Banta katt

Leksaken jag la in bild på är kul, men de sätter bara klorna i den och sen är leken slut.

De har tygmöss med kattmynta, men de är inte så jättekul ändå.
Låt dem inte sätta klorna i den? Kattens lek är ju simluerad jakt, så det gäller att ge dem en riktig utmaning. Bygga upp från retningsstadiet där de kanske sitter stilla och tittar på håll, till jakt (där du kastar runt vippan vilt) till fångst där de får "döda" bytet :)
 
Kolla på veterinärklinik om du har det nära dig? Där jag var och steriliserade mina katter hade de en butik, och de rekommenderade också ett speciellt foder för att de sa att steriliserade/kastrerade katter lättare går upp i vikt. Mina är två och de har typ 210 kvadratmeter hus att hoppa och leka runt i, så även om de är innekatter är de inte speciellt stillsamma. Den ena är dock mycket större än den andra (de är kullsyskon, det är nästan komiskt att de är så olika i storlek).

Jag ger ungefär en och en halv deciliter på morgonen och lika mycket på kvällen, men det är ytterst sällan som de har ätit upp alltihop inför nästa giva. De har oftare ätit upp till kvällen i så fall, på morgonen är det ofta mycket mat kvar. Jag har jobbat hemifrån i nästan två år p.g.a. pandemin, och nog fanken är det den smala katten som är där och äter konstant, så min tes om att den kraftigare äter upp hennes mat störtkraschade. Det enda som hjälpt är att köpa sån specialmat från veterinären, vanlig Mjau som finns på Ica går hon upp i vikt av att lukta på.
 
Låt dem inte sätta klorna i den? Kattens lek är ju simluerad jakt, så det gäller att ge dem en riktig utmaning. Bygga upp från retningsstadiet där de kanske sitter stilla och tittar på håll, till jakt (där du kastar runt vippan vilt) till fångst där de får "döda" bytet :)
Katterna är skickligare än jag. Försöker jag få fart på dem genom att vifta med leksaken nära så tar de den direkt. Och viftar jag med den längre ifrån så händer ingenting.
 
Katterna är skickligare än jag. Försöker jag få fart på dem genom att vifta med leksaken nära så tar de den direkt. Och viftar jag med den längre ifrån så händer ingenting.
Övning ger färdighet. Jag och katten här har hållit på sen 2011, och jag måste hela tiden komma på nya strategier för att överlista henne och hålla henne engagerad:cautious: Kattlek är inte så lätt som det ser ut :D
 
Du har fått många bra svar ovan.

Rekommenderar varmt en foderautomat.

Och när du är hemma, lägg inte torrfoder i en skål. Min glupska katt kan stoppa i sig fem torrfoderbitar åt gången. Sprid istället ut dem i lägenheten, göm dem högt och lågt så katten får gå runt och leta efter dem. När katten tröttnat/är mätt slutar hen leta. Och blir katten sugen igen några timmar senare så kan jakten tas upp igen. Det är ofta mer mättande att äta långsamt.

Hinner man inte gömma bitarna kan man strö ut dem på några ställen över golvet, så blir det lite längre ättid för katten.
 
Du har fått många bra svar ovan.

Rekommenderar varmt en foderautomat.

Och när du är hemma, lägg inte torrfoder i en skål. Min glupska katt kan stoppa i sig fem torrfoderbitar åt gången. Sprid istället ut dem i lägenheten, göm dem högt och lågt så katten får gå runt och leta efter dem. När katten tröttnat/är mätt slutar hen leta. Och blir katten sugen igen några timmar senare så kan jakten tas upp igen. Det är ofta mer mättande att äta långsamt.

Hinner man inte gömma bitarna kan man strö ut dem på några ställen över golvet, så blir det lite längre ättid för katten.
Så här fick jag göra ibland när min katt mer inhalerade maten än åt den, hon fick hosta/hulkningar och mådde dåligt efter att hon sugit i sig den :banghead:

Hon tyckte dessutom att det var kul. Fick dock stänga in henne i kastrullskåpet för annars hann hon äta upp på första stället innan jag ens hann gömma på andra stället. Det var så pass kul att hon ibland insisterar på att bli instängd i kastrullskåpet för hon vet att hon får leta när hon kommer ut :p
 
Julgranskula? Är skitkul enligt våra katter. Dom brukar få en gammal o sliten så julgranen får vara ifred. Gärna med en snörstump hängande kvar. Ihoptrasslat tidningspapper, Knyt snöre runt en boll papper.
De har en rosa pingisboll som låter lite inuti när den rullar, men den är totalt ointressant dessvärre.
 
Du har fått många bra svar ovan.

Rekommenderar varmt en foderautomat.

Och när du är hemma, lägg inte torrfoder i en skål. Min glupska katt kan stoppa i sig fem torrfoderbitar åt gången. Sprid istället ut dem i lägenheten, göm dem högt och lågt så katten får gå runt och leta efter dem. När katten tröttnat/är mätt slutar hen leta. Och blir katten sugen igen några timmar senare så kan jakten tas upp igen. Det är ofta mer mättande att äta långsamt.

Hinner man inte gömma bitarna kan man strö ut dem på några ställen över golvet, så blir det lite längre ättid för katten.
Jag testade en ny grej nu. Tog med kvällens matranson till soffan. Kastar en bit genom dörren ut på köksgolvet. Katt springer. Kastar en bit till när hon kommit tillbaka från köket. Verkar lovande än så länge.
Vi får se hur lång tid det tar innan hon kommer på att det smarta att göra är att ge sig på skålen hos mig...

Har tidigare serverat i istärningslåda, eller bara hällt ut på golvet i hennes mathörn. Även om det glufsas så är det ändå långsammare än i skål.
 
När min systers katt var lite väl rund så köpte hon en sån här. Fungerade bra eftersom han inte kunde sluka maten och fick hjärngympa på köpet.

25866_trixie_cat_acivity_fun_board_topseller_ret_01_8.jpg
 
Jag har fått tag i blötfoder för bantning, men herregud vad dyrt det är! Det kostar 93 kronor för 7 små burkar och en katt ska ha 2½ burk om dagen. Det blir cirka 2000 kronor i månaden för två katter. Jag hade aldrig kunnat inbilla mig att det skulle vara så dyrt att ha katt. Hoppas torrfodret är billigare.
 
Jag frågade förra ägaren vad de ätit och de fick tydligen en varsin portion Latz morgon och kväll. Sedan 2 dl torrfoder på det en gång om dagen. Vore ju bra om de kunde landa i den dieten nu med.
 
Jag bjöd på första burken av bantfodret. Den stora vill inte ha. Lillkissen äter.

Så var det med det alltså.
 
Andas! Ibland tar det tid innan de vågar prova något nytt alls. Vill inte stora katten ha nu så gör ingen big deal av det utan plocka undan efter en liten stund, servera sedan samma foder igen vid nästa utfodringstillfälle. Såklart att man inte ska svälta dem tills de äter, men det är absolut inte farligt att låta dem bli lite hungriga mellan gångerna, speciellt om de tycker att nymodigheter är blä.

En till sak du kan testa, om torrisar är roligare för den katten, är att blanda i lite med blötfodret, det kan göra det mer lockande. Fasa sedan ut den "kryddan" allt eftersom och se hur det går. Ofta är det största steget att få dem att smaka, när de sedan inser att det inte var rävgift så kan det gå hur bra som helst.
 
Enligt min erfarenhet är det enklaste att banta katter genom att enbart ge dem blötfoder. Du behöver inte ge speciella bantningsfoder utan helt vanlig mjau burkmat eller påsar. Ge det tre gånger/dag också är det bra med det liksom. Torrfoder för katter är ungefär som att äta kex för oss, dvs. det gör inget gott för tänderna alls.
 
J
3 gånger skulle gå. Klockan 7, 17 och 22. Jag är liksom borta hemifrån en stor del av dagen flera dagar i veckan så bättre utfodringsintervall än så är svårt.

Båda gillar mest torrfoder. Det är bara Latz av blötmaten som de gillat och den är dyr. Men det är ju det nya torrfodret också.

Sen tänker jag att torrfoder är bättre för tänderna.
Jag ger godare foder när katterna behöver lägga på sig och foder som de inte gillar när de behöver banta.
De äter när de blir hungriga nog men svälter faktiskt inte ihjäl.
Ibland så balanserar jag det med god mat i begränsad mängd morgon och kväll och den äckliga fritt däremellan.
 
Enligt min erfarenhet är det enklaste att banta katter genom att enbart ge dem blötfoder. Du behöver inte ge speciella bantningsfoder utan helt vanlig mjau burkmat eller påsar. Ge det tre gånger/dag också är det bra med det liksom. Torrfoder för katter är ungefär som att äta kex för oss, dvs. det gör inget gott för tänderna alls.

J

Jag ger godare foder när katterna behöver lägga på sig och foder som de inte gillar när de behöver banta.
De äter när de blir hungriga nog men svälter faktiskt inte ihjäl.
Ibland så balanserar jag det med god mat i begränsad mängd morgon och kväll och den äckliga fritt däremellan.
Får nog testa med detta och då ge dem lite äckligare mat.
 
Mina äter bozita blötmat på tetra och ett spannmålsfritt torrfoder som dom kan pilla med under dagen när jag är på jobbet.
Dom får 1 dl torrfoder i ett sånt här torn på morgonen. Det finns alltid kvar en del kulor när jag kommer hem, så uppenbarligen håller dom sig mätta bra trots liten mängd. När jag kommit hem får dom blötmat, som ju har lite mer volym. Och sen lite mer torrfoder i tornet när jag går och lägger mig, så dom har att ta av under natten (vilket dom knappt brukar göra, men jag vill att dom har möjligheten).

229878_catit_design_1_12_2.jpg
 
Jag har fått tag i blötfoder för bantning, men herregud vad dyrt det är! Det kostar 93 kronor för 7 små burkar och en katt ska ha 2½ burk om dagen. Det blir cirka 2000 kronor i månaden för två katter. Jag hade aldrig kunnat inbilla mig att det skulle vara så dyrt att ha katt. Hoppas torrfodret är billigare.
Ja Ijas mat kostade mig ca 1000 kr per månad
Men hon var värd det
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp