Bukefalos 28 år!

Bävrar...

lizzie

Trådstartare
Mina två hästar har förvandlats till två bävrar och håller på att käka upp stallet för mig :eek:

De ratar höet för att stå och gnaga på väggarna och fort går det. De har också börjat käka upp staketstolparna och igår så hade de gnagt av 2 st stolpar.

Jag sprayat med antibit - men det hjälper inte. Vad gör man?? Munkorg... :p

/Lizzie
 
Sv: Bävrar...

Tack för tipset :)

Funkar det med sälg också? Har mängder av detta ogräs....

/Lizzie
 
Sv: Bävrar...

Det vet jag faktiskt inte... vet bara att hästar ÄLSKAR asp och att det är nyttigt för dom. :)
 
Sv: Bävrar...

En veterinär sa till mig när min häst började knapra på hagstolp att det kunde bero på Selenbrist. Hon fick tillskott och det hjälpte faktiskt. (Sedan om det är dina hästars problem ska jag såklart låta vara osagt..) :)
 
Sv: Bävrar...

En veterinär sa till mig när min häst började knapra på hagstolp att det kunde bero på Selenbrist. Hon fick tillskott och det hjälpte faktiskt. (Sedan om det är dina hästars problem ska jag såklart låta vara osagt..) :)

De år när jag fodrat med ensilage har jag gett selen som extra tillskott. Jag tror det mer handlar om sysselsättningsbrist den här årstiden. Trots att jag har en tämligen olerig hage på bra mark och de är ute 12-14 timmar per dygnet.

/Lizzie
 
Sv: Bävrar...

Har du provat att kleta på Crib Halt på det som inte får bitas på? Tycker att det funkar på mina som också lätt blir bävrar (dock mestadels utomhus) vid denna årstiden.
 
Sv: Bävrar...

Min spontana tanke är att det fattas något i foderstaten. nån mineral, eller protein.
Se över analysen på höt och räkna om/dubbel kolla foderstaten till att börja med :)
 
Sv: Bävrar...

Fast det är så många som har detta problem i perioder, trots väl uträknade foderstater, kontroll på parasiter, fri tillgång på mat eller tillgodosedda tuggbehov, stimulans och rörelse -att jag är ganska säker på att det kan ha med något annat att göra.

Vad vet jag inte. Men fenomenet går att läsa om i tråd efter tråd här på forumet och det verkar gå i perioder under året.
 
Sv: Bävrar...

Fast det är så många som har detta problem i perioder, trots väl uträknade foderstater, kontroll på parasiter, fri tillgång på mat eller tillgodosedda tuggbehov, stimulans och rörelse -att jag är ganska säker på att det kan ha med något annat att göra.

Vad vet jag inte. Men fenomenet går att läsa om i tråd efter tråd här på forumet och det verkar gå i perioder under året.

Tror också att det handlar om typ tristess eller nåt liknande som har med årstiden att göra. Hästarna har en bra hage - inte ens lerig, men mörkret gör väl sitt....

/Lizzie
 
Sv: Bävrar...

billigare än antibit är vanlig tjära :)

jag körde lite silvertejp i boxen med tjära ;)

sen som alla andra skriver, grenar! :)

lycka till, min häst fällde 5 träd en vinter med sin kompis:rofl:
 
Sv: Bävrar...

Det kan vara ngt som är fel.

Mina åt på stolp mitt i betestider o stannade för att käka lera när de hade leverpåverkan.

Nu är det nog mer gnagbehovet. Ge dem allsköns bark att gnaga bort. Gran i viss mängd kliar oxå skönt:grin:
 
Sv: Bävrar...

Ja, det är konstigt för det verkar absolut ha något med årstiden att göra. Mina (fd fånghästar) går alltid i relativt liten gräsfri hage året om, men det är bara vid den här tiden på året som de ger sig på träden i hagen. De får ungefär lika mycket mat året om, så det borde ju inte vara det som har någon betydelse. Kan det vara något med träden/träet i stolparna som gör dem godare just nu? Blöta och mjuka? Luktar det annorlunda? :confused:
 
Sv: Bävrar...

Jag anser inte att det är konstigt. De gnager på det ynka gräset tills det är slut. De har helt klart ett gnagbehov- som kaniner vars tänder oxå växer.
 
Sv: Bävrar...

Fast det är så många som har detta problem i perioder, trots väl uträknade foderstater, kontroll på parasiter, fri tillgång på mat eller tillgodosedda tuggbehov, stimulans och rörelse -att jag är ganska säker på att det kan ha med något annat att göra.

Vad vet jag inte. Men fenomenet går att läsa om i tråd efter tråd här på forumet och det verkar gå i perioder under året.

Jag håller med. I vinter har jag inte kvar någon av de individer som gnagt, så det ska bli intressant att se om de kvarvarande kommer att göra det. För här har det varit enstaka hästar.
 
Sv: Bävrar...

Det kan vara ngt som är fel.

Mina åt på stolp mitt i betestider o stannade för att käka lera när de hade leverpåverkan.

Nu är det nog mer gnagbehovet. Ge dem allsköns bark att gnaga bort. Gran i viss mängd kliar oxå skönt:grin:

Igår så fällde vi en liten sälg som slängde in till pållarnas hage. De gick lös på barken. Smetade också tjära på stolpar och vissa ställen i boxen. Det som pållarna lyckats gnaga sönder helt är lagades. I morse så var det inget gnagt i boxarna och idag så har de gett fasen i staketstolparna. Bättre de gnager på sälgen :D

/Lizzie
 
Sv: Bävrar...

Har en bäver i stallet nu. Hans ägare blandade tabasco med vatten i en sprayflaska och spraya hans box. Var bara någon dag sen så vet inte om de gjort någon skillnad. Men hon hade hört från någon att de fungerade .....
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 371
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 302
Senast: Angel
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 813
Senast: LenaH
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 171
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp