Vad sällan man tar ridbilder rakt från sidan! Jag har letat igenom mitt bibliotek och har nästan inga, tänkte ju dela med mig
 
De här 10 graderna du lägger in här skulle ju vara tydligt bakom lod. Det är ju inget som man missar för att det är så lite.
Precis som jag också tycker!
Så mycket som 10 grader bakom lodplan kan inte vara svårt att se och på min nivå (och där jag tävlar osv) har jag aldrig upplevt att så mycket bakom lodplan inte medför poängavdrag?
Med förbehållet att jag ser ju inte exakt alla ritter när jag själv tävlar och inte heller kan läsa kommentarerna i protokollen osv.
 
Men kan man verkligen säga att Lewis Carrier dömdes ner för öppen form? Jämför man de två ritterna så hade Charlotte Dujardins häst, iallafall i mina ögon, mer schvung och uttryck och bättre samling. Piafferna var ju helt olika och såväl galoppen. Bra med näsan framme på Carriers häst, det är eftersträvansvärt, men jag tyckte det även såg ut att falla isär och bli för "öppet" i hela hästens form. Och det har inte med nosplanen att göra. Jag vill snarare tro att poängen baserades på helhetsintrycket.
 
Men kan man verkligen säga att Lewis Carrier dömdes ner för öppen form? Jämför man de två ritterna så hade Charlotte Dujardins häst, iallafall i mina ögon, mer schvung och uttryck och bättre samling. Piafferna var ju helt olika och såväl galoppen. Bra med näsan framme på Carriers häst, det är eftersträvansvärt, men jag tyckte det även såg ut att falla isär och bli för "öppet" i hela hästens form. Och det har inte med nosplanen att göra. Jag vill snarare tro att poängen baserades på helhetsintrycket.
Han lade upp lite utdrag ur domarkommentarerna på Instagram där det står ungefär för öppen form, men det framgår inte vilka punkter de är från, jag tror som du att han fått lite avdrag där formen var FÖR öppen men att helheten också var sämre för att det är lite för slätstruket.

Jag tror också att man dragit ner lite när Dujardins Pete blivit för tight i formen osv. Sen fick hon i mina ögon lite glädjepoäng också, hemmaryttare, kändis…
 
Men kan man verkligen säga att Lewis Carrier dömdes ner för öppen form? Jämför man de två ritterna så hade Charlotte Dujardins häst, iallafall i mina ögon, mer schvung och uttryck och bättre samling. Piafferna var ju helt olika och såväl galoppen. Bra med näsan framme på Carriers häst, det är eftersträvansvärt, men jag tyckte det även såg ut att falla isär och bli för "öppet" i hela hästens form. Och det har inte med nosplanen att göra. Jag vill snarare tro att poängen baserades på helhetsintrycket.

Jag håller med om ovan, tycker skillnaden mellan dem blev väldigt tydligt i slutorna som båda utför men på väldigt olika ”nivå” liksom.
LC var en av mina favoriter att se, mycket att gilla, men känslan är lite att han fick lov att ”släppa fram” nosen dit för att hästen skulle acceptera programmet. Det är en skillnad att ha nosen framme för att det krävs (fortfarande är det ju bra, vi vet att rent ergonomiskt är det en form att föredra) mot för när Dujardin och Valegro var som bäst och hon kunde rida fram nosen i samlade arbetet istället.
Går det att förstå vad jag far efter? Att det är skillnad på att vara tvungen att släppa fram nosen för att kunna utföra programmet och att kunna utföra programmet medan man rider fram nosen till en bra form?
 
Jag håller med om ovan, tycker skillnaden mellan dem blev väldigt tydligt i slutorna som båda utför men på väldigt olika ”nivå” liksom.
LC var en av mina favoriter att se, mycket att gilla, men känslan är lite att han fick lov att ”släppa fram” nosen dit för att hästen skulle acceptera programmet. Det är en skillnad att ha nosen framme för att det krävs (fortfarande är det ju bra, vi vet att rent ergonomiskt är det en form att föredra) mot för när Dujardin och Valegro var som bäst och hon kunde rida fram nosen i samlade arbetet istället.
Går det att förstå vad jag far efter? Att det är skillnad på att vara tvungen att släppa fram nosen för att kunna utföra programmet och att kunna utföra programmet medan man rider fram nosen till en bra form?
Ja, precis. Samlingen ska ju finnas kvar, med nosen framme och man ska ju inte förlora kraften uppåt och trycket bakifrån. Tycker det är helt magiskt när man ser ryttare som verkligen hittat det.
 
Jag håller med om ovan, tycker skillnaden mellan dem blev väldigt tydligt i slutorna som båda utför men på väldigt olika ”nivå” liksom.
LC var en av mina favoriter att se, mycket att gilla, men känslan är lite att han fick lov att ”släppa fram” nosen dit för att hästen skulle acceptera programmet. Det är en skillnad att ha nosen framme för att det krävs (fortfarande är det ju bra, vi vet att rent ergonomiskt är det en form att föredra) mot för när Dujardin och Valegro var som bäst och hon kunde rida fram nosen i samlade arbetet istället.
Går det att förstå vad jag far efter? Att det är skillnad på att vara tvungen att släppa fram nosen för att kunna utföra programmet och att kunna utföra programmet medan man rider fram nosen till en bra form?
Precis, det var mer släppa taget än att rida till kontakten längre fram.
 
Precis, det var mer släppa taget än att rida till kontakten längre fram.
MEN jag ska ändå säga att jag tycker det är en bra väg ändå för jag misstänker att de gånger det blev tjafsigt, spänt, för öppen form osv och att han fick släppa så hade hästen troligtvis krullat ihop sig om han inte släppt fram alltihop och jag tycker det är ett bättre sätt att korrigera och visa rätt.
 
Hittade skärmdumpen från LCs InstaStory från tävlingen (GPn i London):
IMG_0965.jpeg


Och jag tycker det var rätt dåligt av domarna att inte kunna formulera kritiken bättre. Det fanns många andra sätt att formulera bristerna i programmet än att trycka på den öppna formen tycker jag?
T ex skulle en kommentar om ”behöver ha bättre kontakt från bakbenen till bettet” eller ”mer engagemang önskas” eller ”tappar sin uppförsbacke” eller ”backar ibland av” skulle väl funkat?
 
Hittade skärmdumpen från LCs InstaStory från tävlingen (GPn i London):
Visa bifogad fil 135446

Och jag tycker det var rätt dåligt av domarna att inte kunna formulera kritiken bättre. Det fanns många andra sätt att formulera bristerna i programmet än att trycka på den öppna formen tycker jag?
T ex skulle en kommentar om ”behöver ha bättre kontakt från bakbenen till bettet” eller ”mer engagemang önskas” eller ”tappar sin uppförsbacke” eller ”backar ibland av” skulle väl funkat?
Jag både håller med och inte, ”behöver ha bättre kontakt från bakbenen till bettet” funkar men är långt att skriva och ”för öppen form” betyder samma sak men går snabbare att säga/skriva i ett väldigt hektiskt program. De andra tycker inte jag betyder samma sak som ”öppen form”, till exempel ser jag en häst som knäpper av nacken framför mig om nån skulle skriva ”backar av”. Uppförsbacke tappade den ju inte heller riktigt utan det låter som att den faller på bogarna.
 
Sen är jag glad för Lewis och att han finns men tyckte nog han jagade lite billiga sympatier nu när det är så stort fokus på form och var näsan är i dagens sociala medier. Det är inte automatiskt bra bara för att näsan är framme.
 
Hittade skärmdumpen från LCs InstaStory från tävlingen (GPn i London):
Visa bifogad fil 135446

Och jag tycker det var rätt dåligt av domarna att inte kunna formulera kritiken bättre. Det fanns många andra sätt att formulera bristerna i programmet än att trycka på den öppna formen tycker jag?
T ex skulle en kommentar om ”behöver ha bättre kontakt från bakbenen till bettet” eller ”mer engagemang önskas” eller ”tappar sin uppförsbacke” eller ”backar ibland av” skulle väl funkat?
Känns som att kommentarerna är lite cherry-picked av honom, så jag är lite skeptisk. Håller delvis med dig, önskar det fanns mer tid att kanske formulera kritiken mer ingående i protokollet. Hade varit intressant att se vad som mer skrevs, för det kan ju inte ha varit allt. Och formen var ju faktiskt för öppen, men med det menar jag (och nog domarna) att hela formen var lite för öppen. Alltså inte bara var nosen var. Dom får fortsätta bygga på samlingen så kanske det blir andra poäng. Det var ju inte en dålig ritt överlag.
 
Känns som att kommentarerna är lite cherry-picked av honom, så jag är lite skeptisk. Håller delvis med dig, önskar det fanns mer tid att kanske formulera kritiken mer ingående i protokollet. Hade varit intressant att se vad som mer skrevs, för det kan ju inte ha varit allt. Och formen var ju faktiskt för öppen, men med det menar jag (och nog domarna) att hela formen var lite för öppen. Alltså inte bara var nosen var. Dom får fortsätta bygga på samlingen så kanske det blir andra poäng. Det var ju inte en dålig ritt överlag.
Jag tycker också att det känns ihopplockat. ”Lots to like” är en vanlig ”allmänt intryck”-kommentar.

Jag har sett nästan hela ritten men det var ett tag sen. Jag tycker att hästen stundtals ”håller” lite i bettet med underhalsen och ser lite stiff ut, inte helt eftergiven. Men på det stora hela är det en trevlig form!
 
Ja det var nån klinik som var ute i debatten och skrev att lodplan skulle vara mellan öga och mun. Som domare är det omöjligt att döma utifrån det när vi ser hästarna på 60 meters avstånd.

Fast det är väl en lite dum ursäkt för man är sällan där borta, dessutom är det typ det enda stället du ser hästens sida ordentligt, så är det någonstans det syns är det ju på den kortsidan. Domarna förr i tiden klarade ju av det uppenbarligen när det tom stod öga-mungipa i TR vilket det inte gör längre. Sen i högre klasser har dom ju domare även på kortsidan. Man kan ju även se framifrån att man inte ser hela hästens nackstycke iallafall.

Men man kan ju inte heller stirra sig blind på det utan det är ju helheten. Är inte hästen väl genomarbetad blir den gärna lite för hög och kantig, är den för öppen kan den ju även släppa bak och varför skulle man då få bättre poäng bara för att näsan är framme? Det är ju oxå ett grundläggande fel bara då att det syns på andra ställen på hästens kropp än nosens placering.
 
Jag har säkert både bilder och film sekvenser som är bakom lod med, men det kvarstår att jag tycker skillnaden mellan i lod och tio grader bakom är ganska mycket. Och att jag tror att de flesta som vi kallar bakom lod (på tävling) är mindre bakom än tio grader.
Rollkur är en helt annan sak förstås, där pratas vi inte om tio grader eller att kritiken är ”bakom lod” utan en helt annan sak

Var kom dom där 10 graderna ifrån? Det har jag nog missat. Eller nu såg jag länken.. men den studien var från 2014 så dom dömde nog inte ner på det så mkt då som dom gör idag.
 
Var kom dom där 10 graderna ifrån? Det har jag nog missat. Eller nu såg jag länken.. men den studien var från 2014 så dom dömde nog inte ner på det så mkt då som dom gör idag.
Helt sant, och är studien från 2014 kan ju materialet ha samlats in något år tidigare än det med. Och som du skriver så var det nog inte samma fokus på lodplanet då som det är nu, till och med jag minns kommentarer om ”för öppen” från den tiden.
Kanske är det också lätt och medelsvår klass domarna som fått förändrat fokus för att ”undvika att inspirera” till att rida med nosen bakom lodplan?
Vad som hänt på GP nivå är svårare att ha insyn i liksom.
 
Ja det var det nog. Nu finns det ju stångbettned med lite vinklade skänklar, men har aldrig sett någon dressyrstång som ser ut på det viset. Skänklarna i neutralt läge på ett bett med raka stänger ligga rakt ner "i lod" med tyngdkraften. Inte vinklade uppåt.

Man kan också se huruvida skänklarna är i neutralt läge eller ej på den övre skänkeln, den som huvudlaget sitter i, om den vinklad eller ej.
Så vad säger du om filmen?
 
Sånt som gör mig upprörd. Formen på hans häst är så fin och hästen har ett mycket mjukare uttryck generellt. Jag gillar Charlotte massor men hennes häst gav inte alls sån intryck jag gillar utan tycker han ser spänd och obekväm ut.
Jag har alltid älskat Charlotte, men den här ritten med Lewis Carrier ger mig en sådan glad känsla som när jag såg dressyr som liten :). Sedan är ju jag inte en dressyrdomare direkt :laugh: (och det känns som att Charlotte blivit lite mer ihopdragen med tiden? eller att jag älskar hennes unghästridning lite mer än hennes grand prix :) )
 
  • Gilla
Reactions: Sar
I ärlighetens namn så hade han dock relativt långa sekvenser i ritten där hästen inte var bara öppen i formen utan inte ens på tygeln, med ganska tjafsig kontakt. Så jag tror inte han fick lägre poäng enbart pga för öppen form utan för att kontakten och formen var för ostadig. De bitar där kontakten var fin och formen lagom var dock mycket fina.
Såg inte det, men får titta igen. Enligt protokollet visade han delarna där han fick minus för öppen form, inte de delar där han kanske fick minus för ostadig kontakt. Eller kan de skriva öppen form när det är ostadig kontakt?
 

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
61 011
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp