"Släpp inte tyglarna!"
8-åriga jag som släpades i full galopp av en hemsk lägerponny, släppte inte förrän jag inslåg att ju längre han sprang desto längre skulle jag få gå tillbaka för att hämta vojlocken.
Att jag inte slutade rida efter det lägret. Dels så ljög vi och sa att jag skulle fylla 10 som var åldersgränsen, Jag var 8 och skulle fylla nio om några månader. Alla delades in i två grupper, de som ridit över ett år och de som ridit under. Jag som ville rida ponny hittade bara en ryttare med en ponny och hon hade ridit mindre än mig, så jag sa att jag ridit mer än ett år.
Den jäkla ponnyn bet mig, trampade på mig, tryckte upp mig i väggen, släpade mig i full galopp, och varenda gång vi red ut la han sig ner och rulade med sadel och allt, Någon gav mig ett ridspö för att slå honom, men dels bar det mig emot och jag visste inte ens var jag skulle slå bland alla viftande ben. Till sist hoppade han upp och skulle smita, så jag tog tag i vad jag fick fatt på vilket var ena kåpan på sadeln och försökte bromsa honom. Som tack sparkade han mig rakt på låret så jag släppte och ramlade ihop storgråtade.

Då tog en av instruktörerna och gav honom en omgåmg som han tjänat ihop till och jag red gråtade tillbaka till pappa som stod och väntade för att filma oss, tills han fick se mig gråta.
Efter det fick jag byta tillbaka till hästen jag skulle haft. En stor, fuxfärgad accordshäst. Varit nordisk mästare i fälttävlan och min underbare lekfarbror som alltid satt ner huvudet så jag skulle nå att tränsa. Drog aldrig om någon av de tuffare tjejerna försökte sätta iväg i galopp, han tog hand om mig. Jag fick mina första galopper på honom och lärde mig hoppa, älskade honom enormt mycker. Kära Olé från gamla K4 i Umeå.
Hemska Hampus hittade jag i privatstallet många år senare. Polsk import och jag var förvånad hur stor han var, maxad D-ponny och lika sur som jag kom ihåg honom, men strukna öron och svängade huvud. En av våra sista tidturen, om det var dagen han sparkade mig, så red vi ut i knädjupt vatten och den jäkeln böjde på benen som för att rulla, tills jag hoppade av, då reste han på sig. Jag har tänkt många gånger att jag borde suttit kvar och låtit honom dränka sig, om det var det han ville!