Bära sig i galoppen? Och trav!

N

Neya

Min nordiskorsning har svårt att bära sig i galoppen.
Jag har haft honom några år men vi har inte tränat tidigare.
Vi har inga backar att träna muskler i.

Han kan gå på hyfsat liten volt, men går inte i direkt form mer än något litet steg ibland. Han håller upp huvudet och har svårt att ställa sig. Jag jobber med ben och sits men det händer inte så mycket..


Traven går han i form men det går jättesakta! Ökar jag traven kan han inte hålla kvar formen och tar oftast upp huvudet, särskilt om jag rider lätt, då tappar jag lite av balansen..

Någon som har tips på vad jag kan göra? :angel:
 
Sv: Bära sig i galoppen? Och trav!

samma med min nordis,kan skritta mini minivolter och bära sig,men i traven kraschar d,men ibland så funkar d hur br som helst,så jag har lagt ner traven nu när vädret e så dåligt('ängen är genomblöt)och satsat på att utveckla skritten mera,men från skritt till trav kan du stå i fältsits(när hästen är på tygeln)så hästen kan använda ryggen fritt och sänka huvudet och sedan sjunka mjukt tillbaka:idea:
 
Sv: Bära sig i galoppen? Och trav!

Strunta i både trav och galopp tills hästen klarar av att bära sig (och dej) i skritt. Nu menar jag på ridbanan, ute på rakt spår bör du både kunna trava och galoppera utan att kräva någon samling/form.

När du jobbar i skritt kan du t ex rida skolorna öppna och sluta (men bara korta sträckor, som t ex en halv långsida, eftersom det är jobbigt för en oskolad häst).

Du kan också träna hästen på att lyssna på små hjälper, exempelvis genom att skritta fram X antal steg, göra halt, skritta ett annat X antal steg, göra ny halt osv. Gör detta långsamt och med så lång tygel som möjligt.

Den senare övningen praktiserade jag med min häst första sommaren. Det var lite trist att sitta där på ridbanan ibland, men jag fick ett mycket bra resultat: en häst som lyssnar på minsta lilla hjälpgivning.

När du känner dej mogen för att börja jobba i trav på ridbanan, så gör då till att börja med bara små "travstarter", trava bara ett par steg så att hästen inte hinner tappa formen och älga iväg. Ny trav, trava några steg osv.
Likadant när du omsider börjar med galopparbetet: gör bara fattningar. Galoppera en halv volt, bryt av, gör en ny fattning osv.

Lycka till!

Immer
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 107
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 458
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 541
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp