Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Bakom lod är när nosen är för långt tillbakadragen. Nosryggen lutar åt fel håll. Exempel på häst bakom lod:
Bakom hand är när hästen backar undan från bettet, man känner inte det där "suget" eller stödet eller vad man nu vill kalla det. Detta kan hända oavsett var hästen har huvudet! Exempel på häst bakom hand (men framför lod!):
Tackar. Jag kan lägga till lite mera bildtext också eftersom jag tycker att de fel som oftast hänger ihop med bakom lod och bakom hand syns bra på de här bilderna.
Bakom lod kombineras ofta med för mycket vikt på framdelen och oengagerad bakdel - syns tydligt på bild 1 där all vikt ligger på vänster fram. Hela bakdelen ser väldigt lätt ut och jämför man vänster framhov och höger bakhov (som bör lämna marken samtidigt) så ser man att höger bak inte alls är lika belastat. Hela hästen håller på att ramla framlänges.
Bakom hand kombineras ofta med sänkt rygg och kort, trippigt steg. Syns tydligt på bild 2. Hästen "trampar luft" i stället för att ta för sig framåt och hästens överlinje är så kort att man nästan kan bita hästen i öronen
Kropp & Själ
Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
Hästnyheter Mounted Games gör årets första världsmästerskap och för framtidstalanger väntar nya starter i svenska hopplag. Ingen femstjärnig tävling...
Ekonomi & Juridik Äger häst men säljaren vill häva köp (se annan tråd) och rasföreningen vill avvakta tills tvisten är löst med ägarbyte då säljaren...
Hästmänniskan C ponny är väl ett bättre val tänker jag ur många synpunkter. C ponny kommer hon kunna rida länge. Till och med vuxna rider ju c ponny...