Köpte en valack och nu är han klapphingst

Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Vi satte oss med pappren igår för att kolla och se om det var något konstigt med dom. I passet står det hingst, men det beror ju på att det plockades ju ut när dom registrerade honom. Men i ägarbeviset står det valack. Dock finns det inte någon anteckning om att han kastrerades, inte heller någon namnteckning av den som utförde detta. Detta tänkte vi inte på när vi köpte honom, så kanske får vi skylla oss själva.

Nu väntar vi på vår ordinare vetrinär ska komma hem från en kurs, så ska vi kolla upp hästen. Sen tar vi med papper och häst och åker in till atg så får dom kolla igenom honom, kolla chip osv så det blir ordning på allt och att alla papper fylls i rätt. Sen kontaktar vi försäkringsbolaget och frågar dom om hur vi sen ska göra. Om det visar sig att han har en kula kvar så tar vi bort den i höst då dom kommer in på stall igen. Han går just nu bara med valacker så det är ingen fara på den fronten. Men det är trist att upptäck en sådanhär sak.
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Trisst sits.

kan det vara så att säljaren inte visste om att ena kulan blev kvar? (fast med tanke på det andra så låter h*n ju inte så seriös...)
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Jag har köpt en valack, som visade sig vara en klapphingst!

Han var nykastrerad av Distriktsveterinärernas chefsveterinär här i trakten :eek: (maj 2008 tror jag). Jag köpte honom juli 2008.

Hade honom till april 2009 i tron om att han var valack, då han gör något halvtaskigt försök att hoppa upp på min kompis häst (sto) när vi var ute och red!!!

Hade hört talas om att man kunde ta blodprov för att kontrollera om de är valack eller inte. Sagt och gjort, en vecka senare kom veterinären ut.

Och om det ska var en valack, ska värdet på testosteronhalten vara under 200, är det över 350 så finns det testikelvävnad kvar. Där i mellan så är det väl en gråskala. Det ska även vara ett sulfatvärde på under 1.0.

Med blodprov upptäcktes följande:
Testosteronhalt ca 2500,
Sulfat 76,

Ganska tydligt med svart på vitt att det minsann inte längre var en valack jag ägde.

Min relation med säljaren var inte heller den bästa, minns faktiskt inte riktigt varför längre :grin:.

Men kontaktade en advokat för lite hjälp. Och fick rådet att skicka ett rekommenderat brev med hur läget såg ut och att det var "fel på varan", står klart och tydligt att det ska vara en valack i kontraktet och nu svart på vitt att det är en hingst som jag har. Säljaren måste få chansen att "rätta till felet".

Detta gick inte så bra. Det är ju i detta fall veterinären som gjort fel, som aldrig skulle kastrerat från första början. Men eftersom det var säljaren som anlitat henne, så fick jag gå där igenom. Säljaren visade inget som helst intresse av att hjälpa mig, så fick ta mer hjälp av advokaten.
Det har kostat mig otroligt mkt, jag har fått en tingsrättsdom om att jag ska få ersättning. Men säljaren har så mkt skulder att det lär jag aldrig få.
Hade han varit en näringsidkare hade det underlättat för mig, men denna hästen såldes privat. Och att han ville ha pengarna kontant vid köpet, hade jag ju inte en tanke på.

I journalen står det att veterinären (den första) tog ut en normal testikel och en "underutvecklad". Men som ju faktiskt visat sig vara en bitestikel.

Vid bukoperationen står det i journalen att en STOR testikel och bitestikel togs bort. :grin:

Veterinären som tog blodprovet hade aldrig varit med om så högt värde tidigare. Och på djursjukhuset hade veterinären haft ett fall med lika höga värden.

Så inte konstigt att min stackars pålle varit hingstig.
Nu, 3 år senare är han som vilken valack som helst, utom att han är väldigt plockig. Men bryr sig inte om de brustiga stona (han fungerar att ha med sto i hagen). Kunde inte hittat en bättre häst! Även om drömmen om egen häst inte riktigt blev som man tänkt sig, så är han allt jag kan drömma om!


Så, kolla med din veterinär, rådfråga om en kastration. Vad som är bäst att göra. Betala och var glad att det inte var något "värre".

Lycka till med din lilla pojk! :laugh:
 
Sv: Köpte en valack och nu är han klapphingst

Jag ber hemskt mycket om ursäkt att det tagit en sådan tid innan jag svarat.

Vi plockade ut vetrinären som kollade igenom honom och jo vist, det kändes som en kula. Så blodprov togs. Under tiden forskade vi fram namn på den person som utfört kasterationen och vår vetrinär tog kontakt med denne, som konstaterade att han plockat ut två väl utvecklade testiklar. Papper skickades över och det han sa verkade stämma. Prov svaren kom och visade på att han inte var hingst, så vi blev ju riktigt fundersamma på vad detta var han hade som kändes exakt som en kula. Efter en ordentlig kontroll så visade det sig att lite tarmnät letat sig ner och lagt sig precis som en kula, detta skulle tydligen inte vara något farligt och kunde hända vid kasteration, men man ska hålla koll på det för om det blir större så måste man operera. Det känns ändå okej i all otur, och det var ju bra att vi upptäckte det hela och fick veta vad det var. Hans beteende beror antagligen på hans energi då han älskar alla äventyr som finns samt att busa hejdlöst med hagkompisen :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 300
Senast: valegro
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 491
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp