Balkong 2026

Bukefalos 30 år!

Bison

Trådstartare
Nu är det vår på många platser i landet och dags att förbereda balkongerna för sommaren 😍
Vad har ni för planer det här året?

Jag började lite idag med att tvätta mitt balkongbord.
På lördag ska golvet skuras, möbler ställas iordning, ny ljusslinga ska upp och så ska vi till handelsträdgården och köpa penséer 🥰

20260319_170610.webp

Jag har sått chili. Ska ha en planta. Förra året grodde det inte alls, så i år har jag sått massor med frön. Nu har jag typ 30 st som grott. :laugh: Planen är att så ett par tomatplantor och ett par krukor luktärter också. Samt se över vilka av mina balkongblommor som överlevt vintern, och komplettera med sommarblommor.

Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa nya balkongmöbler eller inte. Min balkong är inte så djup, så det är lite begränsat kring val. Älskar soffan som jag har nu, med ett litet inbyggt bord på mitten. Men har hittat en loungesoffa som köps i moduler som kan matchas ihop, och är sugen på ett hörn och en mittdel så att det blir som en schäslong typ. Då kan en sitta eller halvligga, nu när det bara är jag i hushållet. Får fundera lite.

Ska inte odla något. Får se om jag köper krukor och riktiga växter, hade velat göra lite fint där ute med färg! Det är något som jag ser fram emot den här säsongen, jag tycker om att sitta där ute.

Jag är sen med sådd, men ska göra det ikväll! Djupröda rondellpetunior och törnrosa kjortel till amplarna, sen kommer det finnas lavendel och kantnepeta (Purrsian Blue :D ) till balkonglådorna. Doftpelargoner bredvid dörren, så att det luktar ros och citrus när man går ut.

Balkongen ska i år få nytt vindskydd, vi är väldigt vindutsatta, och jag ska förbättra innätningen så att katterna kan vara ute lite mer. Katterna jag hade när jag flyttade hit klättrade inte upp i 2 meter rådjursnät, men nuvarande marodörer kan ta sig ut från precis vad som helst. :cautious:

Brukar köpa penséer och akleja i kruka så fort det dyker upp humlor, balkongerna är ju deras första matplats på våren.

Nu är det vår på många platser i landet och dags att förbereda balkongerna för sommaren 😍
Vad har ni för planer det här året?

Jag började lite idag med att tvätta mitt balkongbord.
På lördag ska golvet skuras, möbler ställas iordning, ny ljusslinga ska upp och så ska vi till handelsträdgården och köpa penséer 🥰

Visa bifogad fil 182723
Oj vilken skillnad på bordet, vad tvättade du med?

Vilket fint golv! Vet du om det går att få tag på någonstans fortfarande?

Tillägg: Jag har plötsligt två balkonger att engagera mig i - en liten egen som hör till min bostadsrätt som ska stylas och säljas och så en större gemensam som hör till min sambos hyresrätt.

Ja, det finns på Bauhaus, Bergo golvplattor. Är superbra! 10 år garanti, mina är fyra nu, lätt att lägga, bekvämt att gå på och lätta att städa.

Du skulle kanske kunna sätta upp grunda hyllor på väggen för stensamlingen, typ sådana hyllor som många som samlar på modellbilar har?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar