Bästa åldern för kastrering?

Is

Trådstartare
Okej det är juh inte så att jag har någon hingst som ska kastreras här men är ändå nyfiken (lägger tråden här på island efter som det är mest här jag är och för att jag fått förmig att isisar ofta kastreras sent).
Idag såg jag min isis förförsta gång bokstavligen förvandlas framför ögonen på mig. Från att vara min lilla fega pojke som jämt gömmer sig bakom matte till att bli en uppblåst hingst med allt som det innebär och allt barainom några få sekunder(han är självkart en valack).
Har aldrig sätt han på det viset förut men så har jag aldrig haft han någon längre stund utanför en hage med tre ston varav en tydligen har varit hans stora kärlek som han har provat betäcka ett antalgånger.

Han vart sig själv isamma stund som vi lämnade gården så det var ingen fara så.

Enligt mina uppgifter vart Snorri kastrerad som 3 åring.

Min förra häst var dock betydligt värre han både såg ut och betedde sig som en hingst! Han är jätte snäll att sköta och rida men stor och kaxig på alla sätt och man får vara väldigt försiktigt med vilka man släpper ihop han med. Ranghöga hästar och/eller tex många valacker inärheten av ston går inte alls! Fick han skulle han slåss tills han eller motståndaren dör och det är inga tvivel om saken!
Han vart kastrerad som 5 åring tror jag.


Nu till frågan.
Vad är ideal åldern för kastrering?
Vad är för och nackdelar med sen respektive tidig kastrering?
tror ni som jag att det är valigare med sen kastrering på isisar än på andra raser, om ja varför tror ni det?
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

På Island kastreras de flesta hingstar (som man redan från början bestämt att de ska kastreras dvs) vid ca 1 års ålder. Jag kastrerar mina hingstföl i allmänhet då. Vill man ha en valack som fungerar bra att gå i blandad flock och beter sig som en valack är det att rekomendera.
Om man tror att fölet har potential att bli avelhingst är det ju en helt annan sak, då måste man ju vänta och se så att säga.
Det verkar dock som om många här i Sverige väntar längre, varför vet jag inte. Nån annan får svara på det:D
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Ja jag skulle också ville höra ett bra argument till varför dom i sverige kastreas så sent. Nu var min första häst norkfödd och inporterades hit som 5 åring så det är nog förklaringen till varför han vart så sent. Norskarna ville väl se han som hingst men dom som inporterade han tyckte väl inte det. men sedan snorri jag kan omöjligt förstå varför han kastreades så sent
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Jag skulle gärna vänta längre med kastrering eftersom jag tycker att sent kastrerade valacker är mer "levande" om du förstår vad jag menar :p
Askur skulle bli avelshingst men kastrerades sen som sexåring så han kan ju inte gå i blandad flock.
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Jag skulle gärna vänta längre med kastrering eftersom jag tycker att sent kastrerade valacker är mer "levande" om du förstår vad jag menar :p
Askur skulle bli avelshingst men kastrerades sen som sexåring så han kan ju inte gå i blandad flock.

Och där fångade du väl både för- och nackdelarna med sen kastrering i två meningar! För det ÄR ju det som är både för- och nackdelen: En senare kastrerad häst blir ju i stort sett alltid mer "hingstig" och blir ju då absolut "mer" häst att se på och att rida, vilket i alla fall jag skulle se som en fördel (för en nybörjare är det kanske en annan sak). Men nackdelen är att han kanske aldrig kommer att kunna gå i en blandad flock utan att försöka betäcka stona och döda de andra valackarna....

Exteriört blir det väl ofta lite mer muskelmassa på de sent kastrerade - jag tycker mig ha sett att de ofta får en kraftigare hals/nacke i alla fall.
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Vissa blir ju (såklart beroende på vilken stam de har osv.) för "burkiga" om man kastrerar dem för sent. De bli superkraftiga och kanske utvecklar en hals och nacke som inte gynnar dem extriört.
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Hej!

Jag skulle gärna kastrerat min kille vid 1-2 års ålder men nu visade det sig att han är klapphingst, så jag avvaktar och hoppas att stenen trillar ner :), han är inte ett dugg hingstig som tur är, han har inte ens fattat att han snart är 2. Föltuggar fortfarande när äldre kusar kommer i närheten, är det vanligt? En annan orsak till att jag väntat är kostnaden, det är ju något dyrare när han ska in på klinik :( så det är till att spara undan en slant.
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Jag hade en sån också.
Blev dock less på att vänta och lät kastrera honom på klinik för några veckor sedan. Han är 2 år. Jag hade lite tur och testikeln låg ganska långt ner ändå. Det gick dock på ca 5000 kr.
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Jag har en valack, kastrerad vid fem årsålder. Funkar jätte bra att ha han både med ston och andra valacker.
Men förstår att det kanske inte är så många som blir så!
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Känner en vallack som blev kastrerad på Island som 6 åring, innan kastreringen var han jätte snäll med unghingstar och vallacker men efter blev han som förbytt. Supersnäll att rida och hantera men fullständigt galen mot andra vallacker.. Så länge han fick gå i stohagen (i Sverige) gick allt bra men min vallack hade kommit lös från sin hage tidigt en morgon och en "snäll" människa släppte in honom i hagen igen, bara att det var fel hage! Min häst hade sår över hela kroppen när vi upptäckte detta! Den lilla fd hingsten var som förbytt. Inte så kul när sådant händer.
Tidigt kasterade hästar verkar som att de växer längre.. Har inga vetenskapliga belägg för det men det är en slutsats jag själv dragit efter dem jag sett!
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Jag tänkte föra min hingst att kastreras i höst, han blir två nu i sommar. Väntade med den andra lika länge. Jag vill att de ska hinna växa till sig under andra sommaren, få lixom lite mera massa. Och bli lite mera pojkig. Men jag skulle inte vänta längre än det. Han har inte hunnit vakna riktigty fullt än, och kommer knappast vakna fullt ut i sommar heller, men skulle jag vänta till nästa vår/höst så skulle det nog vara lite värre efter det . Då skulle han hinna vakna fullt ut och då finns det ju risk för att han blir mycket mera hingst.
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

KL.
Erro kastrerades vid två års ålder och kan gå i blandad flock, han kan däremot få för sig att försöka betäcka stona ibland.

Ási kastrerades som 5 åring, han hade då betäckt 9-10 ston.
Han kan inte gå i blandad flock, är hög i rang och vaktar väldigt mkt.
 
Sv: Bästa åldern för kastrering?

Min första riktiga tävlingshäst gick som hingst på island, och kastrerades inte förrän vid 10-12 års ålder (han har avkommor där). Han gick hur bra som helst med alla utom kaxiga unghingstar som inte gav sig - de fick stryk så det skvätte om det. Själv kasterar jag mina unghingstar vid tre års ålder för jag tycker att jag får en mer välvuxen valack. Det är inga problem att ha dem med varken ston eller hingstar. Jag tror att det är lika individuellt som allt annat - hästens betende/personlighet spelar stor roll!
/monica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 242
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 002
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 585
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 892
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp