Banta katt

Jag har fått tag i blötfoder för bantning, men herregud vad dyrt det är! Det kostar 93 kronor för 7 små burkar och en katt ska ha 2½ burk om dagen. Det blir cirka 2000 kronor i månaden för två katter. Jag hade aldrig kunnat inbilla mig att det skulle vara så dyrt att ha katt. Hoppas torrfodret är billigare.
Du kan banta på helt vanlig blötmat.
 
Jag ger helt vanlig blötmat (Latz) till min matglada katt. Började med det när hon flyttade hit rund som en boll för 9 år sen och hon har ätit det sedan dess med gott resultat. Man får passa mängderna bara, hon äter precis allt man lägger upp oavsett hur mycket det är :p Jag känner igenom henne ofta och väger henne lite då och då för att se att hon håller sig inom ett bra viktspann. Hon brukar få 3-4 gånger per dag beroende på om vi är hemma dagtid eller inte. Senaste två åren har det alltid varit någon hemma så då får hon mat på morgonen när vi går upp, vid 12, vid 17 och sen innan vi går och lägger oss.
 
Mjau blötmat funkar bra som bantning. Blötmat är bättre i de flesta fall än torrfoder. Ska du ge torrfoder så ge det i begränsad mängd och gärna på ett sätt som gör att katten får jobba för det. Tornet i ett tidigare inlägg var fiffigt.
 
Många bra tips i den här tråden. De fick av det dyra fodret i morse, men båda matvägrade. Satte in det i kylskåpet igen, men tog fram det igen när jag skulle åka vid 11. Får se om de ätit det när jag kommer hem. De blir i alla fall inte tjocka när de matvägrar. Men så småningom ska vi väl hitta en rutin och ett foder som passar damerna. Fodertornet såg intressant ut. Överväger att köpa ett sånt.
 
Många bra tips i den här tråden. De fick av det dyra fodret i morse, men båda matvägrade. Satte in det i kylskåpet igen, men tog fram det igen när jag skulle åka vid 11. Får se om de ätit det när jag kommer hem. De blir i alla fall inte tjocka när de matvägrar. Men så småningom ska vi väl hitta en rutin och ett foder som passar damerna. Fodertornet såg intressant ut. Överväger att köpa ett sånt.
Min katt matvägrar/semi-matvägrar om jag byter torrfoder. Ibland räcker det att det är en annan smak av samma märke. Men det tar aldrig mer än ett par dagar innan han börjar tömma skålen igen. Han jagar mycket också, så han är nog inte alltid utsvulten precis.
 
Många bra tips i den här tråden. De fick av det dyra fodret i morse, men båda matvägrade. Satte in det i kylskåpet igen, men tog fram det igen när jag skulle åka vid 11. Får se om de ätit det när jag kommer hem. De blir i alla fall inte tjocka när de matvägrar. Men så småningom ska vi väl hitta en rutin och ett foder som passar damerna. Fodertornet såg intressant ut. Överväger att köpa ett sånt.
Ha blötmaten framme i rumstemperatur, mina äter betydligt bättre då:)
 
Ha blötmaten framme i rumstemperatur, mina äter betydligt bättre då:)
Nu har maten stått framme sedan 11 idag, så drygt 5 och en halv timme. De har ätit lite av maten men det är rätt mycket kvar. Men ingen av dem gnäller direkt över den påtagligt dåliga servicen. Så det går ingen nöd på dem.
 
Stora kissen började bli hungrig sa hon. Så jag blandade ut blötmaten med lite torrisar. Lillkissen åt upp men stora kissen vägrade fortfarande äta. Men nu, äntligen åt hon upp sin mat. Hungern är den bästa kryddan sägs det.

Undrar om jag ska ge dem en varsin påse latz till natten för att de varit duktiga och plågat i sig den äckliga maten? Eller ge dem mer äcklig mat?
 
Mina äter bozita blötmat på tetra och ett spannmålsfritt torrfoder som dom kan pilla med under dagen när jag är på jobbet.
Dom får 1 dl torrfoder i ett sånt här torn på morgonen. Det finns alltid kvar en del kulor när jag kommer hem, så uppenbarligen håller dom sig mätta bra trots liten mängd. När jag kommit hem får dom blötmat, som ju har lite mer volym. Och sen lite mer torrfoder i tornet när jag går och lägger mig, så dom har att ta av under natten (vilket dom knappt brukar göra, men jag vill att dom har möjligheten).

229878_catit_design_1_12_2.jpg
Halvt ot, men var kommer den ifrån?
 
Kan det vara att de har tråkigt som gör att de äter? Min äter i alla fall mycket mer de dagar jag inte är hemma, eller när det är för dåligt väder för att vara ute. Kan hjälpa att distrahera med naturfilm/kattfilm om jag inte kan leka precis hela tiden.
 
Kan det vara att de har tråkigt som gör att de äter? Min äter i alla fall mycket mer de dagar jag inte är hemma, eller när det är för dåligt väder för att vara ute. Kan hjälpa att distrahera med naturfilm/kattfilm om jag inte kan leka precis hela tiden.
Det kanske kan vara så. När jag utfodrade med torrisar var den stora katten där då och då.

Vad menar du med kattfilm? Tv? Har ingen tv.
 
Mina äter bozita blötmat på tetra och ett spannmålsfritt torrfoder som dom kan pilla med under dagen när jag är på jobbet.
Dom får 1 dl torrfoder i ett sånt här torn på morgonen. Det finns alltid kvar en del kulor när jag kommer hem, så uppenbarligen håller dom sig mätta bra trots liten mängd. När jag kommit hem får dom blötmat, som ju har lite mer volym. Och sen lite mer torrfoder i tornet när jag går och lägger mig, så dom har att ta av under natten (vilket dom knappt brukar göra, men jag vill att dom har möjligheten).

229878_catit_design_1_12_2.jpg
Var hittar jag ett sånt där torn? Hittar inte när jag googlar.
 
Tror det inte blir någon enkel match att banta katt. Det äckliga blötfodret är slut och i morse fick de en varsin påse latz. De åt upp rubbet. Eftersom jag skulle åka iväg och vara borta ett antal timmar så fick de också torrisar, en halv dl var, vilket då var en halv dagsranson av torrfodret. De slukade allt. När jag kom hem var katterna Hungriga! Jag har fått tag i ett lightfoder idag så de fick en dl var av det. Det var 50 gram/dl vilket då var en större del av det fodrets dagsranson. De vräkte i sig fodret.

Så de har fått en massa mat idag men de har inte hållit sig mätta. Jag får försöka hitta ett äckligare blötfoder i morgon trots att jag egentligen inte riktigt har tid att handla då.

Suck.
 
Nu tror jag som redan nämnts i tråden, att de äter mer av leda än av att de faktiskt är hungriga. Den ovanan lägger min katt sig gärna till med på sen höst och vinter för att det inte är lika roligt att vara ute då. Det jamas friskt om precis allt som kan tänkas vara ätbart, oavsett hur mycket han redan fått. Jag försöker att hålla huvudet kallt och ge precis den mängd han ska ha på ungefär samma tider, och han brukar då ge upp tiggandet ganska fort.

Jag tror inte att det är rätt väg att ge upp för klagandet och byta till allt äckligare mat för att tvångsbromsa dem. Även välgödda katter kan konsten att låta som att de aldrig fått mat i hela sina liv om det finns chans att ge utdelning. Det tar tid att släcka en sådan vana, ibland riktigt lång tid.
 
Tror det inte blir någon enkel match att banta katt. Det äckliga blötfodret är slut och i morse fick de en varsin påse latz. De åt upp rubbet. Eftersom jag skulle åka iväg och vara borta ett antal timmar så fick de också torrisar, en halv dl var, vilket då var en halv dagsranson av torrfodret. De slukade allt. När jag kom hem var katterna Hungriga! Jag har fått tag i ett lightfoder idag så de fick en dl var av det. Det var 50 gram/dl vilket då var en större del av det fodrets dagsranson. De vräkte i sig fodret.

Så de har fått en massa mat idag men de har inte hållit sig mätta. Jag får försöka hitta ett äckligare blötfoder i morgon trots att jag egentligen inte riktigt har tid att handla då.

Suck.
Men strunta i lightfoder och såkallad äcklig mat. Köp mjau blötmat. Det är bland det bästa du kan ge dina katter. Strunta i torrfodret helt och ge enbart mjaublötfoder tre gånger/dag. De kommer klaga ett tag och sedan kommer de vänja sig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp