Status
Stängd för vidare inlägg.
Konsumtionshets?

Det var då en vantolkning av visad uppskattning som tack för hjälp, som heter duga.

Matbröd, nått annat hembakt, stickade sockar, varma tofflor, uppdrivna plantor, sticklingar av krukväxt, eller nått kg köttfärs (om det sammanfaller med höstens kötttbunkring inför kommande år) etc är vad folk brukar få av mig.


Uppskattas av ca alla i min krets.
Är du säker på att det uppskattas av alla? Jag hade inte uppskattat en del av det där.

Och jag har sällan något annat att ge bort än honung eller plantor. Och då måste jag KÖPA något om de inte vill ha honung eller plantor. Därav konsumtionshets. För det finns ju ingen garanti att jag KÖPER rätt sak.
 
Inte undra på att världen ser ut som den gör med den här konsumtionshetsen.
Om jag ville minska min onödiga konsumtion skulle jag nog börja med lösgodiset 😉

Alltså allvarligt, du gör ju problem av sånt som inte alls behöver vara det? Nån vill vara snäll och ge dig en gåva och du radar upp en 100-stegsguide på buke om hur fantastiskt jobbigt det var. Kopparna tog plats och det tog SÅ mycket energi att bli av med dem (trots att du tjänade pengar på dem 🤷🏼‍♀️). Jag tvivlar på att du verkligen är så otacksam, det låter mer som att du fastnat i en negativ spiral och den tjänar dig inte. Bättre att du lägger din energi på att fixa hem en hyrbil.
 
Ah. Sist jag betalade var det Falck men borde komma en faktura nu i januari. Jag tror priser beror på bil med? Fick annat pris när jag bytte bil. Men ser att det numera även finns olika nivåer. Får väl se vad som händer med pris och innehåll
Jag fick veta det där i somras, jag hade missat att jag inte hade Falck på autogiro så jag hade varit oförsäkrad nåt halvår. Och då berättade de samtidigt att de var Redgo nu.
 
Är du säker på att det uppskattas av alla? Jag hade inte uppskattat en del av det där.

Och jag har sällan något annat att ge bort än honung eller plantor. Och då måste jag KÖPA något om de inte vill ha honung eller plantor. Därav konsumtionshets. För det finns ju ingen garanti att jag KÖPER rätt sak.
Vad skulle hända/hur skulle du känna om du bara gick på vad personen säger?

"Tack för hjälpen, vad/hur mycket vill du ha betalt för besväret"
-åh ingenting, det var så lite så
"Det betydde mycket för mig, är du säker på att du inte vill ha någon ersättning, jag betalar gärna?"
-absolut, det var inga problem och jag vill inte ha något
-åh hjälp någon annan någon gång bara
-nej men det behövs verkligen inte men om du insisterar så xxx då


Om du i de tre ex på slutet bara skulle acceptera det personen säger. Hur skulle det kännas?

Jag har haft svårt för att inte kompensera/tacka utifrån vad det är värt för MIG och haft svårt acceptera "ingenting" eller något jag ansett är för lite. Men numera har jag bestämt mig att vuxna människor får antas vara beslutskompetenta och kunna välja själv. Sen visst ibland "rundar jag upp" för att verkligen visa att jag uppskattade hjälpen. Men jag "propsar" inte på folk ersättning om de prompt säger nej

Hitills har inget negativt hänt av det
 
Är du säker på att det uppskattas av alla? Jag hade inte uppskattat en del av det där.

Och jag har sällan något annat att ge bort än honung eller plantor. Och då måste jag KÖPA något om de inte vill ha honung eller plantor. Därav konsumtionshets. För det finns ju ingen garanti att jag KÖPER rätt sak.
Nej, du ger en planta eller honung som de är, med ett kort, eller inslagning och sen är det gjort. Inga mer tankar behövs.
De kommer tacka och tycka att det var jättekul och snällt och vad som händer sen är inte upp till dig att grumla på.
De sakerna är ju dessutom något många inte har tillgång till. Färsk honung och egen uppdrivna plantor. Dessutom behöver du inte köpa något.
Tycker du har en jättefantastisk möjlighet till unika, små tackgåvor i din vardag.
 
Om jag ville minska min onödiga konsumtion skulle jag nog börja med lösgodiset 😉

Alltså allvarligt, du gör ju problem av sånt som inte alls behöver vara det? Nån vill vara snäll och ge dig en gåva och du radar upp en 100-stegsguide på buke om hur fantastiskt jobbigt det var. Kopparna tog plats och det tog SÅ mycket energi att bli av med dem (trots att du tjänade pengar på dem 🤷🏼‍♀️). Jag tvivlar på att du verkligen är så otacksam, det låter mer som att du fastnat i en negativ spiral och den tjänar dig inte. Bättre att du lägger din energi på att fixa hem en hyrbil.
Jag har blivit knäpp rätt många gånger om av gåvor som min mamma kommit med. Jag har rätt stora svårigheter att hålla ordning i mitt hem och mer prylar innebär mer svårigheter och kaos. Lägg därtill en konstant energibrist. Jag behöver verkligen sålla mellan olika saker som tar energi. Och att behöva transportera bort onödiga prylar är inget jag tycker att jag ska behöva lägga energi på. Det kostar mig liksom i andra änden då jag får mindre ork till sånt jag måste göra eller som jag vill göra. Jag behöver min energi till att orka med det jag måste och såna saker som jag vill göra för att göra livet roligare.
 
Egen honung är ju en helt fantastisk present! I den finns både omtanke och egen arbetsinsats och något folk faktist oftast behöver. Dessutom är det något som MINSKAR konsumtionen och gör världen bättre på både det ena och andra sättet.

Och om mottagaren råkar vara en honungshatare så har denne vi fått en alldeles utmärkt gå bort-present att ge vidare! :)
 
Jag har blivit knäpp rätt många gånger om av gåvor som min mamma kommit med. Jag har rätt stora svårigheter att hålla ordning i mitt hem och mer prylar innebär mer svårigheter och kaos. Lägg därtill en konstant energibrist. Jag behöver verkligen sålla mellan olika saker som tar energi. Och att behöva transportera bort onödiga prylar är inget jag tycker att jag ska behöva lägga energi på. Det kostar mig liksom i andra änden då jag får mindre ork till sånt jag måste göra eller som jag vill göra. Jag behöver min energi till att orka med det jag måste och såna saker som jag vill göra för att göra livet roligare.
Jag har faktiskt tänkt göra som en vän. Hon har ett skåp som hon fyller på med saker hon inte vill ha längre, så får gäster välja och vraka när de är på besök. Hon har också problem med ork och utbrändhet och orkar därför inte sälja eller återvinna. Det kräver kanske en viss ruljans på folk, men det gör att hon kan hålla ordning och få undan. Ska bara hitta på någon liknande lösning hemma!
 
Vad skulle hända/hur skulle du känna om du bara gick på vad personen säger?

"Tack för hjälpen, vad/hur mycket vill du ha betalt för besväret"
-åh ingenting, det var så lite så
"Det betydde mycket för mig, är du säker på att du inte vill ha någon ersättning, jag betalar gärna?"
-absolut, det var inga problem och jag vill inte ha något
-åh hjälp någon annan någon gång bara
-nej men det behövs verkligen inte men om du insisterar så xxx då


Om du i de tre ex på slutet bara skulle acceptera det personen säger. Hur skulle det kännas?

Jag har haft svårt för att inte kompensera/tacka utifrån vad det är värt för MIG och haft svårt acceptera "ingenting" eller något jag ansett är för lite. Men numera har jag bestämt mig att vuxna människor får antas vara beslutskompetenta och kunna välja själv. Sen visst ibland "rundar jag upp" för att verkligen visa att jag uppskattade hjälpen. Men jag "propsar" inte på folk ersättning om de prompt säger nej

Hitills har inget negativt hänt av det
Det där var väl ungefär vad som hände i fredags när en okänd man skjutsade hem mig när min bil rasat. Men jag fick hans visitkort. Han har en firma som det är möjligt att jag anlitar framöver. Och då får han betalt på det sättet.

Nej, du ger en planta eller honung som de är, med ett kort, eller inslagning och sen är det gjort. Inga mer tankar behövs.
De kommer tacka och tycka att det var jättekul och snällt och vad som händer sen är inte upp till dig att grumla på.
De sakerna är ju dessutom något många inte har tillgång till. Färsk honung och egen uppdrivna plantor. Dessutom behöver du inte köpa något.
Tycker du har en jättefantastisk möjlighet till unika, små tackgåvor i din vardag.
Det händer att folk inte vill ha honung eller plantor.
 
Jag ger bort honung, plantor eller kanske ett blommogram om någon gjort något extra för mig. Men annars tycker jag det är svårt.

Jag tycker sånt är skitjobbigt att administrera. Blir liksom en massa extra att behöva tänka på. Och behöva ta sig omaket att leverera den oönskade prylen någonstans. Jag orkar inte.
Jag fattar att det är jobbigt för dig. Och det är så klart dina känslor och upplevelser som jag inte ska ha en massa åsikter om.
Men jag tror det är ganska få som upplever grejen med tack-gåvor eller andra gåvor som inte är exakt vad man själv vill ha/behöver som ett problem.
Sen fattar jag att du känner så. Men jag tror inte du bör anta att det är så de flesta andra känner. Så ger du en present så tror jag folk blir glada oavsett.
 
Jag har sjukt dålig fantasi och har ingen aning om vad folk vill ha. Jag riskerar alltså att ge något som blir ett besvär för mottagaren.

Minns en gång när jag fick två koppar. Jättedyra av fint och populärt märke. De var inte det minsta i min smak och gömdes i ett skåp i flera år. (Så onödigt liksom.) Sen när jag behövde pengar så skulle jag sälja dem. Först skulle jag ta ett foto på dem, sen skriva en annonstext, sen lägga in bild och text på lämpliga ställen online, sen kommunicera med köpare, sen lägga in de i bilen så de inte riskerade att gå sönder, sen passa tid och plats för möte med köparen och sen åka dit och slutföra affären.

Kopparna tog alltså upp plats i mitt skåp i flera år och kostade mig massor av energi att bli av med. Bra dock att de hade ett värde så jag fick pengar för dem.

Och tänk om jag tycker en tomatplanta är en lämplig gåva och så har mottagaren redan antingen överfullt med tomater eller gillar inte att odla eller gillar inte tomater.

Alltså. Hur vet man vad som är lämpligt att ge? Jag vet inte.

Någon kanske ger mig en svart valnöt för att den hört att jag gillar valnötter. Haken är att jag har ingen plats för en svart valnöt. Det är ingen intressant växt för nötterna är svårknäckta och härdigheten är osäker i min zon. Planteringen kräver arbete jag inte vill lägga på just den plantan. Och som sagt, var ska jag plantera den? Alla bra platser är bokade för roligare växter.

Så även om man tror en gåva är bra så kanske den inte är det ändå. Det kan bli jättefel.

Men har faktiskt fått spolarvätska med persikodoft som tackgåva när en person fick komma till mig och gräva upp växter. Men var hittar man fantasin för att ge en sådan gåva? Jag har den inte.
Jag fick en julstjärna av mina elever, jag fick också godis,vilket jag som typ 2 diabetiker inte äter.
Men jag blev glad av det ändå
Fast jag sagt att största presenten är att arbeta med eleverna
Julstjärnan står kvar i påsen då den är giftig för katter och ska slängas,men det är ingen fara.
Inte blir det jobbigt för det. Bara att tacka och ta emot.
Jag ger gärna bort saker som tack.
Kollegan och hennes man fick en fruktkorg som tack ett år när de hämtat och kört hem mig flera gånger.
Gör inte så stor sak av det.
Var glad att där finns personer som kan hjälpa till
 
Det där var väl ungefär vad som hände i fredags när en okänd man skjutsade hem mig när min bil rasat. Men jag fick hans visitkort. Han har en firma som det är möjligt att jag anlitar framöver. Och då får han betalt på det sättet
Och hur känns det för dig?
 
Jag har sjukt dålig fantasi och har ingen aning om vad folk vill ha. Jag riskerar alltså att ge något som blir ett besvär för mottagaren.

Minns en gång när jag fick två koppar. Jättedyra av fint och populärt märke. De var inte det minsta i min smak och gömdes i ett skåp i flera år. (Så onödigt liksom.) Sen när jag behövde pengar så skulle jag sälja dem. Först skulle jag ta ett foto på dem, sen skriva en annonstext, sen lägga in bild och text på lämpliga ställen online, sen kommunicera med köpare, sen lägga in de i bilen så de inte riskerade att gå sönder, sen passa tid och plats för möte med köparen och sen åka dit och slutföra affären.

Kopparna tog alltså upp plats i mitt skåp i flera år och kostade mig massor av energi att bli av med. Bra dock att de hade ett värde så jag fick pengar för dem.

Och tänk om jag tycker en tomatplanta är en lämplig gåva och så har mottagaren redan antingen överfullt med tomater eller gillar inte att odla eller gillar inte tomater.

Alltså. Hur vet man vad som är lämpligt att ge? Jag vet inte.

Någon kanske ger mig en svart valnöt för att den hört att jag gillar valnötter. Haken är att jag har ingen plats för en svart valnöt. Det är ingen intressant växt för nötterna är svårknäckta och härdigheten är osäker i min zon. Planteringen kräver arbete jag inte vill lägga på just den plantan. Och som sagt, var ska jag plantera den? Alla bra platser är bokade för roligare växter.

Så även om man tror en gåva är bra så kanske den inte är det ändå. Det kan bli jättefel.

Men har faktiskt fått spolarvätska med persikodoft som tackgåva när en person fick komma till mig och gräva upp växter. Men var hittar man fantasin för att ge en sådan gåva? Jag har den inte.
En burk honung och en påse av dina frön till tex tomater är en present som nog ingen skulle bli upprörd över, möjligen en superduper vegan men då tar du tillbaka burken och hen behåller fröna. Om de inte vill ha fröna att plantera själva kan de ge bort dom eller slänga bort. Det tar ingen plats alls.
 
Jag har faktiskt tänkt göra som en vän. Hon har ett skåp som hon fyller på med saker hon inte vill ha längre, så får gäster välja och vraka när de är på besök. Hon har också problem med ork och utbrändhet och orkar därför inte sälja eller återvinna. Det kräver kanske en viss ruljans på folk, men det gör att hon kan hålla ordning och få undan. Ska bara hitta på någon liknande lösning hemma!
Trots ganska stort hus har jag tyvärr platsbrist. Även i ladan. Kanske skulle funka i sovrummet för jag har slängt ut en hylla därifrån. I princip de enda som besöker mig är boendestöd så jag vet inte vem jag ska ge grejer till.

Jag har inte heller så mycket grejer jag vill bli av med. Skulle väl vara ett par takräcken av allroundmodell som är kassa.
 
Och hur känns det för dig?
Ingenting.

En burk honung och en påse av dina frön till tex tomater är en present som nog ingen skulle bli upprörd över, möjligen en superduper vegan men då tar du tillbaka burken och hen behåller fröna. Om de inte vill ha fröna att plantera själva kan de ge bort dom eller slänga bort. Det tar ingen plats alls.
Jag har faktiskt en granne som tackat nej till gratis honung och i stället köpt honung av mig från min honungsbod (när jag inte var där). (Han sa de skulle köpa honung av mig senare när jag erbjöd det gratis.)
 
Ingenting.


Jag har faktiskt en granne som tackat nej till gratis honung och i stället köpt honung av mig från min honungsbod (när jag inte var där). (Han sa de skulle köpa honung av mig senare när jag erbjöd det gratis
Tror du att du kan fortsätta att i framtiden helt enkelt bara acceptera om folk inte vill ha betalt eller ha "för lite" betalt utan att må dåligt/känna något negativt? Det vore ju det allra enklaste
 
Jag får väl sälla mig till klubben som avskyr att få grejer jag inte vill ha. Först ska man spela glad och tacksam, och sen ska man lägga energi på att omplacera grejen, och känna sig otacksam som ger bort en present. Jag upplever att den inställningen även är ganska vanlig hos folk i min omgivning, så det där med att "alla" blir glada av själva handlingen att motta gåva stämmer helt enkelt inte. Jag tycker även att själva normen med att "ge sak" om det inte ens spelar roll om mottagaren uppskattar det är problematisk iom överkonsumtion och klimatkris.

Däremot tror jag att de flesta är mindre noga med att något är HELT RÄTT för att kunna uppskatta och använda det. Jag kanske föredrar en viss sorts te eller choklad, men äter och dricker glatt det mesta. Och skulle det vara helt oätligt går det ju alltid att bjuda någon annan på det. Dvs förbrukningsvaror har en hög sannolikhet att gå hem; antingen genom att mottagaren själv använder det, ger det vidare, eller är en sådan som blir glad av att få i största allmänhet. En burk hemgjord honung är en superfin present som jag tror de allra flesta skulle uppskatta!
 
Det där var väl ungefär vad som hände i fredags när en okänd man skjutsade hem mig när min bil rasat. Men jag fick hans visitkort. Han har en firma som det är möjligt att jag anlitar framöver. Och då får han betalt på det sättet.


Det händer att folk inte vill ha honung eller plantor.
Om firman inte ligger alltför långt bort hade jag åtminstone svängt förbi med en vetekrans till deras fika vid tillfälle, som tack för att han räddade mig vid vägkanten.
 
Om firman inte ligger alltför långt bort hade jag åtminstone svängt förbi med en vetekrans till deras fika vid tillfälle, som tack för att han räddade mig vid vägkanten.

När min bromstrumma havererade under färd, (några veckor före jul -22) och verkstaden gjorde tid i fullspäckat schema och lånade ut en hyrbil gratis i 1 veckas tid, så köpte jag några påsar lussebullar och en bakelsestubbe och lämnade över när jag hämtade min bil.

Blev otroligt uppskattat av alla.

Har noll koll på vad de gillar, om nån hade nån överkänslighet etc, men glädjen över att vara lite extra uppskattad gick inte att ta miste på.

Visad uppskattning om man får hjälp och även om nån "bara gör sitt jobb" är en bristvara i dagens samhälle, skulle jag vilja påstå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 154
Senast: ptr
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 693
Senast: Enya
·
Svar
248
· Visningar
9 360
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 292
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp