Bukefalos 28 år!

Bästa dietfoder?

Elisha

Trådstartare
Vad är era bästa tips på dietfoder? Även tips på lösningar när man har fler katter där de två andra är under ett år gamla och behöver sin energi. Den andra som behöver gå ner är 5 år och riktigt jäkla kräsen. Äter inte blötmat, iaf inte de vi testat. Äter inte heller rått kött.

Äter idag applaws torrfoder och mjau blöt (han äter enbart såsen). Har även testat bozita.

Veterinären rekommenderar hills men vet inte om han är partisk, så kollar runt!
 
Nej de funkar inte. Då får den inte i sig allt den behöver plus att jag har flera som behöver fri tillgång.
 
Lightfoder gör oftast katterna bara mer hungriga. Applaws är ett bättre foder ur den synpunkten. Bättre att räkna ut hur mycket mat den ska ha och göra en utfodringslösning så att katten inte kan äta mer mat än så. Man ska gå efter utfodringsinstruktionerna. De är ofta baserade på vikt och då ska man gå efter den vikten som man VILL att katten ska väga, alltså INTE vad den faktiskt väger. Blötmat gör också ofta att katterna får bättre vikt då det mättar bättre än torrfoder, men jag vet hur svårt det är när man har kräsna katter :).

Här hemma har vi gjort en utfodringslåda. Har funkat toppen hos oss! I vårt fall är var det en katt som fick kattungemat i lådan som extra utfodring. Kommer troligtvis fixa en till så småningom så katterna kan få olika mat.
 
Jodå, han får i sig vad han behöver om du minskar fodergivan. Har du bestämt dig för att de måste ha fri tillgång på mat kan du nog ge upp tanken på att få ner tjockisen i vikt också, tyvärr. Fri tillgång på mat och viktnedgång går inte riktigt ihop.

Varför behövs fri tillgång? Inte ens kattungar behöver fri tillgång på mat.
 
Jodå, han får i sig vad han behöver om du minskar fodergivan. Har du bestämt dig för att de måste ha fri tillgång på mat kan du nog ge upp tanken på att få ner tjockisen i vikt också, tyvärr. Fri tillgång på mat och viktnedgång går inte riktigt ihop.

Varför behövs fri tillgång? Inte ens kattungar behöver fri tillgång på mat.
Jo enligt veterinär behövs de jo. Behövde tips på bra dietfoder inte tips som att minska maten.
 
Dietfoder är som regel inte bra så det blir en tuff nöt att knäcka. Om du litar på veterinären är det ju bara att köpa den mat veterinären rekommenderar.
 
Vet. Rekommenderade hills rescription diet, tror jag det hette, men sånt kanske inte heller är något att ha? Har googlat runt massor men alla skriver olika vad som är bra o att vetten Kanske inte är så påläst i just näringslära..de fodret innehåller ju majs o kolhydrater är ju inte bra för katt, så ja?
Dietfoder är som regel inte bra så det blir en tuff nöt att knäcka. Om du litar på veterinären är det ju bara att köpa den mat veterinären rekommenderar.
 
Hill's har många dietfoder. m/d är väl det enda som är bra men skiljer sig å andra sidan inte så mycket från Applaws i sammansättning så ett sådant foderbyte känns onödigt.
 
Blötfôder, om du kan få honom att äta det. Då får han äta mer/äta sig mett, samtidigt som han får i sig mindre energi än av torrfôdret.

Har du försökt både med sås och sånn som är lite grov pate (tex Mjau på plåtboks)? Mina gillar pate bättre än bitar i sås iaf.
 
Jag tycker många går att banta bra på Specific FRD. Det finns en uppsjö med riktiga bantningsfoder att välja mellan (kolla tex Animails webbshopunder veterinär) och det verkar vara rätt individuellt vilket som funkar bäst för just den katten.
 
Blötfôder, om du kan få honom att äta det. Då får han äta mer/äta sig mett, samtidigt som han får i sig mindre energi än av torrfôdret.

Har du försökt både med sås och sånn som är lite grov pate (tex Mjau på plåtboks)? Mina gillar pate bättre än bitar i sås iaf.

Han äter de mesta, men enbart såsen!! Aldrig några bitar :(
 
Ge dig inte med blötfodret. Prova sorter som är mer som paté än bitar, kanske rent av uppblandat med torrfodret till en början, och prova många sorter (beställ hem en laddning från t.ex. Animail eller liknande, så slipper du springa i en massa affärer). Ibland får man dessutom "tvinga" katten att smaka för vissa kan rynka på näsan innan de ens testat. Man kan kladda lite på deras tänder eller på tassarna vilket gör att de blir så illa tvungna att slicka i sig det. Torrfoder luktar ju så mycket mer än blötmat vilket kanske gör katterna mer villiga att äta, men när de väl smakat blötmaten så kan de (ibland) inse att det också är helt okej.

Det är klart att ett bantarfoder i torrform kan funka, men du får så mycket gratis om du kan få i honom blötmat istället (mindre risk för problem med förstoppning, njurar, urinkristaller, uttorkning etc.).
 
Har du provat att mosa ihop blötmaten så det inte går att bara slicka i sig såsen?
Ja! Har köpt säkert 20-30 olika sorter, olika märken o olika konsistenser. En av varje som tre olika stora djuraffärEr hade att erbjuda.. Det enda som går ner är dom med mycket sås.. Har ju även testat barf en period men det gick ännu sämre, olika sorters kött och mixade även ner olika sammansättningar till en jättelätt äten konsistens men nej.. Hopplösa katt!
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 690
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag överväger att gå över till att ge mina katter Mush färskfoder, de frysta bullarna för katt. Det var förr tal om att Mush inte var...
2
Svar
25
· Visningar
2 910
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp