Babypelham!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 5 202
G

Graendal

Letade med möda reda på ett jaktkandar i 10,5 - men så när det kom så var det precis lite för litet. Såklart. *mutter* Så, nu när jag ändå måste köpa ett nytt bett så tänkte jag att det är roligare att prova en ny modell än att köpa ett exakt likadant fast i en storlek större.

Så! :) Babypelham, alltså pelham med kortare skänklar, var finns det? Rider man med delta eller två tyglar eller en tygel? Hur korta är egentligen skänklarna - blir effekten ungefär lika skarp som med jaktkandaret?

Jättepluspoäng om nån lyckas hitta antingen babypelham eller jaktkandar i mässing, pstpst. :angel:

Sv: Babypelham!

Säg inte Babypelham för det heter det tvådelade pelhamet med kulor som Malin rider på... (sitter vid fel dator och kan inte länka en bild men gå in på E-lines hemsida o sök på baby så ser du vilket det är)

Tycker att det är många som har börjat rida på pelham med kortare skänklar och det är väl i princip detsamma som en jaktstång, har själv två med kortare skänklar för att jag inte vill ha så mkt hävstångseffekt.

Men tvådelat stångbett .. det känns väl inte så himlarns bra? Även om det inte är så "mycket stång". Eller?

Globus har ett pelham med relativt korta skänklar har jag för mig. Kolla deras hemsida, där anges även ÅF.

Alla Globusbett från 11,5 och nedåt är "baby". :idea:

Små ringar, korta skänklar etc. Ser jättelöjligt ut på en stor häst...:smirk:

Så ska du bara upp en storlek så har du "baby" automatiskt på en pelhamstång från Globus.

Pelham bör användas med dubbla tyglar för att få största möjliga användning av bettets finesser. Använder du delta förlorar bettet många av sina egenskaper och blir ett ganska trubbigt instrument.
Skulle någon få för sig att använda delta på ett kandar?:angel:

Men åh vad bra! :)

Nu har jag kollat runt lite och hittat flera Globus som är delade och tredelade (rakt utan tungfrihet hatar hästen, och med tungfrihet hittar jag inget). Hur är det nu, funkar det med ledat pelham? Har hört både och från alla håll..

Ledade stångbett är svårt, det blir inte alls den effekt man vill ha ut av ett hävstångsbett. Dessutom blir det en ganska otrevlig "nötknäppareffekt" om hästens underkäke när hävstången inverkar och mundelen viker sig vid tygeltag.

Horze har pelhamstång med tungfrihet, från stl 11,5, tror jag bestämt.

Jamen titta, tack! :) Den ser visserligen inte så baby ut, men om man ändå ska ha två tyglar så spelar det väl mindre roll..

Skulle dock fortfarande vilja hitta ett i mässing, men det får bli ett senare problem. :p

Liknande trådar

Utrustning En av hästarna har ibland ridits på rakt kimblewick med lite tungfrihet. Det fungerar bra och hästen trivs bra med det, men då det med...
Svar
7
· Visningar
5 312
Senast: TinyWiny
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 872
Senast: Badger
·
D
Träning Min häst är väldigt stark i galoppen och öppnar gärna munnen när man tar i han och med noga fundering så har jag bestämt mig för att... 2
Svar
35
· Visningar
4 558
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt... 2
Svar
23
· Visningar
3 506
Senast: seifur1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka