Status
Stängd för vidare inlägg.
Javisst, men om du också anstränger dig lite mer än att använda ord så känns det ofta bättre för mottagaren. Tänk i termer "visa att man vill göra rätt för sig". Om du inte orkar göra något för dem så är det ett att ge en gåva.
Tråden är nu 12 sidor lång och jag har upprepade gånger sagt varför jag tycker det är inte är en bra ide att ge folk grejer de inte vill ha. Jag kan fråga folk om de vill ha något men jag prackar aldrig på någon något.

Jag slutade äta kött -95. Men blir ändå glad :)
Jag skulle svimma eller få total panik. Snacka om trauma. Jag klarar inte av att se kött.

Varför har det öht nån betydelse för dig om mottagaren slänger, ger bort, kastar, gräver ner i komposten, skänker till röda korser eller använder gåvan själv?

Du gör dig en björntjänst genom att 1) utgå från dig själv och din aversion mit gåvor och 2) att överanslysera och tänka ut x antal scenarior, som i 99 fall av 100 aldrig kommer hända.
Jag vill inte bidra till överkonsumtion.
 
För dig är det ett problem, för de allra flesta andra är det inte ens i närheten att vara ett problem.
För mig är det också ett problem att få saker jag inte vill ha. Fick biopresentkort av nån som säkert tyckte det skulle vara bra och roligt för mig att gå på bio men jag orkade inte använda det så det gick nästan ut. Det var en stor stress för mig att tänka att jag borde gå på bio innan kortet gick ut.
Dan innan det gick ut fyllde jag på det med 100 kr för att förlänga giltighetstiden och till sist sålde jag det till en kompis för jag bara orkade inte gå fler gånger på bio.
En stor tyngd lyftes från mina axlar.
(Livet med NPF).
 
Jag vet fortfarande inte vart jag behöver åka för att hämta upp hyrbilen. Det står inte på hemsidan. Och det kan vara lika illa med Folksam som med Trygg-Hansa, att jag måste till Örebro för att hyra. Och det går inte.
Ring och prata med Folksam. De hjälper gärna till och svarar på frågor. Du behöver heller inte ge dem något, även om ett tack för hjälpen kan vara trevligt.
 
Jag har liksom aldrig riktigt förstått hur det funkar med att hjälpa andra. Vill alltid att allt ska vara millimeterrättvist. Jag har t.o.m. haft svårt för att ställa frågor på forum för att jag känt mig besvärlig och till last för andra.

Misstänker att det har med autismen att göra.

Och en anledning till att jag vill betala med pengar är för att jag inte kan betala på något annat sätt. Varken med tjänster eller något annat. Så det är för att lätta på mitt samvete som jag betalar.

Men gud så drygt, citerade detta från sida 3 och hoppade nu till sista sida 12 och det är fortfarande aktuellt 😅

Ville bara säga att jag förstår dig PRECIS! Ett jävla aber.
 
För mig är det också ett problem att få saker jag inte vill ha. Fick biopresentkort av nån som säkert tyckte det skulle vara bra och roligt för mig att gå på bio men jag orkade inte använda det så det gick nästan ut. Det var en stor stress för mig att tänka att jag borde gå på bio innan kortet gick ut.
Dan innan det gick ut fyllde jag på det med 100 kr för att förlänga giltighetstiden och till sist sålde jag det till en kompis för jag bara orkade inte gå fler gånger på bio.
En stor tyngd lyftes från mina axlar.
(Livet med NPF).

Vi är två 🙋😅
 
Förtydligande behövs uppenbarligen....

Frasen "de flesta andra" är inte, jag upprepar Inte = exakt alla människor förutom en person.

Även om 10 eller 40 här inne viftar febrilt med sina händer, så hör ni fortfarade inte till gruppen "de flesta".
Ni är fortfarande i en tydlig minoritet.
 
Förtydligande behövs uppenbarligen....

Frasen "de flesta andra" är inte, jag upprepar Inte = exakt alla människor förutom en person.

Även om 10 eller 40 här inne viftar febrilt med sina händer, så hör ni fortfarade inte till gruppen "de flesta".
Ni är fortfarande i en tydlig minoritet.
Minoritetens upplevelser räknas precis lika mycker som majoritetens.
 
Förtydligande behövs uppenbarligen....

Frasen "de flesta andra" är inte, jag upprepar Inte = exakt alla människor förutom en person.

Även om 10 eller 40 här inne viftar febrilt med sina händer, så hör ni fortfarade inte till gruppen "de flesta".
Ni är fortfarande i en tydlig minoritet.

Jamen självklart. Det blir ju dock lite drygt om samma diskussion som inte hjälpte TS på sidan 3 pågår 9 sidor senare.
 
Enskilda upplevelser, ja. När man går på lämplighet i socialt samspel så är faktiskt majoriteten det som räknas.
Ja, annars får man ju förlita sig på att det finns tillräckligt med representation i närområdet av minoriteten som starkt ogillar tackpresenter av alla de slag som kan hjälpa till med det man behöver ha hjälp med.

Och då blir det svårt, för att inte säga omöjligt i de flesta omgivningar.

Får man presenter man absolut inte kan tänka sig ta emot så är det faktiskt socialt accepterat att inte göra det också, man kan visa att man uppskattar omtanken även om man tackar nej med en rimlig förklaring. Dricker man inte vin eller äter inte kött alls, så kan man förklara det.
 
Visst. Men om majoriteten uppskattar en liten gåva som visar omtanke och uppskattning så blir det ju bra märkligt om man ska låta bli att ge för att en minoritet inte vill ha något... :confused:
Fast jag känner nog ändå att om det är så komplicerat som för @Wille med att ge en gåva för att visa sin uppskattning så är det mycket bättre att/om @Wille helt enkelt kan bli trygg i att när människor säger de inte behöver någonting som tack för hjälpen kan hon släppa det där.

För det är ju där trådens utgångspunkt var, att det var jobbigt för @Wille att känna att hon inte gjort rätt för sig fast folk som hjälpt henne sa de inte behövde något betalt som tack för hjälpen. Att då föreslå att ge dem en gåva som tack är ju en lösning, och den som sannolikt majoriteten använder. Men om den är ännu mer jobbig för personen som fått hjälp så är det ju ingen bra lösning. Då är det ju mycket bättre om man, i detta fall Wille, kan hitta ett sätt att nöja sig med att folk inte vill ha betalt, lita på att de menar det och släppa det där.
 
Har rapporterat tråden då denna liksom många andra återigen har mynnat ut i ett gäng olika råd som TS uppenbarligen har svårt att ta till sig, samtidigt som man skriver henne på näsan om hur hon faktiskt tillhör minoritet och borde utveckla sin förmåga att visa tacksamhet som ett sätt att bli mer "normal". Kom ihåg att TS har en NPF-diagnos. Blir beklämd över tonen och oförståelsen i många inlägg. Skärp er.
 
Jag har faktiskt tänkt göra som en vän. Hon har ett skåp som hon fyller på med saker hon inte vill ha längre, så får gäster välja och vraka när de är på besök. Hon har också problem med ork och utbrändhet och orkar därför inte sälja eller återvinna. Det kräver kanske en viss ruljans på folk, men det gör att hon kan hålla ordning och få undan. Ska bara hitta på någon liknande lösning hemma!
Vilken Smart idé.
 
Jag tycker verkligen inte man kan slå fast att en majoritet blir glada över att få saker de inte vill ha. Det låter ju onekligen som det i just den här tråden, men jag upplever att det inte alls speglar verkligheten.

Däremot blir de flesta glada över att få saker de VILL ha. Dvs ger man något de flesta gillar har man hög sannolikhet att det blir "rätt".
 
Jag tycker verkligen inte man kan slå fast att en majoritet blir glada över att få saker de inte vill ha. Det låter ju onekligen som det i just den här tråden, men jag upplever att det inte alls speglar verkligheten.

Däremot blir de flesta glada över att få saker de VILL ha. Dvs ger man något de flesta gillar har man hög sannolikhet att det blir "rätt".


Jag upplever nog att nästan alla blir glada över omtanken man visar när man ibland tackar lite utöver att bara säga tack. Om man vill ha eller inte vill ha själva "saken" är sekundärt.
 
Jag upplever nog att nästan alla blir glada över omtanken man visar när man ibland tackar lite utöver att bara säga tack. Om man vill ha eller inte vill ha själva "saken" är sekundärt.
Det ena utesluter ju inte det andra; de flesta blir glada över visad omtanke, men många önskar också att de sluppit saken om de nu inte vill ha den. Lite som att få en död råtta av katten, jättesnällt men jag hade helst varit utan. :D
Det man visar utåt i de lägena är ju dock bara att man är glad av omtanken, inte att man tycker "saken" är till besvär.
 
Det ena utesluter ju inte det andra; de flesta blir glada över visad omtanke, men många önskar också att de sluppit saken om de nu inte vill ha den. Lite som att få en död råtta av katten, jättesnällt men jag hade helst varit utan. :D
Det man visar utåt i de lägena är ju dock bara att man är glad av omtanken, inte att man tycker "saken" är till besvär.

Mitt argument är att det senare är sekundärt för alla jag hittills träffat på, att avstå från att visa den ökade omtanken pga risken för att "saken" inte uppskattas, verkar tokigt. Ett sätt att hantera risken är att ge något som förbrukas, för det värsta som kan hända är att det inte förbrukas och värdet är ganska begränsat. Men man kan definitivt tacka ordentligt utan extra också på ett innerligt och bra sätt som uppskattas, "saken" är sekundär och en vanligt förekommande förstärkning av visad omtanke.

Och sen håller jag med @Alexandra_W också, om man har erbjudit något och mottagaren tackat nej, så behöver man liksom inte krångla vidare och hitta alternativ och fastna i det, då är omtanken förmedlad och allt okej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 909
Senast: ptr
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 529
Senast: Enya
·
Svar
248
· Visningar
9 221
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp