Bukefalos 28 år!

Babykläder och tvättråd

Märkningarna sätts för att tillverkaren ska kunna garantera att plagget inte förändras i tvätten. Men de flesta av oss är nog ganska vana vid och accepterar att ett plagg ändras lite efter tvätt, om det inte gäller finkläder eller delikata tyger.

Bomullstrikå/bomullsjersey, som många barnkläder brukar vara i, brukar gå alldeles utmärkt att tvätta i 60 (om nersölat) och sen torktumla. Är det nya saker får man räkna med att passformen kan förändras lite, men det brukar inte vara något större bekymmer eftersom det är stretch. Är det ärvda/second hand så är grejerna nog genomtvättade såpass att plagget inte ändras alls, mer än att det slits efterhand.
 
De barnkläder jag har köpt har ändå överraskat positivt, tycker att det står 40 eller 60 på i princip allt (har dock ingen torktumlare i lägenheten och orkar aldrig gå till tvättstugan, så tumling kollar jag inte). Tycker att det är mycket värre på vuxensidan där det står 30 (eller ännu värre, får ej tvättas) på vart och vartannat plagg. Ylle och skira klänningar kan jag förstå, men jeans, träningsbyxor och trosor? Kör efter devisen att om trosorna inte tål att tvättas i 60, oavsett vad som står på lappen, så får de skylla sig själva.
 
Vi har handlat en del babykläder (och fått ännu mer) och det verkar som om babykläder är ömtåligare än silke. "Sträckes i vått tillstånd", "max 30 grader", "kan torrfälla", och inte minst "får ej torktumlas"...
Alltså, är det nån gång i livet man verkligen vill ha plagg som är lättskötta och går fort att tvätta, torka och få i omlopp igen så är det väl med småbarn, tänker jag. Torktumla på låg värme trodde jag var självklart. Är det samma sak med alla märken eller finns det de som är mer tillåtande och tvätt-tåliga?

Beror ju helt på märke, allt i ull tvättas på 30 grader med ulltvättmedel och ullprogram. Kläder ifrån Livly 30 grader utan tork, kläder ifrån tex PoP är 40 grader, undviker dock torktumlare så mycket det går oavsett till kläder, mest handdukar som tumlas :) Lindex, KappAhl osv är också 40 grader.
 
De barnkläder jag har köpt har ändå överraskat positivt, tycker att det står 40 eller 60 på i princip allt (har dock ingen torktumlare i lägenheten och orkar aldrig gå till tvättstugan, så tumling kollar jag inte). Tycker att det är mycket värre på vuxensidan där det står 30 (eller ännu värre, får ej tvättas) på vart och vartannat plagg. Ylle och skira klänningar kan jag förstå, men jeans, träningsbyxor och trosor? Kör efter devisen att om trosorna inte tål att tvättas i 60, oavsett vad som står på lappen, så får de skylla sig själva.
Vi kör allt (utom ull) i oftast 40 men ibland 60 grader och tumlar. Tål det inte det vill jag ändå inte ha kläderna 🙄
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 937
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 808
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 894
Senast: Keb71
·
Äldre Vissa verkar stensäkra på det här med att tvätta tvätten si eller så?! Jag är uppväxt med en mamma som inte var lagd åt varesig det...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 427
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp