Bukefalos 28 år!

Bättre pris på ponny utomlands?

K

kamala

Stämmer det att ponnyer är billigare i inköp i andra länder, och i sådana fall vilka länder är bäst att köpa från? Jag skulle gärna vilja veta hur det går till när man importerar en ponny från ett annat land. Finns det speciella försäljningsstall att vända sig till, och vad ska man tänka på? Blir nästan förskräckt när jag ser priserna på en någorlunda utbildad c eller d ponny i Sverige, vilka länder ligger bättre till prismässigt utan att för den skull missköta sina hästar? Har någon en www adress till ponnyförsäljningsstall utomlands så skulle jag bli glad... Tacksam för svar!
 
Det beror väl på vad det är för något du letar efter?
De ponnier som jag kollade på i danmark och tyskland var MYCKET dyrare än de i Sverige men höll dessutom MYCKET högre klass! Var som en klass för sig om man jämför med Sveriges ponnier!!
 
Tror de mer välutbildade hästarna och ponnyerna är desto dyrare utomlands. Men jag har hört om en del som imp. från t.ex. Danmark och Irland men då har det handlat om sådana som varit i typ 4-6 års ålder och relativt gröna men åtminstone grundridna. Och jag har i af hört att det varit rel. billigt jämförelsevis med sverige.
 
Det beror ju helt pa vad det ar du letar efter. En "vanlig" ponny som inte har nagon speciell kapacitet ar billigare pa Irland an vad den ar i Sverige. Det beror pa att det ar billigare att foda upp en hast eller en ponny pa Irland an vad det ar i Sverige. Pa Irland kan unghastarna ga pa bete aret runt, vilket gor att kostnaderna haller sej nere.

Letar du efter en riktigt fin hopp-ponny sa kostar den nog lika mycket som den gor i Sverige. Men ar man villig att ta nagonting "fel", sa gar ju priset ner. Letar du efter en relativt billig men duktig ponny sa kanske du kan kopa en ponny som tex krubbiter.

Vad ar det du letar efter?
 
Skulle vilja ha en c eller d ponny som kan gå ca LC/LB dressyr och hopp, gärna med kapacitet för mer... En häst som är snäll i alla lägen och utan olater är viktigt, ingen kanon tävlingshäst med andra ord utan en familjehäst man kan utvecklas med.
 
Du får jö tänka på att det tar tid att importera en häst och det kostar pengar att "frakta" den till Sverige.. O kanske resan när man ska provrida den kostar också pengar!
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 608
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp