Bukefalos 28 år!

Bästa torrfodret?

SundanceKid

Trådstartare
Jag har inte möjlighet att Barfa/ge färskfoder till min hund nu då jag inte har plats för en större frys, ska flytta till hösten och då ska jag införskaffa en hundfrys och börja barfa på heltid.

Nu har jag dock ett dilemma. Jag måste ge torrfoder, i alla fall större delen av tiden. :(
Har frågat runt och försökt läsa mig till info via internet och kollat innehållsförteckningar på olika foder. Men jag blir inte klokare av det.

Min fråga är vilket det bästa torrfodret är, om man nu måste ge torrfoder. Har provat Orijen, Canagan och Standart. Har inte hittat nått foder som har varit i samma klass som dessa, men nu när jag läser runt på nätet blir jag förvirrad.
Standart innehåller ris, Canagan innehåller potatis, Orijen innehåller en massa flummiga grejer som jag inte ens förstår varför man har i ett foder.
Jag är inte helt nöjd med nått av dessa foder, nu har jag Canagan Scottish Salmon, innan dess hade jag Standart Extra, har testat flera olika varianter av Orijen... Bäst hittills är Canagan, men är som sagt inte helt nöjd.

Så kära bukare, om ni skulle välja ett torrfoder, vilket som helst, vilket skulle ni välja och varför?

Tack på förhand!
 
Sv: Bästa torrfodret?

Mina hundar har i princip hela livet ätit Purina Pro Plan Lamm o ris och de har alltid mått bra på det. De är nu 13½ o nästan 5 år. Så ska även Kingsmoor vara ett bra foder, det finns med olika proteinkällor i serien Pure.
 
Sv: Bästa torrfodret?

K9 Naturals
Ziwi Peak
Taste of the Wild

Om nu mitt miljösamvete gick att övertala.
 
Sv: Bästa torrfodret?

Mina fungerar bra på Four Friends som godis och när vi åker bort (ger färskfoder i vanliga fall). Jag var lite skeptisk mot aloe veran först, men det är så lite och övriga ingredienser är vettiga enligt mig. Tillverkare är Lupusfoder, då det är deras eget fodermärke.
Känner flera hundar som gått över på det och fungerar kanonbra.
 
Sv: Bästa torrfodret?

Jag har gått från färskfoder till Brit Care Lamm & ris. Det är spannmålsfritt.
Min hund mår kanon på det och andedräkten är bättre. Sen om det är "det bästa torrfodret" kan jag inte säga. Foder är ju så individuellt.
 
Sv: Bästa torrfodret?

Gav ProPlan under en period till min förra hund och visst gick det ner, men det innehåller en hel del ris och majs om jag inte minns helt fel?

Är ute efter ett foder utan potatis, spannmål, ja utan kolhydrater, eller så lite som möjligt i alla fall.

Tack för tipset i alla fall! :)
 
Sv: Bästa torrfodret?

Kollade lite på Taste of the Wild, men det innehöll en hel del potatis det också och en hel del andra flummiga saker som jag inte riktigt förstår varför man ska ge till sin hund.

Ziwi Peak däremot verkar ju vara väldigt bra bortsett från priset, kan det verkligen stämma att 5 kg kostar 995?!?! Då kan man ju köpa lyxkött till hunden varje dag istället. Har du fodrat med det?

K9 Naturlas har jag inte kollat in faktiskt, får studera det lite närmare.

Tack!:)
 
Sv: Bästa torrfodret?

Four Friends verkar innehålla en del potatis, hur stor andel är lite svårt att klura ut, kanske är bättre än Canagan eller i samma klass?

Jag har en väldigt aktiv hund så jag vill ha mycket fett i maten. Shit vilka krav jag har, kanske inte är möjligt att hitta ett torrfoder som uppfyller alla dessa kriterier. Nåja, tusen tack för tipset! :)
 
Sv: Bästa torrfodret?

Kollade innehållsdeklarationen, de innehåller visserligen inget spannmål men ris
.
Ju fler innehållsdeklarationer jag läser desto mer förvirrad blir jag... Varför ska man ha i bryggerijäst i ett hundfoder? För vitaminerna eller vad? Yucca extrakt? Finns mängder av ingredienser som jag inte har en aning om vad det är och varför det ska vara bra att ge till sin hund?

Någon som kan förklara?
 
Sv: Bästa torrfodret?

Torrfoder måste innehålla något bindemedel, till exempel ris eller potatis. Vill du komma helt bort från kolhydrater får du ge rå mat eller frystorkat. Ris tycker jag är ett bra alternativ. Standarders foder innehåller få ingredienser och är svenskt, så funkar hunden på det så skulle jag gett det hellre än ett utländskt foder full med potatis och en massa andra onödiga ingredienser.

Hur stor frys har du? Många tror att färskfoder tar en massa plats. 20 kg VoH tar upp ungefär en hylla i min frys.
 
Sv: Bästa torrfodret?

Visste inte att torrfoder behövde innehålla ris eller potatis. Varför är ris bättre än potatis förresten?

Lutar mot att jag byter tillbaka till Standarts foder tillsvidare. Barfar några dagar i veckan, men jag har bara ett frysfack där jag bor nu och får inte plats med en extra frys, bor ganska litet. Men till hösten blir det en hundfrys och då ska jag barfa för hela slanten.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Bästa torrfodret?

K9 Naturals har utgått ur animails o några andras sortiment. Det är iaf ett frystorkat färskfoder, dyrt ja, men det skall ju blandas med vatten.
 
Sv: Bästa torrfodret?

Naturea är spannmålsfritt och utan potatis. Det har sötpotatis istället (en ört).
Ris skulle jag inte våga ge dagligen pga arsenikhalten i det. Något måste binda en kula om du ska ge extruderat eller bakat torrfoder. Potatis är ett bra alternativ i torrfoder, tycker jag. Det sväller inte i magen som spannmål gör.

Örter i torrfoder är i så otroligt små mängder att jag tror att de är är tillsatta mest för hundägarens skull, eftersom det ser bra ut med långa innehållsförteckningar. Örter innehåller naturliga vitaminer och mineraler och då behövs mindre syntetiska sådana. Bra, då blir det mindre från Kina. (Nästan alla vitaminer kommer från Kina) Dessutom anses örter minska risken för magomvridning. Många av örterna reducerar gaser. Jag tycker Acana/Orijen är ett av de bästa torrfoder som går att få tag på i Sverige. Jag har inga problem att förstå vad innehållsförteckningen säger. Mineralerna är kelaterade för bättre upptag i kroppen. Det finns bara i kvalitetsfoder. Läs på dogfoodadvisor.com om de 5-stjärniga fodren. Råvarorna förklaras bra där. Detsamma i dogfoodanalysis.com Livsmedelskvalitet på råvarorna i Acana/Orijen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa torrfodret?

Naturea är spannmålsfritt och utan potatis. Det har sötpotatis istället (en ört).
Ris skulle jag inte våga ge dagligen pga arsenikhalten i det. Något måste binda en kula om du ska ge extruderat eller bakat torrfoder. Potatis är ett bra alternativ i torrfoder, tycker jag. Det sväller inte i magen som spannmål gör.

Örter i torrfoder är i så otroligt små mängder att jag tror att de är är tillsatta mest för hundägarens skull, eftersom det ser bra ut med långa innehållsförteckningar. Örter innehåller naturliga vitaminer och mineraler och då behövs mindre syntetiska sådana. Bra, då blir det mindre från Kina. (Nästan alla vitaminer kommer från Kina) Dessutom anses örter minska risken för magomvridning. Många av örterna reducerar gaser. Jag tycker Acana/Orijen är ett av de bästa torrfoder som går att få tag på i Sverige. Jag har inga problem att förstå vad innehållsförteckningen säger. Mineralerna är kelaterade för bättre upptag i kroppen. Det finns bara i kvalitetsfoder. Läs på dogfoodadvisor.com om de 5-stjärniga fodren. Råvarorna förklaras bra där. Detsamma i dogfoodanalysis.com Livsmedelskvalitet på råvarorna i Acana/Orijen.

Det skulle vara intressant att få referenser och inte bara åsikter.
 
Sv: Bästa torrfodret?

K9 Naturals
Ziwi Peak
Taste of the Wild

Om nu mitt miljösamvete gick att övertala.

Berätta mer, miljö? Att de inte är svenska?

KL: om det nilie skrev om att långa innehållsförteckningar verkar bra för många, för mig är det precis tvärtom, jag blir misstänksam och upplever maten som onaturlig.
 
Sv: Bästa torrfodret?

Ja, skrev jag tt det inte finns det? Det jag menade var att för att göra en torrfoderkula måste man ha något som binder, exempelvis spannmål eller potatis (eller ärtor eller morot eller sötpotatis eller ...).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej! Jag kommer vilja byta foder på min lilla kille så småningom när jag har fått hem honom men har några frågor. Jag har tittat på...
2
Svar
29
· Visningar
2 693
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 081
Senast: super
·
Hundhälsa Hösten 2016 tog jag bort min förra hund pga höftproblem. Köpte ny hund i september 2017 och märkte ganska fort att hon va stel i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 833
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp