Banta katt

Crossline

Trådstartare
(Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:)

”P”: kasterad katthona, Devon rex, snart 9 år, innekatt och tjock. Egentligen började hon lägga på sig vikt efter kastreringen redan när hon var ungkatt och detta har eskalerat.

Vi var hos veterinären för nån vecka sedan eftersom P var kass i magen och veterinären satte henne på Royal Canin gastrointenstinal torrfoder med en dagsranson för viktnedgång. Detta ska hon äta tills påsen är slut och där efter övergå till sin Eukanuba sterilised weight control, som hon har ätit i flera år. I övrigt är katten frisk, pigg och kelig, dricker bra.

Vi har haft torrfodret i en automat som portionerar ut ransonen under dagen. Problemet är att N äter ur den också… N har sitt torrfoder i en microchip-automat som bara öppnas för henne. Vi ska få tag på en åt P också så fort den finns i lager.

Problemet är att P äter i princip bara torrfoder och knappt någonsin blötmat. Om det inte är Sheba förstås. Utan hon vill ha sin ranson torrfoder och sen tjatar hon hål i huvudet på en med sin ljuva, LJUVA, stämma. Finns det bukfylla för katter? Hon vet exakt hur hon kan driva en till vansinne och hon blir liksom förnärmad om man ger henne en klick blötmat :meh:

Det är ett bekymmer också att N är motsatsen, mager och vill bara äta blötmat och inget torrfoder. Så svårt när katterna har vitt skilda behov!

P är helt okej aktiv för att vara en innekatt på snart 9 år. Hon går ner på lågvarv på vintern för att sedan bli mer aktiv på sommaren.

Blötmaten vi ger är bozitas i tetra, föresten.

Hur ska vi tänka här? Har någon några tips?
 
Har precis bantat mina med Royal Canin Satiety. Men de är, som du skriver, hungriga jämt. Smalare, men hungriga.
Oavsett så har mina varsin foderautomat och det har underlättat väldigt!! Nu äter min devon dessutom skonkost, jätteskönt att hon inte kan nalla av de andra.
 
Vet att min åsikt är kontroversiell här, men efter många turer med min tjockis så låter jag henne vara tjock. Det är uppenbart att hon lider av bantningen och så länge hon är frisk och pigg så får det vara. Livet kanske blir kortare men då får hon iaf sitt bästa liv istället för ett med konstant matstress.

Med det sagt så har jag börjat koka egen gelé på märgben vilket hon gärna äter, och det har dragit ner på matkonsumtionen. Då är hon ju dock en blötmatskatt.

Har du testat alla smaker blötmat förresten? Katten menar att det är stor skillnad.
 
Jag har "smygbantat" mina katter från lite knubbiga till slanka genom att succesivt minska maten. Ta bort en tesked här och där. Ger i princip bara blötmat. De får ca 30 g torrfoder per katt och dag utspritt på många givor via en foderautomat (guld värd!!).

Jag upplever att det har fungerat bra. Visst, de är hungriga på morgonen men inte så att de kastar i sig maten.

(Ok, jag erkänner att Maggan fortfarande är en liten knubbsäl. Men jag tror hon är byggd sån).
 
Här är ännu en kräsen katt. Nikita, var hopplös. Hon ville RC torrisar, jag ville kvalitetsblötmat. Hon var inte tjock men alltid varit vaksam pga att burmor har fem, sex gånger högre risk att få diabetes (det räcker med en i familjen). Jag är också försiktig med mitt nuvarande matvrak. Jag försökte med 26 olika blötmatsvarianter, både olika märken och smaker. Jag har lagt upp bilden tidigare, men här hemma var det blötmatsaffär under några år :meh:

Innan vi kom överens om en blandning av Sheba och Call of the Wild/Eukanuba.

8182923433_40d10cb568_c.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Bison
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: Marvin
·
Katthälsa Tussan har blivit lite väl rund om magen och skulle behöva tappa lite grann. Men hur bantar man en innekatt? Jag har dessutom en till...
Svar
12
· Visningar
3 597
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp