Bukefalos 28 år!

bästa skottkärran

Cita

Trådstartare
Har dragit ikring med sånna tunnplåts skottkärror för länge nu. Det enda positiva med de är att de inte väger nått, annars så vet jag inte riktigt något mer bra med de.
Söker en kärra som:
Tar mer volym skit
Bör vara lätt
Tål att stå utomhus
Inte är klumpig
Ska gå att köra smidigt i hagterräng då jag mockar den varje dag

Så fram med favoriterna, inspirera mig
 
Ja just det :D men är beredd att lägga 1000-lappen på en bra nu som håller än nått för 150kr som man svär bara man tittar på den :banghead:
 
Den såg ju riktigt trevlig ut :up: finns ju granngården i stan oxå, är ju som med bilköp...måste ju provköra den innan köp :D
 
Har en tvåhjulig i plast som rymmer 280 l. Älskar den :love:
Den har tjänat oss de senaste 4 åren och still going strong. Körs även i hagen vid hagmockning, över stock och sten dagligen. Den enda nackdelen är att den blir lite tung (såklart!) om man lassar alla 280 l full med hästskit :p
 
Senast ändrad:
Vi har en tvåhjulig i stallet, helt fantastiskt. Lite svårt o köra den runt trånga utrymmen eller vända runt då man inte bara kan snurra på framhjulet men man lär sig snabbt tekniken och då är det väldigt svårt att köra en vanlig då man måste balansera hela tiden.
Den ligger väl säkert lite högre i pris men jag skulle alldeles säkert kosta på en om jag behöver en själv i framtiden. Den är dessutom terränggående då den inte välter i första taget!
 
Det bästa som finns är ju när man fyllt skottkärran, tittar bort, å så har någon av mina oskyldiga :angel: hästar (skyller alltid på varandra) vält kärran full i skit!!! Det är roligast (enligt dom själva) att välta den i lösdriften på det rena spånet :rage::cautious: en tvåhjulig får de kanske kämpa lite extra med, förhoppningsvis tar jag en av de på bar gärning :D
@lo och @Ketrawzc vet ni vart era är köpta?
 
Jag har denna: http://www.granngarden.se/mam/celum/celum_assets/8805118083102_1199026_9546_jpg.jpg?16

Kostar 995 kr på Granngården, rymmer 100 liter. Och japp även jag mockar hagar och kör allt möjligt i den.

(Finns billigare i standard färg)
Jag har en sån och säger bara att jag verkligen utvecklat ett väldans hat för "stoppet" vid hjulet. När du liksom tippar över den för mycket (t.ex efter du tömt kärran) tar den i marken och det tar tvärstopp. :meh: :rofl:
Annars gillar jag den. Vi har en sån och en vanlig lägre i plåt. Denna rymmer mer och är relativt enkel att köra i lera, snö, på is och på vanligt underlag. :)
 
Det bästa som finns är ju när man fyllt skottkärran, tittar bort, å så har någon av mina oskyldiga :angel: hästar (skyller alltid på varandra) vält kärran full i skit!!! Det är roligast (enligt dom själva) att välta den i lösdriften på det rena spånet :rage::cautious: en tvåhjulig får de kanske kämpa lite extra med, förhoppningsvis tar jag en av de på bar gärning :D
@lo och @Ketrawzc vet ni vart era är köpta?

Våra brukar trycka upp rumpan mot den och kliar sig på den, än har de inte vält den iaf, har också lösdrift. Minns dessvärre inte vart vi köpte den. Men om man googlar väl valda ord så dyker det upp träffar på skottkärror som mycket liknar den vi har. Vår är i plast samt skalmar i metall. Tror den kostade runt 1800kr som ny för fyra år sedan, kom levererad hem till gårdsplanen.
 
Vet tyvärr inte heller var den är köpt, men lär vara nått relativt vanligt då vi har samma märke på skottkärra där jag jobbar samt i nåra andra stall jag varit varit i på annan ort.

Så googla du. Finns garanterat något för varje smak!
 
Detta är min favorit, bra plast som inte splittras när det blir kallt. Den är liksom lite segare. Bra med metallkanten både fram och bak för stabilitet så den inte går sönder när man tömmer.
Lättrullad och rymmer bra med skit :)
9031031_zoom_1.jpg
 
Detta är min favorit, bra plast som inte splittras när det blir kallt. Den är liksom lite segare. Bra med metallkanten både fram och bak för stabilitet så den inte går sönder när man tömmer.
Lättrullad och rymmer bra med skit :)
9031031_zoom_1.jpg

Jag älskar också dom där!
 
Lutar åt en 2-hjulig kärra verkar ju himla smidigt :) får kolla vilken som väger minst oxå innan jag bestämmer mig :D
 
Är typ modell ovan vi har också!
O de gör liksom inget att den blir tyngre för den är så lättkörd! Även när den är fullastad.
 
Håller med, 2-hjulingen på bilden ovan är bäst! Även om den är tung fullastad så "bär" den sig själv eftersom den har 2 hjul. Mina pillerhästar har inte lyckats välta den när jag hagmockar heller :D
 
Har dragit ikring med sånna tunnplåts skottkärror för länge nu. Det enda positiva med de är att de inte väger nått, annars så vet jag inte riktigt något mer bra med de.
Söker en kärra som:
Tar mer volym skit
Bör vara lätt
Tål att stå utomhus
Inte är klumpig
Ska gå att köra smidigt i hagterräng då jag mockar den varje dag

Så fram med favoriterna, inspirera mig
Grannen har minst tjugo, vi köpte en för veden, toppen. Alltså åk på bonnauktioner, där kan du fynda.
 
Jag har en gammal skottkärra i tjock plåt med trähandtag. Den fyller sin funktion men högst på önskelistan står en tvåhjulig skottkärra! Så otroligt bra på alla vis tycker jag
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 582
Senast: cassiopeja
·
Äldre Kära allvetande Buke. Jag behöver er hjälp. Hur bemöter jag på sakligaste möjliga vis kvinnofientliga åsikter, riktade mot mig? Det...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 507
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 358
Senast: Girasol
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 224
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp