Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

P

Pellinda

Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl.

Så här är det......

Fölet föddes väldigt litet, Hbl o ca 95 cm. Fölet har växt och frodats och jag har valt att ej ta föl på stoet igen, vilket gjort det möjligt att föl o sto fått gå tillsammans under hela fölets första år. Tror detta har gett resultat för fölet är nu normalstort.

När fölet var 8 månader så började vi att vänja henne vid att stå i egen box, först bara några timmar, sen under hela natten. Detta är inga bekymmer men så fort jag släpper ut dem på morgonen så diar fölet och stoet accepterar detta. Sen går de ihop hela dagen och fölet diar med jämna mellanrum. Har någonstans trott att det ska lösa sig själv, men stoet verkar mkt nöjd med att få vara mamma och verkar inte göra något för att få slut på diandet.

För någon vecka sedan delade vi på dem så att fölet fick gå tillsammans med en valack och stoet i annan hage, dock kom fölet till att dia mellan trådarna så i helgen satte vi upp ett nytt stänge så det liksom blir en sluss på 10 meter mellan hagarna.

Igår var första dagen de gick ifrån varandra, på kvällen när de kom in var stoet halvfull i sina juver, i morse var hon ganska fylld i vä sida men hö var liksom igår bara halvfull. Jag mjölkade ut lite för att känna å det kom tunn mjölk, hon är inte var iheller.....

Nu till min stora fråga, var det rätt att mjölka ur, hur ska jag forsätta, hur lång tid måste jag ha dom delade, i o f s är det inget problem att ha dom i olika hagar men det tar lite längre tid med utsläppet på morgonen.

Finns det någon som kan hjälpa mig.....Snälla
 
Sv: Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

Du ska inte mjölka stoet i normalfallet, det är bara om hon får inflammation eller mjölkstockning som man gör det. Annars så ska du se till så att stoet rör på sig mycket för släpper trycket i juvret på ett naturligt sätt. Nästa bit är att du ska dra in på fodret till stoet under en tid. Inget kraftfoder alls under några dagar (Om hon nu får det) detta hjälper till så att hon sinar fortare.

Hur länge du måste ha dom delade beror på individerna. Men räkna det i månader när fölet nu vara så på att det diat mellan eltrådarna i hagen.
 
Sv: Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

Jag brukar oftast försöka ta det succesivt.Låta fölet vara ensam nattetid först (som du redan har gjort) Sen sära dom helt och låta fölis snutta två gånger per dag,gå ner till en gång per dag efter en vecka och sen sära dom helt.Minst risk för mjölkstockning då.Jag väntade också till fölet från förra året var ett år.Inte alls negativt tycker jag,tycker att dom blir lugnare och mer harmoniska i framtiden om dom slipper traumatiska tidiga "särningar" från mamma.Om du vill vänja av tvärt nu så ta bort krftfodret,och mjölka INTE ut någon mjölk.Håll koll så hon inte får feber,det är ett tecken på mjölkstockning! Lycka till!
 
Sv: Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

Varför vill du inte att fölet diar? Vårt sto och föl har alltid gått ihop och stoet sa själv ifrån vid 10-12 månader att det fick vara nog, trots att hon inte var dräktig igen. ( månader är inte så hög ålder att det är någon panik.
 
Sv: Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

Fölet har fyllt 1 år nu..........föddes 080616 och eftersom jag inte ser någon tendens att stoet skulle vilja avbryta diandet och fölet är mycket på och bestämd att hon ska dricka så har jag valt att göra så här, de har boxarna mittemot varandra och hon har under flera månader "bott" i egen box.
 
Sv: Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

Tack snälla för era snabba svar..........

Lovar att jag inte ska mjölka ut mer, men blev lite orolig i morse när den ena sidan var så fylld.

Våra hästar går på mkt bra gräs och de får bara en liten näve havre när de kommer in på kvällen/tidig natt för att de ska få något gott, sen släpps de ut på morgonen igen utan kraftfoder, så har vi gjort de sista 3 veckorna så jag har liksom inte så mycket att dra in på, men stoet kan ju gå på lite magrare gräs kanske.....
 
Sv: Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

Mitt föl gick också ihop med mamma till 1 års ålder. Nu har dom varit helt skilda åt sedan den 8/5! Men hon har fortfarande mjölk. OBS! Jag mjölkar INTE ur. Känner bara efter så det inte blir varmt och tjockt = mjölkstockning.
Jag är rädd att mamman kan börja producera mjölk igen i höst. När åringen kommer hem från Hingstbetet.
Nu är han kastrerad så jag tänkte ha dom i samma hage under vintern. Undrar om det går?
 
Sv: Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

Jaha....kan berätta att det går bra med att sto o föl går i olika hagar, fölet har sällskap av en valack, stoet går själv, men de ser varandra, dock har vi fått göra en fålla emellan.

Känner varje dag morgon o kväll så det inte spökar till det med mjölkstockning men än så länge känns det mjukt, första dagen var dock den ena spenen mkt hård o det var då vi mjölkade ut lite, sedan dess ingen mjölkning.

Tycker bara det är lång tid att hålla de isär, men jag lyssnar naturligtvis på alla er som har erfarenhet av det här.
 
Sv: Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

Jag kan berätta hur det har gått här.Mitt sto åkte in på hästklinik som sagt,och var där i två veckor.Sen hade jag dom isär ytterligare två veckor hemma och efter sammanlagt en månad släppte jag ihop dom igen.Lillan har försökt dia,men mamma säger bestämt nej,mjölken är slut.Så har det varit i tre veckor nu.Inget diande:) Nu har ju min åring fått sällskap av rätt många unghästar också,så hon håller sig sysselsatt med annat,innan gick hon bara med mamma och en gammal valack,och jag tror att hon diade mycket för att hon var uttråkad..
 
Sv: Hjälp, finns det risker vid sen avvänjning

Tack alla för de goda råd jag fått..... det här har gått mkt bättre än vad jag kunde föreställa mig, iallafall när fölet började dia genom trådarna....men som ni skriver så får man väl räkna med minst 1 månad isär. Igår var fölis ensam i hagen, såg i o f s stoet i andra hagen, detta var bara en liten stund när valacken skulle ridas.

Det är många o stora prövningar de här små liven ska gå igenom.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
2 957
Senast: cello
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 240
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 034
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp