Banta katt

Men strunta i lightfoder och såkallad äcklig mat. Köp mjau blötmat. Det är bland det bästa du kan ge dina katter. Strunta i torrfodret helt och ge enbart mjaublötfoder tre gånger/dag. De kommer klaga ett tag och sedan kommer de vänja sig.
Mjau är ganska äckligt.
 
Okej, är det katterna, eller är det du som egentligen tycker Mjau är äckligt? Oavsett vilket så håller jag med om att du bör stena dig på att ge det en tid. Det är ett riktigt bra foder för sin prisklass, bland de bästa du kan hitta i en vanlig matbutik. Och viktproblemen löser sig troligen själv, i alla fall har min varit vältrimmad och fin hela tiden på Mjau blötmat fast han älskar att äta.

Det kan låta hårt, men katterna får helt enkelt ta det som bjuds eller vara utan. De lär knappast svälta sig i all evighet men de har helt klart lärt sig att du går att köra med och då är det inte ett dugg konstigt att de fortsätter.
 
Mjau är ganska äckligt.
Kolla på bozita i tetra, jag personligen anser dom trevligare att hantera än mjau konserv. Går att köpa i storpack online, blir betydligt billigare än styckpris i djuraffären.
Det är spannmålsfritt och svensktillverkat. Finns både i sås och gelé. Enkelt att vika ihop och ställa in i kylen utan att det luktar kattmat där inne.

Rekommenderar också spannmålsfritt torrfoder om du inte vill ge enbart blötmat. Alla mina katter har lugnat sitt ätande efter ett tag när dom fått sånt. Katter är inte gjorda för att äta spannmål, men tycker ofta att det smakar gott. Även här har Bozita en variant om du vill ha svenskt. Annars tex Acana eller Orijen. Finns numera en uppsjö av märken som har spannmålsfria alternativ 👍
 
Jag ger Sheba (som Megara dyrkar för att få i henne psylliumfrön) och Bozita i tetra, varje tetra försluter jag (370 g) som räcker i tre dagar.

Det är inte vad jag tycker är äckligt, utan det är kattens mat och det enda viktiga är att den tycker det är gott och inte äckligt.

Bozita köper jag också online i storpack, mycket billigare - likaså Sheba.
 
Okej, är det katterna, eller är det du som egentligen tycker Mjau är äckligt? Oavsett vilket så håller jag med om att du bör stena dig på att ge det en tid. Det är ett riktigt bra foder för sin prisklass, bland de bästa du kan hitta i en vanlig matbutik. Och viktproblemen löser sig troligen själv, i alla fall har min varit vältrimmad och fin hela tiden på Mjau blötmat fast han älskar att äta.

Det kan låta hårt, men katterna får helt enkelt ta det som bjuds eller vara utan. De lär knappast svälta sig i all evighet men de har helt klart lärt sig att du går att köra med och då är det inte ett dugg konstigt att de fortsätter.
De vill inte äta Mjau frivilligt. Men de äter nog om alternativet är svält.
 
Kanske är jag lite sent ute, men jag har ett tips. Mina katter är båda kastrerade/steriliserade. När den yngre katten var kattunge gick den äldre upp i vikt ganska snabbt. Anledningen var att vi matade på golvet för att den lille skulle nå. Tidigare hade hon alltid fått mat uppe på ett högt skåp, över huvudhöjd på mig. För att komma upp var hon tvungen att hoppa på tre hyllor i trappsteg lite fram och tillbaka. Jag visste inte hur mycket det faktiskt höll henne i trim innan jag ställde ner skålen och hon började lägga på sig. Så fort maten var svår att komma åt igen så började hon tappa lite vikt och bli mer muskulös.

Kanske man inte måste ha det fullt så krångligt heller, kan räcka med att det krävs ett skutt för att komma åt maten. Dock! Jag hade aldrig vattenskål högt upp, man vill inte att de avstår vatten för att det är jobbigt ;)
 
Kanske är jag lite sent ute, men jag har ett tips. Mina katter är båda kastrerade/steriliserade. När den yngre katten var kattunge gick den äldre upp i vikt ganska snabbt. Anledningen var att vi matade på golvet för att den lille skulle nå. Tidigare hade hon alltid fått mat uppe på ett högt skåp, över huvudhöjd på mig. För att komma upp var hon tvungen att hoppa på tre hyllor i trappsteg lite fram och tillbaka. Jag visste inte hur mycket det faktiskt höll henne i trim innan jag ställde ner skålen och hon började lägga på sig. Så fort maten var svår att komma åt igen så började hon tappa lite vikt och bli mer muskulös.

Kanske man inte måste ha det fullt så krångligt heller, kan räcka med att det krävs ett skutt för att komma åt maten. Dock! Jag hade aldrig vattenskål högt upp, man vill inte att de avstår vatten för att det är jobbigt ;)
De brukar hoppa upp på köksbänken båda två och ibland har de fått äta där också. Men nu när de får mjau blötmat så slukar de inte maten i ett nafs så jag skulle kunna låta maten stå på köksbänken jämt så blir det fler hopp för att komma åt maten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
FB_IMG_1636651151274.jpg
 
Idag har lillkissen matvägrat. Har inte sett att hon ätit. Gör förvisso inget för även hon väger mer än hon ska. Vägde henne här om dagen och hon väger ett hekto mer än vad stora kissen gjorde när hon kom.

Men i gengäld har stora kissen glufsat i sig dubbla portioner. :meh:
 
Jag skulle köpa en blötmatssort de gillar och klegga ner det i en skål som får de att äta långsammare. Du måste inte ha något specialanpassat för viktnedgång utan vilken blötmat som helst funkar. Har du testat Bozita? Många katter som inte gillar Mjau verkar föredra Bozita. Lite dyrare dock, men bra innehåll och finns i både tetra och portionspåse.
 
Jag skulle köpa en blötmatssort de gillar och klegga ner det i en skål som får de att äta långsammare. Du måste inte ha något specialanpassat för viktnedgång utan vilken blötmat som helst funkar. Har du testat Bozita? Många katter som inte gillar Mjau verkar föredra Bozita. Lite dyrare dock, men bra innehåll och finns i både tetra och portionspåse.
Nej, har inte testat Bozita. Kör med Mjau blötmat nu. De äter för det mesta även om de kanske hellre velat ha något annat. Mjau på burk är i allafall bra för min plånbok.

Jag tycker de äter långsamt så vet inte om det är någon ide att få dem att äta ännu långsammare.
 
Katterna är missnöjda med att bli serverade Mjau. Jag köpte ju en påse lightfoder för ett tag sedan och de får en näve av det ibland utslängt på golvet. Säcken förvarar jag i städskrubben. Dörren till städskrubben har den lilla katten lärt sig att öppna. Så i morse stod dörren öppen och sannolikt har de moffat i sig torrfoder under natten, för påsen var öppen. Nu när jag kom hem strax före fyra så hade de inte ätit upp sitt blötfoder. Och intresset för städskrubben var stor. Rätt som det var så stod ena dörren på vid gavel igen och lillkatten satt i skåpet.

Jag har lyft upp torrfodersäcken på en hylla nu men vet nu inte vart jag ska göra av min verktygslåda som jag normalt sett har på hyllan.

Vet inte riktigt hur jag ska hantera deras cravings efter torrfoder. Har ju inte köpt det där fodertornet än av ekonomiska skäl. Och jag vet inte om jag ska fortsätta ge dem Mjau. De äter ju av det när de är hungriga, men sugna är de inte. Vill inte ha så kräsna katter.
 
Katterna är missnöjda med att bli serverade Mjau. Jag köpte ju en påse lightfoder för ett tag sedan och de får en näve av det ibland utslängt på golvet. Säcken förvarar jag i städskrubben. Dörren till städskrubben har den lilla katten lärt sig att öppna. Så i morse stod dörren öppen och sannolikt har de moffat i sig torrfoder under natten, för påsen var öppen. Nu när jag kom hem strax före fyra så hade de inte ätit upp sitt blötfoder. Och intresset för städskrubben var stor. Rätt som det var så stod ena dörren på vid gavel igen och lillkatten satt i skåpet.

Jag har lyft upp torrfodersäcken på en hylla nu men vet nu inte vart jag ska göra av min verktygslåda som jag normalt sett har på hyllan.

Vet inte riktigt hur jag ska hantera deras cravings efter torrfoder. Har ju inte köpt det där fodertornet än av ekonomiska skäl. Och jag vet inte om jag ska fortsätta ge dem Mjau. De äter ju av det när de är hungriga, men sugna är de inte. Vill inte ha så kräsna katter.

Men alltså. Låt dom vara missnöjda. Dom äter när dom blir tillräckligt hungriga.

Min hund äter specialfoder som han inte tycker om speciellt mycket, men han äter upp sin ranson när han blir tillräckligt hungrig :) och han lever än.

Man kan ju inte välja om man får ett kräset djur.
 
Men alltså. Låt dom vara missnöjda. Dom äter när dom blir tillräckligt hungriga.

Min hund äter specialfoder som han inte tycker om speciellt mycket, men han äter upp sin ranson när han blir tillräckligt hungrig :) och han lever än.

Man kan ju inte välja om man får ett kräset djur.
Jo, tänker väl lite så också. De lär ju inte svälta ihjäl liksom. Men den andra sidan av myntet är väl att de kanske borde få god mat, precis som jag själv.
 
Katterna är missnöjda med att bli serverade Mjau. Jag köpte ju en påse lightfoder för ett tag sedan och de får en näve av det ibland utslängt på golvet. Säcken förvarar jag i städskrubben. Dörren till städskrubben har den lilla katten lärt sig att öppna. Så i morse stod dörren öppen och sannolikt har de moffat i sig torrfoder under natten, för påsen var öppen. Nu när jag kom hem strax före fyra så hade de inte ätit upp sitt blötfoder. Och intresset för städskrubben var stor. Rätt som det var så stod ena dörren på vid gavel igen och lillkatten satt i skåpet.

Jag har lyft upp torrfodersäcken på en hylla nu men vet nu inte vart jag ska göra av min verktygslåda som jag normalt sett har på hyllan.

Vet inte riktigt hur jag ska hantera deras cravings efter torrfoder. Har ju inte köpt det där fodertornet än av ekonomiska skäl. Och jag vet inte om jag ska fortsätta ge dem Mjau. De äter ju av det när de är hungriga, men sugna är de inte. Vill inte ha så kräsna katter.
Prova Mjau på tetra. Den i burk vägrar mina äta efter en dag öppnad.
 
Jo, tänker väl lite så också. De lär ju inte svälta ihjäl liksom. Men den andra sidan av myntet är väl att de kanske borde få god mat, precis som jag själv.
När katterna har en hälsosam vikt kan du lyxa till det för dom ibland. En skiva skinka på helgen eller något liknande? De får gå ut, då kan de fånga någon mus ibland, det måste vara lyxigt att äta som katt :laugh:
 
I natt hade de knappt ätit något Mjau alls. Kanske fortfarande var mätta efter gårdagsnattens räd i städskrubben. Men de åt sedan motvilligt under förmiddagen. Nästan allt försvann ändå. Men matrutinen blev ju rubbad. Gav dem ju liksom ingen frukost eftersom nästan all kvällsmat var kvar på morgonen. Så när de ätit upp tänkte jag att jag nog ändå får ge dem frukost, om än något sent, så de slipper vara utan mat hela dagen. Och då gav jag dem varsin påse Latz som jag råkade ha kvar. Båda katterna vräkte i sig maten. Så det är stor skillnad på äcklig mat och god mat. Och jag känner mig som en skurk som ger dem äcklig mat. Men nu har jag köpt på mig ett lager Mjau, så de lär åtminstone få äta upp det.
 
Katterna vill ha mat. Den sena "frukosten" är ett minne blott och det är 4 timmar till matdags. Lillkissen är frenetiskt på städskrubben.

20211116_161349.jpg

What to do?
 
Nu hittade jag lillkissen i städskrubben med stängd dörr. Hon har alltså krånglat sig in på egen hand och jag tror hennes polare stängt dörren åt henne, eller så har den gått igen av sig själv. Det går inte att missa att de har cravings efter torrfoder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 159
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 828
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp