Bukefalos 28 år!

Bävrar...

Sv: Bävrar...

Vi har slagit ner hagstolp på lagom avstånd i hagen och satt stängselkrokar på. Där hänger vi slow-feed-nät så det tar lite längre tid att äta höet. Lite mer att jobba med och jag tror att behovet att beta, använda mulen och salivproduktionen blir tillfredsställt.

Använder nät som hänger från taket i boxen till de målen de äter inne också.
Vinsten tycker jag är:
längre tid att äta inget hö som blåser bort inget hö som blir nedtrampat i leran våra hästar har blivit lugnare och flyttar inte på varandra lika mycket inga gnagda stolpar.

Slowfeed näten har rutmaskor 3 x 3 cm, det tar några dagar innan de kommer på hur man gör och man kan börja med att fodra en mängd i nätet och resten som vanligt. sedan ökar man mängden hö i nätet.

Använder båda varianterna som finns att köpa, både billigare och dyrare och de fungerar bra båda sorterna. Jag ser inte ens skillnad på dem förutom priset.
Finns även finmaskiga hönät av den sorten man använder i vanligtvis i transporten. Men de har inte jag provat.
 
Sv: Bävrar...

(Beklagar sent svar)
I min hästs fall var det inte brist på sysselsättning då hon hade fri tillgång på hö i hagen, men det kan säkert vara så för vissa individer.
 
Sv: Bävrar...

Jag skulle precis rek detsamma. Hästarna i vårt stall har haft det en tid nu och lugnat ner sig allt eftersom de märker att maten inte tar slut. I början var det ett rivande och slitande :) Jag tror gott att gnageriet kan sluta när de har möjlighet att plocka med mat.
 
Sv: Bävrar...

Fast som i många fall har hästarna som sagt redan fri tillgång på grovfoder och gnager ändå i perioder.
 
Sv: Bävrar...

KL
Att äta hö som ligger löst ger ingen nötning på framtänderna.
De behöver gnaga. De kan ta stolparna o inredning om inget annat finns.
 
Sv: Bävrar...

Fast som i många fall har hästarna som sagt redan fri tillgång på grovfoder och gnager ändå i perioder.

Säkert är det så - och då kan man ordna bättre saker att gnaga på än inredning (som också sagts).

Hos oss är det ingen häst som gnager f n - antingen det beror på slow-feeder eller annat.
 
Sv: Bävrar...

Ofta säsongsbetonat och börjar en börjar de andra. Och de kan bli helt maniska, mina käkade bokstavligt talat upp en mellanvägg.

Kommer under vintern oftast samma tid varje år - och upphör spontant samma tid år från år.

Enklaste är att ge dem något tillåtet att tugga på, och så gott det går göra det otillåtna äckligt.

Jag la in vedträn och tvåtumfyra-reglar till mina, samt hängde in stammar och grenar. Först hängde jag bara in stammar och grenar men då de likförbannat åt stall, så tänkte jag att "okej, är gamla brädor och reglar så otroligt gott, så visst" och la in just brädor och reglar åt dem.
 
Sv: Bävrar...

Min häst konverterade till bäver under en period tills jag smetade in boxkanten med senap. Hon har inte bitit i en boxvägg sen dess. Det räckte i stort sett med lukten.
 
Sv: Bävrar...

Min ena slickade lyckligt bort både dijonsenap och fransk senap ;) Så man får nog hitta det klet som just den hästen avskyr.
 
Sv: Bävrar...

Jag har en häst som inte är som de andra. Dvs det hjälper inte med drag i ;)
Boxgrannen rörde aldrig den väggen igen efter senapsprepareringen.

Men den som inte riktigt är som de andra han tyckte det var godis ;)
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 376
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 308
Senast: Angel
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 921
Senast: LenaH
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 190
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp