Bäckenbottenbedövning

Jag är rätt säker på att jag inte vill ha EDA (så säker man nu kan bli när man aldrig fött barn). Förhoppningsvis klarar jag mig med lustgas. Är egentligen inte så känslig för smärta men är lite rädd för den brinnande smärtan som beskrivs vid själva utdrivningen. :nailbiting:
 
Jag är rätt säker på att jag inte vill ha EDA (så säker man nu kan bli när man aldrig fött barn). Förhoppningsvis klarar jag mig med lustgas. Är egentligen inte så känslig för smärta men är lite rädd för den brinnande smärtan som beskrivs vid själva utdrivningen. :nailbiting:

Brinnande smärta? Tja, det finns säkert de som upplevt det så. Själv tyckte jag inte krystvärkarna gjorde ont (det gjorde däremot de tidigare värkarna), utan det kändes bara som ett oerhört stort tryck. Så det är nog väldigt olika hur man tycker att det känns :)
 
Brinnande smärta? Tja, det finns säkert de som upplevt det så. Själv tyckte jag inte krystvärkarna gjorde ont (det gjorde däremot de tidigare värkarna), utan det kändes bara som ett oerhört stort tryck. Så det är nog väldigt olika hur man tycker att det känns :)

Skönt att höra. Synd att man inte vet innan hur det kommer kännas. :p
 
Jag håller med @Andromedae om att utdrivningen mest kändes som ett rejält tryck. Jag var överlycklig när krystvärkarna väl började för då kunde jag äntligen göra något själv. Någon smärtlindring hade jag ingen tanke på då och absolut inget behov av. Innan förlossningen hade jag dock samma tankar som du eftersom jag trodde att det skulle vara utdrivningen som var värst. Det var det absolut inte! Jag hade haft EDA tidigare men den togs bort några timmar innan krystvärkarna började. EDA däremot var himmelriket för mig. Med en utdragen förlossning så var det guld. Jag sov fem minuter efter den var lagd ;)
 
Jag är rätt säker på att jag inte vill ha EDA (så säker man nu kan bli när man aldrig fött barn). Förhoppningsvis klarar jag mig med lustgas. Är egentligen inte så känslig för smärta men är lite rädd för den brinnande smärtan som beskrivs vid själva utdrivningen. :nailbiting:


Jag tror att det beror på hur lång tid det tar. Jag hade bara fyra krystvärkar, det var intensivt som fan och jag upplevde den där brinnande smärtan. MEN det var ju bara i några minuter och jag klarade tre av fyra krystvärkar som ett proffs (alla som fött barn förtjänar minst en guldmedalj och tapperhetsmedalj för sin insats!) med på tredje trodde jag att jag skulle gå av på mitten - vilket gav mig stryka och fokus att krysta ut honom på fjärde. Under en förlossning så är smärtan inte mot dig, utan med dig (under förutsättning att det är ett normalt förlopp och en normal förlossning - vilket de allra, allra flesta är.) För mig var smärtan väldigt pålitlig och något som gjorde mig "trygg", att det skulle göra ont var ju liksom det enda jag visste om innan och kunde förbereda mig på. Det hjälpte mig jättemycket.

Jag har en liten egen, helt obekräftad, teori om att krystvärkarna har liksom en slags smärtdos som är lika stor för alla, men att den späds ut med tid. De som jag att pratat med och som har krystat under betydligt längre tid än mina 14 minuter upplevde inte samma smärtnivå. En kompis födde däremot sitt andra barn efter två krystvärkar och säger att det gjorde typ lika ont som om hon "träffades av blixten" - men det var ju över på nolltid.

Om du bor i närheten av Karlstad kan jag rekommendera en suverän profylaxkurs.
 
Jag är rätt säker på att jag inte vill ha EDA (så säker man nu kan bli när man aldrig fött barn). Förhoppningsvis klarar jag mig med lustgas. Är egentligen inte så känslig för smärta men är lite rädd för den brinnande smärtan som beskrivs vid själva utdrivningen. :nailbiting:

Kände heller aldrig någon brinnande smärta, jag upplevde inte utdrivningen som smärtsam alls. Men vet inte om kvaddlarna hade effekt då med kanske, var ju sjukt effektivt mot värkarna iaf men vet inte om det kan lindra vid krystvärkarna.
 
Kände heller aldrig någon brinnande smärta, jag upplevde inte utdrivningen som smärtsam alls. Men vet inte om kvaddlarna hade effekt då med kanske, var ju sjukt effektivt mot värkarna iaf men vet inte om det kan lindra vid krystvärkarna.
Jag har fått ett barn där jag tog alla bedövningar som fanns för att jag behövde det då.

Andra barnet gjorde inte alls lika ont. Det brännande kan man känna under krystvärkarna. Det hade jag läst innan och det stämde på mig med!

Men sen läste jag även att man smärtlindrar sig själv när man krystar. Även det stämde denna gång. Det var så otroligt grymt att ha ont, trycka på och bara känna smärtan försvinna. Helt finurligt hur det kan fungera (med lite tur?) Jag bara låg där och funderade på när jag fick göra det igen :-D
 
Jag är rätt säker på att jag inte vill ha EDA (så säker man nu kan bli när man aldrig fött barn). Förhoppningsvis klarar jag mig med lustgas. Är egentligen inte så känslig för smärta men är lite rädd för den brinnande smärtan som beskrivs vid själva utdrivningen. :nailbiting:
I slutändan får man ta det som det kommer. Det kan bli så att du tycker EDA är värt det. Kanske inte. Plugga på innan och prata med den som ska vara med under förlossningen så ni kan ta snabba beslut om/när det behövs.
 
I slutändan får man ta det som det kommer. Det kan bli så att du tycker EDA är värt det. Kanske inte. Plugga på innan och prata med den som ska vara med under förlossningen så ni kan ta snabba beslut om/när det behövs.

Ja jag tror det är en rätt bra taktik. Fundera på vad man vill om läget är optimalt men ändå hålla alla alternativ öppna.
 
Ja jag tror det är en rätt bra taktik. Fundera på vad man vill om läget är optimalt men ändå hålla alla alternativ öppna.

Jag fick EDA och tyckte den var super:) jag kände inget när den sattes och den gav bra hjälp och möjlighet till återhämtning. Jag visste inte alls hur jag skulle reagera på smärtan, men när det gällde ville jag ha allt som fanns.
 
Jag hade tänkt klara mig på lustgas men slängde den åt fanders efter några få försök, upplevde den som oerhört obehaglig och kunde inte alls använda den.

Hade så ont att jag låg nästan avsvimmad och snyftade på sluttampen av de vanliga värkarna, fick tack och lov EDA då och kunde vila en halvtimme innan det var dags att krysta. Då stängde dom av den och h-vetet började.

Det gjorde fruktansvärt, fruktansvärt ont. Jag ville inte vara med och fantiserade om att hoppa ut genom fönstret men jag hade ju som inget val... fick bäckenbottenbedövning för att jag skulle våga jobba med krystvärkarna, det brände och sved och kändes så otäckt att jag vägrade ens försöka innan bedövningen. Den hjälpte litegranna men ptja...

Jag var hyfsat kaxig innan förlossningen och trodde att jag skulle kunna hantera smärtan (en del hade ju sagt att det inte alls gjorde ont, bara tryckte), vilket jag absolut inte kunde. Hade behövt gå en profylax-kurs i stil med den Blåbäret gick för att vara bättre mentalt förberedd.

Mitt tips:
Förbered dig mentalt! Gå på profylax! Tänk på att det kan faktiskt göra sjukt ont, och då vill du kunna hantera det.
 
Har insett med 60 dagar kvar till BF att det kanske är dags att läsa på lite om förlossningen och funderar på det där med smärtlindring. :nailbiting: Vill nog försöka klara mig med lustgas under öppningsfasen. Funderar på PBD vid utdrivningsfasen. Någon som har erfarenheter av PBD? Gör det så ont att få den som alla säger? Hjälper den tillräckligt för att vara värd det?

Har ingen erfarenhet av någon annan smärtlindring än lustgas (som inte hjälpte mig) eftersom mina förlossningar gått så fort. Men jag tyckte värkarna var "peace of cake" om man jämför med utdrivningsskedet och smärtan när jag sprack.

Jag tänker så här, vill du undvika all smärta som är möjligt, ta all smärtlindring du kan få. Annars tar du det som det kommer.
 
Första barnet bönade jag och bad efter EDA, i 5 timmar, när de kom in fjärde gången så sa de bara att det var försent. Gud vad bitter jag var då. Hade lustgas, försvann in och ut i verkligheten. Sen 4,5 timma krystvärkar... sista timman så slängde jag bort lustgasen då den var i vägen i min mening.

Andra barnet så kunde jag gå runt och skämta utan bedövning fram tills 5 minuter innan krystvärkarna. Grät en skvätt och födde sen henne på två krystvärkar.

Jag tror mest att du får ta det so de kommer, beroende på hur DIN förlossning känns. Be om att få testa lustgasen tidigt, innan du öppnat dig för mycket, se om den ger effekt. Om det blir outhärdligt kanske du får fundera på vad som kommer därefter. Viktigast tror jag är att inte låsa sig fast vid något, då kan förlossningen bli en hemsk upplevelse om det inte går som du tänkt dig. För ingen förlossning är den andra lik, jag har bara mina två att jämföra med, och det var natt & dag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 434
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 225
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 949
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 418
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp