Bukefalos 28 år!

Bästa avtalet i detta läge

Julienne

Trådstartare
jag ska sälja min mini shetland och tänkte höra om ni har förslag på vad jag ska använda för avtal..

Hon ska ha hästen på prov i 2 mån, betala halva summan när hon hämtar hästen och andra halvan när hon bestämt sig efter 2mån.
Han kommer inte bli besiktigad och jag vet att det är viss risk med det men vill ändå skriva nåt hyfsat avtal. Har funderat på både fodervärd och vanligt köp.. Men jag vill ju inte skriva på nåt som gör att hon kan få hästen för bara halva summan.

Jag funderar på ett köpeavtal där man skriver i sista datum för nästa betalning och jag skickar inte in om ägarbyte förrän jag har alla pengar.
 
Det du föreslår är ju upplagt för att det inte kommer några pengar. Du vill lämna ut hästen på avbetalning. Varför ska du vara bank till köparen? Det du MÅSTE gör är att göra en kreditkoll. Vill inte banken låna ut pengar, finns ju samma risk för dig.

Jo jag vet det och håller egentligen med dig men marknaden för mini shetland här uppe är inte särskilt bra och familjen verkar bra. Hon ville inte först ta på avbetalning men pga en lång sjukhusvistelse för ena barnet precis så blev ekonomin drabbad och det förstår man ju.. Men ja jag vet att jag tar en risk.
 
OK, då ska hon ju ta på avbetalning för att hon inte har pengarna. Varför inte sänka priset istället?

Du kan behålla äganderätten till hästen är fullbetald, men då har du ju också ansvaret för hästen när den är hos henne (eftersom du är ägare).
 
OK, då ska hon ju ta på avbetalning för att hon inte har pengarna. Varför inte sänka priset istället?

Du kan behålla äganderätten till hästen är fullbetald, men då har du ju också ansvaret för hästen när den är hos henne (eftersom du är ägare).

Ja så är det ju, men jag vill inte vara "krånglig" med risk att förlora en vad det verkar bra familj med gemensamma bekanta.

Det var här jag va lite lur på nåt fodervärdsavtal men blir ju också fel med tanke på att hon betalat hälften..
 
Jag tycker inte du ska blanda ihop affärer med "rädd för att stöta dig med bekantskapskretsen". Var professionell istället.

Säjl på avbetalning men ta en kreditupplysning. Om den inte är UA, avstå från försäljningen eller skänk bort hästen till dem. Personligen skulle jag aldrig vilja sätta en häst hos folk med dålig ekonomi. Hästen får alltid betala priset.
 
Jag tycker inte du ska blanda ihop affärer med "rädd för att stöta dig med bekantskapskretsen". Var professionell istället.

Säjl på avbetalning men ta en kreditupplysning. Om den inte är UA, avstå från försäljningen eller skänk bort hästen till dem. Personligen skulle jag aldrig vilja sätta en häst hos folk med dålig ekonomi. Hästen får alltid betala priset.

Nej så nära bekanta är det absolut inte, men iaf så man kan få lite input osv i hur dem är osv. Ja en kreditupplysning ska jag nog göra.. Men avtala mässigt då..? Vanligt köpeavtal?
 
Nej så nära bekanta är det absolut inte, men iaf så man kan få lite input osv i hur dem är osv. Ja en kreditupplysning ska jag nog göra.. Men avtala mässigt då..? Vanligt köpeavtal?

Eller skriv ett foderavtal för de första två månaderna, med slutdatum. När slutdatum kommer betalar hon hela summan och ni skriver ett vanligt köpeavtal.
Då riskerar du ju inte att hon anser sig ha köpt hästen för halva summan eller liknande.
Hon kan väl vara bank åt sig själv och spara den hälften av köpesumman hon har nu tills hon fått andra hälften om två månader?
 
Håller med flera andra här.
Har de inte pengarna att köpa en Shetlandsponny för hur ska de då ro runt resten av hästägandet?
I slutändan blir den lilla ponnyn lidande:(
Exakt. Inte för att vara sån men hur mkt kan en minishettis kosta? Hur ska dom ha råd med ev veteirnärbesök fram tills dom sparar ihop pengar..
 
Jag tror inte det är några problem, man kan ju också tänka åt ett annat håll, dem vill inte betala bort varenda krona dem har utifall att nåt händer..?

Jag har inte heller 10tusentals kr men det beror på att jag inte vill barskrapa mig. Och mina djur har alltid fått vet vård.
 
Jag tror inte det är några problem, man kan ju också tänka åt ett annat håll, dem vill inte betala bort varenda krona dem har utifall att nåt händer..?

Jag har inte heller 10tusentals kr men det beror på att jag inte vill barskrapa mig. Och mina djur har alltid fått vet vård.
Men varför ska du vara deras bank? Att sälja på avbetalning är samma som att låna ut pengar till dem. Varför kan de inte låna pengar på banken så att du får betalt för det du säljer? Banken lever på att låna ut pengar till folk som behöver, det gör inte du...
 
Men hur mycket kan en minishettis kosta... Om man inte har kreditvärdighet att få låna den lilla summan av en bank, då bör man kanske vänta med att köpa häst.

OM du ska fullfölja denna affär enligt ditt första inlägg; skriv ett köpeavtal med prövotid. Skriv även att handpenningen tillfaller dig om köparen väljer att lämna tillbaka hästen eller struntar i att fullfölja betalningen och att hästen ska återlämnas omedelbart om den inte är till fullo betald på förfallodatumet.
 
Jag tror inte det är några problem, man kan ju också tänka åt ett annat håll, dem vill inte betala bort varenda krona dem har utifall att nåt händer..?

Jag har inte heller 10tusentals kr men det beror på att jag inte vill barskrapa mig. Och mina djur har alltid fått vet vård.

Du känner dig själv. Men du vet inte hur de hanterar sin ekonomi och hästen. Du vet bara att de egentligen inte har pengar att köpa häst. Och därmed anser jag likställt med att äga häst.

Skriv ett fodervärdsavtal på tiden fram till de har hela summan är mitt råd. Jag skulle bli mycket förvånad om de har pengarna efter den tiden. Då har du i alla fall hästen. I annat fall riskerar du att varken få resterande pengar eller hästen tillbaka.
 
Jag lånade ut en häst på foder, fodervärden ville sen köpa men hade inte pengarna. Jag gick med på att hon skulle få en viss tid på sig, dock skulle hon betala 10 000:- i handpenning direkt. Månaderna gick och det fanns alltid en orsak till att hon inte fick fram pengarna, det var alltid nåt nytt som drabbat dom. Efter ett halvår, den maximala tiden hon hade på sig, fanns fortfarande inte pengar och hon ville ha fler månader på sig. Jag tog hem hästen och då visade det sig att den hade jätteont i ryggen för att den gått med en sadel som inte passade, halt pga kotledsinflammation osv. I slutändan blev det jäkligt dyra läropengar för mig, även om jag fick behålla handpenningen. Kommer aldrig någonsin göra nåt liknande, bland det dummaste jag gjort :down:

Handlar det om en minishettis tänker jag att den kan ju inte kosta så mycket, så har någon inte råd med det så fattar jag inte hur hon ska ha råd att ha häst och eventuella veterinärräkningar. Hitta en annan köpare säger jag.
 
Jag lånade ut en häst på foder, fodervärden ville sen köpa men hade inte pengarna. Jag gick med på att hon skulle få en viss tid på sig, dock skulle hon betala 10 000:- i handpenning direkt. Månaderna gick och det fanns alltid en orsak till att hon inte fick fram pengarna, det var alltid nåt nytt som drabbat dom. Efter ett halvår, den maximala tiden hon hade på sig, fanns fortfarande inte pengar och hon ville ha fler månader på sig. Jag tog hem hästen och då visade det sig att den hade jätteont i ryggen för att den gått med en sadel som inte passade, halt pga kotledsinflammation osv. I slutändan blev det jäkligt dyra läropengar för mig, även om jag fick behålla handpenningen. Kommer aldrig någonsin göra nåt liknande, bland det dummaste jag gjort :down:

Handlar det om en minishettis tänker jag att den kan ju inte kosta så mycket, så har någon inte råd med det så fattar jag inte hur hon ska ha råd att ha häst och eventuella veterinärräkningar. Hitta en annan köpare säger jag.

@Julienne, läs vad @Niyama råkade ut för och tänk då också på att detta är en av många, många liknande berättelser om vad som kan gå snett.
Och jag tror inte ens man kan tala om eventuella veterinärräkningar när det gäller hästar. De kommer förr eller senare oavsett inköpsvärde och hästras.
 
Det är ju inte inköpet av häst som är det som kostar med hästar, utan underhållet. Om dom inte har ekonomi till inköp, hur ska dom då kunna spara ihop till det samtidigt som de ska betala för stall, foder, försäkring, hovslagare etc?
 
Han kostar 10,000 inkl utrustning och hon har redan betalt som första betalning, den ville hon betala redan idag.

Jag är tacksam över era tips och jo jag vet alla historier men det finns också goda människor och jag är av den sorten att jag ff tror på att det finns ärliga människor. Jag lär tro det tills jag blir snuvad på det.

Jag har fixat ett avtal och där fanns en del som hanterade öppet köp osv på ett bra vis så jag kommer köra på det.

Tack för era svar :)
 
Han kostar 10,000 inkl utrustning och hon har redan betalt som första betalning, den ville hon betala redan idag.

Tycker du inte att det är lite oroande att sälja till någon som inte kan betala 10 000:-?! Tänk om hon får någon oväntad utgift samma månad som ponnyn blir sjuk/skadad? Visst, det är väl hennes problem/ansvar men jag skulle inte vilja sälja till någon med så taskig ekonomi.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
Ekonomi & Juridik Hur vet man till hundra procent att dem pengarna man tjänar inte är vita? Papper? Avtal? tex momsade/ickemomsade hästar? Jag har googlat...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 184
Senast: Fisken
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp