Bärrandsröta och ev hovböld....?

Roheryn

Trådstartare
Min häst har bärrandsröta, så hovis har skurit "hål" i hovväggen, längst ner mot skon, i trakterna på alla fyra hovarna. Detta för att få bort allt som är angripet. "Ingreppet" gjordes i samband med senaste skoningen för två veckor sedan. Innan dess hade min häst gått barfota, eftersom han vilat en månad (inte pga nån skada, utan den årliga "semestern").

Första veckan efter skoningen höll vi bara på med lättare motion, typ longering, men när jag skulle börja rida för en vecka sedan konstaterar jag att hästen är halt. Inte jättemycket och inte hela tiden (!), men i alla fall nog för att jag skall sitta av och gå hem.

Veterinären var ute i stallet i andra ärenden dagen därpå, så han fick förstås titta på min häst också. Konstaterade att höger framhov var något öm (ryckte till lite vid tryck med visitertång), mest bak i trakten. Haltade liiiite, men vet tyckte inte det var någon fara, trodde att det var ömhet pga att hovis skurit bort en del av hoven för bärrandsrötans skull. Rekommenderade vila från ridning tills efter nyår, men tyckte att jag kunde promenera hästen, samt longera på mjukt underlag.

Jag skulle också vara uppmärksam på ökad värme eller puls i hoven, och ta ut hovis om hästen visade värme i kombination med hälta, för då är det troligtvis hovböld...

Nu till mitt problem: Hästen har slutat halta, men är en aning varm i hoven lite då och då. Direkt när han kommer in från hagen känns han inte varm (kallt ute!!!), men när han fått stå en liten stund kan man känna skillnad på hovarna. Skillnaden MINSKAR dock när han fått röra på sig lite (promenad/longering).

Hovis tycker normalt inte att man skall sätta igång att skära i hoven på så svaga indikationer, eftersom det är svårt att hitta något då (inte så kul att skära upp hela hoven...), och jag är förstås böjd att hålla med honom.

Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bärrandsröta och/eller hovböld?

Hovis kommer till stallet nästa gång andra veckan i januari, och jag funderar på att avvakta tills dess och se vad som händer. Givetvis tar jag ut hovis / veterinär tidigare ifall hästen verkar bli sämre, men just nu mår han ju rätt bra, och får ändå vila från ridning pga bärrandsrötan.
 
Din hovis har rätt,tycker jag, man skall inte skära upp förrän man är säker på hovböld,annars hittar man inget.
Har han verkat upp hornväggen så är det säkert en hålvägg,och du får lättare att hålla det rent.
Rensa ut smutsen och badda med Clorin är bra.
Håller du rent och hästen inte markerar hälta så behöver du inte oroa dig.
 
Clorin!?!? Låter starkt, men dödar ju säkert bakterier bra!

Har hittills pillat rent med hovkratsen i "hålen", samt sprutat in jodopaxlösning. Hovis rekommenderar Virkon S, och så vet jag folk som använder tjära... Har även hört talas om väteperoxid i dessa sammanhang (liksom honung, men jag tvivlar liksom på det....). Någon som har synpunkter på vad som är bäst?
 
Väteperoxid, Jodopax,Kopparclorid,Clorin,träkära,är bakteriedödande,men man bör inte blanda.
Väteperoxid är effektivt på aneroba bakterier.
Honung innehåller ett bakteriedödande ämne ,så vidare man inte hettar upp honungen,men är i dessa samanhang väl mesigt.
 
Tack för dina svar!

Hästskrället började halta MYCKET dagen före nyårsafton, jag fick lyckligtvis tag i hovis. Han kunde dock inte lokalisera någon böld (hela sulan öm, jämnt varm över hela hoven). Skodde om fram med sulor, och pålle blev mycket bättre. Igår broddade jag och löslongerade i paddocken ca 10 min skritt och trav - inte tillstymmelse till hälta. Och idag halt och varm igen. SUCK! Tips och råd?
 
Jag hade bärrandsröta på min häst nu i höst innan snön kom. Det jag fick rådet att göra var att lägga jodopaxomslag under sulan för att dra ut rötan. Han blev bättre på 2 dagar och efter 14 dagar kunde jag börja rida igen. Tålamod och hålla rent är väl vad man kan göra.
 
gräva ur dem rejält, massor med väteperoxid och sen packa in tjärdrev och sko som vanligt fungerar bra här, men då har valacken tack och lov bara lindrig bärrandsröta (som han dock dragit med ett tag)
 
Hälta som kommmer och går brukar vara ett tecken på hovböld. Hade en häst för två år sedan som visade samma symtom som din, dvs halt då och då visade ingen ömhet vid tryck. Hovslagaren trodde inte det var hovböld.
Tog henne till klinik där de bedövade (och på så vis kunde visa var hältan satt). När de öppnade upp hoven visade det sig att det var hovböld och de fick i stort sett karva ur hela hoven. Gipsbandage och en lång boxvila blev påföljden.
Om jag var du skulle jag nog gör en större undersökning.
Lycka till!
 
Mitt föl fick bärrandsröta på alla fyra i höstas.
Jag skurade hovarna ordentligt med grönsåpa och sen hade jag i några droppar av ett medel som heter "Rengör strålen" i hålorna. Det är ett knallblått medel som är bakteriedödande och som verkligen tränger in i alla fickor.
Denna behandling funkade jätte bra så nu är hovarna helt perfekta igen! :)
 
Uppdatering för er som är intresserade:

Hästen är ohalt sedan en vecka tillbaka, skodd med (plast-)sulor fram. Hältan kommer dock tillbaka ifall jag broddar, och han ömmar något om jag trycker med hovkratsen i broddhålen (trots att sulan ligger emellan). Värmen har minskat något, liksom ömheten, och bärrandsrötan har i varje fall inte blivit sämre - hoven är fortfarande torr och hård kring de "urgröpta" ställena. Jag gör rent varje dag och häller i jodopaxlösning (något starkare än för sårtvätt).

Hovis var här idag. Han bara tittade och kände - tog inte bort varken sulor eller skor. Han tror att det rör sig om en inflammation i sulan till följd av att min häst gick utan skor på hårt underlag en period innan förra skoningen. Han menar att sådant tar tid att läka, eftersom hoven måste växa ut en bit. Han trodde också att det har betydelse att hoven är uppverkad en bit p.g.a. bärrandsrötan - det kan göra att belastningen blir större än vanligt i trakterna (den hoven som min häst haltar på är den som är mest uppverkad). Han kommer tillbaka om tre veckor och skor då eventuellt med ringskor för att fördela belastningen på en större yta (skulle dock diskutera med en annan hovis först). Tills dess är det vila som gäller, eller eventuellt longering på mjukt underlag (veterinärens rekommendation), men nåt mjukt underlag hittar man ju inte här - bara hårda knölar och is...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 336
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Meglio
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 576
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp