Bukefalos 28 år!

Bästa färskfodret?

Elma_vip

Trådstartare
Jag ger i dagsläget standard torrfoder vilket jag hittills är väldigt nöjd med, men går nu i funderingar att byta till färskfoder då det verkar vara bättre.

Läst lite och förstått att det finns en hel del olika färskfoder att välja mellan, och undrar då vilket ni anser vara bäst?

Och sen undrar jag om det bästa är att enbart ge färskfoder, eller kombinera med torrfoder? T.ex färskfoder på morgonen och torrfoder på kvällen?
Hur är kostnaden jämfört med torrfoder (i detta fall standard ca 500kr/säck) och färskfoder?
 
Sv: Bästa färskfodret?

vom och hundemat är den bästa :) jag ger bara färskfoder, mycket bättre än torrfoder. men skulle du vilja blanda så blanda inte i samma måltid utan torrfoder på kvällen och färskfoder på morgonen.
 
Sv: Bästa färskfodret?

Jag ger vom och hundemat (vuxenfoder med lax, minns ej namn) funkar utmärkt på min hund! Hon har fin päls mår bra och fin i hullet :)
Det jag gjorde misstag med va att ge för mycket i början (missuppfattade rekomenderad mängd) och min hund gick upp i vikt fort och ordentligt :o

Min hund väger 16 kg och får 2/3 del av 500g korv / dag. Hon äter alltså ca 20 korvar i månaden, affären jag köper på ger nån krona rabbat om man köper fler än 15 korvar åt gången så jag tror det landar på ca 320 kr/månaden alltså 16 kr styck :D

Jag ger torrfoder som godis och om jag glömmer tina upp korven, smidigt också om man har hundvakt (jag ger även torrfoder när vi är på jobbet) dom slipper gegga med illaluktande och blodig mat vilket inte alla ickehundmänniskor uppskattar :D

Jag är också lite nyfiken på om folk ger både och och då varför?? :D
 
Sv: Bästa färskfodret?

Är den jag funderat på då många rekommenderat den, men samtidigt flera som skrivit att den blivit så dyr? Så kanske finns liknande alternativ men billigare?

Cocos: Är inte risken att magen på hunden ballar ur om den i vanliga fall får färskfoder men sen på jobbet får torrfoder och även när hunden är hos hundvakt? För på helgerna får den endast färskfoder eller?
Nyfiken på allt gällande färskfoder så ta inte illa upp för alla frågor :)
 
Sv: Bästa färskfodret?

många blandar för att kunna t.ex. ge torrfoder på semester utan frys. en del hundar klarar det andra kanske inte. jag ser bara + med färskfoder så vi har slutat med torrfoder.

priser är olika beroende på var du köper och vilken sort
 
Sv: Bästa färskfodret?

Hunden är med mig på jobbet kanske 3-5 ggr i månaden (blir då max 1 mål mat per gång) så det är inte så ofta :)
Jag blandar inte hejvilt varje dag utan hon får hundmat som godis, det är om jag glömmer tina som hon får torrt istället.
Min hund har sedan hon var liten käkat öronproppar, hårtoffsar, hästskit mm jag försöker såklart förhindra detta men en eller två måltider med torrfoder känns inte som nån som helst fara. :D
Men har man en hund med känslig mage ska man såklart inte byta som jag gör!
 
Sv: Bästa färskfodret?

Jag blandar torrt ( brit care salmon eller venison) och VoH. Ingen obalans! Sedan kan man inte säga att VoH är bäst. Vad som är bäst är det som ens hund fungerar bäst på! En del blir inte mätta på VoH eftersom de får äta så lite ( min kastrat på 16,5 kg får t ex bara ½ korv/dag om han äter enbart VoH och blir då inte nöjd då han tar allt i en tugga så han får nu 1/8 korv + ½ dl torrfoder / mål istället medans Vinthunden har svårt för att lägga på sig och behöver den energitäthet som finns just i VoH. Andra behöver kanske lite spannmål, dvs utfyllnad, som finns i tex bravo för att må bra.
 
Sv: Bästa färskfodret?

+Rahl: Okej, det jag mest funderar på genom att ge ett mål färskmat och ett mål torrfoder per dag är att man kanske kan minska kostnaderna jämfört mot att enbart ge färskmat. Men vill ju inte på nåt sätt att det är dåligt för vovvarna :)
Har två st större hundar så skulle dom enbart äta färskmat så skulle det gå åt två rullar (500g) per dag. Har räknat på VoH. Eller är detta ett foder som dom lättare går upp i vikt på?
 
Sv: Bästa färskfodret?

Jag ger Nordic Special + till båda mina. De äter båda 400 g dag trots att den ena väger ca 17 kg och den andra 33... Den stora är dock både gammal och kastrerad så det påverkar såklart hans ämnesomsättning. Eller så är det lillen som bränner mycket? Lillens mamma äter bara 200 g/dag om jag minns rätt... Jag kör det dyraste alternativet med 200 g burgare för det är så smidigt och har då en månadskostnad på ca 650-700 kr månad för båda. En kostnad som minskar om man väljer korvar och delar själv!

Jag har provat att ge Fodax också, mycket billigare och helt okej. Mina gamla åt det ett tag och då tror jag månadskostnaden låg på en 3-400 för båda. Billigare än torrfoder m a o.

Ang att blanda torrfoder med färskfoder så har jag aldrig hört att det skulle vara dåligt på något sätt. Färskfoder brukar vara så himla skonsamt för magen att jag alltid kunnat byta helt tvärt, även med min känslige hund. Att göra så med torrfoder var uteslutet för hans del. Jag gav ett mål torrt och ett färskt tidigare för jag trodde det skulle bli krångel vid resor och så. Men jag har ännu inte hamnat i en situation där jag inte kunnat ta med mig några burgare och förvara i frys. Några tillverkare säljer också torkade burgare om det skulle krisa.
 
Sv: Bästa färskfodret?

Jag ger vom og hundemat till min vuxne hund. Nackdelen är att det går otroligt fort att äta upp så man får vara lite fantasifull för att förlänga ättiden lite. Jag brukar blanda med morot och frysa i en kong. Blandar med morot eftersom jag tycker volymen är så liten så jag har fått för mig att hunden inte blir mätt. Blandade med det även när jag gav nordic.

Dock kommer jag byta färskfoder snart eftersom min unghund är allergisk mot något i det. Hoppas hitta något annat han tål. Nordic och Bravo är ju också bra foder och Nordic har ju dessutom kommit ut med ett foder utan spannmål, men med morot i. Bravo har väldigt många olika smaker och varianter som passar olika hundar.

Nordic och bravo har jag betalt ungefär samma, eller något mindre, för än när jag gav standardt. VoH är dyrare.
 
Sv: Bästa färskfodret?

+Rahl: Okej, det jag mest funderar på genom att ge ett mål färskmat och ett mål torrfoder per dag är att man kanske kan minska kostnaderna jämfört mot att enbart ge färskmat. Men vill ju inte på nåt sätt att det är dåligt för vovvarna :)
Har två st större hundar så skulle dom enbart äta färskmat så skulle det gå åt två rullar (500g) per dag. Har räknat på VoH. Eller är detta ett foder som dom lättare går upp i vikt på?
I fall de går upp så rekommenderas det 100% vom + benköttmjöl eller spring eller valp

voh är den enda utan spannmål så vitt jag vet, förutom emmzo men den har bet och potatisfiber
 
Sv: Bästa färskfodret?

Vi ger Fodax till våra fyra hundar, dom väger 30-35kg allihop. Med torrfoder landade vi på ungefär 2100kr i månaden, drygt en 15kg säck i veckan. Nu landar vi på drygt 700kg i månaden, drygt en 12,5kg säck à 145kr i veckan. Enorm skillnad för oss.

Dessutom enorm skillnad rent kroppsligt på hundarna, hull och muskler samt päls. Jag tycker precis som Glimfeather att volymen blir ganska liten, så vi blandar ut med rivna morötter och vitkål.
 
Sv: Bästa färskfodret?

Okej, så Fodax är ett bra färskfoder och bättre än torrfoder? Även om VoH Är snäppet bättre? Om nu färskfoder äts upp så snabbt så kanske man kan hälla i lite torrfoder varje måltid, för att på så sätt förlänga ät tiden något men ändå så dom får i sig bra foder eller hur man nu ska säga.

Glimfeather/B]: Tråkigt att din hund blivit allergisk mot VoH. Om man kollar på återförsäljare hur ser det ut där mellan olika märken, vilken är lättast att få tag i? Nu beror det väl givetvis vart i landet man bor men någon kanske bor i Skaraborg och vet hur det är med färskfoder häromkring?

rahl/B]: Benköttmjöl? Är det nåt som man måste lägga till när man ger färskmat eller varför ger man det? :)

squarepants/B]: Ja det var ju verkligen skillnad! Mina ena väger ju 30kg, 7 år och kastrerades i våras. Har tidigare vart svårfödd men märkt nu efter kastreringen att hon har betydligt lättare att gå upp i vikt (dock inte tjock).
Den andra är 2 år, väger just nu 27 kg men hon behöver gå ner lite. Tänkt att även hon ska kastreras så småningom. (Har henne på prov men kommer med största sannolikhet att köpa henne.)
Vore ju guld om man kan minska foderkostnaderna, speciellt om fodret man går över till är bättre! :laugh:
 
Sv: Bästa färskfodret?

Jag har blandat hälften färskfoder och hälften torrfoder utan att märka av några problem med det.

Däremot kan jag inte ge Vom og hundemat till min unga dåre eftersom hon skiter så lite av det att hon får problem med analsäckarna. Mer mat kan jag inte heller ge, för då skulle hon rulla fram. Har hört flera som haft liknande problem med just Vom og hundemat, men till kräsna hundar eller hundar som har svårt att gå upp i vikt kan det säkert fungera utmärkt.

Istället för vom og hundemat ska jag nu testa bravo lamm, tror jag.
 
Sv: Bästa färskfodret?

Vom og hundemat är det bästa alla gånger, nackdelen är att det är förbaskat dyrt. Jag ger Bravo, det är ett helt okej färskfoder om man vill komma undan billigt.
 
Sv: Bästa färskfodret?

+ Red_chili: Okej, har ju en hel del torrfoder kvar då jag köpte på mig extra just denna gången (typiskt) men då kan man ju testa ge hälften torrfoder och hälften färskfoder, för då borde man ju se lite vad hundarna tycker om det och hur magarna fungerar på det. Dom kanske håller sig mätta längre om dom får både och dessutom :)
Men då ska jag kika på både Bravo och Fodax om dom nu är helt okej och samtidigt billigare :)

Tack alla för att ni tar er tid att svara! :)
 
Sv: Bästa färskfodret?

Min erfarenhet är att om man ger färskfoder och sedan behöver ge torrfoder en period så har inte mina hundar reagerat särskilt mycket, så länge man väljer ett par torrfoder. Från torrisar till färskfoder har jag faktiskt aldrig märkt något, typ som dålig mage eller så. Nu har jag gett färskfoder så himla länge, så jag har bra kylväska och klampar om vi ska iväg och ger färskfoder som vanligt. Det är sällan man åker till ställen utan kyl/frysmöjligheter.

Jag ger Fodax, men har gett Nordic under många år och varit nöjd med båda. Har även testat Bravo, men det passade inte oss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag kommer vilja byta foder på min lilla kille så småningom när jag har fått hem honom men har några frågor. Jag har tittat på...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Samson, långhårig collie, äter Vom og Hundemat färskfoder. Jag vill dock gärna kombinera med ett riktigt bra torrfoder då han blir...
Svar
7
· Visningar
1 406
Senast: Regn
·
Kropp & Själ Tg prover för någo vcka sedan och blodvärdeegt låg på 92. före jul låg det på 102. Jag äter 2 järntaletter (duroferon) varannan dag men...
Svar
9
· Visningar
11 739
Senast: ghost
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 261
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp