Axel/armsmärta

Wille

Trådstartare
Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag fick prata med en fysioterapeut som konstaterade att det inte var något fel på biceps utan att orsaken var problem i axeln. Jag fick några övningar av henne att göra 3 gånger per dag samt att jag skulle ta ipren.

Nu är jag rädd för ipren så jag har bara tagit en tablett om dagen i lite drygt en vecka och sedan slutade jag. Övningarna får jag ofta inte till 3 gånger om dagen, men försöker så gott jag kan. Det blir i snitt 2 gånger om dagen.

Nu har armjäveln inte blivit bättre. Det var 19 september jag pratade med fysioterapeuten. Jag misstänker att om inte sjukgymnastiken hjälper så får man en kortisonspruta. Det vill jag undvika till vilket pris som helst. Vad gör jag? Kämpar på med sjukgymnastik och hoppas armen läker eller vad?
 
Man kämpar på med sjukgymnastik.

Vis av erfarenhet med axelremsväska i bägge axlarna. Det är att bita ihop och träna. Framför allt att fortsätta underhålla det när det inte längre gör ont, för risken är att det kommer komma tillbaka
 
Man kämpar på med sjukgymnastik.

Vis av erfarenhet med axelremsväska i bägge axlarna. Det är att bita ihop och träna. Framför allt att fortsätta underhålla det när det inte längre gör ont, för risken är att det kommer komma tillbaka
Yes, då fortsätter jag träna.

Mamma har också gjort samma övningar som jag gör och hon började med vikter när det inte gjorde ont längre. Men dit har jag inte kommit.
 
Autokorrekt har gjort försök igen ser jag.:banghead:
Axelskador ska det naturligtvis stå.
Tror jag tränade 3-4 dagar i ca 3 månader innan mina axlar blev bra, då efter att de mer eller mindre akut bestämt sig för att bråka igen. Den senaste skadan var då ca 8 år gammal.

När det slutade knastra och göra ont tappade jag bort träningen. Var bara vackert att börja om igen efter några månader när det började nypa i muskulaturen.
Det tar tid!
 
Ta ipren enligt rekommendation. Det är antiinflammatoriskt. Om du följer rådet kanske du slipper sprutan. (Och såklart göra träningen som du fått). Struntar du i det blir det kanske spruta.
Jo, jag vet att ipren är antiinflammatoriskt. Men jag är rädd för medicinen. Fick ångest och fick springa på toa när jag läste om biverkningarna. Men var rädd redan innan.

Träna kan jag däremot göra mer.
 
Säger som @Unafraid sluta läsa om biverkningar.

Behöver du överhuvudtaget läsa bipacksedeln? Räcker det inte med att du följer ordinationen?

Om du mot förmodan upplever några oväntade symtom kan du ju fråga vården, eller läsa bipacksedeln då.
Jo, men kul om jag får näsblod och det aldrig slutar för att jag äter ipren. Då är det för sent att kontakta vården.

Eller att magen rasar. Sånt ger mig sjukt mycket ångest och då är det också för sent att kontakta vården.

Ipren eller spruta, pest eller kolera. Du har ett val helt enkelt 🤷 sluta läs biverkningar på vanliga mediciner, det hjälper inte dig över huvud taget.
Visste att du skulle säga så. Det finns faktiskt ett tredje alternativ och det är att köra vidare med sjukgymnastiken. Så det är vad jag kommer göra. Får utvärdera om ett halvår.
 
Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag fick prata med en fysioterapeut som konstaterade att det inte var något fel på biceps utan att orsaken var problem i axeln. Jag fick några övningar av henne att göra 3 gånger per dag samt att jag skulle ta ipren.

Nu är jag rädd för ipren så jag har bara tagit en tablett om dagen i lite drygt en vecka och sedan slutade jag. Övningarna får jag ofta inte till 3 gånger om dagen, men försöker så gott jag kan. Det blir i snitt 2 gånger om dagen.

Nu har armjäveln inte blivit bättre. Det var 19 september jag pratade med fysioterapeuten. Jag misstänker att om inte sjukgymnastiken hjälper så får man en kortisonspruta. Det vill jag undvika till vilket pris som helst. Vad gör jag? Kämpar på med sjukgymnastik och hoppas armen läker eller vad?
Jag har kombinerat sjukgymnast med massör och kiropraktor för att bli kvitt min axel och armsmärta. Har tagit mig lång tid
 
Men fråga på apoteket om det är sannolikt att du ska drabbas av näsblod för att du tar Ipren?

Jag har aldrig hört om någon som börjar blöda näsblod pga Ipren faktiskt. Inte ens min kompis som har ökad benägenhet för blödningar.

Magproblem brukar man sällan få efter bara ett par dagars användning.
 
Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag fick prata med en fysioterapeut som konstaterade att det inte var något fel på biceps utan att orsaken var problem i axeln. Jag fick några övningar av henne att göra 3 gånger per dag samt att jag skulle ta ipren.

Nu är jag rädd för ipren så jag har bara tagit en tablett om dagen i lite drygt en vecka och sedan slutade jag. Övningarna får jag ofta inte till 3 gånger om dagen, men försöker så gott jag kan. Det blir i snitt 2 gånger om dagen.

Nu har armjäveln inte blivit bättre. Det var 19 september jag pratade med fysioterapeuten. Jag misstänker att om inte sjukgymnastiken hjälper så får man en kortisonspruta. Det vill jag undvika till vilket pris som helst. Vad gör jag? Kämpar på med sjukgymnastik och hoppas armen läker eller vad?
Vill du inte äta tabletter så kolla med föreskrivaren om du kan byta ut Iprentabletterna mot antiinflammatoriskt gel.
 
Jag har väldigt låg koaguleringsfaktor = får lätt blåmärken och får jag sår så blöder jag längre än normalt. Har också känsliga slemhinnor i näsan.
Har ätit maxdos ipren vid flertal tillfällen pga smärta och har aldrig någonsin upplevt att jag börjat blöda näsblod.
Åt till och med Ipren medans jag gick på blodförtunnande och inte ens då uppstod problem med näsblod.
 
Jo, men kul om jag får näsblod och det aldrig slutar för att jag äter ipren. Då är det för sent att kontakta vården.

Eller att magen rasar. Sånt ger mig sjukt mycket ångest och då är det också för sent att kontakta vården.

Varför är det för sent att kontakta vården vid ovanstående tillfällen? Dock tror jag iofs inte att du behöver kontakta vården.
Om magen rasar får du väl sluta äta ipren? Och om du mot förmodan skulle få näsblod så upphör det av sig själv så länge du inte äter tex. blodförtunnande mediciner (vilket du väl inte gör)?

Klarar du dig utan ipren så är det ju bara att fokusera på sjukgymnastik annars! Axeln kommer inte bli bra av ipren, utan det är ju bara om du vill lindra smärtan ngt. Som ngn tipsade om så kanske du lika gärna kan smörja med typ Voltaren-salva eller varför inte ngt liniment? Hjälper säkert lika bra, om inte bättre.
 
Varför är det för sent att kontakta vården vid ovanstående tillfällen? Dock tror jag iofs inte att du behöver kontakta vården.
Om magen rasar får du väl sluta äta ipren? Och om du mot förmodan skulle få näsblod så upphör det av sig själv så länge du inte äter tex. blodförtunnande mediciner (vilket du väl inte gör)?

Klarar du dig utan ipren så är det ju bara att fokusera på sjukgymnastik annars! Axeln kommer inte bli bra av ipren, utan det är ju bara om du vill lindra smärtan ngt. Som ngn tipsade om så kanske du lika gärna kan smörja med typ Voltaren-salva eller varför inte ngt liniment? Hjälper säkert lika bra, om inte bättre.
Ipren är väl iofs antiinflammatoriskt, så är problemet en muskelinflammation så är det inte bara smärtlindring väl.
 
Att bli av med en inflammation utan att äta antiinflammatoriska är enligt mig (som ofta får ffa muskelinflammationer) att självvalt gå med värk längre tid än nödvändigt.

Tycker inte att div övningar hjälper ett pilleskit mot inflammation när den väl är aktiv, däremot kan de vara till nytta i att förebygga inflammation i framtiden.
 
Men fråga på apoteket om det är sannolikt att du ska drabbas av näsblod för att du tar Ipren?

Jag har aldrig hört om någon som börjar blöda näsblod pga Ipren faktiskt. Inte ens min kompis som har ökad benägenhet för blödningar.

Magproblem brukar man sällan få efter bara ett par dagars användning.
Jag har tidigare drabbats av näsblod vid olika tillfällen och kan jag då inte få det att sluta så är det katastrof.

Jag har en känslig mage som kan få hela kroppen i obalans och då får jag panik också.

Varför är det för sent att kontakta vården vid ovanstående tillfällen? Dock tror jag iofs inte att du behöver kontakta vården.
Om magen rasar får du väl sluta äta ipren? Och om du mot förmodan skulle få näsblod så upphör det av sig själv så länge du inte äter tex. blodförtunnande mediciner (vilket du väl inte gör)?

Klarar du dig utan ipren så är det ju bara att fokusera på sjukgymnastik annars! Axeln kommer inte bli bra av ipren, utan det är ju bara om du vill lindra smärtan ngt. Som ngn tipsade om så kanske du lika gärna kan smörja med typ Voltaren-salva eller varför inte ngt liniment? Hjälper säkert lika bra, om inte bättre.
För att katastrofen redan inträffat då. Har enorm blodfobi som inte blir bättre. Och jag får sjukt mycket panikångest som inte ger sig i första taget. Helt olidligt. Klarar inte ens av att ha mens. Får panik och mår fruktansvärt dåligt både vid mens och vid ägglossning. Så jag har medicinerat bort den.

Ser ingen anledning av utsätta mig för risker som gör att jag måste söka vård akut på sjukhus. Akutpsyk då i första hand.

Jag har inte särskilt ont i armen, vid vila nästan inget alls. Smärtan uppstår när jag använder armen till något, t.ex. om jag vänder mig i sängen. Så jag har inget behov av att lindra smärtan.
 
Kollade nu upp bipacksedeln för Ipren, närmare bestämt biverkningarna:

"Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Sömnlöshet, oro. Försämrad syn, försämrad hörsel. Blödningar som t ex näsblod och blod i urinen, förlängd blödningstid. Astma, allergisk snuva. Förstoppning. Inflammation, sår eller blödningar i mag-tarmkanalen. Angioödem (plötslig svullnad t.ex. i ansiktet eller tungan). Nässelutslag, klåda, små blödningar i hud och slemhinnor."

Om risken är under 1 % tycker jag att nyttan av medicinen överskrider risken faktiskt.

Det är givetvis en annan sak om man vet att man har någon sjukdom som gör det olämpligt att ta medicinen, men har ingen läkare sagt någonting om det så tycker jag att man ska lita på de utbildade och ta de tabletter som anvisats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 151
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 146
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 874
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 883
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp