Köpte en valack och nu är han klapphingst

pelhamtygel

Trådstartare
För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv tyckte det var lite tidigt. Säljaren hävdade bestämt att det var en valack och att hon tagit honom tidigt då hon endast hade en hage där alla gick tillsammans, ston som valacker. Hon visade på ärret och jag såg det, han var även lite svullen, ungefär som en golfboll, detta ifråga satte jag och enligt säljaren berodde detta på att det var såpass nyligen han blev kastrerad. Hon berättade även att det var hennes bror som kastrerat som var köttdjurs uppfödare och kunde detta. Jag blev förbryllad, detta såg hon antagligen och la till att det användes bedövning.

Jag kände och synade, där fanns ett läkt ärr, svulnaden var enbart vätskefyld det kände jag. Och av tidigare erfarenhet vet jag att det kan ta ett tag innan svullnad och vätska försvinner. Hästen verkade pigg, något ruggig i pälsen och bukig, men annars inget märkbart. Och ett köp genomfördes.

Nu är han två år och jag har snart haft honom i ett år. När jag kom hem med honom tempade jag honom, det visade inte någon feber och jag hade den där svulnaden under uppsikt. Sakta men säkert försvann den och allt verkade normal, fram till ca 2 månader sedan.

Han började smånypas, sprätta med frambenen och var allmänt stökig, brottades mycket med hagkompisen. Vi andra tänkte att han kommit in i trotsåldern och börjat testa gränserna. Men så en dag när jag kollade igenom honom märkte jag att denna svulnad var tillbaks, men denna gången var det inte vätska som den var fyld med utan som en kula, och som en ledning som går upp i buken. Detta kunde inte vara sant, tänkte jag och misstänkte direkt att detta inte är frågan om en valack utan en klapphingst. Tog dit både syrran och stallägarinnan som själv fött upp hästar och de kände samma sak. Det kan inte vara något annat. Antagligen har denna kula hållt sig gömd inne i buken under hela höst, vinter och våren, o inte förens nu vandrat ner. Men kunde inte säljaren berätta att de enbart tog bort en kula vid kastreringen?

Nu idag ångrar jag att jag inte frågade om denna brodern som kastrerat verkligen var utbildad, och om hon själv var med vid kastrationen.

Jag vet inte om det går att göra så mycket nu efteråt och när det gått en såpass lång tid. Men vist känns det som man blivit lurad. På pappren jag skrev på så står det valack klart och tydligt, men i passet står det hingst.

Nu kommer jag att ta ut en vetrinär som hjälper mig att kolla upp detta ordentligt, sedan kommer det bli en fullföljd kastrering. Men det känns fruktansvärt att utsätta denna underbara kille för ytterligare en sådan upplevelse.

Jag vill inte bråka med säljaren och funderar på att låta detta rinna ut i sanden, då jag inte tror att det kommer leda någonstans. Säljaren har även vid tidigare kontakt slutat svara då vi strax efter köpet upptäckte att killen var full i löss och mask. Vi nämnde detta för säljaren som efter det vägrat svara. Jag kände mig dum efter det då jag själv bara ville berätta ifall hennes andra hästar även hade detta. Så våran kontakt med säljaren har försvunnit helt.

Vad skulle ni gjort i min sitvation?
Känner mig verkligen i behov av råd, då jag varit skonad från liknande saker tidigare.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Såvitt jag känner till så får ingen annan än veterinär kastrera, så det här luktar skunk allvarligt talat.:eek:
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Stämmer, operativt ingrepp får bara utföras av veterinär.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Jag vet ju inget om denna brodern, inte ens hans namn, bara att han hade köttdjur. Han kan ju vara vetrinär... eller inte. Men inget om det nämdes. Och jag var som sakt dum och inte frågade om denna broderns kompitens.

Men idag står jag ju här med en häst som antagligen är en klapphingst.
Säljaren är en ganska känd uppfödare inom rasen.
Men genom att säljaren själv valde att avvisa oss när vi tog upp masken och lusen så började det lukta skunk. Och nu när man står med fasit i hand så stinker det rent sakt...

Men jag har världens underbaraste individ hos mig, och det hela känns hemskt då jag antagligen måste besluta att han ska genom lida en kastration igen.

Man försöker vara hyber försiktig och noga med allt när man beslutar sig för att köpa en häst. Men det finns skunkar överallt, där man minst anar.

Kanske ska testa att skicka ett sms till säljaren och fråga efter ett namn på brodern och kolla upp om han är en vetrinär. Men... det känns ganska lönnlöst, bor det en skunk i detta så lär det inte komma ett svar.

Jag hoppas på att det hela gick till på ett bra sätt, utan onödig smärta. Jag kan tyvärr inte ändra på det. Men om vetrinären konstaterar att han är klapphingst så ska han genom gå en kastration på rätt sätt. Med legitimerad vetrinär, dessutom ska denna vetrinär få kika så det ser korekt ut där inne om den ändå ska öppnas.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Men att kastrera stående hemma (eller helst på klinik kanske) är ju inget jätteingrepp om nu den andra kulan vandrat ner. Inte är det speciellt dyrt heller. Det vanligaste är nog att kastrera när pållarna är runt 2 år. Jag hade en liten ettrig 1-åring som jag valde att kastrera direkt kulorna föll ner, just för att han var så förjävlig att hantera :)

Självklart alltid risk för komplikationer men det är ju risken man får ta. Du har ju inget alternativ eller?

Som du säger, med facit i handen. Hade du köpt hästen alls då? Det låter ändå som att du tycker väldigt mycket om hästen och gjort är gjort tyvärr. Uppfödaren kan ju inte heller ändra på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Hade det stått "Hingst säljes" så skulle jag aldrig åkt och tittat på honom, antagligen hade jag inte ens kollat på annonsen. Men det var tur att det inte stod så. För han är enligt mig en helt underbar individ, som jag älskar, trots dessa missar.

Jag får ta mig över dessa små hinder på vägen, för de gör oss nog starkare. Men de känns enorma när man ser dom...

Det finns tyvärr inga andra altenativ om vetrinären bekräftar det jag misstänker då jag antagligen inte skulle klara av en hingst. Men kastrationen får äga rum till hösten då det blir kallare ute. Nu är dom släppta på bete så det är ju alldeles försent att göra det ingreppet på honom med alla insekter osv. Men plockar nog ut vetrinären snart för att kolla upp saken så jag får ett besked iallafall. Gillar inte att gå runt och grubbla och misstänka osv
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Självklart ska du omgående konstatera om hästen är eller inte är klapphingst. Vänta INTE till hösten, även om operationen kan bero till dess.

Jag hade solklart vänt mig till säljaren och begärt ersättning för att täcka operationen. Det är sällan en billig operation för att åtgärda en klapphingst (beroende på om kulan kommer ner själv eller ligger kvar i buken), och ingen försäkring täcker varken ingreppet eller ev. komplikationer av ingreppet. En stor ekonomisk risk alltså.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Eftersom säljaren måste ha vetat om, eller åtminstone BORDE vetat om, att kastreringen inte är korrekt utförd ifall där finns en kula kvar, så ska denne självklart stå för kostnaden!

Låt det inte rinna ut i sanden, du har köpt en valack, alltså SKA det vara en valack!
Hoppas att det löser sig smidigt för dig, och vänta inte med att kolla upp det. Ju snabbare du kan påvisa desto bättre.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Självklart ska du omgående konstatera om hästen är eller inte är klapphingst. Vänta INTE till hösten, även om operationen kan bero till dess.

Jag hade solklart vänt mig till säljaren och begärt ersättning för att täcka operationen. Det är sällan en billig operation för att åtgärda en klapphingst (beroende på om kulan kommer ner själv eller ligger kvar i buken), och ingen försäkring täcker varken ingreppet eller ev. komplikationer av ingreppet. En stor ekonomisk risk alltså.

Agria Extra kan ta det enligt deras hemsida. Om det är alla vet jag inte.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Känner igen det där från några utökade villkor jag fick hemskickade får några år sen. Att de täckte klapphingstop. Men kulan har ju nu trillat ner om jag fattat rätt?
Då är ju op inte aktuellt.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Eftersom säljaren måste ha vetat om, eller åtminstone BORDE vetat om, att kastreringen inte är korrekt utförd ifall där finns en kula kvar, så ska denne självklart stå för kostnaden!

Låt det inte rinna ut i sanden, du har köpt en valack, alltså SKA det vara en valack!
Hoppas att det löser sig smidigt för dig, och vänta inte med att kolla upp det. Ju snabbare du kan påvisa desto bättre.

Och är det så att brodern inte är veterinär, hade jag tagit den biten vidare. Dels till länsstyrelsen, men också rasföreningen.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Jag vet inte om det går att göra så mycket nu efteråt och när det gått en såpass lång tid.

Visst "går det att göra något åt" nu! Man har minst 2 år på sig att "reklamera" en vara. Och självklart ska säljaren stå för kostnaden som du kommer att få för kastrationen! OM det var en veterinär som kastrerade så måste ju hen vetat om hen tog bort en eller två testiklar, och informerat dåvarande ägaren om det. Alltså har säljaren INTE varit ärlig i samband med försäljningen. OM det inte var en veterinär, så ska det som andra skriver - ANMÄLAS!

När du har haft ut en veterinär som kollat din kille, så skriv och skicka ett reklamerat brev till säljaren där du skriver vad som uppdagats och att du yrkar på ersättning för det. Om du inte får någon respons så kan du alltid "kolla läget" med rasföreningen - innan du ev. går vidare med ärendet.

Jag personligen skulle aldrig acceptera att betala en kostnad för något sådant. Säljaren har ju uppenbarligen INTE varit ärlig!
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Först så är det ju ingen klapphingst om kulan trillat ner. Vilket innebär att det inte blir något annat än en vanlig kastering.
Sedan är det också så att om vill och orkar driva det att säljaren får stå för kostnaderna för det. Speciellt som det låter som om TS är privatperson och säljaren kan vara näringsidkare.

Det allvarligaste verkar ändå vara att brodern kastrerat hästen. Det samma att säljare gör ett tillägg om att det var med bedövning. Det är ju så självklart att det inte ens skulle behöva nämnas. Så jag håller med om att det nog är den biten som behöver granskas mer än att det är en klapphingst. Kulorna kommer ner vid olika åldrar på olika individer. Vet om några äldre godkända hingstar som inte fått ner dem förrän vid tre fyra års ålder.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Ja, det är en bra idé att ta ut veterinären SNART och kolla upp det hela. För om det inte är en kula så kan det vara ett pungbråck och då kanske det inte är så bra att vänta till hösten.

Sen tror jag att det är svårt att reklamera något över huvud taget om du inte veterinärbesiktigade hästen före köp och då bad veterinären kolla extra på skapet eftersom du redan innan köpet hade funderingar om kastreringen vad rätt genomförd. Som köpare har du ju undersökningsplikt.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Visst "går det att göra något åt" nu! Man har minst 2 år på sig att "reklamera" en vara. Och självklart ska säljaren stå för kostnaden som du kommer att få för kastrationen! OM det var en veterinär som kastrerade så måste ju hen vetat om hen tog bort en eller två testiklar, och informerat dåvarande ägaren om det. Alltså har säljaren INTE varit ärlig i samband med försäljningen. OM det inte var en veterinär, så ska det som andra skriver - ANMÄLAS!

När du har haft ut en veterinär som kollat din kille, så skriv och skicka ett reklamerat brev till säljaren där du skriver vad som uppdagats och att du yrkar på ersättning för det. Om du inte får någon respons så kan du alltid "kolla läget" med rasföreningen - innan du ev. går vidare med ärendet.

Jag personligen skulle aldrig acceptera att betala en kostnad för något sådant. Säljaren har ju uppenbarligen INTE varit ärlig!

Menar du rekommenderat brev?
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Självklart menar jag REKOMMENDERAT BREV! :D
Måste ha sovit när jag skrev förut...:laugh:
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

kl

Könet på hästen skrivs ju i passet när det tillverkas och brukar så vitt jag vet inte ändras om hästen kastreras?
Däremot håller jag med resten om att göra en reklamation om det är så att veterinären bekräftar att han har en kula kvar. Veterinärbesiktade du innan köp?
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Vissa raser har en sida där veterinären kan skriva in om hästen kastreras. Sedan har vissa raser det att man anmäler till registret när en häst kastreras.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Tyvärr gjorde vi inte det då det handlade om en 1 åring :/
Men frågan är om det hade upptäckts då!? Nu har ju kulan vandrat ner helt och man känner den klart och tydligt. Man lär så länge man lever... nästa gång blir det besiktning trots ålder på individen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 300
Senast: valegro
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 491
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp