Ballongmage

@aiquen Har du märkt någon förbättring av ProbiMage? =)

Alltså ärligt talat - nej. :down: Jag har haft några riktigt bra dagar då magen verkligen har varit helt osvullen/normal (den känslan!), men det går väldigt mycket upp och ner. Så kapslarna har ju inte försämrat läget, men inte gjort några större underverk heller tyvärr.

Men alltså (om jag får låna tråden lite :)): Är det någon som har koll på hur man diagnostiserar glutenintolerans/celiaki? Kan det räcka med symptombeskrivning och ett vanligt blodprov eller krävs det oftare en större utredning med koloskopi o.s.v.?
 
Allmän fundering.

Detta med magen verkar vara lite yrvaket bland forskare och det verkar hända en del trots allt?

Det senaste jag hört är fekalietransplantation testas för en mängd olika diagnoser. För mig känns det jättekonstigt att det kommer upp som nyhet. Till häst har man ju gett uppslammat bajs mot dålig mage så länge jag minns. Jag lyckades bota en allvarlig rasp på det sättet.

Med en avkomma som blev jättedålig i magen efter kurer med intravenös antibiotika så är detta extra aktuellt. Hen kunde inte behålla mat och satt på toaletten en stor del av dygnets timmar. Sjukvården trodde på psykiska bekymmer och anorexi...När vi talat om fekalietransplantation har sjukvården sett på oss som vi vore lite rubbade.

För ett tag sedan hörde jag på radio om goda resultat mot Crohns med hjälp av inälvsparasiter. Slemmet återvände i tarmen.

Det är en lycka att forskningen trots allt börjat vakna. Jag tror och hoppas att det kommer att ske en hel massa inom området bakterier, tarmar och magar de närmaste åren.

(för egen del har jag blivit betydligt bättre i min hårda mage efter tipset att slamma upp potatismjöl i vatten och dricka. det ska tydligen hjälpa bakterierna)
 
@aiquen Okej! Men då var det kanske inte bakteriefloran som var problemet från början. Kan det vara stress, tror du? Jag har som sagt kommit fram till att jag tror det är stress som är problemet för min del... ska försöka stressa ner.

@tanten Jo, det här med fekalietransplantation har vi läst om i skolan (läser hälsovetenskap) och det verkar det nyaste nya och man verkar ha kommit på att tarmfloran betyder mycket mer än vad man tidigare trott. Intressant att man gjort det länge när det gäller hästar, det visste jag inte!

//r
 
@aiquen Okej! Men då var det kanske inte bakteriefloran som var problemet från början. Kan det vara stress, tror du? Jag har som sagt kommit fram till att jag tror det är stress som är problemet för min del... ska försöka stressa ner.

@tanten Jo, det här med fekalietransplantation har vi läst om i skolan (läser hälsovetenskap) och det verkar det nyaste nya och man verkar ha kommit på att tarmfloran betyder mycket mer än vad man tidigare trott. Intressant att man gjort det länge när det gäller hästar, det visste jag inte!

//r
Redan för typ 25 år sedan fanns buffrade tarmbakterier att köpa, i små flaskor, som man hällde över fodret. De gjorde under med hästmagar som t.ex. var utslagna av penicillin.

Jag har dessutom silat "bra" hästbajs som jag slammat upp i vatten och sedan blandat vattnet med betfor för att få bukt på krånglande hästmagar. Funkade i många fall alldeles strålande.
 
Alltså ärligt talat - nej. :down: Jag har haft några riktigt bra dagar då magen verkligen har varit helt osvullen/normal (den känslan!), men det går väldigt mycket upp och ner. Så kapslarna har ju inte försämrat läget, men inte gjort några större underverk heller tyvärr.

Men alltså (om jag får låna tråden lite :)): Är det någon som har koll på hur man diagnostiserar glutenintolerans/celiaki? Kan det räcka med symptombeskrivning och ett vanligt blodprov eller krävs det oftare en större utredning med koloskopi o.s.v.?

Inte koloskopi tror jag, men gastroskopi kan vara nödvändigt i vissa fall.
Man KAN kräva att de gör det under sövning/lättnarkos på de flesta ställen.
Vissa klarar det utan, andra tycker det är för obehagligt men sover man har jag enbart hört att det inte märker ett skit mer än lite rosslig hals efteråt typ. Om man inte har ont av narkos förstås men det är ju en annan femma. Annars börjar man med blodprov.
 
Inte koloskopi tror jag, men gastroskopi kan vara nödvändigt i vissa fall.
Man KAN kräva att de gör det under sövning/lättnarkos på de flesta ställen.
Tack för info!
Gastroskopi kan vara oerhört smärtsamt. Ska jag någon gång mer i livet göra det är det skönt att veta att det går att få sedering!
 
@aiquen Okej! Men då var det kanske inte bakteriefloran som var problemet från början. Kan det vara stress, tror du? Jag har som sagt kommit fram till att jag tror det är stress som är problemet för min del... ska försöka stressa ner.

Ja, stress kan säkert spela in. För egen del känner jag mig inte så hemskt stressad, men jag äter ganska oregelbundet och sover asdåligt och sånt kan ju kanske påverka även magen... Men hopppas att det hjälper för dig att varva ner lite i alla fall. :)

Dock är jag rädd för att mina problem åtminstone delvis verkar stämma in på symptomen för celiaki. (Så rädd att jag inte vet om jag vågar kolla upp det, allvarligt talat. Vill inte vara glutenintolerant. :()

Inte koloskopi tror jag, men gastroskopi kan vara nödvändigt i vissa fall.
Man KAN kräva att de gör det under sövning/lättnarkos på de flesta ställen.
Vissa klarar det utan, andra tycker det är för obehagligt men sover man har jag enbart hört att det inte märker ett skit mer än lite rosslig hals efteråt typ. Om man inte har ont av narkos förstås men det är ju en annan femma. Annars börjar man med blodprov.

Tack för svaret! :nailbiting:
 
Jag skyller en hel del av magproblem på hormoner... Har alltid haft magproblem relaterade till mens och ägglossning, och nu på "äldre dar" ;) (snart 47) har det blivit mer upp och ner eftersom hormonerna har en förmåga att bete sig lite opålitligt i den här åldern. Har OCKSÅ märkt att min mage beter sig sämre (gasig, bullrig, osv) på vardagar när jag jobbar. Och speciellt efter lunch. Antagligen stressar jag när jag äter, trots att jag försöker äta sakta. Kan nog finnas många, många orsaker till magproblem med andra ord...
 
Jag är glutenintollerant - det är värt det att inte äta gluten även om det är krångligt i början! :) Finns mer och mer gott att köpa. Det är inte exakt samma - men det är absolut ingen dålig mat, i bland är det bättre och det finns massor av bra substitut!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 704
Senast: Monimaker
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 346
Senast: Brandgul
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 396
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp