Bästa aktivitetsarmbandet, sömn och stress.

Säg till om du vill ha mer info och bilder :)
Det var väldigt bra att få info om att den inte loggar riktigt korrekt om sömnen understiger tre timmar. Kanske är det därför min inte loggar all sömn? Jag sover sällan så länge som tre timmar i sträck. Undrar om det är något som gäller generellt för aktivitetsarmband?
 
Jag har en fitbit alta hr. Den mäter fel ibland när jag ligger vaken i sängen och inte kan sova, och misstar det för sömn. Men på det stora hela så funkar sömnmätningen bra.
Jag tycker att det är bra att kunna se diagram över sin puls, och hur länge man varit i de olika puls-zonerna.
 
Jag har en fitbit alta hr. Den mäter fel ibland när jag ligger vaken i sängen och inte kan sova, och misstar det för sömn. Men på det stora hela så funkar sömnmätningen bra.
Jag tycker att det är bra att kunna se diagram över sin puls, och hur länge man varit i de olika puls-zonerna.
Jag läste i någon test att vissa aktivitetsarmband har just det problemet att de misstar det för sömn när man är helt stilla. Jag hittar inte testet nu och jag kan inte säga ur minnet om ditt var med eller inte. Får leta mer imorgon.
 
Min samsung Watch är jag jättenöjd med. Synkar allt och ger alltid notiser, mäter puls hela tiden och stress likaså. Snygg dessutom!

Har nog aldrig mätt sömn fel för att jag är stilla eller så, och så vitt jag vet verkar den i alla fall mäta sömn ganska bra.
 
Det var väldigt bra att få info om att den inte loggar riktigt korrekt om sömnen understiger tre timmar. Kanske är det därför min inte loggar all sömn? Jag sover sällan så länge som tre timmar i sträck. Undrar om det är något som gäller generellt för aktivitetsarmband?
Den registrerar men man får inte lika mycket info
 

Bifogade filer

  • 2BDC10A7-87C7-41F4-8641-8E63E9200A84.png
    2BDC10A7-87C7-41F4-8641-8E63E9200A84.png
    36,3 KB · Visningar: 41
Jag har också en fitbit charge 3 som jag är väldigt nöjd med. Jag synkar den med appen fitness pal och då räknar fitbiten med kalorierna och motionen från den. Det bästa är att den gör att jag sover bättre för den har visat att jag sover mer än vad jag tror och det gör att jag inte stressar över att jag sover för lite och därmed inte kan sova. 😁
 
Min samsung Watch är jag jättenöjd med. Synkar allt och ger alltid notiser, mäter puls hela tiden och stress likaså. Snygg dessutom!

Har nog aldrig mätt sömn fel för att jag är stilla eller så, och så vitt jag vet verkar den i alla fall mäta sömn ganska bra.
Vilken har du?
 
Jag har också en fitbit charge 3 som jag är väldigt nöjd med. Jag synkar den med appen fitness pal och då räknar fitbiten med kalorierna och motionen från den. Det bästa är att den gör att jag sover bättre för den har visat att jag sover mer än vad jag tror och det gör att jag inte stressar över att jag sover för lite och därmed inte kan sova. 😁
Ja jag har förstått att just stressen över att inte sova gör att många sover sämre. I de fallen är det ju verkligen toppen med en sådan här grej som bevisar motsatsen! För min del är det väl delvis det jag är ute efter. Kan jag säga att jag sover si och så till vården kanske kanske det finns hjälp att få.
 
Det var väldigt bra att få info om att den inte loggar riktigt korrekt om sömnen understiger tre timmar. Kanske är det därför min inte loggar all sömn? Jag sover sällan så länge som tre timmar i sträck. Undrar om det är något som gäller generellt för aktivitetsarmband?
Det har bara hänt mig någon gång, när jag har slumrat till på dagen. Att det blir förenklat diagram.
Har en Alta HR med samma grafik som sweep har.

När jag har varit sjuk har den registrerat hela sömnperioden på t.ex. 14 timmar. Av dom har jag kanske varit vaken i 2,5, varit på toaletten, hämtat något att dricka och sedan tuppat av igen.
Då har det blivit en enda lång period. Fast jag själv tycker att jag har varit väldigt vaken mellan varven.

En vanlig natt sover jag 6,5 timmar och är vaken vid ett par tillfällen i sammanlagt ca en timme.
Har jag bara över en timme i djupsömn, är jag helt utvilad.

Supernöjd med den lilla jag har.
Köpte den egentligen för att ha koll på min puls som jag tyckte skenade. Samt för att jag tyckte jag sov dåligt.
När julruschen var över, gick pulsen ned med 15 slag/minut. Så det var stress och inget hjärtproblem!
Men bra att veta.
Sömnen har blivit bättre, är inte lika stressad över att jag inte sover lika mycket som resten av huset längre.

Jag är ingen träningsnörd, men tycker det är bra att ha koll på hur mycket man rör sig, äter och hur bra/dåligt man sover, när man har gjort vissa saker till vissa tider.
Gillar också kalorifunktionen. Har jag inte bränt mer än 1000 kalorier en stressig dag på jobbet, så behöver jag inte dra i mig kaloristinn mat den dagen. Lätt att dra i sig snabba kalorier bara för att man är stressad och trött.

Man kan även registrera kost, vätska osv, men jag är som sagt lite lat.
 
En fråga till då, det står att den inte synkroniserar data till telefonen automatiskt? Öh... vad/hur gör man då? Är det krångligt?

Hm, det är inget som jag ens tänkt på. När jag går in i appen så bara synkroniserar jag (drar neråt på startbilden, så som många appar har som "uppdatera") och så ploppar all data upp. Har inte reflekterat över att det skulle vara något krångligt eller ens att andra kanske fungerar annorlunda :)

Jag upplever att den mäter min sömn i stort sett korrekt. Någon gång som jag somnat på dagen har den missat att registrera det som sömn, men oftast kommer det också med. Den får med varje gång som jag är vaken och pysslar med bebis, för då kikar jag alltid på klockan och det stämmer med diagrammet över min sömn :)

(en sak den mätte fel var när jag applåderade intensivt på Göteborg horse show. Då fick jag en himla massa steg i stegräknaren :D)
 
Hm, det är inget som jag ens tänkt på. När jag går in i appen så bara synkroniserar jag (drar neråt på startbilden, så som många appar har som "uppdatera") och så ploppar all data upp. Har inte reflekterat över att det skulle vara något krångligt eller ens att andra kanske fungerar annorlunda :)

Jag upplever att den mäter min sömn i stort sett korrekt. Någon gång som jag somnat på dagen har den missat att registrera det som sömn, men oftast kommer det också med. Den får med varje gång som jag är vaken och pysslar med bebis, för då kikar jag alltid på klockan och det stämmer med diagrammet över min sömn :)

(en sak den mätte fel var när jag applåderade intensivt på Göteborg horse show. Då fick jag en himla massa steg i stegräknaren :D)
Så är det när man läser tester, det står något som man överhuvudtaget inte fattar också är det så enkelt som att gå in i appen! Tack!

Men den brukar registrera även dagsömn eller?

Att det blir "steg" när man applåderar eller viftar med armarna händer nog på alla.
 
Om man är intresserad av att bara mäta t. ex. sömnen måste man ändå ha på sig klockan hela dagen då, eller räcker det att man sätter på den när man går och lägger sig? Jag är inte bra på att ha vanliga klockor på mig (det var nog flera år sedan.....), och jag tror inte att det skulle gå mycket bättre med en sådan här heller.......
 
Så är det när man läser tester, det står något som man överhuvudtaget inte fattar också är det så enkelt som att gå in i appen! Tack!

Men den brukar registrera även dagsömn eller?

Att det blir "steg" när man applåderar eller viftar med armarna händer nog på alla.
Inte min! Att fuska till sig steg med min är jobbigare än att ta riktiga steg. Jag har aldrig lyckats faktiskt. Men den tror ibland att jag har cyklat då jag klippt ängen med fyrhjuling.

Min berättar då jag är stressad och rekommenderar andningsövningar. Den synkar automatiskt och för över all data till olika appar jag använder (typ lifesum).

Jag kan styra Spotify och olika appar med den och det bästa är nog att den automatiskt känner igen olika övningar, så jag behöver liksom inte klicka fram att jag ska jogga utan den registrerar automatiskt. Den har inbyggd GPS.

Och då är ju min klocka inte alls dyr, tvärtom. Lite drygt 2000 kanske?

Just nu grymt avslappnad för att vara jobbmorgon. Sorry för finsk text
15838150272336566969460069119058.jpg
 
Valde Fitbit Inspire HR efter två Fitbit Alta HR. Jag kan också få sömntid för tid när jag varit på toa, MEN den är markerad som rött, d v s vaken. Så den räknas in i sömnperioden s a s, men ändå som vaken i minuter och diagram.

Har haft lite synkproblem (iPhone 7) men inte mer än att jag klarar ut det. Smidig, vattentät och lätt att sova med. Ville gärna ha en Garmin, men den är för stor både att sova med och till jobbet,
 
Nu velar jag mellan galaxy fit och fitbit inspire hr. De ska vara ganska likvärdiga enligt tester, ligger på ungefär samma pris men galaxyn har fått högre betyg och har skaderesistent glas. Jag tycker dock att fitbit har snyggare design. Någon som har en galaxy fit (inte e!) och kan säga vad hen tycker om den?
 
Så är det när man läser tester, det står något som man överhuvudtaget inte fattar också är det så enkelt som att gå in i appen! Tack!

Men den brukar registrera även dagsömn eller?

Att det blir "steg" när man applåderar eller viftar med armarna händer nog på alla.

Japp, majoriteten av de gånger jag somnat på dagen så registreras det. Även om jag vid sömn kortare än 3 timmar får förenklad information om den, så som @sweep visade på en bild tidigare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 492
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 515
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 598
Senast: Angua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp