Bukefalos 28 år!

Bäst för fånghästen?

MiniLi

Trådstartare
Ni som har fånghäst, hur gör ni på sommaren?

Vi kommer ha 4 hästar i sommar. Ponnyn som fick fång förra året, hennes 3 åriga avkomma, travaren som mest går som sällskap och mitt halvblod.

Då är frågan, hur ska man göra för att få ihop det på bästa sätt?
Ska man ha ponnyn+travaren i en av vinterhagarna en bit från sommarhagen? Ska ponnyn gå själv i vinterhagen? Ska man gränsa av sommarhagen och på något sätt minska grästillväxten just där?

Vi har en skog intill sommarhagen, kan det vara en bra ide att hägna in en bit av skogen åt ponnyn+ ev sällskap?

Hur gör ni och hur skulle ni gjort i min situation?
 
Sv: Bäst för fånghästen?

Låt ponnyn gå med sällskapshästen i en skogshage. Ni kan ju byta sällskap några timmar per dag om ni vill att sällskapshästen ska få i sig lite gräs.
Unghästen bör dock få i sig gräsnäringen (var dock vaksam och noga med invänjningen, beror fången p.g.a. insulinresistens så kan det till viss del vara ärftligt).
 
Senast ändrad:
Sv: Bäst för fånghästen?

beror lite på hur era beten ser ut, är det odlad vall eller naturbeten? hur kraftig är växtligheten? hästar som haft fång bör också få lite gräs, och sommaren är den tryggaste perioden att beta! så helt kal behöver inte hagen vara.:)

skog+magert bete skulle jag välja. och travaren som sällskap.
 
Sv: Bäst för fånghästen?

Det är naturbete. Tror jag :p
Vi är så rädda för att hon ska få fång igen.. Om jag kan övertala svärfar att sätta staket i skogen så blir det så, annars får de nog gå i vinterhagen där det är väldigt lite gräs..

Men vi har en del av ena vinterhagen där det växter mer gräs, den är avstängd nu eftersom att vi inte vill riskera ngt med ponnyn men vågar man låta henne gå där lite längre fram om man låter de andra hästarna beta ner lite?
 
Sv: Bäst för fånghästen?

Sommaren och våren är ändå den årstid som flest hästar får fång under. Även om fler och fler hästar får fång under höst och vinter. Visst skulle man önska alla hästar att få gå ute och beta, men för en häst som har haft fång kan det vara säkrare att inte ha tillgång till gräs.

Åsa
 
Sv: Bäst för fånghästen?

En fråga som kan vara bra att ställa sig är hur det gick till när hästen fick fång förra gången. Om du utsätter den för samma betingelser igen känns det rimligt att risken för fång blir stor igen. Med fånghästar kan det vara värt att ta blodprov för att kolla om hästen har Cushing's eller är insulinresistent. Var hästen överviktig när den fick fång sist och hur är det nu? Det är bland annat sådana saker som spelar in på hur pass fångkänslig hästen är.

Beroende på känslighet kanske din häst inte tål något gräs eller ganska mycket gräs. Jag skulle nog välja det mest gräsfria stället du kan få tag på och ge den den mesta näringen i form av hö. En kompis är ju alltid bra och hjälper till att trampa ner och äta upp eventuellt gräs. Du kanske kunde göra en paddock-paradise-slinga för att maximera rörelse och minimera gräsintag.
 
Sv: Bäst för fånghästen?

Faktum är att små beteshagar med extremt nedbetat gräs är extra farligt för en fånghäst. Fruktanet lagras nämligen i kort gräs. Det man bör göra är att lära sig om temperaturen, grästillväxt, vad har man för grässlag i betet, är det bra näring i marken eller dåligt ?

Gräs i sig är inte farligt för en fånghäst, det är HUR det växer och vid vilken/vilka temperaturer man bör se upp.

Alla hästar kan drabbas av fång hux flux, även de som redan gått på bete en längre tid. Fruktanhalten kan växla snabbt i ett bete, beroende på vädret.

SAXAt från en info sida om fruktan

Sammanfattning:

När temperaturen är/har varit runt eller under noll, är risken hela dygnet hög.

Vid varmt soligt väder är den bästa betestiden på natten och på morgonen.

Vid varmt molnigt väder är den bästa betestiden på eftermiddagen och på kvällen.

Det är farligt att beta:

På eftermiddagen eller tidigt på kvällen på en solig dag

På en solig dag när temperaturen stannar under 15 plusgrader

Hela dagen efter en natt då temperaturen har varit under 5 minusgrader

När gräset har en brist på vatten eller näringsämnen

När gräset är kortklippt eller kortbetad

Det är tryggt att beta:

Tidigt på morgonen när temperaturen på natten inte har varit under 5 minusgrader

På en molnig dag när det är varmare än 15 plusgrader

Uteslutande när gräset har tillräckligt med vatten och näringsämnen
 
Sv: Bäst för fånghästen?

Fruktan är bara en av de lättsmälta kolhydrater som finns i gräs. Dessutom finns glukos, fruktos, sukros och stärkelse. Man har sammanlänkat fång med förhöjd stärkelsehalt på betet och till exprimentella överdoser av fruktan i laboratorieförsök. Kolhydrater som ger upphov till ökad insulinproduktion är också misstänkta. Hästar med insulinresistens har visat högre fångtendens.

Men det innebär inte att man vet att fruktan eller stärkelse är det som ger hästar fång på betet. Så långt har forskningen inte kommit än. Ingen kan säga exakt vad det är som händer när stackars Brunte äter sig till fång på betet - strikt talat inte ens att det är betet som ger fången. Det är ju mycket svårare att undersöka saker IRL än i laboratorieförsök.

Att basera skötsel av sin fånghäst på en av de olika fångteorierna - fruktanteorin - är våghalsigt. Det finns mycket som talar emot den, liksom en del som talar för den.

När vi har fått det slutgiltiga svaret på fångens gåta kanske vi kan svara på när det är "tryggt" att beta. Nu går det inte att säga. Vi kan eventuellt bara yttra oss om när det skulle kunna vara lite mindre farligt. Det är dock inte så lätt att avgöra sockerhalten. Det är väldigt många faktorer som spelar in, allt från grässort, jordmån till temperaturförhållanden. Och vi kan misstänka att hästarna är bra på att välja ut de mest näringsrika stråna och välja bort de med lägre sockerinnehåll.

I stället bör man främst ta med i beräkningen vad vi av erfarenhet är farliga faktorer för fång. Framförallt måste man, anser jag, lära känna sin häst och vad den är känslig för. Om den reagerar med höga pulser på något är den troligen känslig för det, oavsett vad den ena eller andra teorin säger.

Om fruktanteorin stämmer betyder det inte nödvändigtvis att det är farligare att ha hästen på nerbetad mark. Det gräset kan eventuellt ha högre halt av fruktan, men det betyder inte att den totala mängden hästen får i sig är större. Hästen hinner troligen äta många mer kilo gräs på det "saftiga" betet än på det som bara är några mm långt och den totala mängden fruktan blir högre.

Åsa
 
Sv: Bäst för fånghästen?

Fruktan är bara en av de lättsmälta kolhydrater som finns i gräs. Dessutom finns glukos, fruktos, sukros och stärkelse. Man har sammanlänkat fång med förhöjd stärkelsehalt på betet och till exprimentella överdoser av fruktan i laboratorieförsök.

Åsa

Det finns inte så mkt stärkelse i gräs, i alla fall inte i de gräs som växer i vårt klimat. Det enda stället där stärkelsen finns är i de frön som bildas när gräset har blommat. Men jag tror inte att det blir några enorma mängder stärkelse av det. Problemet med fruktan är dessutom just att det inte är lättsmält. Hästen kan inte smälta detta mhja sina egna enzymer utan det fortsätter till grovtarmen där det kan slå ut de snälla bakterierna och orsaka fång. Vilka studier är det som har kopplat förhöjd stärkelsehalt på bete till fång?
 
Sv: Bäst för fånghästen?

Du har rätt, jag borde skrivit att fruktan bara är en av de kolhydrater som misstänks ha samband med fång.

Se Treiber et al "Metabolic Syndrome in Healthy Ponies Facilitates Nutritional Countermeasures against Pasture Laminitis" angående stärkelse och fång.

In our pony study, pasture starch content increased from 4 to 8% of dry matter from March to May (6). Mean pasture height increased from 5 to 15 cm. Clover proliferated, and it is consumed by ponies in preference to grass. It is likely, therefore, that starch intake increased much more than starch concentration, which doubled.
Stärkelsehalten hade höjts från 4 till 8 % av ts. Sambandet säger ju dock inte nödvändigtvis att det var stärkelsen som var orsaken till fången. I denna hage gjorde klöverinnehållet att stärkelsenivåerna kunde bli så höga. Bete består ju inte bara av gräs utan också andra växter, som baljväxter. Jag har dock nyss testat ett gräshö utan klöverinslag och det hade 4,8 % stärkelse av ts och det är ju en del.

Det råder delade meningar om fruktanets smältbarhet. Klart är ju att hästen inte har egna enzymer för att bryta ner fruktan. Men det behöver inte betyda att fruktanet tar sig till grovtarmen. Det finns processer innan grovtarmen som skulle kunna sönderdela det. Fruktaner av den typ som finns i gräs kan börja brytas ner med sur hydrolys med hjälp av magsaften redan i magsäcken. Hästen har också mikroorganismer i matsmältningssystemet även innan grovtarmen som kan hjälpa till att bryta ner fruktan. En svensk studie kunde inte finna att fruktan från grovfoder kom till grovtarmen. http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf På sidan 24-26 diskuteras fruktanets nedbrytning och eventuella roll i fång.

Det jag menar är att vi inte får lura oss att tro att det finns en teori idag som helt kan förklara och förhindra fång. Stora doser fruktan har givit fång vid laboratorieförsök men betingelserna där skiljer sig starkt från dem i fält. Samband i fält återstår att visa.

Jag menar inte att fruktanteorin kommer visa sig helt felaktig. Det får vi se. Men jag tror inte man ska basera skötsel av fånghäst bara på den, i tron att man då är säker. Man ska inte snöa in sig. Jag tror på försiktighetsprincipen. Jag försöker utesluta att faktorer som vi genom studier eller erfarenhet vet ökar risken för fång. Jag låter henne inte gå på bete och blötlägger höet för att minska innehållet av WSC. Jag balanserar forderstaten och ser till att hon inte blir överviktig.

Vissa människor är mer benägna att ta risker med sina fånghästar och jag förstår absolut dem med. Det kan vara svårt att ordna skötsel för fånghästar som inte ska gå på bete och de hagar man har tillgång till är ofta inte så roliga. Risken är att hästen blir stående ensam i en liten ruta.

Men själv vågar jag inte. Jag försöker i stället göra min hästs gräsfria och sockerlåga tillvaro så skoj som möjligt. Det är ett fortlöpande arbete som kräver fantasi, tid och lite pengar men det är samtidigt intressant och lärorikt.

Förlåt om jag svävade ut lite på slutet. En sak man säkert kan säga om fång är att det är fasligt komplicerat.
Åsa
 
Senast ändrad:
Sv: Bäst för fånghästen?

Ni som har fånghäst, hur gör ni på sommaren?

Vi kommer ha 4 hästar i sommar. Ponnyn som fick fång förra året, hennes 3 åriga avkomma, travaren som mest går som sällskap och mitt halvblod.

Då är frågan, hur ska man göra för att få ihop det på bästa sätt?
Ska man ha ponnyn+travaren i en av vinterhagarna en bit från sommarhagen? Ska ponnyn gå själv i vinterhagen? Ska man gränsa av sommarhagen och på något sätt minska grästillväxten just där?

Vi har en skog intill sommarhagen, kan det vara en bra ide att hägna in en bit av skogen åt ponnyn+ ev sällskap?

Hur gör ni och hur skulle ni gjort i min situation?

För min shettis som fått fång ett par gånger, gäller bara en sak. Munkorg på så fort de första gröna stråna visar sig. Hon får sedan behålla munkorgen hela betessäsongen.

Hellre att hon har munkorg och får gå med sin kompis än att behöva stå i en grusad hage hela betesperioden.

/Lizzie
 
Sv: Bäst för fånghästen?

En fråga som kan vara bra att ställa sig är hur det gick till när hästen fick fång förra gången. Om du utsätter den för samma betingelser igen känns det rimligt att risken för fång blir stor igen. Med fånghästar kan det vara värt att ta blodprov för att kolla om hästen har Cushing's eller är insulinresistent. Var hästen överviktig när den fick fång sist och hur är det nu? Det är bland annat sådana saker som spelar in på hur pass fångkänslig hästen är.

Beroende på känslighet kanske din häst inte tål något gräs eller ganska mycket gräs. Jag skulle nog välja det mest gräsfria stället du kan få tag på och ge den den mesta näringen i form av hö. En kompis är ju alltid bra och hjälper till att trampa ner och äta upp eventuellt gräs. Du kanske kunde göra en paddock-paradise-slinga för att maximera rörelse och minimera gräsintag.

Förra gången fick hon fång på våren när de gick i sommarhagen. Hon var överviktig.
Nu är hon betydligt bättre i hullet. Lite rund men inte överviktig. Hon kommer inte släppas i den hagen där hon fick gång förra gången, däremot så har vi några andra hagar att välja på..

Just nu går hon i en lite smått söndertrampad vinterhage där det växer mkt lite gräs på enstaka ställen.. Hon går själv och de två andra går i anslutande hagar och betar ner gräset.
Vi har tagit bort allt krafftfoder så hon får bara hö utöver de få grässtrån hon lyckas hitta i hagen.

Jag är dock fortfarande lite inne på att stängla in en del av skogen.. Men det beror lite på svärfar..
 
Sv: Bäst för fånghästen?

Munkorg kanske blir ett alternativ kommande år. Denna sommar kommer de vara 4 st vilket gör att ingen behöver vara ensam..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 371
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 855
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 611
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 263
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp