Bukefalos 28 år!

Bästa tipset för utantill-kunskaper?

Idas

Trådstartare
Läser floristik nu och har minst 250 arter att lära mig på både svenska och latin på 2 veckor.

Vad är era bästa tips för att lära sig saker utantill? Självklart måste jag ju känna igen alla arterna också och inte bara kunna rabbla massa namn.

Finns det något quiz man kan göra? Någon app? :angel:

Har ni några supertips? :)
 
Skriv ut lappar med bilder på blommorna på ena sidan och skriv namnen på andra sidan.

Dela in de slumpmässigt i högar om 10 i varje, ta en hög i taget och lär dig den. När du kört igenom alla högarna så gör högar med 30 i varje, lär dig varje hög. Öka sedan till ex 50 i varje osv. Slå till sist ihop alla och sortera ut de du fortfarande inte kommer ihåg, lär dig de. Kontrollera med allihop i en hög att du nu kan alla.

Så har jag kört under mina studier iaf, men passar såklart inte alla. Lite jobbigt att fixa lapparna till en början, men man lär sig av det med :)
 
När jag läste floristik och faunistik gjorde jag många powerpoints! Lägg in namnet i bilden så det dyker upp efter en klickning. Vi övade också mycket med utskrivna powerpoints med text så man kunde förhöra varandra smidigt (främst när vi var iväg på exkursion). Du kan då dela in dem i grupper och t.ex. göra en PP för korgblommiga, en för orkidéer osv. eller göra det svårare och blanda dem.

Jag tycker också det är väldigt hjälpligt att se blomman på riktigt för att lära mig den (gäller väl djur också). Kika i dikeskanter och skogsbryn när du är ute och rör sig och repetera i huvudet! Vet du inte vad det är men känner igen att du borde kunna den; ta en bild och kolla vad det är när du kommer hem. En metod jag använder jämt nu för tiden. ;)

Tillägg: Det är dock mycket viktigt att ta RÄTT bild när du letar bilder till PPn. Virtuella Floran är väl mest korrekt.
 
Läser floristik nu och har minst 250 arter att lära mig på både svenska och latin på 2 veckor.

Vad är era bästa tips för att lära sig saker utantill? Självklart måste jag ju känna igen alla arterna också och inte bara kunna rabbla massa namn.

Finns det något quiz man kan göra? Någon app? :angel:

Har ni några supertips? :)

När jag skulle göra samma sak fast med träd försökte jag först göra memory-lappar, men det är väldigt tidsödande när det är så många. Jag hittade ett bra glosprogram som heter Provoc, det är gratis att ladda ner och väldigt bra att använda.
 
Tänk på dem som för- och efternamn på goda vänner. ;-)
Vi har tusen olika arter i butiken i stöten.
 
Och ja, att kunna lite latin hjälper massor, då vet man automatiskt vilken som är altus eller nigrolabiatus.
 
Läser floristik nu och har minst 250 arter att lära mig på både svenska och latin på 2 veckor.

Vad är era bästa tips för att lära sig saker utantill? Självklart måste jag ju känna igen alla arterna också och inte bara kunna rabbla massa namn.

Finns det något quiz man kan göra? Någon app? :angel:

Har ni några supertips? :)

Vi sitter i samma båt! Fast jag behöver bara lära mig typ 70 träd/buskar/blom-och-växtfamiljer, alla kräldjur i Sverige samt 100 fåglar. På 5 veckor.

Nej, jag vet inte hur det ska gå till. Men vi behöver iaf inte kunna de på latin. Och hur du ska få in 250+ arter på 2 veckor ser jag inte hur det kan gå till :p

Vi har fått ett test av våra lärare (men det är nog bara på skolservern) 160 bilder på de arter vi ska kunna identifiera så kan man göra det hur många gånger man vill.
 
Tack för bra tips allihop! Tror jag ska testa det med lappar med namn på baksidan, känns som att man lär sig mycket bara av att göra dem :)
@Modig_Korn - Uh stackare, familjerna har jag på något sätt lärt mig på latin under förra kursen, man blir en hejare på att stava konstiga namn som Nymphaeaceae t.ex ;) Härligt med ett test online iallafall!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 665
Senast: Paddington
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 319
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 578
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp