Bakbensskydd tävling?

apriliaa

Trådstartare
Hej! Vad är det för regler som gäller för bakbensskydd på hopptävling(ej unghäst)? Jag har verdus carbon gel skydd, alltså med elastiska spännen, är dem inte längre godkända? Har försökt läsa mig fram både med hjälp av TR och Google men hittar inget som gör mig klokare så hoppas på att någon skulle kunna hjälpa mig.
Mvh förvirrad själ 😅
 

Bifogade filer

  • 1C246E9D-BCD4-4A00-AF17-1A9D7EC18A75.png
    1C246E9D-BCD4-4A00-AF17-1A9D7EC18A75.png
    68,7 KB · Visningar: 6
Hej! Vad är det för regler som gäller för bakbensskydd på hopptävling(ej unghäst)? Jag har verdus carbon gel skydd, alltså med elastiska spännen, är dem inte längre godkända? Har försökt läsa mig fram både med hjälp av TR och Google men hittar inget som gör mig klokare så hoppas på att någon skulle kunna hjälpa mig.
Mvh förvirrad själ 😅
Det står ganska tydligt endast oelastiskt kardborreknäppning är tillåten du inte tävlar 145 eller högre om jag inte minns helt fel.
 
Förlåt en okunnig fråga, men vad är anledningen till att man inte får ha skydd med elastiska spännen i lägre klasser o på unghästar?
 
Förlåt en okunnig fråga, men vad är anledningen till att man inte får ha skydd med elastiska spännen i lägre klasser o på unghästar?

För att det kan påverka hur hästen för bakbenen över hindren på ett sätt som kan vara smärtsamt eller leda till skador.
 
För att det kan påverka hur hästen för bakbenen över hindren på ett sätt som kan vara smärtsamt eller leda till skador.
Tack för svar! Då frågar man ju sig varför det är tillåtet alls? I min värld är skydd till för att förhindra skador...
 
Tack för svar! Då frågar man ju sig varför det är tillåtet alls? I min värld är skydd till för att förhindra skador...
För att hästarna kan stryka sig.
Jag rider bara med skydd när det behövs. Förstår egentligen inte varför man har bakskydd om det inte behövs. Min nuvarande häst betedde sig som om han fått höga teknikskydd på sig när jag provade young jump. :crazy: Så han får vara utan trots att han stryker sig lite i bland.
 
Tack för svar! Då frågar man ju sig varför det är tillåtet alls? I min värld är skydd till för att förhindra skador...

Som ovan, men med tillägg: dessa är ju inte tillåtet för unga hästar och amatörer längre. De vanliga skydden (låga, släta insida, under en viss vikt och utan elastiska fästen) får användas på hästar som stryker sig eller riskerar att stryka sig.
 
Som ovan, men med tillägg: dessa är ju inte tillåtet för unga hästar och amatörer längre. De vanliga skydden (låga, släta insida, under en viss vikt och utan elastiska fästen) får användas på hästar som stryker sig eller riskerar att stryka sig.
Jo, det förstod jag, att det är tillåtet med "vanliga" skydd, och jag förstår såklart också att det finns hästar som stryker sig, som @Elo sa, eller på annat sätt behöver skydd. Min fråga gällde varför det överhuvudtaget är tillåtet med skydd som (enligt tidigare svar) riskerar att göra ont eller leda till skador.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 823
Senast: hhere
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 254
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 677
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 117
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp