Bukefalos 28 år!

Bättre med tjock häst än för smal häst?

F

furreburre

Hade en diskussion med en kompis häromdan om vad som är bäst för kroppen, att vara tjock eller smal. Enligt en undersökning som jag läst är det farligare att vara för smal än för tjock.

Gäller detta hästar också? Någon som vet? :confused:
 
de beror ju på hur mycket "för" tjock lr smal man e..

Min kompis gammla ponny (27år),blev svårt sjuk förrra vintern och då var de ju bra att där va och ta av,
Men sen eå de e ju oxå en extra belastning för benen..
 
Hej!
Många anser jag låter hästen bli för tunn inför vintern.
Då vinterpälsen lägger sig, ser hästen kraftigare ut men så är ju inte fallet.
Man ska känna efter revbenen på hästen, som då visar vilket hull de har.
Hästar ska lägga på sig, det är naturligt för dem att förbereda den vintern som kommer för att stå emot kyla och kall vind.

Så jag är för mulliga hästar ( Obs ej feta som då kan skada hästen )

Apropå människor, så kan vi inte jämföras, då vi inte lägger vinterpäls och inte har behov att att lägga på oss inför vintern, så håller jag på normal smala människor, kvinnor som då oftast har kurvor, ska ha mer hull än männen, men män de ska vara smala ( eller muskulösa :)

Ha det!
 
Jag var med på en obduktion av en häst, varvid obducenten plockade ut hjärtat för att väga det. Han visade oss då detta, känn efter på hästens hull hur tjockt lager underhudsfett har den. Låt säga att hästen har ett fettlager på 3-4 cm, en klart överviktig häst alltså. Detta lager fett finns även runt hjärtat, och i precis lika tjockt lager som runt revbenen.

Det är inte så svårt att förstå vad som skadar minst/mest, jag vet inte vilken undersökning du har läst för de studier som gjorts säger motsatsen. Detta förutsätter naturligtvis att hästen inte är sjukligt smal, då pratar vi om undernäring vilket ger andra mindre fördelaktiga saker.
 
undersökningen jag läste var om människor. Ville bara höra och se om det stämde med hästar också!
Ska känna efter en extra gång hur pållen känns i hullet nästa gång.. :crazy:
 
De veterinärer jag har pratat med angående muskeluppbyggnad, tycker de att det är bra om hästen har visst fett att ta av. Även om hästen skulle bli sjuk etc. verkar det inte bra att ligga på gränsen. Jag håller mina hästar lite i överkant i hull i jämförelse med många tävlingsryttare.
 
Jag gör som dig, låter de ha lite hull, som man kan plocka av och omvandla till muskler.

Har man en smal häst och vill bygga muskler, då har den inget fett att ta utav, då tar den av musklerna, som bryts ner för att bygga nya!

Tycker även att de behöver lite extra hull på vintern, för det går åt mer energi för dem att hålla sig varma!
 
hehe, min häst har inte några problem med att sätta lite extra hull, om man säger så.. :cool: Fast lyckligtvis har han en förmåga att hålla sig till sin vikt, han väger ca 580kg och är 163cm hög. På senaste kortet ser han ut såhär: Furir Och där är han väl helt okej? Är lite osäker på vikt... :crazy:
 
Har hellre mina hästar lite runda än för smala... Sedan att min Mulle är konstant lite för rund är en annan sak... Hoppas på att lite fläsk försvinner under vintern o kylan...
 
Man bör ju kanske klargöra en sak, ett visst lager med hull bör hästen ha för muskeluppbyggnad. Om man lägger handen på revbenen, skall man kunna åka över dessa utan att ha en tvättbräda under handen. Samtidigt skall man ändå ha en viss kontakt, utan att den blir för stor.

En överhullad häst kan inte bygga muskler på rätt sätt, det kommer att ske i en begränsad omfattning. Hästen måste först förbränna en del av fettet, för att få muskler på plats. Denna procedur tar längre tid, än om hästen är redo för detta från början.
 
Extremt åt ngt håll är ju lika illa. Alltså smällfet eller utmärglad.

Men annars så har jag genom åren märkt att de hästar som ligger på lite underhull verkar "klenare" än de som ligger på lite överhull.
Och precis samma sak kom min mentor i hästeriet fram till.
Han hade alla sina hästar, ridskolehästar, avelshästar, unghästar osv i lite överhull.
Och han hade riktiga friskusar till hästar!

Jag har gärna mina hästar i ett hull som av flera betraktas som överhull, och av ett fåtal som feta.
Men så har jag friska hästar, så jag fortsätter på det sättet...
 
Jag har hört att det är lika illa om hästen är för smal som om den är för tjock.
 
Jag tycker att en häst ska ha lite lagom hull. Man ska kunna känna revbenen, men inte se dem.
Men sen tycker jag att det är precis lika mycket djurplågeri att ha sin häst smällfet som riktigt mager.

// Anna
 
Vad gäller människor finns det ju som sagt undersökningar som tyder på att det är bättre att vara lite i överhull men aktiv, än att vara i för dåligt hull. Om man är inaktiv tror jag det kvittar lika, så att säga.

Tror samma sak gäller hästar - hålls de igång och har muskler är det bra med lite extra att ta av, men är de omusklade och bara feta är det säkert inte lika hälsosamt. Men att rida en för smal häst och tro att den ska bygga på sig muskler lika fort som en lite rundare tror jag inte på.

Men många hävdar ju att det inte är bra att övergöda unghästar så att de växer för fort? Hur hänger detta ihop - tonåringar brukar väl kunna få lite hull som försvinner efter puberteten och det anses som enbart normalt och sunt?
 
Man kanske borde titta på hur hästen ser ut i det natura, vi får hästen till att vara feta i unga år. Detta är inget de kan kosta på sig i vilt tillstånd, då rörligheten minskar avsevärt och inget ett flyktdjur eftersträvar.
 
om det handlar om lite för tjock eller lite för smal så väljer jag heldre lite för tjock! Det lider dom ju inte av, men lite för smal mår dom int bra av...
Extremt åt båda hållen är ju inte alls bra.
 
Jag har hellre mina hästar i liite underhull än överhull, varje extra kilo som hästen bär på blir många extra kilon belastning på benen när man tävlar och tränar i högre farter. Dessutom är det oftas lätt att öka på vikten när vilan väl kommer.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
887
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 091
Senast: Marvin
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp