvensk. Hon blev dräktig men kastade fostret.
 
Veterinärer vet inte allt...
Jag själv var dum nog att lita på veterinären dom sa att jag inte skulle behöva spruta ettårsstona när hingsten varit på vift i stohagen. Det resulterade i en tvåårig mamma året efter. .. :(

Jo, att stona kan bli dräktiga tidigt, det vet jag, även om det nog också är ganska ovanligt.
Om det bevisligen var nordsvensken som var pappa till ponnyns föl så är det den första bevisade dräktigheten orsakad av en så ung hingst som jag har hört talas om. Men men, tonåringar i människovärlden kan också bli föräldrar .... Fast en åttamånaders hingstunge är ju knappt mer än just det- en unge .... O_o
 
Är det här din enda "källa". Någon skrev på
Buke... ngn gång att....-

När man uttalar sig så tvärsäkert o menar att en av S's mest rutinerade Vet.
inte VET, så...

Jag trodde att du hade egen erfarenhet eller åtminstone ngn i din närhet.
Att unga ston kan diskuterar vi väl inte nu?
 
Sen ska man inte negligera betäckningar även om de inte tar. Konstanta betäckningar kan skada stoet och en unghingst som betäcker kräver sin ägare.
 
Efter den här tråden så tänker jag att jag nog kan vänta med att kastrera till i vår, kanske mars blir lagom. Jag vill i alla fall inte ha några hingstar nästa sommar så då ska de vara kastrerade och förhoppningsvis förstår de inte så mycket av det hela. Den lille förföljde iof Silvios mamma som en skugga när hon var brunstig häromveckan men i vilket fall når han ju inte upp :D
 
Sen ska man inte negligera betäckningar även om de inte tar. Konstanta betäckningar kan skada stoet och en unghingst som betäcker kräver sin ägare.
Jag ser inte en hingst under 12 mån. som unghingst. en bäbis den med. en fjant
Det kan betyda 3 eller 4 årshingst. en som VET vad den pysslar med.

nu pratar vi mest halvblodshingstar eller i alla fall jag o skulle inte ta bort ett hingstföl i förtid om den inte skulle säljas.
Den uppfostran som den kan få av sin mamma o andra tanter är Guld värd för framtiden som val.
Alltför många hästar idag kan inte hästspråket väl.

min val som skars vid 2 årsåldern hade stoooor respekt för tanter hela livet.
 
@sassiball jag läste en artikel där man studerat både vilda hästar (gissningsvis mustanger) och någon ponnyras som hölls i vildliknat tillstånd för forskningsstudie. Där konstaterade man att hingstföl övar och visar alla beteenden (både i delar och helhet) på att betäcka utan att för den delen faktiskt kunna fullfärda det.
Tydligen visar de flesta hingstföl alla beteenden som betäckande hingst ska göra redan första veckan. Normalt sett påstod de i artikeln att hingstföl övar på sin mor och stoföln/riktigt unga ston, men lät äldre ston de så kunde de även öva emot dem och tydligen känner hingstföl av om ston är i brunst eller inte, många hingstföl övar extra mkt på sina mödrar när de är i fölbrunst enligt artikeln.
Jag är dock rätt oklar på hur säker artikeln var i sina påståenden, men för mig låter det troligt att föl leker/övar på allt de ska göra som vuxna i framtiden, även innan de riktigt fattar vad de gör eller deras kroppar är fullt utrustade för att klara av att fullfölja det.
 
Det finns många grader mellan att skära sent och låta en hingst gå med ston. Ärligt talat skiter jag i vad du tycker Axel för du vrider och vänder bara saker till märkliga saker.

Jag hade inte velat ha hingstar klättrandes på mitt sto, både för hennes rygg och infektionsrisken.

De flesta ston sköter avvänjningen själva före året, ofta snabbare med hingsföl.
 
Efter den här tråden så tänker jag att jag nog kan vänta med att kastrera till i vår, kanske mars blir lagom. Jag vill i alla fall inte ha några hingstar nästa sommar så då ska de vara kastrerade och förhoppningsvis förstår de inte så mycket av det hela. Den lille förföljde iof Silvios mamma som en skugga när hon var brunstig häromveckan men i vilket fall når han ju inte upp :D

Stoet kan lägga sig ner, att hingsten inte når upp är ingen garanti för att han inte kan betäcka.
 
Det jag inte förstår är att man ens vill ta risken att ett hingstföl betäcker?! På alla stuterier jag har haft personlig kontakt med har man hållit koll på hingstfölen och har de börjat visa ett icke önskvärt beteende tar man bort dem från stona, end of story!

Jag skulle ALDRIG i helvete köpa ett sto som jag tänkt avla på om jag misstänker att hon gått med valacker/unghingstar som kan betäcka just pga infektionsrisken. Det finns en mycket bra anledning till att hålla ston och valacker i separata hagar. Min halvblodsdam fick en valack som var ranglåg och valack sedan två års ålder att betäcka henne när han var 13 år och han hade aldrig gjort det tidigare.

Att inbilla sig att en hingstunge inte klarar av att betäcka är ren idioti och visst, vill man riskera sina egna ston kan man ju göra det med klaga då inte på konsekvenserna!
 
Stoet kan lägga sig ner, att hingsten inte når upp är ingen garanti för att han inte kan betäcka.
Jag har läst om det men tänker att det förhoppningsvis är liten risk för det. Han kommer kastreras senast vid 10 mån ålder så jag hoppas det ska räcka. Skulle jag se några lite mer allvarliga inviter så får jag vidta åtgärder då i så fall :)
 
Det jag inte förstår är att man ens vill ta risken att ett hingstföl betäcker?! På alla stuterier jag har haft personlig kontakt med har man hållit koll på hingstfölen och har de börjat visa ett icke önskvärt beteende tar man bort dem från stona, end of story!

Gör man det då fölen endast är 3-4 mån gamla?

Visar mina föl mer allvarligt intresse fram i vår så blir det såklart att jag delar på dem.
 
Gör man det då fölen endast är 3-4 mån gamla?

Visar mina föl mer allvarligt intresse fram i vår så blir det såklart att jag delar på dem.

Jag vet ett stuteri som tog väck en 4 mån hingstunge från mamman. Han var en pest från början och vid 4 mån hade han snorren ute. Det är givetvis en extrem men jag skulle aldrig i helvete lita på att en 7 månaders hingstunge skulle låta bli att betäcka.
 

Liknande trådar

P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 185
Senast: Pellinda
·
Avel Eftersom man hör så mkt olika saker är det alltid intressant att höra hur alla bukefalister gör. Hur gör ni och varför?? Hur gammal...
Svar
8
· Visningar
1 447
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp