Yrrol69

Trådstartare
Handen på hjärtat, hur många använder baksele vid körning?
Har själv en variant av travsele och använder rockard till min D-ponny.
Har fått hjälp med körningen (är nybörjare på detta område ) av en travar-kompis i stallet som kör sina travare med rockard alt. sulky och vanligt travarsele, ingen baksele. Här är backigt upp och ner och det trycker ju på en del i nedförsbackarna. De använder ju inte baksele på travarna.
Hur gör ni?
Visst, vi har gått i backarna utan baksele hittitlls, men funderar på att skaffa en för det måste ju bli tungt i nedförsbackarna.

Sv: Baksele

Jag kör aldrig utan, men nu kör jag heller aldrig med rockard. Jag har en armésele (loksele) och bakselen är en sån som används utan svanskappa, så jag tar aldrig av den även om jag skulle få för mig att harva, eller när jag drar stockar med sax (ett par av de tillfällen bakselen är överflödig).

På lilla russet jag hade förut så hade vi baksele, och henne körde vi nästan bara med rockard. Måste vara skönare att bromsa med den än med svansen/armbågarna.

Lotta

Jag använder alltid baksele.

Men om man har en travsele där skakeln är helt fastsatt i däckeln så gör nog en baksele ingen direkt nytta. Bakselen förutsätter att skakeln kan röra sig lite framåt/bakåt, så att draglinorna tar i om vagnen åker bakåt och bakselen om vagnen åker framåt. Om skakeln sitter stumt mot däckeln så kommer bakselen antingen att alltid trycka på rumpan eller alltid hänga löst, beroende på hur hårt man spänner den, och ingendera av det är ju bra.

Vad menar du med att du har en "variant" av travsele, hur ser den ut? Vad har du för rockard, är den lätt eller tung?

Lägg in bilder på din utrustning så kanske någon kan komma med tips! :laugh:

Ah, nu sitter jag ju hemma o har inga bilder tyvärr.
Selen är beg o kommer nog från B***es. Först trär jag i skakeln (nu vet jag ju inte vad alla delar heter eftersom jag är helt grön) i en stor ögla sen surrar fast en lång rem bakom och sen framför och återigen bakom öglan, så den låses fast ordentligt. Sen spänner jag fast den på maggjorden. Så den ligger ju egentligen helt still och kan inte glida fram och tillbaka i öglan.
Sen har jag en tunn brösta som jag fäster i skakelns öglor.
Jag har inte heller några draglinor.
Selen har jag köpt från kompisen som har travhästar och de kör med endast denna sele.
Rockarden jag använder nu lånar jag och det är en med cyklehjul, alltså ingen bil-axel med bil-däck. Ska köpa en liknande själv, vill inte ha med bil-axel med tanke på nedförsbackarna :D.

Jag kör oxså alltid med baksele när jag kör med redskap som kan skjuta på.

Jag tycker att du måste bestäma dig om du ska köra trav eller om du ska köra "riktigt". Och sen fixa utrustning efter det. :) För att blanda runt så leder inte till något gott.

Det är ju ingen trav häst, utan en ponny och vi ska bara nöjesköra för att altinera motionen.
Sen har jag aldrig kört häst innan och får hjälp i stallet från de som har travare och då blir det ju åt det hållet.
Travselen fungerar ju bra och de andra har inga bakselar till sina travare. Det är bara jag som är fundersam hur folk brukar göra, man vill ju inte göra "fel".
Sen förstår jag att det finns olika selar, var inne på att köpa en enkel beg. bröstsele först, men nu hade de i stallet en sele med tömmar o allt att sälja som var i bra skick och "på plats" (snabbt o enkelt).

okaj okaj, då får du ju antagligen skaffa en travsulky, eller så kan du bygga om din travdäckel lite, köpa en lösbrösta, linor och baksele. Så kommer det gå jätte bra :) Tråden "skav av brösta" är ett resultat av en ej komplet sele kombinerat med inga linor eller svängel.

Jag kör med bakesele nu för tiden för ett år sen var jag anti till om det verklingen behövs men jag tycker det har funkat bra och man märker lite skillnad när man inte har. Men är ingen som kollar snett på dom som inte använder baksele. :laugh:

Kör så gott som alltid med baksele.

Vi kör mest med maratonselar men vi har även loksele ibland, på lokselen sitter bakselen fastsmidd i dragöglorna (fick tom värma på järnet en del för att kunna smida) så bakselen sitter där den sitter... inget man plockar bort mao.

På en travsele har man kanske inte så stor nytta av en baksele, hästarna både drar ju och bromsar med magen i vilket fall känns det som.

Baksele är kanon när man ska lära hästen att hålla emot i nerförsbackar och när man ska lära hästen att backa med vagn, så visst finns det distinkta fördelar med en rejäl baksele.

Ska man köra rakt fram på plant underlag i trav med bara en liten sulky bakom hästen så är ju travselen bra, men i de flesta fall skulle jag nog antingen rekomendera en maratonsele med draglinor och baksele alternativt en loksele med bakselen fastsatt i dragringen.

Med en loksele har du inte riktigt lika stort behov av draglinor eftersom den inte nöter mot bogarna på samma sätt som en bröstsele eller en maratonsele, då räcker det gott och väl att skaklarna är lite rekade.

Kör alltid med baksele, även på shettisarna på jobbet.

Känns inte schysst att låta hästen/ponnyn bromsa med svans/armbågar.

Nepp, baksele, brösta och draglinor ALLTID :)

Kör alltid med baksele, även på shettisarna på jobbet.

Känns inte schysst att låta hästen/ponnyn bromsa med svans/armbågar.

Nepp, baksele, brösta och draglinor ALLTID :)

Instämmer med föregående talare, alltid draglinor och baksele, och jag tycker du ska söka hjälp från mera kunnigt håll :):devil: och skippa det dära travet. Du kommer upptäcka så mycket mer med din körponny om du vågar tillkalla annan hjälp. Vet någon var hon ska vända sig om hon bor i Göteborg?

Hmm... det här blir ju värre och värre :crazy: (med ett uppgivet leende) det verkar bli ridning härefter..... (suck)

Men ge inte upp nu! *peppar*

Det är ju kanon att kunna variera ridningen med körning! Man får muskler på ställen man aldrig kommer åt i ridningen, hsäten tycker det är kul , ni utvecklar er relation, kan ta med hela familjen ut, funkar även om du själv jhar brutit benet. Kan köra studenter, bröllop, möjligheterna är oändliga!!

Men som med allting så kan man inte vara expert på allting direkt, utan man behöver HJÄLP! Om du nu absolut vill använda din utrustning, fixa en vagn med BROMS, då har du iaf kommit en bra bit på väg!!!

*peppar dig framåt i körnignen värld :) *

Och jag Ljög faktiskt *skäms*

När jag har lokselen på så har jag ju ingen brösta, så inte ALLTID :D:D:D:D

Det är bara till att komma igen! :)

Så är hästlivet. Efterhand som man skaffa sig mer kunskaper så inser man att det man har gjort innan är kanske inte är så bra. Man får glädja sig åt att man har ny kunskap och försöka lösa problemen efterhand. (tex köpa baksele ;)) Ska man gå omkring med dåligt samvete för gamla beslut så har man ju inte tid att glädjas åt det som händer nu.
Tänk istället att din häst må bra av att alternera ridningen med körning.

En liten fråga. Vad är rekade skaklar?

Har köpt en loksele till min kallblodstravare, även baksele;). Men jag har inte draglinor. Så det är alltså okej att köra utan draglinor om man har en loksele?

MVH Russin8

Ja om du har rekade skaklar och loksele så är det ok att vara utan draglinor.

Rekade skaklar är som ett par styva linor med svängel. Om du tänker dig skaklarna som ett kantigt U, så är skaklarna ledade längst ner på varje sida i U:et vilket gör att de följer hästens rörelser. Lite halvdålig förklaring, det ska finnas flera trådar om rekade skaklar med bilder som förklaring och så. (om jag inte mins helt fel)

Så, nu har jag fått tag på hjälp från annat håll. De har tävlat mycket i körning förr om åren vet jag, så de har annan kunskap än mina travar-kompisar.
Så nu blir det till att investera i nya grejer - igen...
Tack för alla svar. :)

Men jag har en rockard. Då kan man väl inte ha rekade skaklar?

Om jag nu har en rockard utan rekade skaklar, måste jag ha svängel och draglinor då när jag har en loksele?

MVH Russin8

Det är väl använda pengar. Det är ju jätte kul att köra. Sen kan ni ju åka tillsammans. Väntar med spänning på bilder när ni kör henne!:laugh:

MVH Russin8

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 469
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 504
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 965
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka