Bästa tipsen vid nattning!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mayara

Vi håller på att lära vår dotter att somna ensam och vi sitter utanför hennes rum. Vi går in till henne med 4-5 minuters intervaller. Saken är den att hon håller på att göra mig till ett nervvrak. Hon kör hela Alfonsgrejen varje kväll, kissa, törstig, ont i ryggen, för varm, fryser osv. Jag håller på och funderar över om man kan införa någon form av belöningssystem tex att hon får en "stjärna" om hon är duktig och när hon har samlat ihop ett bestämt antal gör vi något roligt tillsammans. Jag känner att det det är svårt att motivera henne till att försöka stanna kvar i sängen om jag inte har något konkret sätt att visa henne att det lönar sig att göra rätt. Men jag vet inte om det är rätt att "muta" henne. Jag tycker naturligtvis att hon skall kunna göra det bara för att vi säger åt henne, men tyvärr funkar det inte så med den här damen... Vad tycker ni om detta? Bra? Dåligt? Andra tips mottages tacksamt!/ Mayara
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

En barnlös funderar:

Eftersom hon kör 'Alfonsgrejen' varje kväll är det kanske bättre att låta henne vara längre perioder? För som det är nu kommer någon av er ju in titt som tätt, varpå hon får uppmärksamhet och tillfälle att 'alfonsa' sig - då hade jag inte heller försökt slappna av och sova. :D
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Nja... Saken är den att tanken är att vi ska titta till henne då och då, men att det oftast inte ens hinner gå de första fyra minuterna innan hon kommer på den första grejen... Mayara
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Jäpp! Hon är 5 år. /Mayara
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Prova att vänta en liten längre stund innan ni börjar natta henne. Barn vill ha rutiner så det är bra att skapa en bra rutin kring sänggåendet.

Tipsar om denna site också. Finns en del läsvärt.
http://www.annawahlgren.se/bboken.html

Hoppas att det löser sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Inget tips och inget konstruktivt men varför har ni inte börjat förrän nu? Att få en femåring att göra något är inte det lättaste! De kan vara ganska "manipulativa".

Det enda råd jag kan ge är att ha bra rutiner, samma tid varje kväll, kissa innan, kanske en sång eller saga (eller båda) och sen är det sova som gäller. Visst kan belöningar vara bra men man ska inte dra det för långt heller, att gå och lägga sig ska inte vara en stor grej, det är ju något man gör varje kväll! Om man måste belöna barnet för detta kanske man får problem när man ska göra större grejer.
Lycka till!
mvh Maria
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Om hon somnar snabbt kanske ni kan läsa saga och sen vänta tills hon somnar?
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Det beror ju på vad ni föräldrar är beredda på att göra.
Jag skulle antingen ligga bredvid tösen och gärna ha lite musik på i bagrunden tyst och inte gå därifrån förrens hon somnar. Min dotter har periodvis lek propeller i sängen mm allt för att slippa somna hur trött hon än är. Ligger jag då brevid henne så somnar hon mycket fortare för jag kan hålla koll på att hon blundar och ligger rätt stilla. Byta liggställning då och då är ok men inte leka propeller.
Vatten ja, se till att hon kissar det sista hon gör innan ni lägger er. Tala gärna om för henne tidigare på dagen att nu är det ändrade rutiner. Skall man ha vatten får man dricka det innan man lägger sig i sängen. Påminn henne gärna precis innan ni stoppar ner henne. Håll sedan stenhårt i mammahjärtat när ditt barn börjar kvida som om hon skulle DÖ av törst för håller du det så kommer hon bara testa någon dag eller tre. Ni tjänar på det båda två i längden då din dotter annars förlorar sömntimmar och ni erat tålamod. Det är så lyxigt att bara kunna lägga barnet och vips så sover dom :cool:
Jag låg brevid min dotter tidigare när hon skulle sova (somnade fortare då) ända tills jag blev utkörd ur hennes säng :D Fick hon bara in vanan att somna fortare så visste jag att den skulle sitta i även när jag inte låg brevid henne senare.

Sedan är dessa perioder vanliga enligt skolpsykologen. Han säger att dom flesta tror att när man har gått igenom 5 minuters metoden som baby så är allt klappat och klart vilket är helt fel. Det är vanligt att det blir problem med nattning periodvis under hela barnets uppväxt (vet väl hur många tonåringa är :D ).

Just nu har min dotter en period att hon går och lägger sig, jag stoppar om henne (har sagt till henne att det är slut med vatten efter läggdax för ett tag sedan, höll hårt i mammahjärtat och det är jag glad för nu), sätter på musiken och 5-15 minuter senare sover hon.
Att jag har haft riktiga problem ett litet tag med läggningen när hon var yngre är ett minne blott men jag har diskuterat och förklarat för min dotter varför kroppen behöver vilan och hon är stor nog att förstå varför det är för hennes skull vi gör så.

Problem med att sova kan också bero på för lite psykisk stimulans dvs använda hjärnan stimulan och det kan bero på övertrötthet eller att barnet faktiskt har mindre sömnbehov än man tror.
Det kan också bero på ren och skär envishet ;)
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Jag tror inte på iden om att ligga hos henne, belöna henne eller liknande. Att läsa saga och sådana grejer en stund, men att sedan säga godnatt och gå, det är mer min metod. Kommer hon ut, så hade jag lite barskt sagt åt henne att gå och lägga sig igen.
Jag hade inte tolererat detta beteendet och jag hade inte daltat med henne.
jag tror att många barn utnyttjar föräldrarna. Vi tycker synd om barnen när de blir ledsna för att somna och sova själv och givetvis vill vi inte att de ska vara olyckliga, och det märker barnen och drar ut på läggniongen till max.
Första sonen la vi på kvällen och sa godnatt. Mitt i natten vaknade han en till två gånger och vill e ha välling ( och fick det också), detta pågick fram tills han var två år. Son nr 2 fick stå ut med att lära sig somna själv och sova hela natten redan när han var 4 månader. Då klarar ett barn att vara utan mat i 12 timmar, så då tyckte vi att 5 minutersmetoden var bra. Nu som ett åring somnar och sover han hela natten. Det är jätteskönt!
Jag tror inte att man får problem med nattning senare om man bara alltid är stenhård med att barnent ska lägga sig på vissa tider och att det ska stanna i sängen.
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Tipsar om Elizabeth Pantleys bok: Non Cry Sleep solution.

Den ger handfasta råd hur man kan utforma läggningsrutinerna. Det handlar mycket om att skapa positiva associationer till sömn.

Personligen tror jag inte heller på belöning för att mitt barn lägger sig. Det är ju liksom inte förhandlingsbart, sova måste man ju. Däremot tar jag stor hänsyn till barnets känslor och behov när det gäller sänggåendet. Tror inte på den hårda stilen och inte på den undfallande utan på något mellanting. Som andra säger är det säkerligen en fas, men för dens skull måste man inte fastna i jobbiga beteenden. Det är rätt att sätta gränser kring dig själv, tycker jag. Din dotter är ju så stor att hon förstår enkla resonemang. Därför kan ni också utforma en bra rutin tillsammans.

Min son har lyssnat på sagoband, typ Bamse och TinTin och sånt. Det har fungerat bra för oss. Det viktiga tror jag är att man inte ställer upp på en massa saker som man inte orkar. Ja, du vet; hämta vatten tusen gånger, läsa hundra sagor, byta lakan och andra fixa idéer de kan få för sig. Sånt gör bara att man blir irriterad och till slut arg, och det är ingen bra insomningsklocka ;) Fundera över vad som är okej för dig och försök få ihop det med din dotters behov. Jag tror dock att det är viktigt att hon själv får vara med och tycka, det är ju hennes sömn det handlar om. Du kan mycket väl säga "nu är det kväll för dig och du ska sova, jag tänker inte hämta vatten ikväll, kom så går vi och kissar innan du lägger dig". Det måste också vara ok för henne att bli besviken och arg innan hon vant sig vid tanken på era nya rutiner, det går över, men hon ska fortfarande känna att ni finns där för henne om hon verkligen behöver.

Oj, så långt och svamligt känner jag, hoppas du kunde greppa andan i mitt inlägg :)
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Har aldrig haft problemen. Han har gått och lagt sej och sen somnar han efter ett tag. Nåt jag sett att man INTE ska göra (otal kompisar har gjort samma misstag):
1) Låta barnet somna mellan er i er säng, då blir hon där i åratal!
2) Somna med barnet, det blir också en vana som är svår att bryta.

Ok kan det vara att läsa saga tillsammans om man orkar det, men varje kväll? Njä det har jag aldrig orkat. En puss och kram och ha en liten nattlampa tänd. Sitta där och prata lugnande ett par minuter men sen försöka avbryta...

Men det är inte lätt att ge några generella lösningar, barn är ju så individuella.
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Ok, får visst berätta litet mer eftersom de flesta verkar tro att vi låtit henne somna framför TV:n fram tills hon blivit fem... ;) Vi har gjort som så många föreslagit i ett par år nu, alltså legat bredvid henne och sedan tassat därifrån när hon somnat. Vi läser ALLTID saga för henne innan hon somnar, då vi tycker att det är en mysig stund tillsammans innan man somnar. Anledningen till att vi nu vill lära henne att somna själv är att vi dels tycker att hon börjar bli så stor att hon skall kunna fixa det, dels att hon alltid vaknar på nätterna och kommer över till oss. Har läst att barnen lättare somnar om om de vaknar på natten om allt är likadant som när de somnade. Alltså om mamma eller pappa är borta när man vaknar mitt i natten så har barnet svårare att somna om ensamt. Till alla goda tips om att förbereda: Det gör vi redan vi borstar tänderna, kissar, dricker vatten och tar till och med ett glas vatten där jag sitter för att slippa springa om törst uppstår igen... Jag upplever hela hennes repertoar som ett sätt att testa gränserna och få igenom sin vilja. Hon är inte motiverad att sova, helt enkelt. Sedan är det ju lätt att man till slut blir heligt förbannad och att hela gå till sängsstunden blir ett fiasko... Det är anledningen till att jag vill vända den onda cirkeln vi hamnat i och få henne att fatta att det L
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Vad man orkar eller inte orkar är ju väldigt individuellt. Vi har alltid läst saga för barnen innan läggdags, en liten mysstund för att varva ner efter dagen. Vi slutade när de började läsa själva istället. Det behöver ju inte vara en långa saga, alternativt att man läser ett kapitel ur en längre bok.
Men det där gör man ju som man själv känner är bäst, man är den förälder man är helt enkelt, en del bakar bullar, en del läser saga, en del tar med ungarna på äventyr. Eller så gör man inget av dem, jag tror att ungarna köper vilket som, bara man är någorlunda konsekvent.
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Ok, får visst berätta litet mer eftersom någon verkar tro att vi låtit henne somna framför TV:n fram tills hon blivit fem... :devil: ;) Vi har gjort som så många föreslagit i ett par år nu, alltså legat bredvid henne och sedan tassat därifrån när hon somnat. Vi läser ALLTID saga för henne innan hon somnar, då vi tycker att det är en mysig stund tillsammans innan man somnar. Anledningen till att vi nu vill lära henne att somna själv är att vi dels tycker att hon börjar bli så stor att hon skall kunna fixa det, dels att hon alltid vaknar på nätterna och kommer över till oss. Har läst att barnen lättare somnar om om de vaknar på natten om allt är likadant som när de somnade. Alltså om mamma eller pappa är borta när man vaknar mitt i natten så har barnet svårare att somna om ensamt. Till alla goda tips om att förbereda: Det gör vi redan vi borstar tänderna, kissar, dricker vatten och tar till och med ett glas vatten där jag sitter för att slippa springa om törst uppstår igen... Jag upplever hela hennes repertoar som ett sätt att testa gränserna och få igenom sin vilja. Hon är inte motiverad att sova, helt enkelt. Sedan är det ju lätt att man till slut blir heligt förbannad och att hela gå till sängsstunden blir ett fiasko... Det är anledningen till att jag vill vända den onda cirkeln vi hamnat i och få henne att fatta att det lönar sig att inte krångla på ett för henne konkret sätt.... Vill inte hamna i någon hot/straffsituation där man tar bort något när man gör fel, utan tror mer på att belöna gott beteende! Därav funderingarna kring ett belöningssystem... / Mayara
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Eftersom ni redan har rutiner så tycker jag som flera andra skrivit att du efter det bara ska tala om för barnet att nu är det sovdags. Bit ihop och gå därifrån. Kommer hon efter så säg åt henne att gå och lägga sig igen, alternativt följ med, stoppa om och gå igen. Får hon inget ut av sina försök kommer hon att ledsna, hur lång tid det tar kan ju förstås vara väldigt individuellt...

Har själv en väldigt envis dotter så jag vet precis hur frustrerad man kan bli, men då är det bättre att du går därifrån, kanske har pappa högre tröskel?
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Jaaa.... Vi är väl inne på andra månaden av ihopbitande nu... som du säger det här är en väldigt envis och intelligent tjej som kan alla knep... :D :cry: Mayara
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Femåringar är som sagt inte alltid så enkla att ha att göra med. De har lärt sig hur man får omgivningen att göra som man vill. Men om man inte talar om för dem nu att man inte får som man vill alltid får man större problem senare.
Lycka till!
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Mayara skrev:
Jaaa.... Vi är väl inne på andra månaden av ihopbitande nu... som du säger det här är en väldigt envis och intelligent tjej som kan alla knep... :D :cry: Mayara

Can't live with them, can't live without them ;) Det låter som att ni har en intelligent och härlig tjej! Förstår att det känns som ett dödläge nu, men som de andra säger är det en jobbig lder, både för oss föräldrar och för dem. Deras nervsystem utvecklas något enormt den här perioden, så det kanske inte är så konstigt att de får myror i brallan... Jag antar att ni provat att lägga henne senare?
 
Sv: Bästa tipsen vid nattning!

Vår kille, visserligen var han "bara" 1½ när vi började på allvar att han skulle somna SJÄLV (han gjorde det tills han var 1 men då blev att superförkyld och andades så svårt att vi inte vågade låta honom ligga själv), men han kom ju på (för att bara ropa på mamma och pappa hjälpte inte, då kom vi inte) att hon han ropade "napp" så kom vi för då trodde vi att han tappat nappen, men i själva verkat började han gömma den under kudden. Så vi la fram flera nappar på en stol brevid sängen (han ligger i spjälsäng är väl bäst att tillägga så han kunde ju inte gå ur själv) plus att han fick en i munnen och en i varje hand :-), så när han ropade "napp" nästa gång ropade vi tillbaka "den ligger på stolen eller under kudden", två dagar försökte han med det, men så kom han på att det inte var någon idé...

Borde ni inte kunna vara lite "hårda" som någon annan sa, har hon kissat och druckit vatten precis innan hon går och lägger sig så säger ni bara till henne att hon redan fått vatten och att hon redan kissat, eftersom ni egentligen vet att det är för att "slippa undan" som hon säger att hon vill gör nått annat än att just sova.
Fryser hon, lägg en extra filt på sängen så säger ni bara åt henne att dra på sig den, är hon för varm, säg åt henne att ta av sig täcket.
Ställ ett litet glas vatten vid sängen (bara lite så att ni vet att hon inte behöver kissa efter, men nog så att hon vet att det står där).
Var sedan BENHÅRDA på att ur sängen går man inte när man lagt sig.
Går hon ur, bär resolut tillbaka henne och avlägsna er snabbt ur rummet...

Så skulle jag göra, och så kommer jag väl att göra när de perioderna i hans liv kommer.
Vi har väldigt fasta kvällsrutiner som vi sällan rubbar och gör vi det försöker vi få dem att trots att vara så lika som möjligt (om vi skulle vara borta tex) det tror jag hjälper.. och när "hans tid" har varit, dvs gosningen vid nattningen, så är det sovning.

Hoppas bara att jag klarar av att hålla allt jag säger längre fram ;-).
Lycka till i alla fall med er tjej!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
45 781
Senast: Hedinn
·
Hundträning Nu håller hundarna på att driva mig till vanvett här hemma, och jag antar att jag har mig själv att skylla eftersom jag uppenbarligen...
Svar
12
· Visningar
1 508
Senast: Jenka
·
Gravid - 1år Jaha, det är alltså såhär det känns att vara mamma!? Obeskrivligt trött, rinnande och sprängande trippelF tuttar, ett korsstygnsbroderi...
2
Svar
36
· Visningar
2 805
Senast: ÅDI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp