Fast det är väl en lite dum ursäkt för man är sällan där borta, dessutom är det typ det enda stället du ser hästens sida ordentligt, så är det någonstans det syns är det ju på den kortsidan. Domarna förr i tiden klarade ju av det uppenbarligen när det tom stod öga-mungipa i TR vilket det inte gör längre. Sen i högre klasser har dom ju domare även på kortsidan. Man kan ju även se framifrån att man inte ser hela hästens nackstycke iallafall.

Men man kan ju inte heller stirra sig blind på det utan det är ju helheten. Är inte hästen väl genomarbetad blir den gärna lite för hög och kantig, är den för öppen kan den ju även släppa bak och varför skulle man då få bättre poäng bara för att näsan är framme? Det är ju oxå ett grundläggande fel bara då att det syns på andra ställen på hästens kropp än nosens placering.
Jag har aldrig sett den gamla skrivningen i TR. Men önskar att det kom in ett förtydligande om lodplan.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hur brukar ni reagera när ni ser en häst som rids i princip konstant bakom lod? Jag hänger på TikTok och finns främst en vuxen hobbyryttare (får man länka till TikTok-kontot?) som verkligen krullar ihop halsen på en väldigt stressad häst. Jag känner att det där är svårt att vara tyst, men hur kan man försöka nå fram?
 
Hur brukar ni reagera när ni ser en häst som rids i princip konstant bakom lod? Jag hänger på TikTok och finns främst en vuxen hobbyryttare (får man länka till TikTok-kontot?) som verkligen krullar ihop halsen på en väldigt stressad häst. Jag känner att det där är svårt att vara tyst, men hur kan man försöka nå fram?
Nej man får inte länka till andra människors sociala medier på det sättet.
 
Hur brukar ni reagera när ni ser en häst som rids i princip konstant bakom lod? Jag hänger på TikTok och finns främst en vuxen hobbyryttare (får man länka till TikTok-kontot?) som verkligen krullar ihop halsen på en väldigt stressad häst. Jag känner att det där är svårt att vara tyst, men hur kan man försöka nå fram?

Jag tänker att den vuxna hobbyryttaren säkert gör sitt bästa och är fullt medveten om att det inte ser perfekt ut. Man behöver inte alltid strö salt i såren. Det är faktiskt en stor skillnad när utbildade beridare och elitryttare rider illa jmf med "vanliga dödliga" som håller på att lära sig och/eller inte vet/kan bättre.
 
Jag tänker att den vuxna hobbyryttaren säkert gör sitt bästa och är fullt medveten om att det inte ser perfekt ut. Man behöver inte alltid strö salt i såren. Det är faktiskt en stor skillnad när utbildade beridare och elitryttare rider illa jmf med "vanliga dödliga" som håller på att lära sig och/eller inte vet/kan bättre.
Absolut! Förstå mig rätt - jag rider själv långt ifrån perfekt och jobbar varje dag för att bli bättre. Jag syftar i det här fallet på en ryttare som rider på kandar där hästen öppnar munnen i varje steg eftersom hon håller balansen i tyglarna samtidigt som det är sporrar i sidorna och spö på. Hästen piskar konstant med svansen och ryttaren tränar på piaff och passage när de enkla rörelserna inte sitter alls. Vi har väl alla bättre och sämre dagar när man rider men hästar som visar så otroligt många stresstecken gör mig så otroligt ledsen (samtidigt som man ser att tränaren står bredvid och ropar att det ser bra ut). Vi vill ju alla bli bättre och det kommer ju inte se perfekt ut på vägen men det får ju inte heller ske alltför mycket på hästens bekostnad ☺️
 
Så vad säger du om filmen?
Ja, nu har jag kollat filmen. Har inte haft tillgång till dator förrän nu, svårt att se på telefonen tycker jag.

Hur som, så måste jag ju säga att denna Carrier rider riktigt bra. Kanske finns det hopp för tävlingsdressyren ändå?

Nosen framför lod som regel, någon dipp här och där, bärig (dvs ej på framdelen), samspel och mjuk kontakt med tyglarna. Tittar man på stångtygeln så är den inte sträckt fullt ut hela tiden. Rider med öppen hand med framåt tänk. Hänger inte i tyglarna hela tiden. Hästen är nöjd och harmonisk. Gör kanske inte allt perfekt, men med kvalitet avseende bärighet och samspel även om det sker någon miss här och där. Och som sagt, hästen är "ihop", dvs den bär sig själv och ryttaren korrekt mesta tiden.

Medans Dujardin (ve och fasa, vad har hänt med henne?) Håller hårt (hänger?) i tyglarna, kniper igen händerna, hästen går bakom lod mest hela tiden, är på framdelen och ej bärig. Svajar (väver) i sidled genom piafferna och frambenen hamnar bakåt under hästen. Nej, detta är inte kvalitet. Tråkigt att sådant lönar sig.

Skillnaden.

Dujardin "populär favorit" på flashig häst.

Carrier "mindre känd" på lite mer medioker häst. Dock utifrån dressyrmässig ridteknik så är Carrier långt mer duktig på att få sin häst att bära sig själv och honom genom hela programmet och också hålla en gott samspel vid liv.

Kolla på området bakom sadeln. Hos Dujardins häst är där oftast en liten insjunkning vilket tyder på att bäckenet är vinklat bakåt, dvs bakbenen släpar efter och framdelen trycks ner (inte upp som ju är poängen). Medans Carriers häst har "lyft" detta område och hästen arbetar mer korrekt baktill och har därför också lyft framdelen (manken) och är därmed mer bärig.

Hur kan domarna missa detta? Jag förstår verkligen inte.
 
Absolut! Förstå mig rätt - jag rider själv långt ifrån perfekt och jobbar varje dag för att bli bättre. Jag syftar i det här fallet på en ryttare som rider på kandar där hästen öppnar munnen i varje steg eftersom hon håller balansen i tyglarna samtidigt som det är sporrar i sidorna och spö på. Hästen piskar konstant med svansen och ryttaren tränar på piaff och passage när de enkla rörelserna inte sitter alls. Vi har väl alla bättre och sämre dagar när man rider men hästar som visar så otroligt många stresstecken gör mig så otroligt ledsen (samtidigt som man ser att tränaren står bredvid och ropar att det ser bra ut). Vi vill ju alla bli bättre och det kommer ju inte se perfekt ut på vägen men det får ju inte heller ske alltför mycket på hästens bekostnad ☺️
Då är nog problemet större än att hästen går bakom lod. Det är ju rent av dålig ridning. Bakom lod tycker inte jag alltid är lika med dålig ridning i sej självt.

Jag hade faktiskt anmält ett sådant konto, det är inte rätt att visa upp sådant. Säga till givetvis också för att uppmärksamma det som förmodligen inte ryttaren ser själv. Speciellt om den har en tränare som hejar på.
 
Medans Dujardin (ve och fasa, vad har hänt med henne?) Håller hårt (hänger?) i tyglarna, kniper igen händerna, hästen går bakom lod mest hela tiden, är på framdelen och ej bärig. Svajar (väver) i sidled genom piafferna och frambenen hamnar bakåt under hästen. Nej, detta är inte kvalitet. Tråkigt att sådant lönar sig.
Tror det är som det ofta är, hon hade en fantastisk häst som passade henne väl och som hon slog igenom med. Sen så kanske hon inte är lika skicklig på alla typer av hästar, faller in i sämre ridning i stressen att fortsätta prestera gång på gång. Det är väl ofta den stressen som gör att dålig ridning kommer fram. Inte en ursäkt såklart men tror det kan vara en anledning.
 
Kolla på området bakom sadeln. Hos Dujardins häst är där oftast en liten insjunkning vilket tyder på att bäckenet är vinklat bakåt, dvs bakbenen släpar efter och framdelen trycks ner (inte upp som ju är poängen). Medans Carriers häst har "lyft" detta område och hästen arbetar mer korrekt baktill och har därför också lyft framdelen (manken) och är därmed mer bärig.

Hur kan domarna missa detta? Jag förstår verkligen inte.
Just det där området är det jag kallade "hål" i något inlägg i någon av de tidigare trådarna inom ämnet.
 
Kolla på området bakom sadeln. Hos Dujardins häst är där oftast en liten insjunkning vilket tyder på att bäckenet är vinklat bakåt, dvs bakbenen släpar efter och framdelen trycks ner (inte upp som ju är poängen). Medans Carriers häst har "lyft" detta område och hästen arbetar mer korrekt baktill och har därför också lyft framdelen (manken) och är därmed mer bärig.
Nja, det låter lite väl som konfirmationsbias måste jag säga. Så tyckte jag inte att det såg ut, utan snarare visade Dujardins häst mer samling överlag. Med släpande bakben tror jag inte att hästen hade utfört rörelserna på de viset den gjorde. Carriers häst hade inte samma uttryck såklart, och personligen såg den inte så mycket mer lyft ut i fronten än Dujardins häst. Inte heller mer bärighet. Det blir ju skevt att bara välja ut de saker man tycker stärker sin egen bild av det hela och säga att Carriers häst gjorde allt bättre bara för att den var framför lod så som man vill se.
 
Tror det är som det ofta är, hon hade en fantastisk häst som passade henne väl och som hon slog igenom med. Sen så kanske hon inte är lika skicklig på alla typer av hästar, faller in i sämre ridning i stressen att fortsätta prestera gång på gång. Det är väl ofta den stressen som gör att dålig ridning kommer fram. Inte en ursäkt såklart men tror det kan vara en anledning.
Nej precis, ingen ursäkt. Det som är min poäng är ju att filmerna påvisar detta märkliga systemfel. Att domarna inte följer sin egen manual. Att hästar som går stadigt bakom lod, är hårt hållna (ihopdragna) framtill och rumpan på eftersläp premieras. Framför allt med avseende på dressyren grundprinciper fallerar det totalt.

Delvis kl

FEI DRESSAGE JUDGING MANUAL

Läs särskilt på sidan 3, punkt 1 under "These qualities are demonstrated by:" samt punkt 5 på samma sida.

Det är sorgligt för tävlingsgrenen som sådan och skamligt med avseende på hästarnas del i det hela, vad dom ska få uthärda för att eliten ska få sola sig i glansen, och ansvaret faller tungt på dom som möjliggör detta. Förbunden, tävlingsryttarna, sportkommentatorerna, tävlingsgrenens tidningar och alla fans som hyllar i takt med vansinnet.
 
Nja, det låter lite väl som konfirmationsbias måste jag säga. Så tyckte jag inte att det såg ut, utan snarare visade Dujardins häst mer samling överlag. Med släpande bakben tror jag inte att hästen hade utfört rörelserna på de viset den gjorde. Carriers häst hade inte samma uttryck såklart, och personligen såg den inte så mycket mer lyft ut i fronten än Dujardins häst. Inte heller mer bärighet. Det blir ju skevt att bara välja ut de saker man tycker stärker sin egen bild av det hela och säga att Carriers häst gjorde allt bättre bara för att den var framför lod så som man vill se.
Du kan prova genom att pausa filmen när bakhoven sätter i marken och BÄR, var befinner den sig då 90% av gångerna? Framför eller bakom bäckenet?

Och gallopen, är den 3 taktig?

Och piaffen där hästen svajar i sidled och sätter ner framhovarna BAKOM bogen?

Allt detta är tecken på att hästen inte bär upp ryttaren, att den är i obalans, ihoptryckt framtill och pressad att sprattla med benen.

Det är inte samling enligt dressyren grundprinciper. Det borde domarna också se.
 
Just det där området är det jag kallade "hål" i något inlägg i någon av de tidigare trådarna inom ämnet.
Just det. Det där hålet är något som man ser när man tittar närmare på hästar som fått bestående men pga fel hållning under ryttarens belastning.

EQ terapeuter/kiropraktiker ser tex allvarligt på detta fenomen.

Det jag syftar på i texten du refererar till är dock snarare vinkeln på den linje som uppstår bakom sadeln mot korset. Det är svårt att se det där "hålet" om man inte har har en väldigt bra närbild. Men man kan ju se tendenserna.

Alla hästar kan ju uppvisa detta ibland här och där utan att det leder till problem (hålet) . Dom vinklar bäckenet tillfälligt lite fel helt enkelt. Problemet är när man rider runt med detta mer eller mindre konstant och under press och ihoptryckt fram. Då kan man till slut få det där hålet som är en bestående skada på skelettet.
 
Du kan prova genom att pausa filmen när bakhoven sätter i marken och BÄR, var befinner den sig då 90% av gångerna? Framför eller bakom bäckenet?

Och gallopen, är den 3 taktig?

Och piaffen där hästen svajar i sidled och sätter ner framhovarna BAKOM bogen?

Allt detta är tecken på att hästen inte bär upp ryttaren, att den är i obalans, ihoptryckt framtill och pressad att sprattla med benen.

Det är inte samling enligt dressyren grundprinciper. Det borde domarna också se.
På dig låter det som att Carrier gör allt rätt och Dujardin gör allt fel för att hon är "populär" och har en "flashig" häst, så som du själv skriver. Det låter inte som att du är villig att kritisera alla ryttare lika.
Båda ritter har sina plus och minus. Jag kollade igenom ritterna en gång till, och jag ser ingen hålighet t.ex bakom sadeln på Dujardins häst. Inte mer än där finns på Carriers häst om man ska vara ärlig. (Det här med "hålighet" kan ju dras till sin spets, utan att tänka på att det finns en naturlig kurvatur till ryggen som inte borde överdrivas åt något håll posterior/anterior). Båda hästarna trampar för det mesta in under sig och galoppen är tre-taktig. Dujardins häst visar mer elastistitet i stegen. Är allting helt rätt? Nej, men det är nog på god väg. Och det gäller Carrier också.
 
På dig låter det som att Carrier gör allt rätt och Dujardin gör allt fel för att hon är "populär" och har en "flashig" häst, så som du själv skriver. Det låter inte som att du är villig att kritisera alla ryttare lika.
Båda ritter har sina plus och minus. Jag kollade igenom ritterna en gång till, och jag ser ingen hålighet t.ex bakom sadeln på Dujardins häst. Inte mer än där finns på Carriers häst om man ska vara ärlig. (Det här med "hålighet" kan ju dras till sin spets, utan att tänka på att det finns en naturlig kurvatur till ryggen som inte borde överdrivas åt något håll posterior/anterior). Båda hästarna trampar för det mesta in under sig och galoppen är tre-taktig. Dujardins häst visar mer elastistitet i stegen. Är allting helt rätt? Nej, men det är nog på god väg. Och det gäller Carrier också.
Man måste alltid ta hänsyn till hästens grundläggande exteriör. Så jag håller med i den delen. Vet själv kortryggade araber där man kan rida lite hur som helst, det syns aldrig att ryggen sänks oavsett liksom. Det syns givetvis på andra saker, men inte på själva ryggen.
 
Sen är jag glad för Lewis och att han finns men tyckte nog han jagade lite billiga sympatier nu när det är så stort fokus på form och var näsan är i dagens sociala medier. Det är inte automatiskt bra bara för att näsan är framme.
Jag håller inte riktigt med faktiskt. Jag ser så många ryttare som rider hästen i en riktig tråkig form och alltid har 117 ursäkter. Halsformen är inte allt, men ingen av dessa ryttare har hästens rygg uppe under sig heller, utan hästen böjer i halsen för det har den lärt att göra för att slippa trycket i munnen. Har själv haft en sådan som fick lära sig det på inridningen innan jag köpte henne. Så otroligt tydligt att ju mer man hade i handen, desto mer krullade hon halsen. Tyvärr för mig är det lite folk som ursäkter bakom lod (vi snackar rejält bakom lod och inte hästar som dykar då och då) = dålig ridning. Jag har tyvärr inte sett några ekipage vart jag tycker det är snygg eller trevlig ridning alls, utan för mig fast jag inte är någon stjärnryttare kan ju se varför hästen går som den gör och det är den i sadeln som inverkar så.

Jag är inte frälst, men jag gillar att kolla på mycket olika former av ridning och när jag ser ryttare som lyckas att samla hästarna i endast halsrem så köper jag inte riktigt argumentet längre med att hästen absolut inte får vara för öppen i formen- ja det kanske är så i dagens tävlings dressyr, men kollar man på klassiska grunderna, så tycker jag faktiskt Lewis rider precis som jag gillar. Dessutom när man då drar in hästvälfärden i ridning, så hade jag 1000 gånger hellre varit häst hos någon som honom som faktiskt ser samspelt ut med hästen än dom 117 andra ryttare man ser drar sin häst runt på en kandarstång och sporrar i sidan konstant etc.

En bild från hans sociala medier, inte ofta man ser hästar i dagens dressyr som sätter sig så i piaffen och att man faktiskt ser en riktig piaffe, på en häst som faktiskt satt sig och med en sån fin kontakt fram.

6ba9fef29fb6b46b0da06c80e0fb5f13.jpg
 
Jag håller inte riktigt med faktiskt. Jag ser så många ryttare som rider hästen i en riktig tråkig form och alltid har 117 ursäkter. Halsformen är inte allt, men ingen av dessa ryttare har hästens rygg uppe under sig heller, utan hästen böjer i halsen för det har den lärt att göra för att slippa trycket i munnen. Har själv haft en sådan som fick lära sig det på inridningen innan jag köpte henne. Så otroligt tydligt att ju mer man hade i handen, desto mer krullade hon halsen. Tyvärr för mig är det lite folk som ursäkter bakom lod (vi snackar rejält bakom lod och inte hästar som dykar då och då) = dålig ridning. Jag har tyvärr inte sett några ekipage vart jag tycker det är snygg eller trevlig ridning alls, utan för mig fast jag inte är någon stjärnryttare kan ju se varför hästen går som den gör och det är den i sadeln som inverkar så.

Jag är inte frälst, men jag gillar att kolla på mycket olika former av ridning och när jag ser ryttare som lyckas att samla hästarna i endast halsrem så köper jag inte riktigt argumentet längre med att hästen absolut inte får vara för öppen i formen- ja det kanske är så i dagens tävlings dressyr, men kollar man på klassiska grunderna, så tycker jag faktiskt Lewis rider precis som jag gillar. Dessutom när man då drar in hästvälfärden i ridning, så hade jag 1000 gånger hellre varit häst hos någon som honom som faktiskt ser samspelt ut med hästen än dom 117 andra ryttare man ser drar sin häst runt på en kandarstång och sporrar i sidan konstant etc.

En bild från hans sociala medier, inte ofta man ser hästar i dagens dressyr som sätter sig så i piaffen och att man faktiskt ser en riktig piaffe, på en häst som faktiskt satt sig och med en sån fin kontakt fram.

6ba9fef29fb6b46b0da06c80e0fb5f13.jpg
Fast på den bilden har han ingen kontakt alls, han har nästan släppt tyglarna. Så som den var på den här bilden (och på video) var den dock ändå fin i formen och ja, den sätter sig fint och det är en rätt bra piaff absolut, men den var inte särskilt energisk och det var andra ganska långa sekvenser när den inte gick såhär fint utan var ganska tjafsig. Att då säga att man blev neddömd pga sekvenser som på bilden blir lite tramsigt.

I skrittövergången exempelvis drog han tyglarna ur händerna på honom och sen sökte han överhuvudtaget ingen kontakt med handen framåt nedåt på hela ökade skritten.

Som sagt, jättefin häst och mjuk ridning men han blev inte orättvist bedömd.
 
Fast på den bilden har han ingen kontakt alls, han har nästan släppt tyglarna. Så som den var på den här bilden (och på video) var den dock ändå fin i formen och ja, den sätter sig fint och det är en rätt bra piaff absolut, men den var inte särskilt energisk och det var andra ganska långa sekvenser när den inte gick såhär fint utan var ganska tjafsig. Att då säga att man blev neddömd pga sekvenser som på bilden blir lite tramsigt.

I skrittövergången exempelvis drog han tyglarna ur händerna på honom och sen sökte han överhuvudtaget ingen kontakt med handen framåt nedåt på hela ökade skritten.

Som sagt, jättefin häst och mjuk ridning men han blev inte orättvist bedömd.
Men kanske det är hela problemet med dressyren idag att hela bedömningen blivit helt fel skruvat. Jag tycker ju faktiskt grundläggande att mjukhet och en nöjd häst borde vara något som även premieras. Sen tycker jag inte hans poäng är orättvisa, tycker % över 70 med missar är en bra poäng, men mer att vinklingen överlag i dressyren är lite mjuk ridning = dåligt, folk som rycker hästarna i munnen, kör runt i sidorna på hästen med sporrarna och rider hårt = får samma poäng. Dom borde inte få i närheten av såna poäng utan sån ridning bör dömas i botten.
 
Jag håller inte riktigt med faktiskt. Jag ser så många ryttare som rider hästen i en riktig tråkig form och alltid har 117 ursäkter. Halsformen är inte allt, men ingen av dessa ryttare har hästens rygg uppe under sig heller, utan hästen böjer i halsen för det har den lärt att göra för att slippa trycket i munnen. Har själv haft en sådan som fick lära sig det på inridningen innan jag köpte henne. Så otroligt tydligt att ju mer man hade i handen, desto mer krullade hon halsen. Tyvärr för mig är det lite folk som ursäkter bakom lod (vi snackar rejält bakom lod och inte hästar som dykar då och då) = dålig ridning. Jag har tyvärr inte sett några ekipage vart jag tycker det är snygg eller trevlig ridning alls, utan för mig fast jag inte är någon stjärnryttare kan ju se varför hästen går som den gör och det är den i sadeln som inverkar så.

Jag är inte frälst, men jag gillar att kolla på mycket olika former av ridning och när jag ser ryttare som lyckas att samla hästarna i endast halsrem så köper jag inte riktigt argumentet längre med att hästen absolut inte får vara för öppen i formen- ja det kanske är så i dagens tävlings dressyr, men kollar man på klassiska grunderna, så tycker jag faktiskt Lewis rider precis som jag gillar. Dessutom när man då drar in hästvälfärden i ridning, så hade jag 1000 gånger hellre varit häst hos någon som honom som faktiskt ser samspelt ut med hästen än dom 117 andra ryttare man ser drar sin häst runt på en kandarstång och sporrar i sidan konstant etc.

En bild från hans sociala medier, inte ofta man ser hästar i dagens dressyr som sätter sig så i piaffen och att man faktiskt ser en riktig piaffe, på en häst som faktiskt satt sig och med en sån fin kontakt fram.

6ba9fef29fb6b46b0da06c80e0fb5f13.jpg
Visst trevligare att typ släppa kontakt än hålla för mkt. Och visst sätter den sig lite mer än många andra.
För mig är det där en trevlig grund att bygga vidare på, piaff-bilden alltså.
Den har inte lagt bogbladen nog för att elevers fronten tillräckligt. Underhalsen ska ju vara mer rest och närma sig lodplan. Då kommer frambenen inte vara så under hästen, den kan sätta sig mer etc.
Men mindre aktiv underhals och hals som kommer ur manken blir det bättre.
 

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
60 511
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp