Axel/armsmärta

Kollade nu upp bipacksedeln för Ipren, närmare bestämt biverkningarna:

"Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Sömnlöshet, oro. Försämrad syn, försämrad hörsel. Blödningar som t ex näsblod och blod i urinen, förlängd blödningstid. Astma, allergisk snuva. Förstoppning. Inflammation, sår eller blödningar i mag-tarmkanalen. Angioödem (plötslig svullnad t.ex. i ansiktet eller tungan). Nässelutslag, klåda, små blödningar i hud och slemhinnor."

Om risken är under 1 % tycker jag att nyttan av medicinen överskrider risken faktiskt.

Det är givetvis en annan sak om man vet att man har någon sjukdom som gör det olämpligt att ta medicinen, men har ingen läkare sagt någonting om det så tycker jag att man ska lita på de utbildade och ta de tabletter som anvisats.
Ja, det är ju inte du som hamnar på akutpsyk, fullständigt kraschad.
 
Så jävla jobbigt när det aldrig är någon som tar min rädsla på allvar och förstår vilka konsekvenser det har för mig. Utan folk försöker tvinga in mig i skräck. Den här diskussionen har jag liksom haft många gånger förut, men ingen förstår mig.
 
Så jävla jobbigt när det aldrig är någon som tar min rädsla på allvar och förstår vilka konsekvenser det har för mig. Utan folk försöker tvinga in mig i skräck. Den här diskussionen har jag liksom haft många gånger förut, men ingen förstår mig.
Jag fattar. Tycker heller inte det låter som en inflammatorisk smärta då du inte har vilovärk utan en mer mekanisk. Det kan dämpa ös något av Ipren också, men skulle säga att det varken gör till eller från för läkningen, så låt bli med gott samvete. Men kontakta fysioterapeut igen, det kan ju behöva ändras övningar eller ny bedömning. Kortisonspruta är man ganska restriktiv med nuförtiden, så det är om du får mer besvär det kan bli aktuellt. Min gräns går vid smärta som stör sömnen och några kliniska fynd som tyder på att det kan hjälpa. Och ingen kommer tvinga dig till det heller, oftast är det tvärtom att folk tjatar fast det inte kommer göra nytta 😂
 
Så jävla jobbigt när det aldrig är någon som tar min rädsla på allvar och förstår vilka konsekvenser det har för mig. Utan folk försöker tvinga in mig i skräck. Den här diskussionen har jag liksom haft många gånger förut, men ingen förstår mig.

Det är du som målar upp en katastrofbild av vad som kanske ev kan inträffa och framkallar skräcken själv. Ingen försöker tvinga dig in i någon skräck överhuvudtaget.
 
Det är du som målar upp en katastrofbild av vad som kanske ev kan inträffa och framkallar skräcken själv. Ingen försöker tvinga dig in i någon skräck överhuvudtaget.
Fast så funkar det ju inte med fobier. För Ts är ju det här som att någon skulle säga till mig att jag väl kan ha 10 snokar slingrande runt hemma, de är ju inte farliga (men kan bitas), jag har ingen ren ormfobi men skulle absolut inte gilla tanken..Medicin är ju svårt att kbt behandla också, man vill ju liksom inte stoppa i folk något i onödan (Ipren är supersnäll men inget som ska intas regelbundet utan anledning). Och som jag förstått det jobbar Ts med blodfobin som ju är lättast.. dålig mage är inte heller så lätt att kbtträna bort…
 
Det är ju lite svårt att säga då du inte fått till de tre ggr per dag som var målet. Men känner du inte att övningarna hjälper så kontakta fysioterapeuten igen så kanske du kan få andra övningar! Kortisonspruta kommer vara ett sista alt och du kan även tacka nej till det. Oftast har fysioterapeuterna fler övningar osv att ta till om första försöket inte hjälper nog. Så ta kontakt igen, och hoppas det blir bättring - axelbesvär är inte roligt
 
Fast så funkar det ju inte med fobier. För Ts är ju det här som att någon skulle säga till mig att jag väl kan ha 10 snokar slingrande runt hemma, de är ju inte farliga (men kan bitas), jag har ingen ren ormfobi men skulle absolut inte gilla tanken..Medicin är ju svårt att kbt behandla också, man vill ju liksom inte stoppa i folk något i onödan (Ipren är supersnäll men inget som ska intas regelbundet utan anledning). Och som jag förstått det jobbar Ts med blodfobin som ju är lättast.. dålig mage är inte heller så lätt att kbtträna bort…
Fast det är ju just så fobier fungerar, ju mer man undviker det man har fobi mot dessto värre blir det. Jag har en mängd med fobier själv, vissa lättare och vissa värre.
En del har jag lyckats (nästan) komma över på egen hand. Andra skulle jag behöva proffshjälp med. Men så länge de inte handikappar min vardag totalt får de va så.
 
Fobin är ju inte mot ipren, utan mot en mindre vanlig biverkning.
Som möjligen, eventuellt och mot förmodan, kanske skulle kunna inträffa.

Bubblan blir mindre och mindre när man undviker ickefobier med hänvisning till att det finns en mikroskopisk risk för att det kan leda till något man faktiskt har en fobi för
Jo, men det löser man inte i en akut situation..
 
Fobin är ju inte mot ipren, utan mot en mindre vanlig biverkning.
Som möjligen, eventuellt och mot förmodan, kanske skulle kunna inträffa.

Bubblan blir mindre och mindre när man undviker ickefobier med hänvisning till att det finns en mikroskopisk risk för att det kan leda till något man faktiskt har en fobi för
Ja, och fobin mot blod löser man inte sådär bara.. råkade skicka dubbelt.
 
Fast det är ju just så fobier fungerar, ju mer man undviker det man har fobi mot dessto värre blir det. Jag har en mängd med fobier själv, vissa lättare och vissa värre.
En del har jag lyckats (nästan) komma över på egen hand. Andra skulle jag behöva proffshjälp med. Men så länge de inte handikappar min vardag totalt får de va så.
Ja, och den fobin är ju inte så lätt att lösa bara sådär..
 
Ja, och den fobin är ju inte så lätt att lösa bara sådär..
Det handlar inte om VAD man har fobi mot. Att säga så är ju att förminska den som har en helt förlamande fobi mot säg tex fjärilar.
Om du har sån ångestframkallande fobi mot fjärilar att du inte kan gå utanför dörren, betyder inte det att den är mer "lättbotad" bara för att det handlar om fjärilar.
 
Ja jag var ju alltså hysteriskt rädd för åska.
Bara idén om att det kunde bli åska orsakade panikattacker och hindrade mig från att gå ut.
Fortfarande går jag inte gärna ut men kan sitta inne och njuta av ovädret.
Det hade inte hänt förr

Det som hände var att jag hamnade i en djuuup depression
Fick ångestdämpande och depressionshämmande
I direkt anslutning till det orkade jag helt enkelt inte vara så paniskt rädd längre
Iofs hade jag noll energi till nåt, men det dämpade fobin till det den är idag.
Den är hanterbar även om den slår till när jag måste ut i åska.
 
Ja, och fobin mot blod löser man inte sådär bara.. råkade skicka dubbelt.
Den fobin kommer om den får fortsätta att spilla över i flera steg att göra ts till fånge i sitt eget hem eftersom i princip allt man gör kan leda till nån skada och att man blöder.

Påta i trädgården - man kan riva sig på något och börja blöda.
Laga mat - man kan skära/bränna sig och börja blöda.
Snickra - man kan skära/riva sig på något och börja blöda.
Åka bil - man kan köra av vägen/krocka, skada sig och börja blöda.
Öppna ett kuvert - man kan skära sig och börja blöda.

Etc etc etc etc etc etc

Det är redan nu stor skillnad på vad ts kan göra idag mot för några år sedan, pga fobier fått ta mer plats och begränsar mer och mer.
 
Ipren är väl iofs antiinflammatoriskt, så är problemet en muskelinflammation så är det inte bara smärtlindring väl.

Jag tror ärligt att det gör lite varken till eller ifrån att äta Ipren mot axelvärk. Men jag är ju ingen läkare. Dock van att ha mkt värk av olika slag så är kanske lite luttrad.
 
@Wille du verkar komma in i en väldigt negativ loop av bara tanken på att ta Ipren. Tycker därför att du ska släppa den tanken helt och satsa på att göra dina övningar som sjukgymnast rekommenderat. Vid behov kan du säkert smörja med voltaren eller liniment av ngt slag.
 
Jag har ätit enorm mängd ipren. Överdoserat så vården varit mycket klara om vad som kan hända om jag inte slutar. Alltså en betydligt större allvarlig risk än att reagera på en biverkning. Jag förstår absolut hur det känns att ha en fobi. När jag var barn hade jag en fruktansvärd sprutfobi, så att jag vägrade att vaccinera mig och lyckades få mässling när vi var i Kanada på semester. Och fortfarande inte är vaccinerad mot barnsjukdomar vilket innebär att jag fick dom alla förutom bältros (har jag för mig).

När jag blev diagnostiserad som diabetiker klappade jag ihop totalt och vägrade sprutor. Så jo, jag vet hur det är att ha fobi, särskilt något som var liv eller död.

Jag tycker det är lite nedlåtande i tråden att skriva att ingen förstår hur allvarlig fobin är. Vilket nedvärderar andras fobier. Som många redan sagt så är man inte ensam om den diagnosen.

Det har kommit många goda råd om vad man kan göra för att lindra smärtan. Som alla förkastats direkt. Smärtstillande pga eventuella biverkningar och kortisonspruta, pga nålfobi. Sjukgymnastik man inte har tid med. Rent krasst, det enda som inte skulle vara en fobi är sjukgymnastiken som du inte har tid för. Jag förstår inte meningen med tråden om man förkastar alla förslag. Den enda återstående lösningen är att ha ont. Och skriva i originalinlägget jag tänker inte göra något förutom att träna och det har jag inte tid med.

Startar man en tråd är det nästan alltid för att få råd och stöd och nya infallsvinklar inte enbart skriva vad man inte kan göra, särskilt alla råd du har fått från tråden. Och skjuta ner dem direkt och vara nedlåtande.
 
Jag tror ärligt att det gör lite varken till eller ifrån att äta Ipren mot axelvärk. Men jag är ju ingen läkare. Dock van att ha mkt värk av olika slag så är kanske lite luttrad.
Det är inte ovanligt förfarande att kombinera antiinflammatoriskt och vila eller vila+rehab, jag har gjort det vid två tillfällen senaste sex månaderna med min ännu ouppklarade axelskada. Tabletterna är alltså inte mot smärtan utan inflammationen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 223
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 206
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 412
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp