Bästa tipsen vid nattning!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Ska dottern bara ligga där i sängen och vänta på sömnen kommer? Att slappna av och somnar när man inte har lust, är svårt för vuxna, hur svårt är det inte då för ett litet barn? Sätt på en lugn musiksaga eller ännu hellre ett avslappningsband för barn, så hon är "sysselsatt" tills sömnen kommer. Kan det vara så att ni lägger henne för tidigt. Verkar hon få för lite sömn pga av kissa, dricka vatten - springet? Om inte kanske ni ska senarelägga sängdax så hon är trött, när det är dags att lägga sig.

- Soapbubble
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

ju mer "exter" vid säng-gåendet desto märkvärdigare tror hon väl att det är? Min teori är att få barnet att förstå att sova är enklaste saken i världen. Att göra massa procedurer förstorar bara upp saken och får henne att fundera ännu mer.
Är ungen trött nog, så underlättar det. Är ungen rädd för mörkret så är det ett problem, då hjälper bara trygghet. Kan man få det av ett avslappningsband så är det bra. Så i såna fall är det en God idé - försöka är inte fel!
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Det finns "nattlampor" som man sticker in i kontakten. De ger ett svagt ledljus. Utmärkt att ta till om man behöver en nattlampa.
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Japp har vi, men de ger så klent ljus, lika med inget nästan. Nu har jag en lampa i hans fönster med en 15W lampa i som ger ett varmt men sömnigt ljus...när jag sen går och lägger mej ett par timmar senare så släcker jag den helt enkelt.
Har funkat i 10 år..
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Om målet är att "få barnet att förstå att sova är enklaste saken i världen", då borde första lärdomen vara:
Man sover när man är trött.

Konsekvensen blir av detta, blir väl att skippa fasta tider. Låt barnet vara uppe tills det är trött och ber att få bli nattad. Man får väl i dagens samhälle förbjuda video och dataspel efter en viss tidpunkt på kvällen. Det behövdes inte på min tid :)

/Soapbubble
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Det där har aldrig funkat på min dotter :angel:
Hon kunde hålla sig vaken redan som baby även när hon var jättetrött och skulle jag låta henne vara vaken nu hur länge hon ville skulle hon inte gå och lägga sig innan vi gjorde det (så har vi på sommarlovet)
Däremot så funkar hon som så att väcker man henne tidigare några dagar i rad somnar hon tidigare.
Det är det enda sättet som man kan ändra dygnsrytm hos henne om man inte skall ta till tungt arteleri som sömnmedel men det tycker jag är helt onödigt när det går utan.

Däremot så lyssnar alltid min dotter på musik ända tills hon har somnat.
 
Senast ändrad:
Uppdatering

Nu har vi kört med "belöningsmärken" när vi har nattat juvelen i några veckor och det funkar kanon! Vi fokuserar på att det skall vara en förstärkning av det goda/önskvärda beteende som vi vill ha på kvällarna, istälet för att bli osams hota med det ena och det andra som hon inte bryry sig om. Detta förstår hon och har blivit mer motiverad att göra "rätt". Vi har redan varit på en rolig aktivitet som hon får som uppmuntran när hon samlat ihop tio stycken. En del av er kanske tycker att det här låter larvigt, men för oss och vår tjej har det funkat jättebra! Framgång föder framgång! /Mayara :banana:
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Eftersom mina (biologiska) barn är tvillingar (bonusbarnen kom några år senare) så var de tvungna att somna själv. Jag jobbade mycket natt och mitt ex kunde inte gärna vagga två barn i famnen samtidigt. Men den ena hade, i femårsåldern, jättejobbigt med att somna själv ändå. Så det är kanske en åldersgrej? Det var många jobbiga nätter där han kom tassandes, och han sover oroligt och har Sveriges vassaste knän och armbågar så det var dålig sömn för min del. Tillsist kom jag på att han skulle få min gamla nalle som jag hade som barn. Jag sa åt honom att jag sov alltid jättegott med denna nalle i sängen och nu var det hans tur att få den och att han också skulle sova gott med den. Believe it or not, det funkade!
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Jag har inga barn, men jag har ju naturligtvis varit ett själv och vet ju hur mina föräldrar gjorde när de hade ditt problem.
Jag ville inte somna ensam, de hade skämt bort mig med att sova mellan dem i sängen.
Första steget var att jag skulle sova hela natten i mitt eget rum, med dörren öppen och lampa tänd. Jag var extremt mörkrädd och fick panik när det blev mörkt.
Lyckades detta, att jag sov hela natten i mitt rum så fick jag en stjärna i guldpapp.

Mamma hade gjort en kartonbit med rutor, 8x8 rutor. Där klistrade vi gemensamt fast min stjärna, och samlade till ett visst antal, som mamma markerat på kartongen. Jag älskade handdockor på den tiden, så vid tex tio stjärnor så fick jag den tråkigaste dockan, vid 20 den som var lite roligare osv. När sista stjärnan satt fast så fick jag prinsessdockan som jag suktat efter så länge.

När jag lärt mig sova i rummet ensam, kämpade riktigt ordentligt, (men självklart drömde man ju mardrömmar och sånt så man fick tröstas i mammas o pappas säng ibland), så kom nästan steg, att sova med släckt lampa, med dörren öppen till den tända hallen. Nästa steg var släckt i hallen, bara en liten lampa i köksfönstret osv.

Det tog ett halvår, men sen sov jag i mitt rum, med dörren liiiite på glänt, och lampan släckt. Ibland lyssnade jag på sagoband, när jag blev rädd..... det lärde mamma mig, att monster gillar inte ljud, så slå på bandspelaren så flyr dem flera mil.

Jag var 5 år vid detta tillfället.... och belöning fungerade på mig.

När det var läggdags, och jag krånglade så sa mamma o pappa till mig, att antingen så lägger jag mig i sängen, är tyst, (hade vattenglas vid sängen jämt) lyssnar på band o somnar, eller så blir det bara en halv stjärna.... krånglade jag för mycket så klipptes stjärnan i två bitar. Ena halvan rök vid krångel, och då fick jag ju bara en halv stjärna även om jag nu sov i sängen hela natten, och det ville man ju inte. Det tog ju så mycket längre tid att samla till dockan då.

Ja, så gjorde mina föräldrar med mig i alla fall. Sagoband är underbara!!!
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

När jag läser den här tråden är jag väldigt glad att Vidar lärde sig att SOMNA helt ensam när han var 7 månader. Nu är han bara 3 så det kommer ju att komma andra testperioder, men just att kunna vara trygg och somna utan att någon är med är en så nyttig lärdom att ha fått med sig. Förr eller senare måste man nog ta den pärsen.

Man vill ju att det ska vara som när man somnade när man vaknar igen - och vänjer man barnet vid att det ligger någon hos en tills man somnat känner det sig lurat när det upptäcker att man försvinner sen.

Däremot händer nu vid två olika situationer att han kommer upp efter en stund igen och inte vill sova ALLS utan vara med oss.

Det ena läget är när han sovit under dagen oftast för att man kört bil långt under de kritiska eftermiddagstimmarna. Då är han helt enkelt inte tillräckligt sömnig igen förrän framåt midnatt.

Det andra är han han fått för lite mamma-kontakt. Vissa perioder jobbar jag mycket, andra är han med sin pappa. Direkt efter dem brukar han vilja ta igen bristen på mamma-molekyler genom att tassa upp och vara pigg och hänga omkring/på mig några timmar.

Jag har inte gjort något väsen av de här situationerna utan låtit honom vara uppe tills han verkar trött vid midnatt eller så, och sedan bara nattat om igen som vanligt.

Det är en poäng med att man ska sova för sin EGEN skull, för att det är SKÖNT, och inte för att vara lydig som något slags straff tror jag.

Barn behöver också väldigt mycket olika sömn. Vidar har aldrig behövt mer än 9 timmar/dygn :crazy: Man blev ju hålögd som förälder i början på att aldrig ha någon barnfri tid :eek: , men ungen är hur pigg som helst :D
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Jag har inget att säga i frågan, eftersom jag efter mina två första visste PRECIIIIS hur man gjorde. Men sen fick jag min tredje och det är en annan sort. Faktiskt så är han den sorten som man GÄRNA skulle låna ut till alla präktiga duktiga föräldrar som vet PRECIIIIIS hur man gör och vad man inte skall göra.

Dessutom blir han inte trött på kvällen. Han verkar inte ha den funktionen i sig, jag har sett honom kvällstrött typ tre gånger på 9 år. Han kan alltså med lätthet vara vaken 18-20 timmar utan att bli sömnig.

Hoppas att ni hittar en lösning som passar er. Lycka till.
 
Sv: Uppdatering

Det jättekul att höra :banana:
Belöning är inte av ondo så länge det inte är muta. Muta blir det om din dotter vägrar lägga sig och sedan kräver något för att göra som du vill och hon får sin vilja igenom. Belöning är att öka motivationen till samarbete och är alldeles utmärkt att bryta en ond cirkel. Sova skall vara skönt och mysigt och för att upptäcka att det är så måste man hålla fighterna borta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
45 785
Senast: Hedinn
·
Hundträning Nu håller hundarna på att driva mig till vanvett här hemma, och jag antar att jag har mig själv att skylla eftersom jag uppenbarligen...
Svar
12
· Visningar
1 508
Senast: Jenka
·
Gravid - 1år Jaha, det är alltså såhär det känns att vara mamma!? Obeskrivligt trött, rinnande och sprängande trippelF tuttar, ett korsstygnsbroderi...
2
Svar
36
· Visningar
2 805
Senast: ÅDI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp