Bukefalos 28 år!

Bästa torrfodret?

Sv: Bästa torrfodret?

Jag är väldigt nöjd med Taste of the Wild.
Det innehåller potatis och lite "flummiga" saker men har ett högt köttinnehåll.
Alla örter, bär och frukter ska enligt uppgift från återförsäljare säkerställa mineraler och vitaminer, istället för konstgjorda tillsatser.

Jag har provat lite olika foder och tycker att detta foder med en liten del potatis fungerar mycket bättre än de som innehåller någon form av spannmål (dit jag även inkluderar ris).

Personligen föredrar jag en liten mängd potatis framför ris. Men det är väl en smaksak.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa torrfodret?

Det skulle vara intressant att få referenser och inte bara åsikter.

Vad vill du ha referenser på? När det gäller mängden örter så titta på innehållsförteckningen och se att de är uttrycks i mängden mg per kilo foder. Om det är t ex 330 mg/kg foder så måste hunden äta 3 kg foder för att få i sig ett enda gram av en ört. Hur lång tid tar det för hunden att äta 3 kg foder? Beror på ras och individ, men det kan ta flera veckor. Många hundar älskar färska maskrosor och andra örter och får i sig mycket mer än det under en enda rastning sommartid.

De flesta vitaminer kommer från Kina. Områdena där tillverkningarna sker är de mest förgiftade i Kina (och i världen). Bättre då med naturliga vitaminer från örter/frukt/grönsaker som vuxit på kanadensisk mark (som i Acana/orijens foder) Tyvärr kompletterar de också med syntetiska vitaminer, som kommer någonstans ifrån. Gissningsvis Kina eftersom det mesta kommer därifrån.

Höga nivåer vitaminer ökar risken för magomvridning, så det är inget att sträva efter att ge en massa syntetiska vitaminer. (det kanske också har samband med gifter, vem vet?)


http://www.theepochtimes.com/n3/361599-5-facts-you-need-to-know-if-your-vitamins-are-from-china/

http://www.organicconsumers.org/articles/article_5699.cfm
 
Sv: Bästa torrfodret?

Många hundar älskar färska maskrosor och andra örter och får i sig mycket mer än det under en enda rastning sommartid.

Under mitt 49-åriga liv har jag aldrig haft en hund som käkat vare sig maskros eller andra örter. Kvickrot (det långa gräset) är det enda som tilltalat dom.
 
Sv: Bästa torrfodret?

Under mitt 49-åriga liv har jag aldrig haft en hund som käkat vare sig maskros eller andra örter. Kvickrot (det långa gräset) är det enda som tilltalat dom.

Våra hundar är tokiga i maskrosor som just kommit fram. Även nytt färskt gräs är gott. Det beror förstås på var man rastar sina hundar om det finns tillgång på färska örter. Vilda vargar äter också örter och bär så det borde vara naturligare än mycket annat som finns i hundfoder. Det finns inga vargar som går i risfälten och betar och jag har aldrig hört talas om någon som gräver upp potatis ur jorden. :)
 
Sv: Bästa torrfodret?

Våra hundar är tokiga i maskrosor som just kommit fram. Även nytt färskt gräs är gott. Det beror förstås på var man rastar sina hundar om det finns tillgång på färska örter. Vilda vargar äter också örter och bär så det borde vara naturligare än mycket annat som finns i hundfoder. Det finns inga vargar som går i risfälten och betar och jag har aldrig hört talas om någon som gräver upp potatis ur jorden. :)

Mina käkar färskfoder och går lösa i både skog och på annan mark, men dom vill inte ha örter för det. Däremot älskar dom att gräva efter och käka hjorttryffel :D
 
Sv: Bästa torrfodret?

Jag ger Acana som komplement till färskfoder. Är mycket nöjd, och min hund som är lite kräsen på torrisar älskar det!
 
Sv: Bästa torrfodret?

Vad vill du ha referenser på? När det gäller mängden örter så titta på innehållsförteckningen och se att de är uttrycks i mängden mg per kilo foder. Om det är t ex 330 mg/kg foder så måste hunden äta 3 kg foder för att få i sig ett enda gram av en ört. Hur lång tid tar det för hunden att äta 3 kg foder? Beror på ras och individ, men det kan ta flera veckor. Många hundar älskar färska maskrosor och andra örter och får i sig mycket mer än det under en enda rastning sommartid.

De flesta vitaminer kommer från Kina. Områdena där tillverkningarna sker är de mest förgiftade i Kina (och i världen). Bättre då med naturliga vitaminer från örter/frukt/grönsaker som vuxit på kanadensisk mark (som i Acana/orijens foder) Tyvärr kompletterar de också med syntetiska vitaminer, som kommer någonstans ifrån. Gissningsvis Kina eftersom det mesta kommer därifrån.

Höga nivåer vitaminer ökar risken för magomvridning, så det är inget att sträva efter att ge en massa syntetiska vitaminer. (det kanske också har samband med gifter, vem vet?)


http://www.theepochtimes.com/n3/361599-5-facts-you-need-to-know-if-your-vitamins-are-from-china/

http://www.organicconsumers.org/articles/article_5699.cfm

Vad jag menade var riktiga referenser inte åsikter. Vad gäller produkter så är det lätt att se var de produceras (har f.ö. ett vitaminpreparat hemma producerat i ett EU-land). När det gäller örters effekter borde det inte vara svårt att hitta källor på hur de fungerar på hundar. De artiklar du länkat till har överhuvudtaget inga referenser utan består av åsikter.
Vem har kommit fram till att syntetiska vitaminer ökar risken för magomvridning? Referenser på det?
 
Sv: Bästa torrfodret?

Jag körde Nikka på Magnusson M&B och tyckte att hon funkade fint på det - pigg och glad, lite avföring, fin i pälsen och så vidare. Dock har hon dragits med långvariga halsbekymmer som vi nu funderar på kanske beror på fodret. Hon har därför bytt till Bravo färskfoder + ANF lamm & ris men det är för tidigt för att se någon skillnad.
Jag vet att många gillar Standardt men det har funkat dåligt på våra hundar, dessutom kraschade deras magar ganska ofta (och de hade usel kundservice!) så nej, det kommer vi inte att köra igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 145
Senast: Castellini
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 260
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag kommer vilja byta foder på min lilla kille så småningom när jag har fått hem honom men har några frågor. Jag har tittat på...
2
Svar
29
· Visningar
2 699
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp